Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thomasez

#1
Feilraten de påstår er da ikke mye å skryte av. ESV har uansett sagt at problemet ikke er laderen idag, men om noen år.

Og de har altså hatt sammensveisede releer allrede, noe det bare vil bli fler av etterhvert som årene går.

Easee er sannnsynligvis lagt over kostnadene ved å teste og dokumentere laderen før produksjonstart, noe de rett og slett fortjener og som jeg håper alle andre som prøver seg på kåbbåiutvikling får med seg og skjønner de ikke bør drive med.
#2
>Antar de kommer med en IPO, altså en børsnotering hvor hvermannsen kan delta. Ser at Zaptec er verdt 2.6 milliarder så det gir jo en indikasjon på hvor mye Easee kan klare å hente.

> Kanskje de kommer med en IPO med en range på 1.5-2.5 milliarder hvor prisingen/aksje settes ut ifra interessen i markedet.

Ha ha ha.

Ikke pokker om noen går inn i det selskapet med en prising på over 300 mill. Og da tror jeg jeg er ekstremt snill. Å gå inn med noen kroner til en pris på 100mill kan være fristende, men selv det må man ta for gitt at man kan miste.
#3
Det eneste Jonas kan tilføre selskapet nå er penger. Alt annet bør han holde seg milelangt unna.
#4
EV 6 / Sv: Elendig utdatert kart, ikke oppdatert på 11 år
torsdag 17. august 2023, klokken 09:48
Det er forhandler som bør oppdatere bilen før de leverer den ut, så alt Kia sentralt kan gjøre er å prøve å kreve at de gjør så.

Det aller viktigste er at de i det minste stapper inn firmware vi ikke kan oppdatere selv. Forvarmerfiksen er enkel å sjekke ut for deg med ny bil. Har den ikke det burde du bare kjøre rett til forhandler og filleriste. Da har de ikke kjørt full update på firmware engang og det er isåfall elendig.

Kia bruker Here, på godt og vondt. Jeg har alltid hatt sansen for den, men noen ganger er det bærtur på gang. Men det er iofs Google også da. Det hjelper uansett at WAG også bruker Here, så man kan håpe på kontinuerlige forbedringer.
#5
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 16. august 2023, klokken 21:52Da har jeg fått krystallkulen tilbake fra polering og ser følgende:

Hvorfor: Easee har 100.000 ladestasjoner på lager og disse må selges så fort som mulig da de trenger penger nå. Kun et par klistremerker og ny dokumentasjon er det som kreves.

Men det stemmer altså ikke.

Det var det de planla da de først fikk problemer og det har de ikke fått til ennå, så da er det mer som må gjøres.
#6
Lik innmat betyr ikke nødvendigvis at den er helt lik. Jeg tipper det blir et par forskjeller, bl.a. nytt relé som følger kravene. De ønsker nok ikke å gjøre det siden det vil være en innrømmelse og kan resultere i krav om at vi med installerte Easeebokser skal få oppgradert.

Jeg håper virkelig de har hatt et utviklingsteam som har jobba med å lage en ny lader (innmat med samme formfaktor) som følger alle standarder og krav til punkt og prikke, men kan virke som om bl.a. Helmikstøl ikke har ønsket dette og satsa alt på å slippe billig unna.

Så alt vi Easeeboks-eiere kan gjøre er å håpe de ikke låser boksene og selger skyopplegget til en tredjepart som skal ta fett betalt for at vi skal beholde "smart"-delen.
#7
https://www.nrk.no/rogaland/jonas-helmikstol-gir-seg-som-toppsjef-i-easee_-men-har-aldri-hatt-mer-tro-pa-selskapet-1.16516712

Synd på Jonas ja. Hans arroganse har kjørt selskapet i dass.

> Det å strukturere og stabilisere et selskap er ikke akkurat det jeg er best på.

Altså, den største feilen ble gjort da selskapet var bittelite og ikke hadde solgt en eneste boks.
#8
Angående mulighet for lokal styring av laderen så hadde Easee dette da boksen kom, så i utgangspunktet er det bare for dem å flippe en konfigurasjonsbryter for at vi skal få dette på nytt. Altså ingen utvikling.

Men bitråten kan være reell og sannsynligvis vil det kreve retesting og fiksing i tillegg til at eventuelle sikkerhetsissues håndteres.

En løsning kan være at Easee dumper kildekoden dagen de går konk. Da er det mulig for eksterne å lage en firmware som fikser den biffen og også lage opplegg for at Tibber kan lage "skyløsning" mens HomeAssistant, Futurehome og Athom kan snakke direkte med boksene. Egentlig det jeg skulle ønske uansett (og gjerne skulle hatt som EU-krav på alt utstyr som leveres med egen "sky"løsning.)

Jeg har egentlig trua på at Easee vil gjøre det riktige for at boksene kan leve som "smarte" selv om selskapet går heden. Eneste risiko her er at de selger skyløsningen med garanterte abonnementsinntekter. Det er en helt åpenbar risiko, så vi får håpe at noen ansatte ikke liker dette og "lekker" et påskeegg for å åpne lokalt API.
#9
Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 21:37Det er jo ikke noe helt plutselig, det står i artikkelen at de skal ha boksen testet og verifisert inne høsten 2023?

Det er helt plutselig all den tid dette er noe de burde ha gjort i over ett år.

Hva får deg til å tro de får til noe nå som de ikke har klart det siste året?

Og som de absolutt burde ha gjort i 2018, hele fem år siden.
#10
Klistremerke forutsetter at dokumentasjonen på restrerende er bra nok. Det er den ikke.

Såvidt jeg kan huske er det kun påstanden om IP-grad de kan klistremerke seg bort fra. Jordfeilbryter og releé-gap er verre.
#11
Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 20:36Hvis de faktisk får testa og verifisert at boksen yter tilsvarende eller bedre enn standardene/forskriftene de trenger, så holder jo strengt tatt klistremerke-oppskriften de har skissert.

Dette har vi jo diskutert tidligere i tråden også.

Hva får deg til å tro at de sånn helt plutselig, etter å ha hatt dette hengende over seg i over ett år, klarer hoste opp god nok dokumentasjon til at det vil gå denne gangen?

Om det i det hele tatt var mulig ville ikke Easee vært i trøbbelet de er nå, de hadde levert dokumentasjonen sin og fortsatt som før.
#12
At styret har tillit til Helmikstøl holder ikke. Eaasse trenger penger og det er de som vurderer å spytte inn penger, som i praksis er å redde selskapet som skal ha tilliten til både styre og ledelse.

Jeg ville aldri putta inn så mye som ei krone før den gjengen hadde gått. Dvs, kanskje hive inn et par titusenlapper som alternativ til Lottokupongen.

All den tid det ikke har kommet noen penger ennå er det et hint om hvor ståa ligger.

Ikke gir de seg heller:

https://www.nrk.no/rogaland/easee-meiner-meir-dokumentasjon-og-nye-klistremerke-vil-loyse-ladarkrisa-i-sverige-1.16450478

De har hatt muligheten til å gjøre dette i over ett år nå uten å få det til og de gir seg fremdeles ikke. Hva som får dem til å tro at det vil fungere denne gangen lurer jeg på.

Så da blir det vel "Nei, dette har dere prøvd før." som så blir besvart med "Vi har en plan!" som etter noen måneder lanseres og er... mer dokumentasjon og et klistremerke.

Helmikstøl er som en ettåring med rund kloss som skal inn i firkanta hull.
#13
Dagens ledelse har gjort seg fortjent til null tillit. De har gjort feil på feil fra første dag.

* Ikke dokumenterte de at deres tekniske løsninger var på stell da de designet laderen.
* De påsto å følge standarder de ikke følger.
* Da det så ut til at det ville komme krav om dokumentasjon ble det tilsynelatende ignorert.
* Da det kom krav virket de totalt uforberedt.
* Det de kom med av dokumentasjon etter lang tid var åpenbart ikke nok.
* Alt Jonas har å si er "Dette blir så bra så!" helt uten noen forklaring på hvordan de skal løse dette. Hadde de hatt en løsning ville de har implementert den for lenge siden.

Dette er bare det jeg kommer på i farta. Eneste måten å løse dette på er å bytte ut ledelsen med noen som klarer vise at de tar det hele alvorlig. Uten dette blir det bare mer av det samme, noe som åpenbart ikke virker.
#14
Om ikke Helmikstøl blir kasta helt ut er Easee konk før juli er over.

Man kan ikke gi penger til et selskap med en sjef som det der.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
mandag 01. mai 2023, klokken 15:00
Sitat fra: VoltWay på søndag 16. april 2023, klokken 07:21Er der store forskjeller i tapt kapasitet mellom en som har stått mye i garasje og en som har stått ute hele livet? Batterigreiene er en annen grunn til at jeg er litt skeptisk.

2018 Leaf, stått ute hele livet, gått rundt 50Kkm og alle streker på batteriet intakt.

Jeg hadde ikke kjøpt ny Leaf om det ikke vbar 62Kwh all den tid det i praksis er den samme bilen som alle andre fra 2018 (2019/20 fikk noen små oppdateringer, men liten forskjell).

Kanskje bare investere i LeafSpy og sjekke status skikkelig før man kjøper brukt? Burde få dem fra rett over halve nyprisen og det er jo en del spart.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA