meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - VoltWay

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
lørdag 03. mai 2025, klokken 08:58
Det kan umulig ta 45 minutter å gi en vurdering av
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 02. mai 2025, klokken 19:56
Sitat fra: VoltWay på fredag 02. mai 2025, klokken 17:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. mai 2025, klokken 11:58Mil etter mil gutta i dagens podcast analyserer Tesla sin null rente på TMY. Denne bør høres for alle Tesla interesserte  :+1:

https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil
Kan du skrive en kort oppsummering?
Nei, beklager det går ikke. Må høres med egne ører.
~
Selvsagt går det.

De pratet om TMY i ca. 10 minutter, men det var ingenting nytt der, altså ikke noe alle som er interessert i Tesla bør høre.

Kort oppsummert sier de at månedsbeløpet er det som betyr noe, at en må være klar over at renten går opp etter tre år, du kan teoretisk sett spare ~80k mot markedsrente på de tre årene (men det er før rentefradrag [red.anm]) og at prisen kan bli satt ned en gang i fremtiden.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
fredag 02. mai 2025, klokken 17:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. mai 2025, klokken 11:58Mil etter mil gutta i dagens podcast analyserer Tesla sin null rente på TMY. Denne bør høres for alle Tesla interesserte  :+1:

https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil
Kan du skrive en kort oppsummering?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
lørdag 26. april 2025, klokken 11:29
Sitat fra: RJK på fredag 25. april 2025, klokken 15:47En TMY Juniper LR AWD får du til 536K inkludert vinterhjul og levering, samt med 0,0 % rentekampanje nå. Og andre farger til kun et lite tillegg.

Så med mindre man føler Tesla-skam, så skal det vel gode grunner for å betale nesten 500K for en mindre bil med kortere rekkevidde "på kjøpet"...
Jeg synest ikke 12-24 000,- for andre farger er et "lite tillegg".
#4
Denne diskusjonen er håpløs. Om alle skulle kjøpt bilen med best sikkerhetsresultat så hadde det bare vært en bil på veien. Mange biler gjør det bra på NCAP og det er mindre forskjeller mellom de beste resultatene.

Model Y har kamera, ikkje Lidar, så det er mange tilfeller der den kan ende opp i en kollisjon der en bil med Lidar hadde stoppet.

Skal du absolutt kjøpe den sikreste bilen så må du se på ulykkesstatistikken, men ikke kom å påstå at andre ikke er opptatt av sikkerhet til mennesker ved å kjøpe noe annet enn Model Y.

Om en bil har veldig gode NCAP-resultat, men topper ulykkesstatistikken så er det statistikken som betyr noe.
#5
Model Y / Sv: Bilen akselererte plutselig i kø
tirsdag 18. mars 2025, klokken 06:59
Kjørte du med autopilot?
#6
Sitat– Drivlinje spiller inn
Mens topplisten for bilene med mest verditap domineres av elbiler, er situasjonen snudd på hodet for bensin- og dieselbiler.

– Overraskende nok spiller drivlinjevalget en stor rolle for bruktbilens verdi. Mens bensin- og dieselbiler har hatt relativt stabile prisendringer, ser vi helt klart fra dataene at elbiler har de høyeste verdifallstallene. Hybridbiler står seg bedre i pris sammenlignet med elbilene, men taper seg mer enn for konvensjonelle drivstoffbiler, sier bruktmarkedeksperten Terje Dahlgren i Finn.

  • Elbiler fra 2020 har i snitt et prisfall på rundt 30–35 prosent.
  • Samlet for modellårene 2018, 2019 og 2020 taper elbiler i snitt rundt 40–50 prosent mer verdi enn bensin- og dieselbiler i samme aldersgruppe.

Terje Dahlgren forklarer elbilenes større verdifall slik:

– Den raske utviklingen av batteriteknologi, og dermed rekkevidde og ikke minst de mange tilbudene på helt nye elbiler i dagens marked har ført til at flere eldre elbilmodeller nå får økt konkurranse fra de nyeste modellene.

Kilde: VG+
#7
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. mars 2025, klokken 06:48
Sitat fra: VoltWay på fredag 14. mars 2025, klokken 06:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. mars 2025, klokken 22:46
Sitat fra: VoltWay på torsdag 13. mars 2025, klokken 18:55Sjekk bZ4x. Mener å huske at den hadde ganske god plass.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Jeg har bedre førerplass i Enyaq enn Model Y med to bilstoler i baksetene. Stolene er de samme.

Og da har du førersetet så langt bak det går?
Ja, så langt bak det er mulig å få det med bilstolen der.

Har du prøvd å vippe bakseteryggen litt bakover?

Det var litt overraskende å høre siden jeg synes Model Y er bilen med best benplass jeg har eid, og har vist høye tall på kombinert Legroom foran og bak, samtidig som noen litt lavere jeg kjenner klager litt på bakseteplassen i Enyaq.
Bakseteryggen står i laveste stilling, men den utgjør liten forskjell for plassen bilstolen tar. Forskjellen med bakseteryggen oppe og nede er primært benplass for barnet.

En fordel med Model Y er at den ikke har så mye dashbord i veien. I Enyaq har de den uforståelige svingen ned og inn mot midten av dashbordet som høyre kne kræsjer i. Simply stupid.
#8
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. mars 2025, klokken 22:46
Sitat fra: VoltWay på torsdag 13. mars 2025, klokken 18:55Sjekk bZ4x. Mener å huske at den hadde ganske god plass.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Jeg har bedre førerplass i Enyaq enn Model Y med to bilstoler i baksetene. Stolene er de samme.

Og da har du førersetet så langt bak det går?
Ja, så langt bak det er mulig å få det med bilstolen der.
#9
Sjekk bZ4x. Mener å huske at den hadde ganske god plass.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Jeg har bedre førerplass i Enyaq enn Model Y med to bilstoler i baksetene. Stolene er de samme.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?
søndag 23. februar 2025, klokken 12:01
Når teknologien utvikler seg fort, det dukker opp flere nye merker og biler enn normalt og mange har god råd så blir det slik. Tilbud og etterspørsel bestemmer.

Vil du ikke betale så dyrt så kjøper du en 1-2 år gammel bil eller lar være å bytte så ofte. Et luksusproblem dette her.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?
søndag 23. februar 2025, klokken 10:49
Det er jo en ett år gammel bil med fire år garanti igjen. Hvor mye reklamasjon kan det bli som ikke dekkes av garantien? To års reklamasjon får du ved privatkjøp òg.

50.000,- er ganske mye penger. 1-2 fulle månedslønner etter skatt for gjennomsnittet. Etter alle andre livsutgifter er det kanskje det du har til overs om du setter av en hel årslønn.

Det er lett å se seg blind på tusenlappene ved bilkjøp og salg, men for all del, mange synest nok det er verdt prisen for å slippe jobben og usikkerheten. Så er det òg mange som har mye penger.
#12
Bilen kan miste 10-20% av verdien det første året, så det rasjonelle er å kjøpe brukt. Om de har gode kampanjer på ny bil så er det forhandlingsargument for bruktbiler.

I en fersk oversikt fra VG hadde ID.4-biler kjøpt mellom 2022 og 2024 statistisk sett et verditap på 26% og Enyaq 29% etter to år. Koster bilen 600k så utgjør det 156k og 174k. Det betyr samtidig at du kan få en god pris på brukte biler. Det aller meste på bilen er likt fra år til år, så du betaler mye for et par år ekstra og noen nyvinninger.

Jeg har en 22-modell Enyaq som ikke kommer til å få flere hovedoppdateringer på programvaren, men det gjør meg ingenting. Bilen fungerer fint og jeg savner ikke app-muligheter. Appen var ganske ustabil i starten, men har blitt stadig bedre.

Det er fort gjort å bli lokket av nye funksjoner, men tenk grundig gjennom hvor mye det faktisk har å si, og om det er verdt 100.000,-. Jeg tror Enyaq kom med 4.X-programvare i 2024, så det kan en finne brukt.

Vi klarte oss fint uten alle funksjonene før bilene fikk all teknologien. Noe av det har absolutt gjort kjøreopplevelsen bedre, men veldig mye spiller veldig liten rolle.

Rekkevidde, ladehastighet og forvarming er viktig for mange, men ikke nødvendigvis så kritisk som noen påstår. Om du hurtiglader 3-4 ganger ila. en vinter og bruker 20 minutter lengre per ladeøkt, er det noen stor sak? Jo oftere du er på langtur og hurtiglader jo større er selvsagt insentivene for å betale ekstra for nye funksjoner.

Et viktig poeng, spesielt om du kjøper ny bil, er å undersøke grundig og testkjøre så mye du orker. Har du først betalt prisen for ny bil er det fint å kunne få glede av det så lenge du kan. Jeg gikk selv i den fellen med Model Y, men det får bare bli en lærdom.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?
søndag 23. februar 2025, klokken 10:18
Sitat fra: Svk på lørdag 22. februar 2025, klokken 13:05Kjøpte kinabil i apr 24,kr 485000 ink reg. byttet inn i januar i år.utslitte somnerdekk.
330000.

Ved innbytte kan du tape ~50.000,- mot å selge selv. Det blir alltid spesielt dyrt.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
torsdag 06. februar 2025, klokken 10:13
Det går helt fint å lade til 100%. Det du bør unngå er å lade til 100% og la den stå sånn over lengre tid. Det er vel tilfelle med de fleste biler. Om du skal på langtur dagen etterpå så prøv gjerne å planlegge ladingen så den er på 100% litt før du skal kjøre.

Lad til 80% når du kan, 100% når du må og ved lengre perioder der bilen ikke blir brukt kan den godt stå med 50%, plugga i med 50% ladegrense.
#15
bZ4 / Sv: Vurderer å kjøpe Bz4, er det en god bil?
fredag 24. januar 2025, klokken 10:31
Jeg fantaserer om å bytte ut en Model Y.

Jeg er klar over at bZ4X har kortere rekkevidde, men det er ikke noe problem i vårt tilfelle. Det er fint med god rekkevidde, men ikke så høyt prioritert. I tillegg har vi en Enyaq som klarer seg bra på lengre turer.

Hvordan er bZ4X i det daglige? Det er der jeg ikke er så begeistret over Model Y pga. komfort og en del irriterende detaljer med bilen.

Forvarming fungerer greit?
Er appen den stabil og responsiv? Bruker stort sett bare app til å varme eller kjøle bilene.
Andre småting som er verdt å vite?

Det er et par år siden jeg prøvekjørte bZ4X, men mener å huske at den hadde god bakseteplass. Vi kommer til å ha bilstoler noen år til, så det er et poeng. Model Y er OK, men blir litt trangt når barna blir større. Enyaq er hakket bedre der. Må uansett teste det ved prøvekjøring.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA