Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#1
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 09:51Synes ID7 og var en flott bil på alle måter, inkl setemassasje for fører og passasjer, hvis en liker den type biler. Den er bare 8 cm lavere enn ID4, og en del lenger.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-stasjonsvogn.html

Men snakker vi ikke fort 600 løk for en slik?
#2
Sitat fra: THE på torsdag 11. juli 2024, klokken 09:46Grunnen til at jeg ville valgt Tesla er pga. Tesla sitt sømløse ladenettverk, og at det er så fordømt enkelt med lading. I tillegg gir TMY en respektabel tilhengervekt, selv om jeg skulle ønske den hadde 1800 kg. VW har jo latterlig lav tilhengervekt. ID.4 og ID.7 med 1000/1200 kg er ubrukelig, og alene nok til at de ikke blir vurdert for min del. Jeg hadde lyst til å like ID.7 da jeg egentlig vil ha stv., men slapp å kjøpe et VAG produkt denne gangen også. Jeg venter på et alternativ til Tesla, men foreløpig er det dessverre kineserne som er nærmest å oppfylle kriteriene mine, så da blir det enten å beholde den gamle TMXen for å se hvor lenge jeg kan holde den på veien, eller så blir det en TMY hvis det kommer ei god kampanje, gjerne med rentekampanje som kan kombineres med overflytting av gratis lading og kjøp av inventory bil med rabatt.

Er enig i mye der. Mine valg i dag er enten:

- Enyaq 85X med standard utstyr+vinterpakke og krok + serviceavtale
- TMY LR

De kommer nokså likt ut økonomisk i innkjøp.

Fordeler med Enyaq er stillere bil, god adaptiv cruise, enda bedre lykter(?), parksensor/regnsensor. 1200 kg krok er latterlig, men likevel nok for min del. Carplay fungerer ganske så bra. CEO har heller ikke åpenlyst støttet Trump. :)

Tesla har mye for seg, men jeg ser for meg at den vil vise slitasje mye lettere med panser i alufolie, håndtak som er nødt til å skrape lakk etterhvert, vindusheiser som kjøres opp og ned hele tiden+++. Dårligere lakk? Fordeler er mange.

Jeg tror ikke et nybilkjøp nå av noen av de overnevnte kan bli veldig dårlig butikk over 3-5 år.

Virker som bilselgerne vil ha ut biler nå med f.eks. 3 års leasing av Bz4x fra Toyota for ca 220 lapper.
#3
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6

Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.

Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).

Skjønner.

Rentekampanje har ikke all verden å bety. Jeg opplevde plassen i TMY som god og med glasstak osv... så var utsikt fra baksetet bra. ID.4/Enyaq kan bli litt mer innelukket fra baksetet. Kollisjonssikkerhet skal være et sterkt kort, men det er også VAG-trillingene gode.

App og infotainment/muligheter og originalt anlegg er klart bedre på Tesla. `24 systemet til VAG er en forbedring, men likevel en variasjon over samme tema som SW3.x.

Rekkevidden/forbruk på TMY skal også være god, men nyeste gen fra VAG er vel på høyden nå. Valgets kvaler.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil i sommer til ca 500 k
søndag 21. juli 2024, klokken 19:18
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.

Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?

God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.
#5
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
søndag 21. juli 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Svk på søndag 21. juli 2024, klokken 12:40Vært en uke i danmark.brukt 2150 NOK på lading.Fortsatt dyrt å feriere med elbil.

Var en E-on lader jeg ikke fikk startet i Frederikshavn

Hvis dine ferier er som mine så er ladingen det billigste uansett... :D Spesielt med nåværende kurs.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil i sommer til ca 500 k
søndag 21. juli 2024, klokken 15:21
Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.

Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
#7
ID.4 og Enyaq med stort batteri. Du får jo ny 2WD ganske så rimelig. Mye mer for pengene enn Kiaen. Eventuelt Tesla Model Y RWD til ca 430 i inventory?
#8
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 09. juli 2024, klokken 19:32
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 17:45Ikke dumt. Men VAG-gjengen sitt system synes jeg også virker veldig fint og som sagt - nesten et ankepunkt mot Tesla når Vision i tillegg er sketchy at best sammenliknet med sensorer+radar.

Dog er det likevel vanskelig å anse TMY som dårlig kjøp for 483+vinterhjul...

Men samtidig: er dette er kjøp som bare skal til syvende og sist koke ned til noen tusenlapper? Eller går det på den faktiske funksjonaliteten og hva man sitter igjen med av følelse bak rattet gjennom flere tusen kilometer hvert år?

Har stått i samme valget et par ganger nå. Har tatt ut Model Y, men endt med å selge igjen til fordel for et VAG-produkt. Første gang skulle den erstatte en e-tron. Etter noen uker var det såpass mye som irriterte meg ved Model Y, at jeg byttet den ut til fordel for en ID.4 GTX. Tilbake fikk jeg komforten. Et flott Head up display. Adaptiv regenerering. En sømløs travel assist (autopilot). Mer komfortable seter. Setemassasje. Skikkelige matrix-lys. 360-kamera. Innsvingbart hengerfeste. Praktiske takrails. Panoramatak med solgardin. Jeg slapp rammeløse vinduer på dørene. Og Apple Carplay fikk jeg.

Mistet riktignok dashcam-muligheten, og fikk en rævva ladeeffekt på vinteren. Men dashcam kan jeg installere noe tredjepartsløsning for, og ladeeffekten har VW nå fått løsning på ved forvarming. Appen har mer funksjonalitet på Tesla. Men klarer oss utmerket godt med VAG sin.

Så ble fristelsen for stor. ID.4 skulle byttes ut, og Model Y ble bestilt da det ryktes om langt mer komfortable dempere. Fikk Y i hus, og solgte ID.4. Joda, Y var blitt hakket mykere. Men fremdeles altfor, altfor stiv. Fremdeles kunne jeg kjenne alle ujevnheter i veien. Alle hvite fotgjengerstriper. Filleristing på hytteveier. Og ingen forbedringer ellers.

Valget falt så på en Enyaq. Tilbake til komfort. Tilbake til teknologi. Tilbake til praktiske løsninger. Tilbake til gode kjøreturer. Litt stumpere enn ID.4, men likevel milevis bedre enn Model Y.

Til neste år blir det nytt bilbytte. Og jeg aner ikke hva jeg skal gå for. Godt mulig Model Y blir kandidat igjen om den kommer med tryneløft og bedre dempere. Eller ID.7 stasjonsvogn. Eller kanskje jeg rett og slett lar meg friste til en Xpeng G9.

Inntil da, i ditt tilfelle, hadde jeg personlig gått for en Enyaq.

Takk for svar. Tusenlappene er det ikke så farlig med, men selvsagt en faktor. Har fått et meget godt tilbud på en 85x som vurderes. Nå lader jo den også greit med forvarming og Tesla-laderne er åpne jevnt over. Mye gøy med Tesla, men savner komfort/cruiser/smooth-følelsen fra Enyaq.

Er dog ganske "pertentlig" og liker ikke merker på bilen - noe jeg håpet sentry-funksjonen skulle hjelpe med - men skjønner den trekker mye strøm så må brukes med omhu.
#9
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juli 2024, klokken 09:30
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:53
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:22Da har jeg testet en Model Y ut og kjørt en del.

- Finnes det virkelig ikke adaptiv cruise i den som leser skilter og justerer fartsendringer selv uten at man må trykke på ikonet med fartsgrense hver gang? (Uten å ha autostyring på?)


Nei, men du kan holde hendelen ned i ett par sekunder i stedet for å trykke på skjermen.
Her har BMW kanskje det beste systemet. Man har 3 innstillinger: auto, "ta over manuelt" og ingen. Ta over manuelt er genialt, for man får varsel i display og HuD om ny fartsgrense lenger frem (fra kart) eller akutt (fra skilt). Det dukker også opp "set" ved siden av den nye farten, og man kan da trykke den knappen slik at bilen "overtar" ny fart. Endringen skjer ikke for tidlig eller for sent, så man kan velge å overta lenge før. Eller gi blaffen... samme for krappe svinger, men der er default redusert fart valgt, så kan man velge å overstyre.

Ikke dumt. Men VAG-gjengen sitt system synes jeg også virker veldig fint og som sagt - nesten et ankepunkt mot Tesla når Vision i tillegg er sketchy at best sammenliknet med sensorer+radar.

Dog er det likevel vanskelig å anse TMY som dårlig kjøp for 483+vinterhjul...
#10
Da har jeg testet en Model Y ut og kjørt en del.

- Finnes det virkelig ikke adaptiv cruise i den som leser skilter og justerer fartsendringer selv uten at man må trykke på ikonet med fartsgrense hver gang? (Uten å ha autostyring på?)

- Etter å ha testet Skoda sin cruise og lane assist virket Tesla sin ganske rotete og der Skodaen veldig smooth justerer farten ned inn mot ny, lavere fartsgrense gjorde ikke Teslaen det. Skodaen detekterer biler man "tar igjen" bedre og tilpasser seg - teslaen var mye senere på å gjøre tiltak for å matche farten.

- Har fått tilbud som gjør bilene likt priset - men føles som ganske ulike pakker. Teslaen har lading og nettverk for dette som en fordel, men Skoda 85 har blitt bedre på dette. Byggekvaliteten oppleves bedre på Skoda der vinduer ikke er flush på Tesla (Vinduene i bakdør stikker merkbart med ut enn vinduet bakenfor f.eks.) og ikke alle linjer i designet treffer i overgang mellom dør og neste panel.

- Sensorene på Enyaq oppleves presise, men Tesla sitt Vision virker mer rotete, savner da et system som faktisk har kontroll på avstand til hjørnet foran i trange passasjer. Dog er det mange andre småfunksjoner og saker i Tesla som trekker, Sentry f.eks.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil i sommer til ca 500 k
mandag 08. juli 2024, klokken 10:13
Jeg ble mest overrasket over at Model Y ikke har adaptiv cruise som leser skilter og justerer fart uten å måtte ha "auto-styring" også engasjert. Da jeg testet virket cruisen veldig riksete sammenliknet med Enyaq/ID.4 f.eks.
#12
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. juli 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 03. juli 2024, klokken 19:34Har bestilling inne på hvit LR model y - men tenker vi det vil skje mer med pris, evt. når kan være lurt å vente til?

Rundt 13.-14. juli kommer de til å justere prisene. Jeg tipper typ 15-30 tusenlapper opp. Dette justeres nedover utover i kvartalet, avhengig av hvordan salget går.

Ok, så da er det ikke dumt å ha en bestilling inne hvis man skulle få lyst på en nå.
#13
Har bestilling inne på hvit LR model y - men tenker vi det vil skje mer med pris, evt. når kan være lurt å vente til?
#14
Bestilling og levering / Sv: Hw3 Vs HW4
onsdag 03. juli 2024, klokken 19:33
På VAG så kan man ha adaptiv cruise som leser skilter og setter farten etter gjeldende fartsgrense, men går det på Model Y? Eller er det enten adaptiv cruise med manuell fart eller autopilot som gjør "alt"? Har HW noe å si på dette?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
tirsdag 02. juli 2024, klokken 18:34
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:04E-5008 er spennende, men dessverre er sete konfigurasjonen gått bort fra 3 individuelle seter på andre rad. Også litt synd de ikke går tilbake til MPV formen og lar e-3008 være SUVen.

NIO ES8 er blant de bredeste bilene som er på markedet. Du får greit plass til to bakoverlente med stillas i yttersetene og ett beltefestet fremovervendt i midten. Kun 2+2 isofix i ES8 og kun mulig med 2x stillas (noe med gulvforsterkning i midten og ved 3dje seterad)
Hvor mange elbiler som har 3x isofix på andre rad vet jeg ikke.

Jeg kan generelt ikke fatte hvorfor ikke vi har fått S-max/5008/Touran-elbilene enda - det er jo slike biler man har lyst på. Spesielt S-max før 2015 er helt nydelig layout på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA