Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tukwydra

#1
e-Golf / 18» og rullemotstand
mandag 16. september 2019, klokken 22:55
Har et sett med originale vw Vancouver 18» felger liggende. Vurderer å sette dekk på disse og bruke på Golfen. Ser at det finnes flere dekk i rett dimensjon med A på rullemotstand. Er det slik at dette er sammenlignbart mellom ulike dimensjoner, slikt at feks et dekk i 225/45 18 med A har samme rullemotstand som et annet dekk i 205/55 16?
Tror ikke jeg gidder å bruke dem om det går mye ut over rekkevidden, men LITT går liksom greit :)
Noen med erfaring på dette?
#2
e-Golf / Utregning av restkapasitet
mandag 16. september 2019, klokken 20:17
Gjorde nettopp følgende eksperiment: kjørte ned til kiwi (par km) og plugget inn hurtiglader mens jeg handlet. Ladet da opp fra 46% til 93%, med tilført 9,2 kWh i følge laderen. Kjapp utregning skulle ha tilsi at jeg har total kapasitet på ca 19,6 kWh, altså rundt regnet 90% av opprinnelig.
Er dette altfor forenklet? Eller blir det riktig?
#3
e-Golf / Sv: Aktivere We connect
tirsdag 20. august 2019, klokken 22:56
Da fikk jeg endelig aktivert og logget meg inn via PC.
Men jeg får da beskjed om at jeg må kjøpe ny tilgang for 940,- for et år eller 1600,- for to år. Er dette virkelig riktig?
#4
e-Golf / Aktivere We connect
søndag 18. august 2019, klokken 22:07
Hei, er fersk eier av brukt e-golf fra 2015 og så langt veldig fornøyd med det.
Forstår at VWs app er ustabile greier, men jeg får altså ikke til å legge meg selg til som hovedbruker av bilen i appen. Antakelig er forrige eier registrert som hovedbruker, men jeg får altså valget om å bytte til meg selv som hovedbruker. Prøvd ørten ganger og får standard melding om at det ikke kunne utføres nå, prøv igjen senere.
Noen andre som har kjøpt bruk e-golf og har funnet ut av dette?
#5
e-Golf / Kjøpe e-golf med «høy km»?
søndag 19. mai 2019, klokken 11:13
Vurderer en 2015 e-golf med nærmere 160kkm på telleren pga veldig gunstig pris.
Selger mener rekkevidden er tilnærmet som da den var ny.
Er det noen betenkeligheter her? Kan jeg forvente at batteripakka klarer seg noen år selv om jeg kjører 30000 i året?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: e-Golf eller i3?
tirsdag 07. august 2018, klokken 22:34
Takk for utfyllende svar, Ferry :)
Tror jeg heller mot i3, det ser også ut som de er noe gunstigere priset enn e-Golf på bruktmarkedet.. Mangler bare å bli kvitt dieselpurka :)
#7
Kjøpe elbil? / Sv: e-Golf eller i3?
tirsdag 07. august 2018, klokken 20:29
Takker :) Mye nytting info om lading der, forstår i3 har en fordel der i kaldt vært.
Men egenskaper på glatt, sporete/dårlig brøytet landevei lurer jeg fortsatt en del på :)
#8
Kjøpe elbil? / e-Golf eller i3?
tirsdag 07. august 2018, klokken 20:02
Hei,

har planer om å bytte fra fossil til el på bilen jeg bruker frem og tilbake til jobb.
Kandidatene som seiler opp er e-Golf og i3, begge fra første generasjon.
Jeg har prøvd begge, men kun 300km-utgaven av Golf.

Jeg har ca 60km å kjøre hver vei på landevei, altså 12 mil om dagen, hastighet varierende fra 50 - 100 km/h. Heie veien er stort sett enten oppoverbakke eller nedoverbakke. Strekningen er notorisk dårlig vedlikeholdt og brøytet vinterstid. Akkurat dette gjør meg betenkt på i3, med sylsmale dekk - og ikke minst umulig å slå av "motorbrems". Er det noen som har erfaring på hvordan dette fungerer i praksis med i3, på skikkelig vintervei med god blanding av snø, blank is og våt, saltet vei? Risikerer jeg å snurre i en sving om jeg slipper gassen på såpeglatt vei, eller henger elektronikken 100% med?

For øvrig er både hjemstedet mitt og arbeidsplassen min typiske kuldehull, gjerne ned mot 30 blå på de kaldeste dagene. Derfor er det et tema at jeg må klare å lade opp nok på 8 timer til at jeg kommer meg hjem igjen, fortsatt i 20-30 blå. Lading snakker vi da på 10-amp stikk på jobb (går jeg ut fra), og 16-amp hjemme.
Er det forresten kun USA-utgavene av i3 som mangler mulighet for hurtiglading? Eller er det ekstrautstyr på euro-utgaven også?

Er det noe vesentlig forskjell på ladehastighet og takling av kulde på disse to bilene?

i3 passer meg egentlig midt i blinken kjøremessig, men jeg er altså noe skeptisk til disse tingene.

Et annet spørsmål (som sikkert er stilt her hundrevis av ganger før); er det noen grunn til å være skeptisk til slike biler som har "gått langt", dvs opp mot 100kkm? Ville jo ikke falt meg inn å være skeptisk til en fossilbil med 100kkm på telleren, men finnes det noen her med erfaring på disse to med litt kilometer på baken? Tenker da på tap av kapasitet i batteripakken.
Grunnen til at jeg tenker på dette, er at jeg bilen vil gå minst 30kkm i året.

Avslutningsvis har jeg heller ikke helt avskrevet Leaf, men det er BARE på grunn av at de er mulig å få billig. Har langt fremskreden allergi mot alt med 4 hjul fra Japan/Korea etc. :)

Diverse praktiske egenskaper er ellers underordnet, da det er hovedsakelig kun 1 person som skal fraktes i bilen, altså meg, i tillegg til et par kiwi-poser nå og da :)

Noen som har innspill på disse 2 (3) bilene, sett opp mot mitt bruksmønster og behov?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA