Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ventle

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Model S / Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 10:54 »
Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?

Var Forbrukerrådet virkelig enig i at dørhåndtak ikke er ment å vare lenger enn to år (som er grunnlaget for at det skal dekkes av fem års reklamasjonstid)?

2
Lading av Tesla / Sv: Når kommer første V3 supercharger i Norge?
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 15:17 »
Koster det ikke 4-5 k å oppgradere S/X til adapter ?
Kan alle S/X få denne oppgraderingen?

Ja på begge.

3
Model S / Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 13:12 »
Men hvorfor har alle selskapene en grense på 5 år eller 100/150/200.000km?
Hvis man uansett har 5 års reklamasjon så kan de jo bare si 5 års garanti ubegrenset km?
De retter ikke noe mer på garanti enn de ville ha rettet på reklamasjon. Drivverk etc dekkes jo ikke av garantier uansett?

Det er noen forskjeller på hvor mye/rask hjelp du får mellom garanti og reklamasjon. Fri veihjelp og lånebil gis som hovedregel bare til biler som er innenfor garantien, mens ved reklamasjon har du bare krav på lånebil dersom du er uten bil i mer enn én uke (og enkelte servicesentre kan prøve seg på å utfordre denne rettigheten).

4
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 09:49 »
Batterivarmer-bugen kom vel med 2019.36?

5
Tesla / Ny Tesla-modell (småbil/hatchback) fra Kina?
« på: Torsdag 16. Januar 2020, klokken 15:21 »
Kan ikke se at dette har vært nevnt tidligere/andre steder (korriger meg gjerne om det har det):

Electrek melder at Tesla skal etablere designsenter i Kina, som skal utvikle en kompakt/småbil som skal selges globalt. De har også delt en konsepttegning av noe som minner om en Honda Civic i Tesla-klær.

https://ww.electrek.co/2020/01/16/tesla-new-design-drawing-announces-design-center-chinese-style-car/

Dette gir vel mening ettersom dette er en del av elbilmarkedet Tesla ikke har vært tilstede i tidligere - småbiler med lav pris og kort rekkevidde for bybruk?

6
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Onsdag 15. Januar 2020, klokken 13:35 »
høyere enn 90 også kanskje? Jeg hadde rated 440 km som ny på 2017 90D, 275 miles det. Men godt mulig de har endret beregning av rated.

I tråden som går på TMC så spekuleres det i at det nye 85-batteriet faktisk har mer kapasitet enn det som sitter i 90-bilene ja. Dersom det stemmer at det er bygget med samme moduler som 100-batteriet, men med to moduler mindre, så kan det være opptil 89 kWh total kapasitet, mens et nytt 90-batteri hadde 85,8.

7
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Onsdag 08. Januar 2020, klokken 11:27 »

8
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 23:23 »
Det kan være mulig. Det finnes et Linux-verktøy som heter mmc-utils som forsøker å lese ut en status for hvor mange reserveblokker i flashminnet som har blitt tatt i bruk (for å erstatte ødelagte blokker). Når det er tomt for reserveblokker er brikken "utslitt".

9
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 23:10 »
Dersom det (rent hypotetisk) hadde vært en S85 (med handicap-software installert) som selvantente - hadde ikke det tvunget Tesla til å rydde opp i denne saken på en litt bedre måte (for S85-eiere) enn det som har vært tilfelle så langt?

10
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
« på: Mandag 06. Januar 2020, klokken 09:42 »
Hvordan ser dere om batterivarmer er aktiv under kjøring? Jeg har selv null batterivarming ved forvarming (uavhengig av om lader er tilkoblet eller ikke), og null regen når jeg starter å kjøre, men det skal ikke veldig mye kjøring til før den begynner å hente seg inn, så jeg mistenker at batterivarming er aktiv under kjøring hos meg.

2016 S90D med 2019.40.2.2

11
Tesla SW og AP / Sv: Oppdateringer ila 2019
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 10:59 »
Ser at denne oversikten bare lister opp de positive endringene i hver versjon også :) Glemmer for eksempel at 2019.16 innførte begresning i kapasitet og ladefart for S60 og S85, og at 2019.40 innførte kortere nag-time for AP1-biler.

12
Model S / Sv: Permanent redusert ladehastighet.
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 08:28 »
Spørs om ikke verditapet / nedgraderingen blir større enn de 5000kr du har spart i drivstoff?

Klart noen kan ikke lade hjemme, mens andre SuCer fordi det er gratis..

 
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hva mener du? At han skulle kjørt fossilbil på langturene mellom Nord-Sverige og Middelhavet, Bergen og Stockholm og latt Teslaen stå hjemme for å unngå verditap på grunn av superlading? Eller at han skulle sakteladet (og overnattet) på hvert eneste ladestopp?

13
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Mandag 25. November 2019, klokken 11:09 »
Kun CCS vil i alle fall frigjøre disse til folk som faktisk har behov for lading

...med mindre veteranbileierne punger ut de 5000 kronene det koster for CCS-konvertering ;)

14
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 11:18 »
Ca 1000 (ganger 6) ;)

Ok, bildet er kanskje litt mer sammensatt enn som så, men husk at det også selges vanvittig mange flere smarttelefoner (og nettbrett og bærbare pc'er) enn elbiler, og allerede nå forbruker Tesla færre tonn med kobolt i året enn det Apple gjør (ikke meningen å henge ut Apple som verre enn andre produsenter av forbrukerelektronikk heller, det var bare Apple som var referert i kildematerialet jeg kom over).

Jeg vet ikke om man kan regne på denne måten på tvers av batterikjemier, men ettersom en Model 3 LR har ca 6000 ganger kapasiteten til en iPhone 11 (drøyt 11 Wh), samtidig som iPhone-batteriet inneholder nesten 36 ganger så mye kobolt i katoden, så burde Model 3-batteriet inneholde like mye kobolt som 168 iPhone 11'er.

Videre, og igjen med forbehold om at dette er riktig måte å regne på, så blir det 1344 gram kobolt i en Model 3 LR (en iPhone inneholder ca 8 gram kobolt). Ganget med 300.000 biler (er det ikke rundt der Model 3-salget ser ut til å ende i år?) gir det 403 tonn kobolt per år - riktignok forutsatt at alle er LR, og det er de jo ikke, så kanskje 350 tonn er riktigere.

Til sammenligning bruker Apple 2000 tonn kobolt bare i iPhone i år - pluss 1750 tonn i iPad'er og 800 tonn i Macbook'er.

Så skal det til slutt sies at selv om Apple er storbrukere av kobolt og ikke har noen umiddelbare planer om å endre på det, så gjør de likevel forsøk på å renvaske supply-kjeden: https://smallcaps.com.au/battery-revolution-apple-cobalt-tesla-lithium/

15
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 10:43 »
Det stemmer. Batteriet i Model 3 har en katode bestående av bare 2.8% kobolt (kilde), mot VW sine som ligger på 12-14%. Batteriene i Model S (og muligens Model X) har katode med 15% kobolt (kilde), og samme kilde sier at Powerwall-batteriene har katode med ca 33% kobolt, mens iPhone-batteriene har katode av helt ren - 100% - kobolt.

Forbrukerelektronikk er altså verstingen, og her gjøres det tilsynelatende svært lite for å redusere problemet. De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...

Sider: [1] 2 3 ... 5