Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eirik Norum

#1
Sitat fra: Turbato på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:28
Sitat fra: Eirik Norum på tirsdag 12. januar 2021, klokken 10:56
Hei.
Ser på muligheten til å kjøre langs kysten fra Brønnøysund til Bodø i sommer. Ser at det er ett stort gap mellom Sandnessjøen og Bodø. Med en Hyundai Ioniq med relativt lite batteri så er 350 km litt langt. Ser at det i 2019 var skrevet om 5 nye ladestasjoner langs FV17. Noen som vet noe mer om dette og eventuelle andre ladere som kommer opp de neste månedene?

"Gjennom konkurransen som utlyses nå skal det etableres fem ladesteder langs Fv17 (bedre kjent som Kystriksveien),...
Søknadsfristen for utlysingen er 28. februar 2020. Alle laderne må være på plass og i drift innen 18 måneder etter at Enova gir tilsagn. I praksis vil dette si senest i løpet av oktober 2021."
Kilde:
https://presse.enova.no/pressreleases/stoetter-hurtigladere-langs-kystriksveien-og-lofoten-2948353

Det ble en ny utlysning: https://presse.enova.no/pressreleases/hurtiglading-i-nordland-enova-proever-paa-nytt-3015649

Fristen utløp i desember. Søknader behandles nå.

Takk for den der, akkurat slik info jeg lette etter.
Da ser det mørkt ut for en biltur langs kystriksvegen sommeren 2021.
#2
Hei.
Ser på muligheten til å kjøre langs kysten fra Brønnøysund til Bodø i sommer. Ser at det er ett stort gap mellom Sandnessjøen og Bodø. Med en Hyundai Ioniq med relativt lite batteri så er 350 km litt langt. Ser at det i 2019 var skrevet om 5 nye ladestasjoner langs FV17. Noen som vet noe mer om dette og eventuelle andre ladere som kommer opp de neste månedene?

"Gjennom konkurransen som utlyses nå skal det etableres fem ladesteder langs Fv17 (bedre kjent som Kystriksveien),...
Søknadsfristen for utlysingen er 28. februar 2020. Alle laderne må være på plass og i drift innen 18 måneder etter at Enova gir tilsagn. I praksis vil dette si senest i løpet av oktober 2021."
Kilde:
https://presse.enova.no/pressreleases/stoetter-hurtigladere-langs-kystriksveien-og-lofoten-2948353
#3
Lading i Europa / Sv: Oversikt lade operatører Europa
tirsdag 09. april 2019, klokken 13:19
Da har jeg oppdatert første post med ryddig info om lademuligheter, først i Danmark nå.
#4
Lading i Europa / Oversikt lade operatører Europa
onsdag 02. januar 2019, klokken 14:51
Oversikt lademuligheter Europa

Danmark:
I Danmark har man to store leverandører, E.ON og Clever.

E.ON - 5.4 DKK pr. KwH, betales via Europark-appen, Alt: Plugsurfin-appen; 8.48 DKK pr KwH.
Clever - 5.5 DKK pr. KwH, betales via Clever-appen, alt: Plugsurfing-appen; 8,43 DKK pr. KwH.



Note: Fyller på etterhvert som jeg planlegger.
Opprinnelig post:
SitatHei.
Tenkte å prøve meg på en europa-ferie med Hyundai Ioniq til sommeren. Kjører da gjennom Tyskland, Østerrike, Sveits og Nord-Italia.

Googler litt og havner på masse forskjellige kart-oversikter over ladestasjoner, kan bli svimmel av mindre.
Kan vi prøve å lage en oversikt her over alle lade-operatørene her? Eventuelt, finnes det en slik oversikt andre steder? Må da være mulig å komme seg så langt selv uten Tesla og tilhørende super-chargere!

Kan oppdatere denne posten om dere kommer med innspill.
#5
Ett spørsmål til, må jeg ha jordfeilvern type B ved kjøp av Zappi laderen?
#6
Sitat fra: elektrolux på mandag 10. september 2018, klokken 19:48
Med kun 50A sikring og ønske om 32A lading bør ladestasjonen være dynamisk. Altså at den gir bilen kun overskuddsstrøm etter at øvrig forbruk er tatt hensyn til.

Vår beste løsning her er Zappi. Riktignok med fast kabel, men enkelt og rimelig å bytte om/når behovet endrer seg.

Velg gjerne med type 2 plug og bruk overgang for lading av Leaf som gr nevner

"Vurder gjerne en Harvi sendemodul for å slippe kabling mellom strømsensor og Zappi."
Hva vil dette si, må jeg kjøpe noe i tillegg for å få kommunikasjon mellom ladestasjonen og måletrafo i sikringsskap. Ellers ser denne bra ut. Ser også at dere har overgang fra type2 til type1 for lading av Leaf. Vil denne kunne brukes til denne laderen?
#7
Hei.
Har hatt en Hyundai Ioniq i litt over ett år nå, ladet ved hjelp av stikkontakt på dedikert 10 amp kurs frem til nå. Skal nå bytte ut vår diesel-bil i en brukt eldre Leaf som nr. 2 bil. I den forbindelse så ser vi at vi må ha noe mer enn en ladekontakt.

Ønsker å kunne lade begge bilene samtidig, så tenker å kjøpe en lader og montere på ny kurs og så ha eksisterende kurs til å lade bil nr 2 om de må lades samtidig. Problemet er at Leaf har type 1 og Ioniq har type 2, så må enten bare lade Leaf ved hjelp av stikk, eller kjøpe hjemmelader med utbyttbar kabel.

Hva anbefaler dere? Ønsker en 1fase 32 amp lader (har 50 amp hovedsikring). Gjerne med mulighet for utbygging til 2. Noen tips? Generelle råd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA