Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - T_Rex

#1
Lading av Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 - skade på kabel
lørdag 04. november 2023, klokken 19:25
Ja det kan være en mulighet å få skjøtet denne av elektrikeren, får høre med de. Selve ladekontaktakten er nok støpt så den muligheten går ikke.
Ellers kan det være godt tips å få ta i en defekt på Finn ja.
#2
Lading av Tesla / Tesla Wall Connector Gen 3 - skade på kabel
lørdag 04. november 2023, klokken 15:56
Jeg har Tesla Wall Connector Gen 3 som har fått en skade på kabelen, se bilder. Det ser ut som det er brudd i den ene styreledninge(1 av 4). Fasene, 3 stk ser ut til å være iorden. Er det noe å gjøre med dette tro, bytte av kabel, bytte av kabelenhet?
#3
Zoe / Sv: Skilletrafo
lørdag 04. november 2023, klokken 13:53
Takk for bra og informative svar alle sammen. Fant datablad på VTX-148-4001(Vigortronix) jeg også etterhvert så det er mulig vi går for den, ellers er nok Victron sin et bedre valg men noe høyere pris da.


Sitat fra: Helge på fredag 03. november 2023, klokken 22:51VTX-108-4001 er ikke av fabrikatet Victron, men i stedet Vigortronix. Så her blandes det litt med navn på trafo.
Nei jeg blander ikke men det er mulig det ble litt kommafeil oppi der. Det var 3 stk jeg ramsa opp i starten av tråden😉

Tb: Gode betraktninger ang 3-faset TN nett. I dette tilfellet blir nok kostnadene for høye selv om jeg ser at det absolutt kan være det beste valget
#4
Zoe / Sv: Skilletrafo
fredag 03. november 2023, klokken 09:35
TB, takk for utfyllende og fine svar👍

Da kan vi nok bruke eksisterende kabel heldigvis pg slipper å grave opp igjen ut til ladeboks. Det er IT-nett der fra før.

Det er mulig vi går for den som heter VTX-148-4001, kan få tak i en brukt. Håper dermed å få ca 3,6kw ladefart. Kan denne da forankobles en Easee ladeboks?
#5
Zoe / Skilletrafo
torsdag 02. november 2023, klokken 14:14
Vi har sett litt på skilletrafo, bl.a Victron sin 1-fas 3,6kw, VTX-108-4001 og Noratel 1-fas 3,6kw, Dette for å få litt bedre lading av Zoe -20 modell Hva er forskjellen på disse? Er det mye tap i de?

Det skal evt installeres i eksisterende opplegg hvor det allerede er en Easee ladeboks. Hva kreves av kabel ut fra disse trafoene, 3-leder, 4-ledere?

Hva trengs av vern til disse da? Det er jortdfeilbryter type A i skap på denne kursen
#6
Tesla / Sv: Mappe til vognkort-bilpapirer
tirsdag 07. februar 2023, klokken 23:30
Takk, der var det ihvertfall noen flere...
#7
Tesla / Mappe til vognkort-bilpapirer
tirsdag 07. februar 2023, klokken 16:47
Finnes det noen enkle mapper i skinn/lær til å oppbevare bilpapirer, vognkort etc? Gjerne med Tesla logo på i A5 størrelse.... Har søkt og funnet noe på nett men det for det meste i kredittkortstørrelse, skulle gjerne hatt A5.
Nopen som har forslag til dette?
#8
Zoe / Zapcharger Zaptec Portable C1
tirsdag 09. august 2022, klokken 14:28
Beskyttelsesenheten til Zapcharger Zaptec Portable C1 kan utstyres med schuko, blå cee eller type 2 kontakt. Vi har en med schuko og skulle gjerne hatt den ledningen med Type 2 for å få 16A lading. Er det noen som kan ha denne tilgjengelig?
#9
Zoe / Sv: Lading med "støvsugeren" på Zoe 50
tirsdag 26. juli 2022, klokken 12:21
Sitat fra: Helge på fredag 15. juli 2022, klokken 21:57
Vi har en stk Raydiall ("støvsuger") som nesten aldri blir brukt (nødlader på tur). Jeg hadde ikke hørt om utfordringer med store tap og treg lading på disse på 16 A Type 2, men har fått med meg at enkelte erfarer ladeproblemer med disse når det er veldig kaldt.

Da fant jeg en mindre og litt mer kompakt skilletrafo Victron: https://ladefabrikken.no/produkt/isolertransformator/victron-transformator-3600w/ ) som prismessig også er gunstig. Jeg betalte 8900,- men jeg ser enkelte forhandlere tar over 10.000 for den. Easee ladestasjonen viser at ZOE'ene som regel trekker 3,5 til 3,7 kW avhengig av nettspenningen.

Meget interessant dette med denne Victron skilletrafo. Kan du si litt om ladetap, installasjonsmuligheter ved Victron?
#10
Zoe / Sv: Hjemmelading Renault Zoe 2020
søndag 16. mai 2021, klokken 10:49
@minibiti: Takk for svar, og link til tidligere diskusjon. Ja jeg har sett den tråden tidligere så det er tydelig at det er noe med den Raydiall`en.

I bruksveiledning til Raydiall`en står det bl.a. flg:
Maks ladeeffekt ut av wallboks ved bruk av T2 kontakt er 3,5kw. Laderen vil sakte redusere ladingen ned til et stabilt nivå på rundt 13A og ca 3kW ut av laderen. Selve ladeenheten vil i tillegg ha en reduksjon i effekten på rundt 8% før den vår inn i bilen. Laderen vil, når den har stabilisert ladingen, levere 2,6-2,8kW inn til bilen

Så det er jo tydelig at det er mye tap ute og går her, men likevel et stykke ned til 1,7kW som vi får

Nå kontaktet jeg en forhandler her igår, da fikk jeg etter endel om og men bekreftet ifra verksmester at det finnes en oppgradering til Raydiall som skal løse endel av disse problemene med for lav ladeeffekt men den må sendes inn til Renault sentralt😲

(Til info for andre så gjelder disse problemene de som må bruke Raydiall adapter på 230v IT. For de som har 400 TN anlegg så kan T2 kontakt plugges rett i ladeboks/stasjon)
#11
Zoe / Sv: Hjemmelading Renault Zoe 2020
fredag 14. mai 2021, klokken 12:14
1,78kw Tibber readout from Easee charger, connected via type 2 cable
#12
Zoe / Hjemmelading Renault Zoe 2020
fredag 14. mai 2021, klokken 09:39
Vi har noen på besøk her nå som skal lade Zoe`n på vår Easee lader. Bilen er koblet til via `støvsugeren. Laderen er innstilt på max ladestrøm 28A og Auto i valg mellom 1-fas og 3-fas.
Men vi får absolutt ikke ladestrøm over 1,78kw. Jeg hadde forventet å få teoretisk rundt 3,5kw men dette går da veldig seint. Er det noen som har en snarlig løsning på dette?
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Varmeapparat når bilen er parkert
torsdag 16. januar 2020, klokken 19:14
Så bra at du tester dette, takk👍 Da vet jeg at det ikke bare er meg😉
Når du testa dette, var det på hurtiglader eller hjemmelader
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Varmeapparat når bilen er parkert
fredag 10. januar 2020, klokken 22:20
Takk for svar👍😀

Nei, det er noe rart dette. Bilen har ikke vært under LBW/9% når dette skjer. Det som også er rart er at når dette skjer, etter å ha trykket 2 ganger på startknapp, er det ikke mulig å aktivere Auto og Heat samtidig. Trykker jeg på Heat slukker Auto, det står Varmer På men det blåser kald luft. Samme i Auto.

Ellers varmer bilen normalt, også ved programmert forvarming via app. Og Auto og Heat lyser samtidig.

Jeg snakka kjapt med forhandleren i ettermiddag og han kjente ikke til dette. Verkstedfolka hadde gått for dagen.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Varmeapparat når bilen er parkert
fredag 10. januar 2020, klokken 15:34
Jeg har en Leaf -18 hvor jeg tidligere har kunnet starte varmeapparat f.eks. når jeg står og lader. Men nå kommer det ikke varme ut etter at jeg har trykket 2 ganger på startknappen når jeg står stille. Hjelper ikke å trykke på Auto eller Heat, det blåser bare kaldt uansett hva jeg gjør.
Dette har fungert bra tidligere men jeg tror det ble slik etter service nå i høst.
Noen som har vært borti dette
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA