Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lithos

#1
Solid Black er kun sort, ingen klarlakk. Meget vanskelig å holde pen, imho. Bruk ALDRI maskinvask...
Og som du sikkert vet, måkene bare elsker å skite ned sorte biler!
#2
Sitat fra: OlaM på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:43
En mild radbrekking av Churchill: Tesla har den dårligste programvaren på elbilmarkedet, med unntak av alle de andre produsentene. :P

:D :D :D
#3
Model Y / Sv: Hengerfeste ikke på lager...til evig tid?
tirsdag 20. september 2022, klokken 23:46
Hentet bilen 22.06, bestilte hengerfeste samme dag. Prøvde å bestille da jeg hadde fått VIN, men måtte pent vente til bilen var utlevert. Det fysiske hf ble montert medio august, men en rekke datoer for å få riktig elektronikkmodul har blitt utsatt igjen og igjen. Inklusiv absurde meldinger fra Drammen om at "saken var avsluttet"! Neste "om vi har fått det inn"-dato 10.10. Vi får se... Det ble en frustrerende sommer der jeg ikke fikk gjort stort av det jeg hadde avtalt ☹️
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2022.24.6
mandag 05. september 2022, klokken 01:01
Opplever de nyeste programvareversjonene som ganske slitsomme. Hentet Y LR MIC 22. Juni, kjørte fra Lillestrøm til Munkfors i Sverige langs veier jeg har kjørt hundrevis av ganger før. SW ved henting 2022.11.101.5. Jeg var gledelig overrasket over hva noen desimeter høyere kameraplassering ift 3'eren jeg hadde kjørt i tre år hadde å si. Fjellstø plassering på landevei uten midtlinje på AP, tok svingene bedre enn noensinne, ingen panikk for møtende tømmerbiler, ingen umotiverte alarmer under kjøring, ingen fantombremsing. I min naivitet trodde jeg det skulle forbli slik.

Etter noen uker kom første normale oppdatering, .16 tror jeg, og vips var Tante Olga tilbake som autopilot. Hun er en godt voksen og svært nevrotisk AI, med et nesten kontrollert alkoholproblem. I de fleste versjoner synes hun alt er skummelt, og i særdeleshet møtende lastebiler, vannsprut, gresstrå i veikanten, og alle svinger. I enkelte versjoner har 'a åpenbart ramla av vannvogna, og dundrer muntert inn i svingene i full fart, for så å få panikk midtveis, gjerne halvt over i motgående kjørebane, og hyler etter hjelp når svingen viser seg å være skarpere enn forrige GT... Slapp av, jeg lar det bare gå så langt når jeg er helt sikker på at veien er klar. Og jeg er fullstendig klar over at AP kun er tiltenkt motorvei.

Likevel, på .11 trodde jeg problemene langt på vei var løst, men .16, .20 og .24 har vært gedigne nedturer. Nylig kjørte jeg fra Oslo til Tønsberg om natten i pent vær. Jeg antar en mygg hadde splattet foran kameraene, for vindusviskerne gikk kontinuerlig hele veien. En hel tank spylervæske hjalp ikke, og kamerasonen så helt ren ut neste dag. Videre oppførte auto high beam seg betydelig værre enn videoen til Tesla Bjørn hadde fått meg til å tro. Tante Olga dimmet ofte ned til ca rett tid, for så å blåse nattsynet til møtende trafikk tidlig nok til at de fleste førere rakk å morse grov bannskap med lyshornet før vi passerte hverandre. Ikke greit!
#5
Model Y / Sv: Hengerfeste på bil fra Q2 leveranse
mandag 04. juli 2022, klokken 23:34
Tilsvarende i Drammen. Bestilte HF så snart jeg hadde hentet bilen 22/6, fikk bekreftet time uka etter i appen. Neste dag ble jeg oppringt fra et karosseriverksted i Drammen, det var de som monterte HF for Tesla Drammen. De hadde ikke tid før andre uke i august...😢

Mye jeg ikke får gjort denne sommeren, gitt!
#6
Jaja, i dag var det min tur til å bli møtt med melding på skjermen at prøvetiden på premium connectivity var ute. Bestilte abo via kontoen, og det var kjapt levert! Mindre enn ti sekunder etter at jeg startet abo, ble skjermen svart og rebootet, og vips var alt som før...
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
tirsdag 02. juni 2020, klokken 23:03
2020.16.2.1: Endurance mikroSD funker fortsatt, men Sentry trigger bare når noen er svært nær bilen. Tilfeldige folk i synsfeltet 10 m unna ignoreres nå. Bra! Fantombremsing på de vante stedene har helt uteblitt i flere dager nå. Bra! AP er nå enda bedre enn den var en kort periode i høst. Slutt på full fart inn i skarpe svinger, panikk og alarmer og en tur utenfor kjørefeltet. Kanskje litt overdrevent forsiktig, men kontrollert og kompetent. Bra! Og ja, jeg vet at AP ikke er laget for svingete tofelts veier... I dag kom jeg ut fra butikken etter en kort stopp, og fant sidevinduet på passasjersiden foran helt nede. Hæ? Lukket vinduet og begynte å kjøre, men radioen forble taus inntil jeg hadde skiftet til Spotify og tilbake. Ikke så bra...
#8
Model 3 / Sv: Avreisetid og forvarming av kupe
tirsdag 21. april 2020, klokken 21:40
Hvis du sliter med å få bilen til å våkne i Tesla-appen, så har jeg funnet et lite triks som funker for meg: Lås opp og igjen dørene i appen et par ganger, og vips er det slutt på "Våkner opp" snurrehjul, og du kan slå på klima. Androidtelefon, for øvrig.
#9
Model 3 / Sv: Hva er den totale kostnaden ved å eie en Tesla?
onsdag 15. januar 2020, klokken 23:03
Svaret er - som alltid - 42 😁
#10
Model 3 / Sv: Kulderas fra glasstak
torsdag 09. januar 2020, klokken 00:00
Ned til -10 (kaldeste jeg har kjørt i hittil) har jeg ikke merket kulderas. Hater kulde, og merket godt gufset fra glasstaket i X-trailen jeg hadde tidligere. Bør vel også nevne at jeg har barbert hodet daglig i en årrekke, helt siden jeg måtte erkjenne at hestehalen var i ferd med å bli en hentehale...😢
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.50.7
onsdag 08. januar 2020, klokken 00:25
Åsså jeg som var så fornøyd med AP for noen oppdateringer siden... De nyeste med 50 som nest siste tall har blitt stadig værre: Pingpong mellom gul og hvit stripe, gni seg som en kjælen katt opp mot vogntog jeg passerer på E18, og overmodig småfull AP som dundrer inn i svingene i full fart, bråbremser for seint og hyler om at jeg må overta når bilen er halvt over i motgående felt. I dag ville denne trådens ferske oppdatering ha meg rett mot et "gore point", noe som ikke har skjedd siden i sommer. Kan vi snart komme tilbake til "to skritt fram, og ett tilbake", og ikke omvendt? Værsåsnill?
#12
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.2
onsdag 16. oktober 2019, klokken 17:02
Må visst spise det jeg skrev i V10-tråden nylig om fantombremsing. Med .11.1 ble det bråe rykk og napp, mens .12.2 er mye bedre igjen. Bilen blir ikke vettskremt av verken tunneller eller skumle vannskyer fra møtende trafikk lenger, kun litt nøling. Plasserer seg fortsatt nærmere gul stripe enn jeg liker, men mindre pendling sideveis i kjørefeltet.
#13
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:40
Sitat fra: stefse på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:24
Bilen aligner seg mot midtstripa, siden den er mest "pålitelig" men det burde gått an å sette inn et offset, slik at den holdt seg generelt lengre vekk fra midtstripa og mer til høyre i veibanen.
Nettopp - har tenkt det samme selv. Vil helst slippe å ta en high five med speilet 😨
#14
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 00:32
Fantombremsing har blitt hyppigere og hardere med V10 på motorvei mellom Holmestrand og Tønsberg. Sukk. Dessuten har AP falt tilbake til gamle synder hva gjelder plassering i veibanen. V10 insisterer på å klistre seg mot gulstripa på tofeltsvei, og mot skillelinja mellom filene på firefeltsvei. Kjører nå konsekvent oppi asfaltskade den tidligere så vidt unngikk. På den annen side blir ikke bilen like fristet av påkjøringsfelt og busslommer. Fram og tilbake er dobbelt så langt.
#15
Model 3 / Sv: Innkjøp av gulvmatter (helst fra Norge)
søndag 22. september 2019, klokken 02:27
De nye allværsmattene fra Gytis har god passform og er luktfrie, men de er litt glatte. Godt fornøyd likevel!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA