Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - meitran

#1
Er som tittelen viser på utkikk etter et originalt og ubrukt Kia V2L-Adapter. Send meg PM om noen har en å selge.
#2
EV 6 / Utility-mode på alle utgaver?
søndag 31. mars 2024, klokken 14:28
Når man leser på Kia's hjemmeside kan man få inntrykk av at utility-mode eller camping-modus som de kaller det, kun er tilgjengelig på GT-Line. Venter selv på en Special-Edition og vurderer kjøpe V2L-adapter. Men gidder ikke det om bilen ikke kommer med utility-mode. Har noen Active-utgaven og kan bekrefte/avkrefte dette?
#3
Kia Niro EV / Sv: Nye E-Niro mot gammel modell?
søndag 31. mars 2024, klokken 14:01
Jeg går bort fra E-Niro nå, delvis pga. at det fungerer dårlig med bakovervendt barnestol. Passasjersetet foran får ganske rett rygg og det blir ubehagelig på langtur. Men det kommer vel an på hvilken bil man kommer fra. Har ellers vært strålende fornøyd med bilen, men den mangler 4x4 (bor på en topp) og hengerfeste (gammel modell).
#4
Kia Niro EV / Sv: 12v batteri
søndag 31. mars 2024, klokken 13:57
Vedlikeholdslading fungerer i hvert fall. Men jeg opplevde egentlig ikke problemer før jeg begynte med det heller. Har en 2019 uten Kia Connect, så mulig det er mindre strømtrekk pga. det.
#5
Kia Niro EV / Sv: 12v batteri
søndag 31. mars 2024, klokken 08:47
Det er lurt å vedlikeholdslade batteriene 1-2 ganger i løpet vinteren. Dette gjelder både for fossile biler og elbiler. Jeg bruker CTEK MXS, til dette.

https://www.mekonomen.no/batterilader-mxs-5-0-ctek-10965748
#6
Endte opp med obd2-adapter og EVnotify på telefonen 🙂
#7
Kia Niro EV / Hva er enkleste måte å se batteritemperatur på?
torsdag 08. april 2021, klokken 19:40
Har 2019-modell. Hva er letteste måte å få informasjon om batteritemperatur på? Hadde leaf før og da holdt det med obd-adapter og leafspy på mobilen via bluetooth. Finnes det noen lignende løsning?
#8
Avansert: Batterier og Lading / Kun 25A på 32A kurs.
mandag 22. juni 2020, klokken 14:51
Fikk montert lader fra Garo i fjor. Dedikert 32A kurs, men elektrikeren mente det var best å sette laderen til max 25A. Mente det ikke var heldig med maks belasting over tid på kursen. Andre elektrikere mener dette ikke er et problem. Noen erfaringer her?
#9
Kia Niro EV / Sv: Ettermontere frunk
søndag 14. juni 2020, klokken 16:44
Hvor kjøpte du fotsats? 2000 for en plastkasse er jo litt i overkant om man kan snekre selv.
#10
Kia Niro EV / Sv: Studs on E-Niro?
søndag 14. juni 2020, klokken 15:56
I have no experience with studded tires on my ev's. But the studded tires will obviously be less energy-efficient then non-studded ones. Alot of drivers use studded tires even though they most likely would get the job done with non-studded ones. The only reason for getting studded is in my opinion if you regulary drive on wet icy roads. Not what you are asking about, but just my point of view 🙂
#11
Kia Niro EV / Sv: Ettermontere frunk
søndag 14. juni 2020, klokken 15:38
Noen som har denne som har erfaring med hva de sier på merkeverkstedet om denne? Vurderer å kjøpe, men er litt avhengig av om det vil påvirke garantien på noen måte. Kom gjerne med andre erfaringer med frunken også, om noen har 🙂
#12
Kia Niro EV / Sv: Hvilke feil og mangler har du hatt på din bil?
tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:01
Kjørt i overkant av 15 000 km. Kun hatt problemer med treg ladeluke som også har begynt å sprekke.
#13
Kia Niro EV / Sv: Gjelder fortsatt 80%-regelen?
fredag 13. desember 2019, klokken 21:29
Etter mye lesing om emnet har jeg kommet frem til at det beste er å holde seg nær 50%. Selv har jeg satt grensen på 60%, da det er mer enn nok for hverdagen i tillegg til det som eventuelt måtte oppstå av behov. Plugger i pluggen hver dag etter jobb og har da 60% når jeg starter neste dag. En gang i måneden lader jeg opp til 100% for å balansere cellene i batteriet.

Batteriet vil degenerere mer over tid på 100% enn om det står på 60%. Forskjellen vil derimot ikke være veldig stor og sånn sett er det vel ingen krise om man ikke bryr seg. Det vil uansett degenerere over tid, uavhengig av batterinivå.

Hurtiglading har svært lite å si for levetiden på batteriet og spesielt på en bil med batterikjøling.
#14
Kia Niro EV / Sv: Gjelder fortsatt 80%-regelen?
fredag 01. november 2019, klokken 23:53
Bufferen på e-niro er 5% på topp og bunn.
#15
Kia Niro EV / Sv: Peugeot e-2008; et alternativ til e-Niro
onsdag 26. juni 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Bjoris på mandag 24. juni 2019, klokken 22:29
310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Helt enig. At helt nye lanseringer nå kommer med kortere rekkevidde enn E-niro forteller meg at bilen er fremtidssikker. 445 km holder for alle, både når det kommer til hverdagsbruk og på langkjøring. En ladepause så kan man kjøre 80 mil! Beste kjøpet jeg har gjort noen gang, uten tvil :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA