Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - batterimannen

Sider: [1] 2 3 ... 42
1
Takk. Har allerede vært der. Kunne bare ikke tro at de ikke har noen forhandlere her. Skal jeg ta service på nett? :D

Tror denne utgår. Blir liksom litt Tesla over dette. Hva gjør jeg om noe går galt? Bor i Nord-Norge. Men bilen ser fin ut.

Spent på prisene hos Nissan og Skoda. Og ID4.

Håper at Nissan lanserer alle spesifikasjoner onsdag morgen. Er litt lei av venting etter å ha satt meg på reservasjonslista til Skoda for over et år siden (har nr like over 200). Satser allikevel på at prisene og endelige spesifikasjoner kommer i august/september.

Hyundai og Kia kommer begge med biler i 2021 som har 4WD og grei rekkevidde. De har en ny elbilplatform E-GMP, men det som er vist frem er fortsatt helt på konseptstadiet.
 
Edit: kan jo hende Hyundai slår Skoda med å komme med 4WD: https://thekoreancarblog.com/2020/04/16/the-hyundai-45-is-s-response-to-vw-id-3/

2
Husk at bilen er veldig ny, så det er ikke lenge siden de 5 bilene som journalistene har fått prøvd kom til Norge. De første kundebilene skal komme i August.

Polestar har et showroom som de kaller Polestar Space i Øvre Slottsgate 7. Der kan man se og prøvesitte bilen. De skal snart åpne et til i Trondheim (i løpet av juli?).
Så skal det snart bli mulig å prøvekjøre (juli/august?). Man bestiller bilen på nett. De som er på Polestar Space skal visstnok være der for å svare på spørsmål og vise bilen, og ikke være selgere som pusher biler på folk.

Det er sikkert flere på Polestar underforumet som har mer info. Jeg bare leser en del generelt om de fleste elbiler, men man legger selvfølgelig merke til de som virker lovende mhp pris, teknologi og ytelse (feks Polestar 2) og mindre på de hvor de gjør et halvhjertet forsøk på å dytte batteri i en fossilbil (BMW iX3, 2wd bil som lanseres i morgen/ Mercedes EQC som har vært på veien en stund).

3
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: I dag kl. 18:42 »
Volkswagens leder for programvaredivisjonen «Car.Software.Org» (CSO), Christian Senger, må ta sin hatt og gå. Dette er avdelingen som har fått ansvaret for å utvikle et felles operativsystem for Volkswagen-gruppens biler.

Det er bare to uker siden Senger, som er en del av styregruppen hos Volkswagen, offisielt ble leder for divisjonen

https://www.tu.no/artikler/volkswagens-programvare-sjef-ma-ga/495905

4
Ståbass på to meter går som nevnt inn i en Nissan Leaf.  Er Kona en vesentlig mindre enn denne bilen ?

Kona er betydelig mindere enn Leaf.
Ubrukelige bakseter til folk over 160cm, og bagasjerom best egnet for handleposer.

Ville vudert e-Soul og e-niro for å få litt lengde.
Til syvende og sist må du prøve instrumentet ditt i alle bilene uansett...er da du får fasiten.

Hvis det er en spesifikk ting man vil ha inn, så bør man prøve å stappe den inn. Tror ikke forskjellen mellom e-Soul og Kona er så stor. Kona = 4,18 m, e-Soul = 4,195 m. Altså er forskjellen i lengde kun 1,5 cm. Soul har litt mindre bagasjerom til fordel for beinplass for andre seterad. e-Niro er 4,38 m lang, så der er det helt klart mer plass. Kan hende instrumentet dit har en sånn form at den passer inn i e-Soul og ikke Kona, men ville behandlet de som ca like store biler (med mindre det er beinplass til andre seterad man er ute etter).

5
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: I dag kl. 13:10 »
De har vel for lite margin på billigere biler, så ville det spist enda mer av Model 3.

6
P7 / Sv: Anmeldelser og videotester.
« på: I dag kl. 09:52 »
Var og titta på G3 i Tønsberg. Fin bil, men Chademo er min største frykt egentlig.

De som viste frem nevnte at P7 skulle komme på en tirsdag(lurer på om det er denne) til Aker Brygge; som første gang utenfor Kina

Får P7 CCS?

7
Oppsummering av testen: https://youtu.be/HyNhdpXfIwo
Viser at tur på 800-900 km i Norge ikke er noe problem og lynlading på Dombås fungerer bra uten å skape for høy temperatur at det skaper problemer.

Tja, hadde vært greit med en hverdagslig test, men det blir ikke så lett når det er kun 1 sånn lader. Han kjørte saktere enn normalt oppover dit, for at batteriet ikke skulle bli for varmt. Han parkerte i skyggen og hadde en spisepause før han begynte å lade, for at batteritemperaturen ikke skulle bli for høy. Er heller ikke høy utetemperatur nå om dagen. Temperaturen i batteriet synker også ca 1 grad per time, når utetemperaturen er som nå, ca 15 varmegrader.

Får sikkert litt pes for dette, siden dette er Leaf underkategorien av forumet, men jeg mener at det å droppe væskebasert avkjøling er det største feilsteget Nissan har gjort innen elbil. Hvis du ser kommentarfeltet på youtubevideoen, så ser man at folk lenger sør i Europa har enda større problemer. Men, alle elbiler fungerer, uavhengig av fordeler og ulemper. 

8
Hadde vært bedre om alle biler i Europa kommer med CCS, enn å bygge ut flere standarder. Blir som da alle telefoner hadde forskjelligere ladere.

Vurderer Ariya selv, men et absolutt krav er CCS (og væskeavkjølt batteri).

9
Hmmm..... kanskje ikke så verst bil Polestar 2:

https://www.tv2.no/a/11526920/

Regner med at den blir en av de mest solgte bilene i Norge andre halvdel i år. Polestar 2 har samme batteri/motor/styringssystem som Volvo XC40, men i motsetning til Volvo har ikke Polestar 2 økt prisen pga svak krone. Så det fremstår som et av de bedre kjøpene nå. Vet enkelte venter på at den skal få varmepumpe. Kommer vel an på hvor fort man ønsker bil. Kan jo hende de øker prisen når det kommer.

Nissan Ariya blir lansert om 3 dager, men det er lite av specs som har blitt "lekket". De har sagt 4wd og 480 km rekkevidde (teststandard ikke angitt). Skoda Enyaq blir lansert august eller september. Levering av 4wd sannsynligvis mot neste sommer (2wd fra nyåret). VW ID.4 har nok ca samme levering, vil jeg tro. Skoda kommer med SUV/stasjonsvogn aktig bakende først, så kommer versjonen med kupéaktig buet taklinje etterpå.

Jeg regner med at VAG bilene med 4wd blir dyrere enn Polestar 2 (spekulasjon fra min side). Det er ikke så stort gap mellom ID.3 Max opp til Polestar 2. Da får man 50 km rekkevidde, hengerfeste, taklast og 4wd på kjøpet. Grunnen til at jeg venter på Enyaq/Ariya/Model Y, er at vi er familie på 4 med 2 småbarn, så da trenger vi den ekstra plassen.

10
ID. 3. / Sv: Tanker rundt valg av bil.
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 19:48 »
Nå er VW ute med kampanje. Fikk denne eposten idag

Kampanjer før bilen er på gata. Da skjønner de kanskje at de overpriset ID.3?

11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med 4WD og bra rekkevidde til overkommelig pris?
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 15:50 »
eGolf har vel 300km NEDC, dvs kanskje 220-230km WLTP.  Så dobling av eGolf blir det en del muligheter til, f.eks XC40 + vag familien. 50 mil wltp blir vel bare Tesla + Ford.

E-Golf har WLTP rekkevidde på 231 km.

Edit: Så da bør Skoda Enyaq og VW ID.4 med ca 460 km WLTP og Polestar 2 med 470 km (begge med 4wd) være ca dobbelt av e-Golf rekkevidde.

I tillegg til Mach-E som får ca 540 km med 4wd.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med 4WD og bra rekkevidde til overkommelig pris?
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 09:41 »
Hvis du skal ha 4wd og 500km rekkevidde (wltp) så blir det ikke VW ID.4/Skoda Enyaq/Audi Q4, da de ender opp rundt 450 med 4wd.

Ford Mach E ?
Polestar 2 kommer om noen måneder, den har ikke 500, men 470 km etter wltp. Mye lavere pris enn Mach E.
Nissan Ariya skal lanseres 15 juli, så det kan hende den også bør være med på lista.

13
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 10:25 »
Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.

Tror kapt det var en eneste dag i fjor vinter det var kaldere enn minus 15 der vi bor. Ser man på temperatur fra oktober til mars, så ligger nok de fleste dagene innenfor området der varmepumpe er effektivt. Det er vel en grunn til at den kommer med varmepumpe etterhvert. Men, når det er sagt så mener jeg at Polestar 2 er et godt kjøp uavhengig av varmepumpe. 

14
Tang EV600 / Sv: Tang EV 600 bestilt... komplett Pris
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 10:00 »
Så er det jo et spørsmål om markedet vil akseptere den som en premium bil eller om den blir straffet for å være bygget i Kina.

Det er jo ikke det at den er bygget i Kina som er utfordringen, men heller at den kommer fra et ukjent kinesisk merke.

Blir mye elbiler som blir produsert i Kina fremover. BMW iX3 blir laget i Kina. Den lanseres tirsdag neste uke.

15
Tang EV600 / Sv: Tang EV 600 bestilt... komplett Pris
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 09:45 »
Synes det blir interessant å se hva endelig specs blir på batteriene. Ser de mener det kan bli rundt 86 kwh, men siden Blade batteriene skal bli mer kompakte, så bør det være plass til enda mer.

Synd de ikke bestilte opp en andel med 7-setere i de første 1500 bilene (hvis det er mulig). Tror løsningen for 7-seter i denne blir bedre enn Model Y.

Sider: [1] 2 3 ... 42