Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HansV

#1
2015 modell gått 63000km. Fikk nettopp byttet støvmansjetter og topplager. Da forsvant også den litt irriterende rumlelyden i karrosseriet ved motorveikjøring.
Har time neste uke for å få byttet en skjev ladeluke, isolasjon på diffen som hadde løsnet og ett knekt feste til varseltrekanten.
Sullan bil i Trondheim har vært veldig greie her og alt har ordnet seg uten noen diskusjon. Så får vi se hvor mye mer som dukker opp før garantien går ut.
#2
BMW i3 / Sv: Bremseskiver
fredag 30. august 2019, klokken 15:38
Rustfritt stål blir i utgangspunktet for glatt og gir for lite friksjon hvis de ikke har funnet på noe lurt. Ble brukt på motorsykler en stund men det funket heller dårlig.
#3
BMW i3 / Sv: Etterinstallasjon av ryggekamera
torsdag 08. august 2019, klokken 15:36
Det er ikke kabling i bilen for ryggekamera hvis den ikke var levert med dette. De bygges spesifikt etter utstyret de leveres med. Derfor vil det være mye enklere å koble opp en emulatormodul som du hekter på eksisterende koblinger for power og CANbus.
Usikker på om det originale kameraet kan kobles mot en emulatormodul, men det er mulig.
Valgte ett kamera som monteres sammen med skiltlyset for å unngå å måtte bore hull i fangeren. Det har også akselerometer og skal vise striper som hvor du kjører. Skal poste en oppdatering når kameraet kommer.
Har ikke bestemt meg for emulatoramodul enda. Blir uansett ikke installert før neste år.
#4
BMW i3 / Etterinstallasjon av ryggekamera
onsdag 31. juli 2019, klokken 09:25
Er det noen som har etterinstallert ryggekamera på i3'en?
Ergrer meg litt at bilen ikke har kamera og det ser ikke så vanskelig ut å etterinstallere.
Den greieste løsningen ser ut til å være en emulatormodul som erstatter den originale kameramodulen (option 3AG) og ett bruke originalt ryggekamera. Da skal det bare være å koble til spenning og CANbus + litt koding for å aktivere kameraet.
Skal vurdere dette men har ikke tenkt å begynne å tukle med noe her før garantitiden er utløpt.

Ett par emulatormoduler på ebay. Ikke laget for i3, men erstatter samme modul som brukes i i3:
https://www.ebay.com/itm/Activate-Navi-VIM-Rear-View-Camera-Image-For-BMW-E9x-E90-CIC-Retrofit-Emulator/272851269754
https://www.ebay.com/itm/for-bmw-cic-New-reverse-image-Emulator-Rear-View-Camera-Activator-For-E90-E60/283527435147?hash=item42038d538b:g:8iQAAOSw-otdEfwP

Litt mer info her:
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1005301
#5
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
mandag 29. juli 2019, klokken 10:55
Jeg har byttet til LED pærer på fjernlyset fra Novsight. Rimelige og gir masse lys, men strengt tatt ikke helt lovlig. Svært enkel jobb å montere.
https://www.ebay.co.uk/itm/NOVSIGHT-90W-H4-H7-H11-9005-9006-LED-Headlight-Kit-Beam-14400LM-6000K-White/254025483896?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=553363896681&_trksid=p2060353.m2749.l2649
#6
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
tirsdag 18. juni 2019, klokken 15:25
De fleste stedene jeg stoppet var det flere ladere. I tillegg hadde jeg også type 2 kabel jeg kunne ha brukt til "nødlading" om nødvendig. Synes turen gikk glimrende, men det er viktig å ha god tid:)
#7
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
mandag 17. juni 2019, klokken 08:48
Ny bil med 19.4kWh kapasitet på displayet.
Det ble fully charged 2015 med alt unntatt ryggekamera, som jeg klarer meg fint uten.
Kjempefornøyd med bilen så langt. Kjørte Oslo - Trondheim i går og synes rekkevidden ved hurtiglading på tur var bedre enn forventet.
#8
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
fredag 14. juni 2019, klokken 11:32
Ble ikke noe kjøp, nei. Tok ikke sjansen i tilfelle det faktisk var reelt batteritap, siden eier også hadde opplevd at rekkevidden hadde blitt redusert.
Jeg kunne godt tenkt meg å kontakte BMW og få ett skikkelig svar på hvordan de egentlig sjekker batteriet. Synes fortsatt at det er graverende om de forteller kundene at alt er i orden på en bil med 71% batterikapasitet, hvis det er slik det fungerer.

Ser ut som jeg endre opp med en fully charged 2015 modell istedenfor som fortsatt har gode tall på kapasiteten:)
#9
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
onsdag 12. juni 2019, klokken 13:17
Snakket med ett annen BMW verksted som kunne forklare med hvordan de sjekke batteriet på disse bilene. Det eneste de gjør er å lese feilkoder og status fra batteripakka. Da får de bekreftet at det ikke skal være noe feil og at batteriet oppfyller kravene til BMW. Faktisk batterikapasitet blir IKKE sjekket!
Slik jeg forstår dette er at du må ha under 70% batterikapasitet før BMW verkstedet gir deg beskjed om at det er noe galt. Så bileieren her har bedt verkstedet sjekke batteriet og fått beskjed om at alt var i orden og inntrykk av at batterier er godt som nytt selv om kapasiteten har falt 25% og forklarer den kortere rekkevidden med de bredere sommerdekkene. Jeg må si at jeg er sjokkert. Dette er i bestefall svært dårlig kundebehandling. Her er det tydeligvis greit å sjekke ting selv, men det var kanskje ikke noe nytt....
Verkstedet kunne også fortelle at de hadde mulighet til en cyclingstest med ut og opplading for å teste grundig og få kalibrert batteristatus, men denne tok ett døgn og var ganske omfattende og dyr. Det var også noe de aldri gjorde.
#10
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 15:46
Skal prøve å få selger til å ta en skikkelig batteritest hos merkeverksted og kan foreslå softwareoppdatering samtidig.
Snakket med Bilia i Drammen som hadde sjekket bilen. De hadde kun lest ut feilkoder, ikke gjort noe for å sjekke batterikapasiteten selv om kunden kom og klaget på dårligere rekkevidde:( De hadde heller aldri gjort en slik test før og måtte konsultere BMW i tyskland først. Vet ikke om jeg skal le eller gråte....
#11
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 13:25
Er for langt unna til å få lånt bilen. Det var lest av på rett plass. Var faktisk 14.3kWh, ikke 14.8....
Har spurt selger om hvordan bilen har vært ladet.
Skal også få snakket med merkeverkstedet som nettopp hadde sjekket batteriet på bilen for å høre hva de har å si.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#12
BMW i3 / Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:14
Vurdere å kjøpe en 2014 modell der jeg har fått lest ut batterikapasiteten via den skjulte menyen på displayet.
Den viser 14,8kWh, som jeg synes at virker veldig lavt for en slik bil.
Forhandleren  hadde nettopp sjekket dette og fortalt selgeren at kapasiteten var bra, men dette ser ikke ut til å stemme.
Hvor nøyaktig er egentlig denne avlesingen?
Bør jeg styre unna denne bilen, eller er det normalt at de har blitt redusert såpass mye? Trodde disse bilene skulle hiolde seg mye bedre.
Ser også at det ikke er veldig langt igjen til grensa for å få byttet på batterigarantien...
#13
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
torsdag 16. mai 2019, klokken 09:20
Ut i fra svarene her kan jeg konkludere med at folk er fornøyd med bilen de har uansett hvordan den er utstyrt, som høres ut som ett godt utgangspunkt:)
#14
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
torsdag 09. mai 2019, klokken 09:33
Ja, DC hurtiglager må jeg ha for å kunne kjøre på hytta. Også greit med hurtig AC lading og ryggekamera, men ikke nødvendig. Veldig greit med disse bilene at det er enkelt å sjekke utstyrslista på nettet.
Ellers innser jeg at det egentlig er lite annet ekstrautstyr som er viktig for meg, men jeg vil gjerne ha det beste lydanlegget siden jeg alltid hører på radio eller musikk i bilen.
#15
BMW i3 / Sv: Kjøpstips brukt i3
torsdag 02. mai 2019, klokken 20:04
Takker så mye for svar. Da vet jeg litt mer om hva jeg skal se etter. Trenger ikke full utstyrspakke og vil ikke ha skinnseter og de største hjula, så jeg skal nok gå for en enklere modell med det utstyret jeg synes at jeg trenger.
Da er det bare å begynne og lete:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA