Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hesthaug

#1
Hylsen har noe dårlig fett fra fabrikk som tørker ut og da ruster det, så splines på motor eller girsiden slites ned. Her er hylsa, på min var den heldigvis i god stand og jeg barte fylte den med molybdenfett av god kvalitet
#2
Sitat fra: engolf på fredag 21. september 2018, klokken 11:18
Du som har öppnat en girkasse, tror du det är möjligt komma in med en liten inspeltionskamera och se om diffen mår bra? Vet inte om  kan gå in via avtappningspluggen, men kanske via påfyllningen?
Tror knappast de har det på serviceplanen, och upptäcka en sådan brist tidigt kan spara en för en del utgifter och bekymmer:)

Desverre, alt som er av betydning er på den andre siden av diffen i forhold til tappe/fyllepluggene. Vil tro en titt på olja kan avsløre mye, den bør ikke være metallic og byttes før den blir for mørk i fargen
#3
Går fint med trakt med slange på også, trenger ikke åpne bagasjen engang :)
#4
Innmaten i diffen går rundt, så tror ikke det har skåret seg. Det var ingen ulyder ellers i kassa, annet enn klakk-klakk når jeg ga på og slapp gassen. Hvis jeg bare hadde satt på plass bolten og sveiset den fast er jeg sikker på at kassa hadde gått noen år til :D
#5
Det pleier vel ikke å være låsering, kun presspasning. Jeg tror det er vanlig å herde støpejernet rundt hullet, det har ihvertfall vært blått på andre differensialer jeg har vært borte i. Det ser veldig mykt ut, men jeg vil nok tro at hyppigere oljeskift ville hindret dette. 100.000/5år er ALT for lenge etter min mening.
Resten av girkassa så bra ut uten nevneverdig slitasje. Det er magnet i kassa
#6
Her var feilen på min iOn. Bolten til solhjulene i differensialen har gått ut helt til den har løsnet fra ene siden og blitt stående på skjeve inni der. Lengre kom den ikke foreløpig da den subbet i girkassehuset...
#7
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. september 2018, klokken 07:53
Det var da et intelligent svar, "erik e".

Du kan bygge så kraftige girkasser du vil, men ankerstrøm vil knekke lageret uansett.
En måte å få mørkere olje på, er disse små sveisene som oppstår i lageret.

Dette gjelder vel bare lagere i motoren så vidt jeg vet. Var ikke lagerhavari på min kasse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA