Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbilskeptisk

#1
Var 2015 Ion ser ut til å trenge en ny pære til det jeg antar er nærlys i venstre frontlykt. Det et øverste linseLampe i lykten.
Er dette mulig å skifte uten å ta ut lykten? Har dårlig erfaring med å demontere plastdetaljer i minsgrader.
Noen som vet hvilken type pære som sitter der?
#2
Vi sliter litt med fukt i vår iOn som medfører duggproblemer selv når vi bruker varmeapparat og AC. For å begrense strømforbruket til avdugging bruker vi innimellom en avfukter for innendørsbruk i bagasjerommet når bilen er parkert.

Et annet viktig tips for å begrense strømforbruket til avdugging er selvsagt å holde rutene fullstendig rene.
#3
Rettelse: Status ser ut til å være nesten fulladet fremdriftsbatteri og halvflatt 12V batteri. Har koblet fra "billaderen" så får 12V batteriet godgjøre seg med ctec over natten.
#4
@Acceptus: Fint resonement og det ser ut til å stemme. Har ennå ikke prøvd hverken å sette på tenning eller å "starte" bilen men den så ut til å våkne til liv da jeg koblet batterilader på 12V batteriet(temmelig flatt). Jeg tok sjansen på å koble til laderen til fremdriftsbatteriet og da kom ihvertfall de rette lydene.
Nå står den med lading i begge ender. Kanskje litt unødvendig så jeg kobler fra Ctecladeren ganske snart.

Forhåpentligvis er det kjørbart imorgen tidlig.

Takk for hjelpa!
#5
Bilen var nediset idag tidlig(temp rundt null) og jeg "startet" den og satte på kupevarmen en liten time før den skulle brukes. Den hadde stått på lading over natten og jeg lot være å koble fra.

Da vi skulle kjøre hjemmefra var den temmelig dau bortsett fra noe blinking her og der. Blant annet blinket baklysene en periode.

Bilen ble satt på lading igjen men ser ikke ut til å ta lading. Ladeindikatoren på ser normal ut men bilen lar seg ikke starte og dashbordet er ganske dødt bortsett fra at lampa for åpne dører blinker sammen med en pipelyd når tenning er på og førerdør åpen. Jeg hører også et rele slå framme til venstre. Dette slår i takt med nevnte varsellys og pipelyd når dør er åpen. Med dør igjen slår releet alene, selv uten tenningsnøkkelen i.

Bilen er levert Jan 2015 så akkurat utenfor garanti.
#6
Vi fikk byttet vakumpumpe på garanti på vår 2015 modell rett før Jul.

Varsellys begynte å lyse under kjøring og et lite trykk på bremsen satte i gang en forferdelig varsellyd(kontinuerlig pip) og bremsene var plutselig uten servo og dermed meget tunge og dårlige.
Såvidt innenfor garanti og dermed hentet med bergingsbil og utbedret uten kostnad.
#7
Takk for gode tips men så lenge det er garanti på herligheten overlater jeg feilsøkingen til merkeverksted.

Jeg var innom på verksted og hentet bilen idag og fikk opplyst at selve varmeelementet var skifter. Kona kjørte den derifra til jobb så jeg har ikke fått prøvd den selv men får nok rapport til middag.
#8
Verkstedtime bestilt. Takk for raskt svar!
#9
Vi hadde idag såvidt minusgrader og allerede nå er det trøblete å holde frontruta fri for is.

Kona kjørte hjem fra jobb dag, ca 25km og hadde full guff på varme og vifte med prioritet på frontruta. Bare såvidt den ikke frøys til og på den halvtimen det tok økte temperaturen i kupeen fra 4 til 6 grader.

Bilen hadde stått en halvtime da jeg tok en tur. Allerede is på ruta og ingen særlig varmeapparatet hverken fra start eller etter ti min.

Er det en ideell innstilling på varme/vifte/dyser som vi ikke har funnet ennå eller kan jeg gå ut fra at noe er galt?
#10
Kjøpte 2015 Ion for et par måneder siden. 86000kr med 38000km.
Synes det er drøyt at verdien skal halveres over 4år/38000km. Eller er det slik at det er garantien en betaler for?
#11
Takk for innspill og info. Er et drøyt år igjen av garantien på vår bil og dette blir vår første vinter så jeg har ingen bråhast.

Ser ut til at min ide er uaktuell.

Jeg har montert et par titalls webastovarmere på jobb(både vann- og luftvarmere) og vet at jeg ikke gidder å gjøre det privat.

Vi lander nok evt på vanlig kupevarmer.
#12
Det tar litt lang tid før det er varme i varmeapparatet. Lurer litt på å montere et gammeleags elektrisk varmeelement i varmeapparatsløyfa. Fint å ha varme i varmeapparat fra oppstart og bør ikke koste allverden.
#13
Det er noen tiere her og der.

Rabattsystemet deres fungerer etter fiskeprinsipet. Om de ser at du har lagt ting i handlevogna men avventer vil de iløpet av noen dager tilby deg stadig bedre rabatt(maks 22) for så å redusere eller fjerne den helt. Og så plutselig sette den opp igjen. Irriterende når en skulle hatt noe igår men helt greit når ting ligger litt fram i tid.
#14
Trommelbremser ja. Så fint!

Prisene på autodoc er inkludert frakt men ikke mva. Men rabatten er støtt på drøye 20% så det går nesten opp i opp. Litt bedre pris med app enn på nettet.
#15
Har ikke sjekket rundt men Autodoc har framskiver til ca 150kr stykket og framklosser fra 150kr settet. Muligens lurt å gå for for eksempel Brembo som koster omtrent det doble. Så 500-1000kr i deler framme.

Av en eller annen grunn har de ikke deler til bakbremsene. Noen som aner hvorfor?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA