Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mariusbb

#1
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
søndag 28. oktober 2018, klokken 17:00
Synes ikke midtkonsollen bak var noe problem egentlig,ihvertfall ikke for voksne. Vi var 3 menn som satt i baksetene, jeg i midten. Man har jo uansett føttene og bena på hver side av midtkonsollen, så jeg opplevde ikke som noe problem. Når det er sagt, så kan det være et problem med barn...
#2
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Oppbevaring av batteri levetid
søndag 23. september 2018, klokken 16:03
Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 16:17
Jeg vet ikke hvilken investering dere tenker å ta, men det er stor forskjell på bilenes forbruk når de står parkert så f.eks. Tesla trenger å være tilkoblet strøm, mens Leaf ikke skal det og bruker kun 1/100-del på samme tid. Jeg regner med at det er slik langtidsparkering som dere undersøker?
Hva hvis elbilen skal stå 1-2 uker ubrukt sånn relativt ofte?
#3
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
søndag 23. september 2018, klokken 16:01
Noen som har oversikt over hvordan garantien er ift. andre "sammenlignbare" elbiler?
8 år / 160 000 km på batteriene.

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/garantier.html
#4
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
søndag 23. september 2018, klokken 15:49
Noen fler som har sjekket reservasjonsnummeret sitt siden lanseringen? Jeg har ihvertfall rykket frem fra 72* til 66*  :) :+1:
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Manglende 1.gangs Service. Hva med garanti?
onsdag 15. august 2018, klokken 14:49
Som Zimon skriver - hva med å skrive en kontrakt på at den skal tas inn på service før salget, og hvis alt er ok, så er det jo greit, men hvis det er noe feil som gjør at garantien ryker, så kan du heve kjøpet (evt. ikke gjennomføre kjøpet)?
#6
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
mandag 13. august 2018, klokken 18:57
Sitat fra: Pingle på mandag 13. august 2018, klokken 10:35
Sitat fra: mariusbb på fredag 10. august 2018, klokken 18:00
Etter å ha lest artikkelen fra Pikes Peak er det en ting i forhold til rekkevidde som bekymrer meg (men forhåpentligvis er basert på manglende kunnskap hos u.t.): De snakker så mye om hvordan regenereringen bidrar til rekkevidden, men hvordan blir dette hvis man cruiser på E6 gjennom Østfold eller en landevei uten særlig med bakker osv?? Som Broom skriver - "(...)at dette [den nyskapende, veldig effektive regenereringen] er et vesentlig bidrag til den gode rekkevidden er det liten tvil om". For meg virker det som det går fint å komme meg hjem fra fjellet til Oslo, mens på mer hverdagslige strekninger, kan man se langt etter oppgitt rekkevidde. Noen som kan utdype?
Det spørs hvordan de hverdagslige strekningene er.
- Så lenge nedoverbakkene ikke er brattere enn at de holder tritt med luftmotstanden, har man ikke behov for regenerering der.
- Kjører man rett frem flatt og konstant hastighet: Ingen nytte av regenererering (kun luftmotstand/friksjon som virker).
- Forbikjøringer: Vanligvis nytte av regenerering pga hastighetsendringer - slipper å miste mye energi ved å bremse ned når man kommer inn i luken (Taper energien som skal til for å øke hastigheten fra 80 til 100 km/t, altså 56% av bevegelsesenergien).
- Svinger: Nytte av regenerering om man ikke klarer svingen med konstant fart (44% reduksjon i bevegelsesenergi ved reduksjon fra 80 til 60 km/t).
- Nedoverbakker: Skjæringspunkt mellom nytte av regenerering og fri rulling ved "litt økt hastighet" i og med at regenereringen ikke er 100% effektiv, mens det også er tap av energi ved økt hastighet (56% økt luftmotstand ved økning av hastighet fra 80 til 100 km/t).
- Køkjøring/rutinemessig nedbremsing før lyskryss/rundkjøringer osv: Bør ha nytte av regenerering (selv om man kan kjøre på lav hastighet og treffe intervallene mellom grønne lys).
Rundt her er det mye svinger, lierbakken er en vits om bortskjemte østlendinger (har 100 høydemetre på rusleturen til fots hjem fra jobb, og venner av meg sykler 2-300 høydemetre på 5 km hjem fra jobb), det er fartsboks på bunnen av bakker (særlig effektivt ved undersjøiske tuneller på veier med mye trailertrafikk), det er sjelden bedre hovedveier enn noen relativt korte forbikjøringsfelt, og prøver du å holde opp mot fartsgrensen i byen, blir du stoppet ved neste røde lys. Og jo, det er noen kumlokk av noen rundkjøringer flere ganger per veibyggingsområde (må ned i 30 km/t for å unngå sprutbrekninger fra baksetet), og flere slike områder på hovedveiene.
I vår hverdag vil regenerering bidra godt til økt rekkevidde, mens hvis hverdagen var flat, rett frem og i 120 km/t på motorvei, er maksimal regenerering ikke nyttig i hverdagen.

Takker for grundige svar. Mulig jeg også formulerer meg dårlig fordi det kan være et dumt spørsmål, men jeg prøver meg litt på nytt (selv om mye ble besvart): Jeg får inntrykk av at den gitte rekkevidden (som vi i skrivende stund ikke kjenner til nøyaktig) er så god FORDI regenereringsteknologien skal være så fantastisk. For meg fordrer et slikt utsagn og egenskap at man havner "hele tiden" i "situasjoner" som nettopp gir regenereringsmuligheter. Så, hvis man kjører på en kjedelig flatt, rett vei i 100 til hverdags, vil rekkevidden i prinsippet være vesentlig dårligere enn oppgitt rekkevidde?  Jeg har problemer med å forstå at det skal være positivt å "miste fart" i en sving, kryss eller lignende for å "investere i" eller "vinne" regeneringsenergi, kontra at utgangspunktet for rekkevidden til bilen er et bra og effektivt batteri til kjøre jevnt i 60, 80 eller 100 km/t. Hvis det ble formulert at oppgitt rekkevidde f eks. er 480 km, mens hvis du kjører nedover Pikes Peak greier den 700 km, så er jeg mer med.
#7
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
fredag 10. august 2018, klokken 18:00
Etter å ha lest artikkelen fra Pikes Peak er det en ting i forhold til rekkevidde som bekymrer meg (men forhåpentligvis er basert på manglende kunnskap hos u.t.): De snakker så mye om hvordan regenereringen bidrar til rekkevidden, men hvordan blir dette hvis man cruiser på E6 gjennom Østfold eller en landevei uten særlig med bakker osv?? Som Broom skriver - "(...)at dette [den nyskapende, veldig effektive regenereringen] er et vesentlig bidrag til den gode rekkevidden er det liten tvil om". For meg virker det som det går fint å komme meg hjem fra fjellet til Oslo, mens på mer hverdagslige strekninger, kan man se langt etter oppgitt rekkevidde. Noen som kan utdype?
#8
Sitat fra: raxor2k på tirsdag 12. juni 2018, klokken 14:02
Hei! Som overskriften sier, så er jeg ute etter å finne tall på hvor mange ladepunkter og stasjoner det er i Oslo idag(Gjerne også hvilke bydeler).

Har sett inne på nobil.no, men den vister kun antall for hele Norge, men Oslo er mest aktuelt for meg.

Noen her som har nøyaktig tall på hvor mange vi har?

Takker for svar!

Oslo kommune har ihvertfall 1300 ladeplasser for elbiler i Oslo i dag. Det vil bli etablert 1800 nye ladeplasser i perioden 2018-2020.
Kilde: Elbilansvarlig i Bymiljøetaten v/Oslo kommune
#9
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
onsdag 30. mai 2018, klokken 11:45
Sitat fra: Orbit på onsdag 30. mai 2018, klokken 08:04
Da har vi i alle fall fått fasit på noen av dimensjonene:

  • Bredde: 1935 mm (mest sannsynlig uten sidespeil, dvs 3 cm smalere enn Q7, 4 cm bredere enn Q5
  • Lengde: 4901 mm
  • Høyde: 1616 mm
  • Standard dekk: 255/55R19
  • Cd 0.28
  • Automatisk senk av luftfjæring med 26mm i >120 km/t

Edit: DinSide har tydeligvis fått tak i høyde, lagt til over. De snakker riktignok også om 0.74 m2 "motstandsflate", men tipper dette er CdA=0.74. Dvs frontareal blir 2.64 m2, noe som gir mer mening i forhold til bredde/høyde.

Så den er lavere enn Q5..?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA