Om jeg går for en ionic 5 i fremtiden så blir det en 45 med sol panelet.
Uten er bilen ikke så aktuell for min del.
Du er klar over at 45 var et begrenset antall biler, og du da låser deg til å kjøpe brukt? Og at det kan gå lenge mellom hver Ioniq 5 som legges ut for salg, som er en 45?
Panoramatak blir tilgjengelig i -22, men om solcelletaket faktisk blir en opsjon i Norge, kommer nok veldig an på. Det blir nok dyrt, og med mindre du står parkert utendørs i et lite skyggefullt område, så vil det være begrenset hvor mye det bidrar. Man må også se på kost vs nytte. Du skal få mye selvlading før du tjener inn dette.
Da bilen ble introdusert, så kom altså 45 ut først for rask levering, og alle fikk dette solcelletaket. Hadde jeg vært klar for ny bil, så ville jeg gjerne hatt med dette soltaket, som altså var standard på 45.
Men jeg er en av de som ikke bare står parkert ute i sola, fordi det er det som er tilbudet her jeg bor men og bruker bilen i rykk og napp. Jeg hadde garantert fått utnyttet lading av batteriet mellom hver tur, og såpass til neste tur, at lading i borettslaget ville vært redusert i tid og omfang.
Men jeg tror neppe jeg ville betal ekstra for å få det med. Ikke før jeg får en versjon som kan kombinere solceller og panoramatak. Det trodde jeg dette taket ville være utfra info på nettet om Hyundai sin utvikling på slikt, men måtte skuffet konstatere at det ble med en våt drøm.
Ja må bli en brukt 45 om solcelle taket ikke kommer tilbake som tilleggsutstyr.
Om man synes det er verd det er fra person til person synes selv ja. Litt fordi evs og sol celler går litt hånd i hanske og man kan kombinere bilen med sol panel løsninger. Fast montasje hjemme eller bærbare løsninger. Det går an selvsagt med alle med Ionic 5 gjør det litt bedre.