Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jorgen.jevne

#1
Sitat fra: THE på mandag 04. februar 2019, klokken 17:55
@Øyvind.h, du har jo rett i at de fleste elbiler er et annet merke enn Tesla, men det vil ikke overraske meg om Tesla er større enn alle de andre merkene når det gjelder antall kjørte km pr. år. På langtur er det ikke langt mellom hver Tesla man møter etter veien, men det er relativt få andre elbiler.

Etter hvert vil jo antallet langrekkeviddeelbiler fra andre merker øke også, men Kona, Niro, iPace, Ampera-e er nisjeprodukter med lave produksjonstall. Først med eTron vil det bli noe volum, og den vil man forhåpentligvis se ofte etter veien fremover. Får bare håpe at Ionity + andre kommersielle bygger ut raskt nok til at det ikke blir umulig å bruke eTron på langtur pga. ladekø.

Det blir ordentlig spennende å se "real-life" rapporter fra e-troneiere nå. Dumt at vinteren er på hell når folk får bilene sine. Det er jo egentlig nå med stappfull bil fylt til randen av alpinsko, kofferter og mat for helga, 3 unger i baksetet og proppfull takboks, hvor elbilen virkelig får testet seg.

Foreløpig er jeg imponert over hvor høy sirkulasjon det er på SuC, selv på utfartsdager. Men det er klart nå vil volumet øke kraftig på kort tid, så jeg håper virkelig de fortsetter den massive utbyggingen og begynner å prioritere nye lokalisasjoner raskt. Rv4 er et godt eksempel. E16 etter Nes inn mot Valdres er et annet.

Et annet moment som ikke diskuteres så mye i rekkeviddetestene er jo at disse ofte gjøres fra 100% til 0% (altså direkte fra en lader til en annen). Dette er jo ideelt for å teste rekkevidden, men i praksis foregår det helt annerledes for mange. Selv må jeg ofte hjemom en tur for å hente noe, stikke innom skole og barnehage for å hente ungene, innom butikken for å handle og er jeg klar for å stikke på hytta. I minus 10 grader og snødriv kan jeg ha tapt 20% på all denne småkjøringen. Så ofte drar jeg med under 80%. Har da i tillegg strømlys hytte på fjellet, så jeg kjenner virkelig på behovet for hurtiglading. Jeg ser også at infrastrukturen på dette til fjells foreløpig er altfor dårlig for mitt behov.
#2
Jeg har en hytte i Valdres fra 70-tallet, langt til skogs, ca. 800moh. Denne er strømløs, og jeg ønsker å beholde denne sjarmen med vann fra brønn, solcellepanel og "enkle kår". Vi bruker denne hytten svært mye og kjører i dag en TMS 75D. Rekkevidden i hverdagen er jo null problem, men lakmustesten for en elbil er jo nettopp fullstappet bil med takboks og unger. Dette gjør vi med andre ord ofte. Lader alltid på Nes på vei oppover, men er avhengig av lading forholdsvis ofte der oppe. Foreløpig løst dette med chademoadapter i Vang, Beitostølen eller Filefjell, men det er høyt forbruk på vinter og med vampire drain på natten så syns jeg ofte det kniper mer enn jeg liker.

I forbindelse med utbygging av hytten og oppgradering av solcelleanlegget, ønsker jeg å høre litt om betraktninger for eventuelle lademuligheter på hytten. Er dette noe folk praktiserer og har noen som helst erfaring med?

Alle tanker, tips og betraktninger mottas med takk!
#3
https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639?fbclid=IwAR1a7XjybbPZdQ7mWvq25CMbuD7qxWFUsDzAriohNpq9IS2XrfWFqPcvXl0

Det som egentlig blir veldig spennende nå blir å se SuC v.3 og hvordan Tesla skal imøtekomme dette "presset" fra Audi. Her har jo eksempelvis Jaguar gjort mageplask både med onboard-lader og evne til hurtiglading selv på lynladere.

Det er imponerende å se hva batteripakken til Audi her håndterer mtp lynlading og høy hastighet helt opp til 90% SOC.

Jeg tror vi i stadig større grad vil se dette med #ladehastighet vil ta mer og mer plass for den nå utdøende #rekkeviddeangsten. Foreløpig er jo Tesla klasseledende med tilgjengelighet og omfattende ladenettverk. Blir spennende å se om de også blir klasseledende på hastighet fra 2019-2020.
#4
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
mandag 04. februar 2019, klokken 20:19
Dersom man ikke kan få i pose og sekk, så tror jeg nok de fleste foretrekker nybygging istedet for utbygging. Slik som på Lillehammer nå hvor man har fått Øyer i svært behagelig nærhet, tar antageligvis veldig godt unna for helge- og ferietrafikken, uten at det "går ut over" den ene eller andre i negativt fortegn.

Samtidig er det helt nødvendig med utbygging av eksisterende nettverk også for å imøtekomme Model 3.
#5
For oss som har to (litt større) barn som ikke trenger hjelp i barneseter lenger, er mye på ski/fjell og tur, så er S-en den PERFEKTE familiebil. Men det hender ikke sjelden at den er pakket STAPPFULL (stort sett hver helg faktisk, inkl i dag før avreise på hytta). Følgelig vil ikke Model 3 være i nærheten. Jeg tror og håper at S75 modellene vil holde seg OK i pris (noe fall må det jo være, det er jo ikke den samme unike situasjonen som for et par år siden), og at Model 3 vil snarere bety hardere konkurranse for de andre elbilene (leaf 60, Kona, Niro osv.), og ikke minst være en reell konkurrent til premiummerkenes "billigbiler".

Blir spennende!
#6
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:59
Tempoet er vel ikke veldig høyt på nye lokasjoner akkurat? Supercharge.info viser 3 blå prikker, Lærdal, Brumunddal og Elverum. Elverum har jo SC fra før, så i praksis er det to nye som er brukendes til noe. Resten er utvidelse av eksisterende SuC samt bytte av kabler.

Kanskje ikke "veldig høyt", ser den. Men legger hvert fall merke til at de utvider eksisterende (Som har vært et problem for meg tidligere, eksempelvis på Lillehammer). Med Øyer og nå snart Brumundal så er jo problemet forsvunnet fullstendig. Jeg etterlyser dog flere NYE steder som du nevner, men har ingen personlige betydelige problemer utover at det for MEG hadde vært greit med Leira/Fagernes og egentlig lenger inn i Valdres også for den del.

Det som virkelig blir lakmustesten nå første 6-12 mnd er jo Model 3. Men siden alle er long-range og de må betale for SuC, så blir vel problemet mindre enn mange frykter tenker jeg. Den ser jo ut til å være svært effektiv og bli klasseledende i lang tid fremover.
#7
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
torsdag 24. januar 2019, klokken 22:04
Jeg snakket med dagligleder for Valdresporten forrige uke på vei opp til Vang. Lader alltid der. Daglig leder er svært trivelig og Tesla-orientert. Han hadde fått uoffisiell bekreftelse på 12 nye stalls til høsten 2019. Det var også gitt indikasjon på Nes skulle være "ladesentrum" for denne veien oppover, og han sa det virket lite sannsynlig med Fagernes i nærmeste fremtid. Men som han sa: du vet aldri med Tesla.

Han hadde mer tro på Filefjell som bindeledd mellom Lærdal og Nes.....

Syns tempoet på utbyggingen er høyt nå. Og nå med flere TM3 og betalt SuC, så tipper jeg vi vil se enda mer ekspansjon.
#8
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 23. januar 2019, klokken 18:41
Er det ikke en elefant i rommet her at Audi-eiere har et rykte å leve opp til?

Det vil si de ubestridte vinnerne innenfor usympatisk høye hastigheter og uforsvarlige forbikjøringer på vinterstid? Det er hvert fall ett merke som dominerer stygge forbikjøringer når jeg kjører E16 hjem fra Beitostølen hver søndag. Dette er jo også "dokumentert" på herlig kommersielt vis https://www.tv2.no/a/3952549/

Fra spøk til alvor, Audieiere er kjent for å ha det travelt i trafikken og kjøre fortere enn mange andre. Dette bør ikke være å tråkke noen på tærne. Men det er jo dessverre slik at selv ikke premium Audi kan fornekte fysikkens lover, og en tyngre høyrefot er dessverre omvendt proporsjonal med (el)bilens rekkevidde.

Med andre ord blir det kanskje det nye for meg at jeg blir kjørt forbi ikke én, men to ganger av samme(!)  Audi(er) på vei hjem fra hytten, etter at de må legge inn ladestopp også på veien hjem....

(Håper innlegget leses som det er skrevet; med et smil om munnen og med en dose ironi og sarkasme. Jeg mener allikevel det er et betimelig poeng: mer aggressiv kjørestil = kortere rekkevidde.)
#9
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 16. januar 2019, klokken 09:05
For ordens skyld var jeg på Oppdal og kjørte ski i julen. Og der var heisene pyntet med i-Pace reklame hvor det ble reklamert med 500km rekkevidde* (den lille stjernen er selvfølgelig så liten at den er vanskelig å se, og teksten hvor stjernen er beskrevet nederst er som vanlig i skriftstrl 10, som er umulig å lese fra heisen). Jeg husker ikke helt hva i-pace hadde i NEDC, men i WLTP har den da aldri hatt >500km. Med andre ord, er det drøyt at selskapene setter seg i en så lei situasjon at de direkte lyver om produktet på store reklameplakater.

Rapportene her tilsier jo at I-Pace vil slite med 300km på vinterstid.
#10
Sitat fra: Big T. på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:29
80% går ut på dato uten å bli solgt.

Vil det si at de fleste beholder bilene sine, eller selger med et betydelig større tap enn de hadde forestilt seg? Selv føler jeg at Finn-prisene er kunstig høye.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurdere kjøp av 2016 model s 70 d.. hjelp
torsdag 10. januar 2019, klokken 22:08
Is i magen! Is i magen! Is i magen! Det verste du kan gjøre er å bruke en uanstendig sum penger og ende opp med å angre. Vær sikker og trygg på kjøpet du gjør før du trykker på den grønne/røde knappen ;)
#12
Det er absolutt anbefalt at du bruker mye tid på å lese deg opp (gjerne her inne) før du velger. Jeg var rask på labben i starten og trodde ikke jeg kom til å bry meg med mye av ekstrautstyret. Nå i bakspeilet er jeg glad jeg roet ned og leste meg opp.

Eksempelvis utrolig glad for at valgte autopilot og bruker denne hele tiden. Spesielt på langtur er den en gavepakke. Så vil du se andre som mener den er altfor dyr. Så du får prøve å innhente så mye informasjon du trenger, vurdere denne opp i mot dine behov, og så ta en kvalifisert avgjørelse.
#13
Klarer nok ikke 290km uten lading på vinterstid. I så fall er det helt på grensen og med betydelig rekkeviddeangst. Når det er sagt, så er superladernettverket såpass smooth at jeg tror de fleste blir positivt overrasket over hvor lite stress det er.

For denne turen vil det jo være snakk om en 10-15 min stopp så har du mer enn nok. De fleste tar seg vel en kaffe eller en dopause i løpet av 300km allikevel?

Langtur nedover kontinentet er også null stress. Jeg har kjørt til DK flere ganger. Ikke noe problem. Men 140-150km/t på motorveier bruker MYE strøm, så man må beregne en del ladestopp. Jeg vil for min del si at overgangen til helelektrisk (har bare elbiler i familien nå) har vært langt mindre smertefullt enn jeg trodde.
#14
Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:45
Som BMW-fan og tidlig reservasjonsholder syns jeg det er et ubegripelig trist skue. Har aldri likt X3, fra dag 1, men dette her er så kjedelig det går an å få det. Klarer knapt se om det er en X1 eller en X3, enda mindre at den er elektrisk.

Kan 'de store' virkelig gjøre det tydeligere at de ønsker å tviholde på det gode, gamle så lenge som mulig? Den bilen der er jo så traust at man blir deprimert. E-Tron er i det minste lekker å se på - har man pengene så er den jo et godt kjøp. Denne her blir jo ordentlig stusselig i forhold.

Ikke minst når man vurderer hva som har skjedd med rekkeviddeflausen til i-Pace (og mye mulig også e-tron), så virker det jo ikke akkurat som om ingeniørene har lagt hodene sammen for å lage aerodynamiske biler. Blir denne bilen også >2 tonn, så tipper jeg man raskt lukter på WLTP <400km og reell rekkevidde på vinter langt ned på 200-tallet.

Jeg holdt på å si "det blir spennende fremover", men mest av alt er det egentlig fascinerende hvor lang tid omstillingen til elektriske drivlinjer tar for de som virkelig har pengene, makten, ressursene og kompetansen til å drive utviklingen videre. I stedet må en eksentrisk og mentalt ustabil Sør Afrikaner gjøre den jobben  :o :P
#15
Hvordan er det med alle disse nye stasjonene som popper opp? Må vi gjøre noe i bilen for å få disse superladerne til å dukke opp? Jeg gjorde for moro skyld et tilfeldig søk på 'supercharger Røldal' som jeg vet er ny, men denne dukket ikke opp.... kommer det automatisk, eller må man vente på en OTA oppdatering?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA