Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 1317142119

#1
Fiat / Sv: Fiat 600e
torsdag 15. juni 2023, klokken 15:29
Det er det som er problemet. Fiat importeres av Bertel O. Steen (i halvannet år nå), men de vil ikke ha noe med bilene å gjøre.
#2
Peugeot (PSA) / Sv: e-3008
onsdag 14. juni 2023, klokken 15:51
Helt nydelig interiør. Unektelig lekkert. Franskmennene er både trendsettere og kan design. Det gjelder ikke bare Peugeot.

Må for øvrig le litt av hvor liten kjennskap Elbilforeningen har til merkevaren Peugeot:
SitatDet er lett å glemme at Peugeot befinner seg i den billige prisklassen når du setter deg inn i bilen.
:laugh:
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Enyaq - godt tilbud?
onsdag 14. juni 2023, klokken 15:09
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 14. juni 2023, klokken 14:12
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: VoltWay på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:35Det er en god del alternativer nå i prisklassen 400-500k, så det er ikke så enkelt.
En god del? Hvilke alternativer (merk: i samme størrelse, byggekvalitet og utstyrsnivå) koster like lite? Her forventer jeg en liste på en god del, for jeg kjenner ikke til denne haugen med billigbiler. Jeg vurderer sterkt å hoppe på billigbilene til VAG nettopp pga dette tilbudet og at det ikke akkurat er verdens mest spennende bil.

De aller fleste bilmodeller i dette segmentet som er av samme europeiske kvalitet og utstyrsnivå ligger på godt over 500000 (og ofte over 600000) ikke medregnet lokale/tidsbegrensede rabatter.

Dette er jo et tidsberegnet tilbud og, så fort lagerbilene er tømt og 2024 modellen er på vei så er det vanlig pris igjen men biler som ligger rundt er mach-e,id4,model y,ariya, ford explorer, xpeng g9, ioniq 5, ev6,byd atto 3, kia niro, polestar 2,bmw ix1, merceds eqb, bz4x. Ja er litt forskjeller på utstyrsnivåer men er ikke alle som trenger alt i max pakka til enyaq heller.
Fin liste, men langt ifra det jeg spurte om.

Ca halvparten er klassen under Enyaq (størrelsesmessig), en liten håndfull er asiabiler (som objektivt sett har lavere opplevd kvalitet enn europeiske biler) og resterende er biler til over 600000 ... Er vel ingen som bryr seg om hva fraprisene på biler er. Man må sammenligne epler med epler.
#4
Fiat / Fiat 600e
onsdag 14. juni 2023, klokken 13:16
Ryktene og bildene har florert over lang tid, men nå er deler av reklamekampanjen lekket:


Personlig ville jeg aldri kjøpt bilen, gitt hvor lite Bertel O. Steen bryr seg om Fiat. Ikke er det mulig å kjøpe 500e fra Bertel O. Steen sine forhandlere, ikke gidder de å ta service på dem og Fiat er sortert i "annet"-posten på nettsidene dere.

Er vel ikke mulig å vise i større grad at Bertel O. Steen ikke bryr seg. Noe som i seg selv er en prestasjon uten like, gitt at 500 var en av de mest populære bilene i Europa i fjor. De graver sin egen grav her hjemme, dessverre.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Enyaq - godt tilbud?
onsdag 14. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: VoltWay på onsdag 07. juni 2023, klokken 17:35Det er en god del alternativer nå i prisklassen 400-500k, så det er ikke så enkelt.
En god del? Hvilke alternativer (merk: i samme størrelse, byggekvalitet og utstyrsnivå) koster like lite? Her forventer jeg en liste på en god del, for jeg kjenner ikke til denne haugen med billigbiler. Jeg vurderer sterkt å hoppe på billigbilene til VAG nettopp pga dette tilbudet og at det ikke akkurat er verdens mest spennende bil.

De aller fleste bilmodeller i dette segmentet som er av samme europeiske kvalitet og utstyrsnivå ligger på godt over 500000 (og ofte over 600000) ikke medregnet lokale/tidsbegrensede rabatter.
#6
Model S 2023 - / Sv: Track Pack
torsdag 08. juni 2023, klokken 16:59
Nytter ikke å lese kommentarfelt. Og i hvert fall ikke kommentarfelt i saker som omhandler elbiler (og Tesla spesielt). Er så mye hat der ute at det er utrolig verden går rundt.
#7
Model S 2023 - / Sv: Track Pack
tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:28
Rekorden er allerede slått, i følge flere kilder. Eller som Misha skriver offentlig:
SitatI can only guess that announcement will follow on 75th birthday of someone/something or anytime soon.
#8
Sitat fra: THE på tirsdag 25. april 2023, klokken 19:01Deler til Tesla er ikke spesielt dyrt, og serviceintervall finnes ikke slik som tradisjonelle biler har. Kia og Hyundai er vel blant de bilmerkene med dyrest og oftest service, og attpåtil med høye delepriser. Det er ikke sikkert kostnaden med å eie TM3 er noe høyere enn å eie en Ioniq selv om verditap blir høyere.
Dette er vel det største aberet med å kjøpe brukt Tesla.

Tesla-eiere er hellig overbevist om at Tesla er hevet over alt annet på markedet og aldri har behov for jevnlig service. Alle med et snev av bilinteresse forstår at dette er helt tullete, men det er greit å være klar over når man er på bruktmarkedet.

Personlig hadde jeg snudd i døren dersom jeg møtte opp hos en privat selger som skrøt av at bilen aldri hadde vært på service.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 04. mai 2023, klokken 15:19
Sitat fra: Rollep på søndag 30. april 2023, klokken 13:31Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår.

Norske bilselgere erkjenner at nybilsalget er i krise og på bruktmarkedet filleristes de dyre elbilene.


https://www.finansavisen.no/motor/2023/04/28/8003490/nybilsalget-gar-treg-og-bruktbilprisene-faller
Hørt mye om krise i nybilsalget i det siste, men så veldig krise kan det ikke være.

Det ble solgt flere elbiler enn noen gang før i mars, samt at februar og april er på nivå som tidligere år i følge registreringsstatistikken.

https://infogram.com/registreringstatistikk-nye-elbiler-1h7j4dywwqev4nr

Er mulig krisen gjelder biler med traktormotor, men det bryr vel ikke vi oss noe om?
#10
Sitat fra: Anterialis på lørdag 11. februar 2023, klokken 19:20Hvorfor gjøres det ikke likere BMWs modell (kjenner BMW best..)? Altså, hva slags terreng (fjell-tur, 80-sone, motorvei) og temperatur? Opplever BMWs løsning som vesentlig bedre..

Veldig fin oppsummering =)
Er på utkikk etter Cupra selv nå, etter å ha kjørt diverse elbiler fra andre merker etter å ha eid BMW i3. Utrolig kule biler og uten tvil VAG sitt aller kuleste bilmerke for familiebiler.

Men er det én erfaring jeg sitter igjen med etter alle disse årene som elbilfører og -eier, så er det dette: herregud så fremtidsrettet og teknologisk overlegen BMW i3 var og fremdeles er det aller meste som finnes på markedet. Jeg skjønte aldri all skremselspropagandaen fra NAF om regenerering på vinteren, apper som ikke virket, såkalt "GOM" osv før jeg kvittet meg med i3. Man vet ikke hva man savner før man ikke lenger har det.
#11
Sitat fra: Svk på torsdag 20. april 2023, klokken 10:44Samarbeid der en klistrer toyota  emblemer på en fransk bil  :P

Om de ikke klarer å lage en varebil selv,så bør de droppe å selge varebiler
Med den logikken burde man droppe å lage det meste - med unntak av ett enkeltprodukt i hver produktkategori.

Du kommer nok til å sette risen i vrangstrupen nå, men flere BMW-eiere med bensinmotorer kjører uvitende med fransk Peugeot-motor under panseret. Samtidig som de med svært stor sannsynlighet latterliggjør fransk kvalitet i hver eneste mulighet de får. En total avsporing fra Kina-diskusjonen, men det var en haug problemer med denne motortypen og delene BMW designet. Så den tyske "kvaliteten" skjemmet den franske kvaliteten i den motorteknologien.

BMW burde med din logikk da bare legge ned ...
#12
Viktig melding / Sv: Ny drakt på forumet!
torsdag 06. april 2023, klokken 18:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. april 2023, klokken 11:54
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 04. april 2023, klokken 17:52Litt usikker på hva jeg skal se etter. Fiat ligger der uten noe innhold :P
Testmiljø.
Det er jeg klar over, men jeg skjønner ikke hva jeg skal se etter.
#13
Viktig melding / Sv: Ny drakt på forumet!
tirsdag 04. april 2023, klokken 17:52
SitatKan du sjekke om dette er bedre her?
https://stage.elbilforum.no/index.php?rtbi=right
Litt usikker på hva jeg skal se etter. Fiat ligger der uten noe innhold :P
#14
BMW / Sv: BMW i5
tirsdag 04. april 2023, klokken 17:47
Masse bilder av bilen med kamuflasje her. Det positive er at de fortsetter med ladeluken på det eneste riktige stedet. Ellers er det ikke kjempemye å få ut av bildene.

* Kort bakdør (trangt i baksetet?)
* Videreføring av 2 generasjoner gammelt design (litt for store, men samtidig smale nyrer som stikker høyere enn frontlyktene - altså ikke bevertenner men grisenesebor)
* Mye overheng foran og bak
* Nok en gang verdens lengste panser (kompromiss fordi elbilen skal ha plass til en gedigen fossilmotor på langs i fossilvariantene)

https://www.mynewsdesk.com/no/bmw-no/pressreleases/helt-nye-bmw-i5-nedtellingen-fortsetter-3242959
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Fwd vs Rwd på vinterføre
mandag 03. april 2023, klokken 12:16
Svaret er ikke så enkelt som at RWD alltid er bedre enn FWD (eller vice versa) opp en bakke. Det kommer helt an på føreren, dekkene og teknologien som overfører kraft fra motoren til hjulene. I teorien er RWD bedre, men i praksis er det ikke en fasit med to streker under svaret.

F.eks. har jeg selv kjørt opp hytteveier med FWD-biler på piggfrie vinterdekk og passert tyske premium-SUVer med AWD og piggdekk som har stått fast. Det betyr ikke at FWD/piggfritt er bedre enn AWD/pigg. Det betyr bare at føreren er vel så viktig når man sammenligner biler.

I tillegg har du biler som rett og slett har elendige hjelpesystemer, og andre biler som har ekstremt gode. F.eks. VW Egolf med FWD har skandaløst (på grensen til uforsvarlig) dårlig traction control, mens på andre siden av skalaen har du BMW i3 med RWD som har så kraftig traction control at folk hver vinter lurer på om det er noe galt med bilen fordi den ikke har like god akselerasjon. I realiteten er det så glatt at dekkene sliter med feste og bilen holder igjen effekten for å beholde det lille festet som er, men det foregår så sømløst at man ikke merker bilen spinner/sladder. Det betyr ikke at RWD automatisk er bedre enn FWD - bare at for de to spesifikke modellene er den ene fullstendig overlegen den andre rent teknologisk. Sånn vil det være for andre biler man sammenligner også. Noen klarer å lage gode biler, andre ikke fullt så gode.

Men hvis du har 2 identiske biler, hvor den ene er FWD og den andre RWD, og samme person kjører begge bilene, så er det sannsynlig at en RWD-bil enklere kommer opp en bratt vinterbakke enn enn FWD-bil. Det er fordi tyngdepunktet flyttes bak over bakhjulene når man kjører opp bratte bakker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA