Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Daniel_0007

Sider: [1] 2 3 ... 58
1
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: I dag kl. 09:17 »
https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Tydeligvis ikke bare et tesla problem men andre sliter med det samme, som står i artikkelen at en av hovedårsakene er utdaterte kart data.

2
Jeg liker at vi får noe billige alternativer. SR+ virker som et lovende alternativ.
Siden noen synes man kan sammenligne den med Kona så kan jeg nevne i tillegg at:

-Kona har varme i ratt og HUD. Foreløpig har ikke SR+ det.
-Hyundai tilbyr fri km garanti. Tesla gjør ikke det.

Hyundai forhandlere virker også generelt enkle å ha med å gjøre ved f.eks. garantifeil. Lakkkvaliteten og interiørkvaliteten er forøvrig veldig bra på Kona. Fantombremsing vil du heller ikke oppleve med Kona.


Kona går lenger og  :o Kona klarer faktisk å kjøre 400km, det skal godt gjøres å klare det med en model 3 sr+
Ladekø er som regel kun på typiske utfartsdager og i fellesferier men med litt planlegging så tar man et stopp tidligere hvor det er mindre trøkk på ladestasjoner, har enda ikke sett ladekø på ionity ladere heller

3
Motor har sammenliknet prisen på «trillingene»


https://motor.no/elbil/q4-blir-70000-dyrere-enn-sosknene-enyaq-og-id4/196864

De skriver ingenting om varmepumpe som er standard på de 2 andre så blir vel 11 340 til, vil tippe q4 blir nok veldig populær på bruktmarkedet om noen år da biler som koster en del faller som regel mer i pris enn mer rimelige.

4
AUDI Q4 e-tron / Sv: Hva mangler Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business plus?
« på: Tirsdag 20. April 2021, klokken 10:53 »
Så Premium handler mest om markedsføring. De ønsker å innbille kjøper at han tilhører en eksklusiv gruppe ved å betale mer for samme bilen. Min forrige bil var en Audi. Nå kjører jeg Skoda. Forskjellen er at på Skoda var alt utstyret på plass, mens på Audi måtte jeg krysse av på en uendelig lang liste først. Den største forskjellen i bruk var at på Audi måtte jeg bruke mobilitetsgarantien og taue inn bilen en del ganger. På Skoda fyller jeg bare drivstoff og spylervæske.

Ser nå på ID.4, Enyaq og Q4. Bilen passer bra i størrelse. Det eneste må ha er firhjulstrekk. For Enyaq iV80x er det bare å velge farge og krysse av for hengerfeste. For ID4. er det en del ferdigkonfigurerte modeller å velge mellom. Mens for Premium Q4 starter du på en ikke-Premium bil og krysser av på den uendelig lange lista.

Er det ikke rart at de lanserte en versjon av Audi e-tron uten varme i forsetene. Jeg har hatt en del biler i årenes løp. Men uten varme i forsetene kan jeg ikke huske. Må kanskje opp på Premium for å det til?

Vel før elbilene kom så var skoda som regel en generasjon bak audi, altså når begge kom med ny modell så hadde skoda som regel gamle versjon av motor samt infotainment og audi fikk det nyeste og mest moderne.
Men ja jeg tipper hvis det hadde vært lov så hadde nok audi solgt biler uten side speil og  ;D
Fordelen med audi at man kan skreddersy bilen slik man sjøl vil i motsetning til id4 hvor du må kjøpe pakker for å få ting man vil ha som ryggekamera, litt snodig at skoda har lagt seg i midten nå, hadde nesten forventet at skoda fikk ferdig pakkene og id4 kunne skreddersys litt.
Folk driver å klager på at alle tesla er så like, få valg av farger og 2 valg av interiør, hos bmw kan man vel til og med bestille spesial lakk hvis man ikke vil ha de som er tilgjengelig

5
Model 3 / Sv: SR+
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 22:55 »
Preference  :+1: om reparasjoner osv med dieselbiler vet jeg lite om.... men verditap etter at "alle" vil bare ha elbiler..... det kan du jo anta. Dieselbiler forbud i de større byene etterhvert osv... ikke lett Preference å lage et excel oppsett på dette. Den vurderingen på Tesla siden er litt 50% / 50% mener nå jeg da.... mange har tapt mye på sine elbiler også.... uventet verditap osv... så i bunn og grunn, du må gjøre det du mener er riktig.... men elbil blir aldri feil...


Faktìsk så begynner diesel biler å bli populært igjen på bruktmarkedet siden det er så få nye som blir solgt, så verditapet på en brukt diesel blir iķke så mye, Kanksje mindre enn brukt elbil typ leaf
https://dinside.dagbladet.no/motor/diesel-er-en-bruktbilvinner/73299762

6
Model 3 / Sv: SR+
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 18:09 »
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3


Vel skal man bruke bilen primært til langturer så bør man heller vurdere lr spesielt hvis sr+ blir kun levert med lfp fremover.

7
Model 3 / Sv: SR+
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 17:14 »
 
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.

8
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: ſøndag 18. April 2021, klokken 13:48 »
Med tanke på at en av de amerikanske model 3 stadig vekk dukker opp på finn så er nok ikke så lurt å kjøpe denne.

9
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
« på: Fredag 16. April 2021, klokken 09:48 »
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

10
Ser ut som det kommer biler i mai. I mitt hode er nå dette det suverent beste bilkjøpet under 500k.
Spennende å se Finn prisene. Litt kjipt for de som akkurat har kjøpt og finner ut at de egentlig har lyst på en model Y neste år. Og det ligger ganske i kortene at LR også akl ned nesten like mye, så hvem vil kjøpe den nå?

Tviler på LR kommer til å gå ned noe særlig med det første, er 9000 dollar forskjell på sr og lr i usa som nå er ganske likt i Norge.
Går lr prisen ned så tipper jeg det blir 10 000.
Men kan hende prisen går mer ned neste år når y leveransen pågår for fullt.
Syns synd på de som selger sr+ på finn nå, de må kuttes ihvertfall 50 000, ser billigste er på 369 nå, må nok trolig ned mot 300

11
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 22:14 »
Men samme pris ca., enn så lenge.

Mach-E selges vel med tap.

Er vel folk som mener det samme om tesla og, hvor de hevder at avtallen om salg av utslipps kvoter gjør at tesla tjener penger hvert kvartall.

12
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 12:52 »
Du synes ikke det er litt misvisende å sammenligne Model Y med AWD mot Mach-E med RWD da?

Hva med å sammenligne AWD mot AWD eller RWD mot RWD?

Jeg mener, du kan jo da like gjerne sammenligne Model S Plaid med Mach-E hvis vi skal åpne for å bruke ting som ikke akkurat er sammenlignbare...
Hva med å bruke to sekunder på å steke fakta før du hiver deg over tastaturet?

Det er Mach-e LR AWD som har 54 mils WLTP. RWD versjonen har en WLTP på 61 mil, og *knuser* TMY.

Så fordi du har bestemt deg for å trekke fra rekkevidde av tilfeldige årsaker så ligger Tesla bak. Fantastisk. Det neste blir vel at du villeder folk ved å sammenligne TMY med AWD mot en annen bil med bare RWD for å "bevise" at det du sier stemmer?

Du skjønner vel selv at å påstå at Tesla ligger bak på rekkevidde bare er tull?
Villede? Jeg skriver grunnlaget for mine meninger, og stoler på at folk greier å vurdere selv om de er enige eller ikke. I motsetning til mantraet ditt som ser ut til å være "Tesla er best" *på med skylapper*.

Selv awd versjonen går jo lenger enn y i den virkelige verden som denne videoen viser https://www.youtube.com/watch?v=lSmSiOo-v8s


Summary:  Model-Y = 244 miles vs. Mach-E =274 miles

Men blir forskjell her i Norge hvor det er kjøligere da mach-e ikke har varmepumpe

13
AUDI Q4 e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 19:54 »
Hjælp, den er jo helt ribba! Får angstanfall av ekstrautstyrslisten. Er dette normalt i Audi-land?

Og varmepumpe er heller ikke standard. Har ikke finregnet, men er nok ikke umulig at den ligger 50k+ over id.4 når man sammenligner epler mot epler

Jepp helt standard audi, e-tron er ganske ribba og

14
Skoda ENYAQ / Sv: Euro NCAP test for Skoda Enyaq
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 12:35 »
Litt artig at de er i forskjellige kategorier når de størrelse messig er like, står at id4 er small off-road og enyaq er large off-road

15
ID.4. / Sv: ID4 app
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 22:06 »
Anbefaler å se på denne videoen til tesla bjørn hvor han går igjennom app`en

https://www.youtube.com/watch?v=hhuffl5rIs8

Sider: [1] 2 3 ... 58