Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Morpheus-

#1
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
torsdag 12. desember 2019, klokken 20:27
Sitat fra: gr på torsdag 12. desember 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Morpheus- på torsdag 12. desember 2019, klokken 14:27
Har nå 2019.40.2.1 og batterivarmer er fortsatt software defekt. Så ingen håp på lenge enda  :-1:
Det stemmer vel ikke helt, den er aktiv under kjøring hos meg. Bare ikke under forvarming.

Korrekt, man kan si at forvarming av batteri er software defekt.

For det er ikke lenger mulig og forvarme batteriet, og det er jo det som er nyttig, ikke å varme etter kjøreturen er påbegynt og strømmen må tas fra batteriet.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.1
torsdag 12. desember 2019, klokken 20:23
Sitat fra: JFa på torsdag 12. desember 2019, klokken 15:10
Batterivarmer starter i det minste når jeg slår på bilen, det gjorde den ikke i forrige versjon. Får regen ganske kjapt.
Ved forvarming uten tilkoblet ladekabel er det ingen batterivarming
Ved forvarming med ladekabel får jeg batterivarming.
fikk 40.2.1 i natt

Batterivarmeren starter om du prøver og lade uansett forvarming eller ikke.

Sikker på at bilen ikke ladet eller sto innstilt på tidsbestemt lading når du testet? For i så tilfelle fungerer ikke batterivarmer med ladekabel i, da det er ladingen som trigger varmeren og ikke preheat.
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.1
torsdag 12. desember 2019, klokken 14:28
Batterivarmer fortsatt defekt i denne softwaren som andre kanskje har nevnt :(
#4
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
torsdag 12. desember 2019, klokken 14:27
Har nå 2019.40.2.1 og batterivarmer er fortsatt software defekt. Så ingen håp på lenge enda  :-1:
#5
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
mandag 02. desember 2019, klokken 13:50
Purret på SC idag og de pushet 2019.36.2.2 til meg, so skal teste senere idag om batteriet er kaldt nok etter lang lading.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
mandag 25. november 2019, klokken 11:41
Sitat fra: kodax på mandag 25. november 2019, klokken 09:24
Presisering: Bildet er tatt rett etter at jeg hadde startet å kjørte bilen. Det var ikke minusgrader (+2). Noe regen tilgjengelig. Og bilen er altså en 2019-modell (ikke Raven).
PS. Jeg hadde satt på klima og defrost ca 5 minutter før jeg startet.

Så med andre ord så har du kanskje ikke batteri heater med preheat. At batteriet varmes etter man kjører er lite hensiktsmessig, for man er som oftes fremme før batteriet er varmt nok til å ta imot regen alikavel.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
mandag 25. november 2019, klokken 09:07
Og du kan bekrefte at ingen ladekabel var tilkoblet?
Og at når du begynte å kjøre med bilen som sto parkert i minusgrader, var det fortsatt ca. 30kw regen tilgjengelig?

I så fall er du den første jeg har hørt om, men da kan det hende tesla har begynt å fikse dette som er meget gode nyheter!
#8
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
fredag 22. november 2019, klokken 10:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 18:26
Sitat fra: Morpheus- på torsdag 21. november 2019, klokken 17:53
Spørsmålet er jo om man vil ofre enormt med rekkevidde for å spare noen skarve kroner på husstrømmen, å når man begynner en tur med flere hundre meter nedstigning så får man ikke igjen noe... f. Eks hvor mye energi går til oppvarming av batteri på preheat kontra å tape 400 høydemeter uten regen? Og når bilen nå varmer batteriet når du begynner å kjøre sånn at du har full batteri heater på når du skal opp igjen de 400 høydemeterne, og på toppen har man full regen pga. Effektuttaket. Det går MYE batteri og mye unødvendig bremsing.

Ja, bor man på toppen av et fjell og begynner hver dag med å kjøre ned 400 høydemeter så er det kjipt å ikke ha regen. Jeg tror dog det ikke gjelder så veldig mange ;)

Eller man bor rundt 100moh som er ganske normalt å skal f. Eks gjennom Eiksundtunellen.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
torsdag 21. november 2019, klokken 17:53
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. november 2019, klokken 17:19
Sitat fra: cra på torsdag 21. november 2019, klokken 13:52
TMS 75D, juni 2017.   -1oC i dag, og ingen regenerering whatsoever.  >:( Aldri opplevd det før 36.1. Noen har føkka opp noe i softwaren, det er det ingen tvil om. TM3-innstillinger for TMS og TMX høres veldig plausibelt ut. Håper det ikke blir slik permanent; vi er jo stuck med GUI på storskjermen som er laga for TM3. :(

Edit: Hadde på max defrost en stund før jeg skulle ut, men ikke noe batterisymbol i appen.

Akkurat samme oppførsel som om range mode står på med andre ord? Ihvertfall er min alltid slik, jeg har range mode på hele vinteren. På langturer så blir batteriet uansett varmet nok opp av restvarme fra motorene, på korte turer er det liten vits i å varme opp batteriet i ett sett (tror også det sliter mer på batteriet). Ulempen er null regen i starten, men det er vel bare bra å få brukt bremsene litt på vinteren med alt saltet? ;)

Spørsmålet er jo om man vil ofre enormt med rekkevidde for å spare noen skarve kroner på husstrømmen, å når man begynner en tur med flere hundre meter nedstigning så får man ikke igjen noe... f. Eks hvor mye energi går til oppvarming av batteri på preheat kontra å tape 400 høydemeter uten regen? Og når bilen nå varmer batteriet når du begynner å kjøre sånn at du har full batteri heater på når du skal opp igjen de 400 høydemeterne, og på toppen har man full regen pga. Effektuttaket. Det går MYE batteri og mye unødvendig bremsing.
#10
Har ikke hørt fra noen med 2019.36.2.1 der batterivarmer fungerer. Untatt de som har i ladekabel og aktivt lader.
#11
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
torsdag 21. november 2019, klokken 08:59
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. november 2019, klokken 08:44
Hva var utetemperaturen? Kan det tenkes at terskelen for når batterivarming skal slå inn, er endret?


Har kun testet ned til -10 grader.

Er overbevist om at preheat ikke har batterivarmer uansett.

Men idag når jeg kjørte med batteri på ca. -4 grader og ca 30% soc så kom det mye effektsperre også i tillegg til 0 regen så kom også batterivarmeren på under kjøring. Er jo helt på bærtur at den slår seg på under kjøring men ikke under preheat.

Virker som bilen tenker at "jeg greier meg nok uten batterivarmer idag, batteriet er ikke så kaldt, ups alt gikk til helevete idag igjen, kjøringen svikter, bruk batterivarmer alikavel"

Håper dette blir fikset i software,vis ikke er det en så stor nedgradering at det er verdt å tenke på salg av bil.
#12
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
onsdag 20. november 2019, klokken 18:51
Sitat fra: JFa på onsdag 20. november 2019, klokken 14:20
Mange varianter her, fikk 36.2.1 i går.
Her er min utgave:
Satte på utsatt lading og kupeoppvarming til 07:30. Bilen var fulladet, kupeen varm og batteriet oppvarmet slik at det gjensto fire og en halv gul strek av regen.begrensningen. Men da jeg begynte å kjøre var det ingen varme å få. Viftesymbolet lyste, men ikke tallet som viser innstilt temperatur. Skrollehjul-resett og varmeapparat av/på noen ganger fikk liv i varmeapparatet.
Mod. X 2017

Ja, men prøv preheat uten lader i minusgrader og gi oss tilbakemelsing om det virker hos deg eller ikke. Må vente ober natt eller noe sånt om batteriet er varmt.

#13
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
onsdag 20. november 2019, klokken 09:52
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 20. november 2019, klokken 08:58
Denne turen startet med "kald" bil (ca. +5 grader), og gikk til SuC Ringdal (lagt inn som destinasjon), og turen varte i 20 minutter. Utetemperatur var +5.4. Ved ankomst hadde jeg full regen. Legg merke til at Teslafi nå rapporterer at Battery Heater var "on for 53% of drive".

Ok, da kan vi konkludere med at det er to måter og få batterivarmer aktiv på, 1. Koble på lader når batteriet er så kaldt at det ikke tar imot lading (Varmer bare til full ladeing, som regel 16.5kw, så langt i fra det en hadde tildligere ved preheat). 2. Navigere til SuC.

Vil anse 2019.36.2.1 til den værst updaten tesla noengang har hatt, for å ikke ha batteri varmer er rett å slett en katastrofe, må lade det dobble av tidligere pga. enormt forbruk, og hver gang en skal lade så må batteri varmeren på i lengre tid før batteriet i det hele tatt tar imot lading.

Preheat = ikke batterivarmer
Scheduled departure = ikke batteri varmer
Kjøring med kaldt batteri = ikke batteri varmer
Range mode on = ikke batteri varmer
Range mode off = ikke batteri varmer
#14
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
tirsdag 19. november 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Øggen på tirsdag 19. november 2019, klokken 07:08
Fikk 36.2 1 idag tidlig, og innstallerte med en gang. Lading var satt til å starte 06.30 FØR ej visste ej fikk oppdatering.
Ferdig oppdatert 07.03, lading starta og ser i app at den begynne med å varme opp batteriet . (Lada med 230V quasi 3 fas, så ingen 22kW)
Så jo, varming e aktiv

Du har jo lader tilkoblet, da virkerbatterivarmeren for bilen finner fort ut at den ikke kan lede pga. For kaldt batteri. Det som er med 2019.36.2.1 er at batterivarmeren er deaktivert ved preheat å og kjøring.
#15
At det fungerer hos deg er bra, men da burde du vise til at bilen står ute i minusgrader over natt og bilde av regen ved start av bil. Hos teslafi viser min også batterivarmer av å til, men det slår aldri feil: hver eneste morgen når det er minusgrader er det 0 regen og 400wh/km.

Så rekkevidde sommer til vinter er nå under 50%.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA