Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - OhmPaPa

Sider: [1] 2 3 ... 32
1
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Hvordan fjerne AlloyGator?
« på: Lørdag 22. Juni 2019, klokken 18:36 »
Takk, Trekkoppbil - da blir det en tur dit til uka.

2
Model 3 / Sv: Telefon ringer seg selv i Tesla
« på: Lørdag 22. Juni 2019, klokken 18:05 »
Er det vedvarende ville jeg testet med andre iphones

Og evt med en android eller lignende. Har den samme problem er det nok bilen. En annen iphone med samme problem? Da kan det fortsatt være iphoner generelt eller bilen. Funker android så er det iphonen som sliter.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil uten hurtiglader
« på: Lørdag 22. Juni 2019, klokken 18:00 »
Hvis dere får bilen rimelig sparer dere jo penger så dere kan om nødvendig spandere taxi i de skjeldne tilfellene at elbilen ikke får ladet nok og A6'n er utilgjengelig.

Så med god pris - løp og kjøp. Hva som er god pris? Aner ikke...

4
Tesla SW og AP / Sv: Navigation data, hvilken versjon?
« på: Torsdag 20. Juni 2019, klokken 23:38 »
Som Sjokomelk skriver i en annen tråd så ligger ikke fartsgrensene i dette kartet men lastes ned dynamisk når man kjører.

Fartsgrensene hentes ikke fra samme kart som navigasjonen, dessverre. De ligger i "ADAS tiles" som er et eget system. Og det er Tesla selv som vedlikeholder de. Bilene laster ned disse kartbladene etterhvert som den kommer til nye områder. Og så har de en TTL (time to live) i bilen før den sjekker etter oppdatert info. Så hvis du f.eks. kjørte E6 fra Oslo til Hamar for aller første gang i går, så vil bilen huske mesteparten av dataene om denne veien i X dager før laster ned info på nytt.

5
Jeg har nå rettet et par fartsgrenser.

Du må besøke https://www.openstreetmap.org/

Fikk i dag en oppdatering av kartet - til EU-2019.20.10482.

Desverre er de fartsgrensene jeg rettet på fortsatt feil.

Kan være to grunner til det:
- Tesla henter fartsgrensene fra en annen kilde.
- Tesla hadde allerede hentet fartsgrenser til dette nye kartet da jeg oppdaterte OpenStreetMap.

6
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
« på: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 19:09 »
Ja!
Mye heng i systemet.
Energy consumption i dashboard fungerer ikke. Trips fungerer ikke. Odometer fungerer dog. Dashcam fungerer ikke, sentry fungerer heller ikke.
Alt av recent musikk blir borte ved omstart, samt at den da setter lading av batteri til 90% selv om den stod innstilt på 80%. Kabin temp foran settes til 23 grader selv om den er tidligere stilt til 22 grader.
Bah, er dritlei megabeta opplegget her. Det er ALLTID en rekke nye feil ved rettelse av andre i ny sw versjon. Og i neste igjen, er de gamle feilene tilbake igjen de også.
Jeg mener Tesla virkelig bør skjerpe seg ved release av noen hovedversjoner som faktisk fungerer, så kan beta testerne kose seg med nye halv eller ikke fungerende versjoner.

Opplever ikke noe av dette. Så jeg vil tro det er din bil som har problemer og ikke Teslaer generelt. Mao. ta kontakt med Tesla for hjelp.

Har du tatt reset av bilen før og etter oppgraderingene? Og i såfall hvordan?

7
Humor og kanari / Sv: BMW i3
« på: Tirsdag 18. Juni 2019, klokken 17:05 »
BMW is the car of choice for the Treehuggers.

8
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Mandag 17. Juni 2019, klokken 16:55 »
Det er til sammenligning nøyaktig like mye hydrogen som smadret ammoniakkfabrikken til Norsk Hydro på Herøya i 1985, løftet taket av den 100 meter lange fabrikkhallen, og forårsaket to dødsfall.

Takk for info - forsøkte å google mere info. I steden ble jeg nærmest spammet ned med info om eksplosjoner på Herøya; 2 til sykehus i desember 2008, nye eksplosjoner i februar 2010, mai 2015, desember 2015, og april 2017. Håper nesten ikke at det var hydrogen hver gang? Fant tilslutt en liten notis i Teknisk Ukeblad om ulykken i 1985:

https://www.tu.no/artikler/nar-sma-uhell-blir-fatale/269861

9
Model 3 / Sv: Folk med fossile premiumbiler.
« på: ſøndag 16. Juni 2019, klokken 10:38 »
Det er definitivt noe med dette. Selv mot min tunge Tesla Model X trenger mange å yppe seg. Nå har den gode bremser så selv rånete BMWer kommer seg forbi før svingen.

10
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 17:54 »
Med andre ord ikke mye å slå i bordet med.

Har du lest hele tråden, Jalla?

En eksplosjon i en hydrogenfyllestasjon i Rochester, New York i 2010 stengte byens flyplass i en time, og fly som skulle lande måtte omdirgeres til andre flyplasser.

https://www.autoblog.com/2010/08/27/report-ny-hydrogen-station-used-by-gm-explodes-closes-airport/

Etter dette har de ikke gitt tillatelse til å opprette hydrogenfyllestasjoner i feks San Francisco. (Joda, de har prøvd.)

https://www.mercurynews.com/2012/06/25/sfo-official-concerned-about-catastrophic-hydrogen-explosion-at-proposed-fueling-station/

Men i Norge fikk Hyop lov til å sette opp en hydrogenfyllestasjon på Gardermoen. Er hydrogentankene der tomme etter at Hyop gikk konkurs?

Det blir for dumt å se på en enkelthendelse og konkludere med at teknologien er død.

Du sier det var en enkelthendelse.

Her er en annen enkelthendelse:

1. juni var det en annen hydrogentankeksplosjon i Santa Clara, California i et anlegg som forsyner hydrogenfyllestasjoner i Bay Area:

https://abc7news.com/hydrogen-explosion-shakes-santa-clara-neighborhood/5326601/

Eksplosjonen var så kraftig at lokalbefolkningen trodde det var jordskjelv.

Eksplosjonen ristet bygninger 8 km unna.

15 meter høye flammer.

Alle bygninger i to kvartaler radius ble evakuert i mange timer.

Alle hydrogenfyllestasjoner i Bay Area er nå visstnok uten hydrogen.

Jeg har enda tilgode å se en hydrogenbil annet enn på nyhetene. Så antall eksplosjoner per bil - hva blir det?

Det er langt farligere å kjøre en Tesla S/X, for der har faktisk flere personer omkommet grunnet brann i batteriet.

Skal du sammenligne med andre drivstofftyper er det vel bedre å sammenligne med tradisjonelle fossilbiler. De brenner jo oftere enn elbiler.

Sitat
Faktum er imidlertid at elbiler brenner langt sjeldnere. Fra 2013 til 2015 økte elbilens andel av personbilbestanden fra under én prosent til rundt tre prosent, samtidig som de i samme periode kun utgjorde 0,4 prosent av alle bilbrannene.

https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-6/

11
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 14:53 »
Hvor mye hydrogen er det i en vanlig HY-bil?

Jeg skjønner at HY-tanken er solid bygd - men hvis det skulle lekke ut og så eksplodere - hvor stor skade blir det? Blir bilen ødelagt? Sjåføren skadet?

12
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 16:08 »
Ryktene om visning av batteritemperatur i instrumentpanelet i denne versjonen var totalt grunnløse. Lurer på hvorfor det er så veldig hemmelig.

Det er vel heller det at Tesla prøver ut flere nye ting for sine beta-testere. Og så er det noen av disse som blir utsatt da de ikke er klar for release enda. Så da får vi sluttkunder ikke alt med en gang.

13
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 14:52 »
Det var jo selvsagt leit at mange ble stående lenge i trafikken under Sandvika-hendelsen. Men mtp skadeomgang må vel det kunne sies å være svært begrenset? Mange fikk kjenne en trykkbølge, men det er jo ikke særlig farlig i seg selv. En kar som befant seg 30 meter unna da det smalt slapp jo til og med å måtte oppsøke legevakt.

Det er bare tull. Jeg har varig nedsatt hørsel og øresus i et øre etter at jeg var for nærme en eksplosjon for mange år siden. Jeg var heller ikke på legevakten da.

14
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 14:50 »
Det er forskjell på et batteri som brenner opp og hydrogen som eksploderer. Tror ingen bilbranner har fått biler i nærheten til å utløse airbag'er.

Om ikke det var airbag'er som nødvendigvis løste ut, så var det temmelig store konsekvenser av en enkelt bil som begynte å brenne:
https://www.reuters.com/article/us-britain-fire/blaze-destroys-hundreds-of-cars-melts-floors-of-liverpool-parking-garage-idUSKBN1EQ163

Joda - det brenner jo. Men konsekvensene hadde vel også vært store om det i stedenfor var hydrogen som eksploderte?

Selv en liten fyrstikkflamme kan brenne ned et helt kvartal.

15
Model 3 / Sv: Podkast - Hvordan spiller dere erfarne av dette i bilen?
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 14:43 »
Kjører rett nok TMX men Podcast Addict på Android funker bra via bluetooth. Styrer med knappene på rattet. Får hørt hele podcasten.  :D

Har slått av autostart ellers spiller den et lite minutt av podcasten på lavt volum når jeg nærmer meg bilen. Vil gjerne ha med alt jeg.  :P

Sider: [1] 2 3 ... 32