Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElectroJuice

#1
Godt mulig jeg har misforstått noe. Får google og knote litt i helgen.
#2
Hatt service på bilen. Fikset bl.a. et kamera og en dårlig kontakt. Smidig og grei verkstedopplevelse. Bilen ble bedre etter service.

Slår et slag for terrengassistenten. Har blitt vane å slå den på hver tur, da kjører den omtrent som den gamle firehjulstrekkeren.

Det som ikke fungerer er minne på førersete. Følger ikke mobilen så må krabbe inn og bytte bruker på skjermen (kona er endel lavere enn meg). Har forsøkt å legge til brukerne på nytt og knytte til mobil uten at det har hjulpet. Mulig det kan hjelpe å bare bruke nøkkelkortene.
#3
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 25. januar 2024, klokken 18:00
Sitat fra: ElectroJuice på søndag 21. januar 2024, klokken 22:46Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil). Med terrengassistent oppfører den seg mye mer sivilisert. Virker som den da regenerer på alle hjulene så det er enklere å redusere farten forsiktig uten sladd.

"sexy buttons" (evt knob) ser interessant ut. To stk montert bak rattet, der en er til å slå av viskerne og en til å slå på terrengassistenten + langt trykk for å slå av/på regenerering. Da kan det bli litt mer smooth uten å måtte fikle med skjermen hele tiden.

Jeg synes det er morsomt å logrer litt med bakenden, men kun når jeg bruker track mode  :laugh: når jeg kjører i normal modus, da klarer jeg ikke å fremprovosere en farlig situasjon engang. Bilen kan slippe ut rumpa en liten bit ved pådrag ut av sving eller hvis jeg slipper "gassen" helt, men den henter seg inn med en gang. Jeg kan trykke gassen i gulvet midt i en sving på glatta og slippe pedalen tvert midt i svingen og bilen henter seg inn øyeblikkelig.

Det må være noe som ikke stemmer med din bil, legg det inn i appen så blir det nok orden på det  :+1:

Kommer opp flere feilmeldinger på skjermen også nå om at bl.a. autopilot ikke er tilgjengelig. Så noe er nok feil på min bil. Har lagt inn alle feilene i appen. Regner med det blir fikset.
Pleier det å ta lang tid for å få avtalt time på verksted?
#4
Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil). Med terrengassistent oppfører den seg mye mer sivilisert. Virker som den da regenerer på alle hjulene så det er enklere å redusere farten forsiktig uten sladd.

"sexy buttons" (evt knob) ser interessant ut. To stk montert bak rattet, der en er til å slå av viskerne og en til å slå på terrengassistenten + langt trykk for å slå av/på regenerering. Da kan det bli litt mer smooth uten å måtte fikle med skjermen hele tiden.
#5
Takker for svar.
Terrengassistenten gjorde stor forskjell. Både med stabilitet, fremkommelighet og at regenereringen ser ut til å slå seg av (var riktignok kaldt når jeg kjørte hjem så kanskje den slo seg av uansett)

Fikk også slått av viskerne når cc brukes nå. Ble riktignok noen ganger på turen, men nå kan i hvert fall cc brukes.

Våtservietter er også med nå for å rengjøre ryggekamera når jeg kommer frem. Parkeringsassistenten fungerer dårlig, men ryggekameraet er helt greit. Jeg visste at den ikke hadde sensorer når jeg kjøpte den så her må jeg skylde meg selv.
#6
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:47Altså den fortsetter å sladde så lenge du regenererer? Da er det noe feil. Meld det i appen.
Ja, opplever det slik. Skal gjøre en test på tom parkeringsplass før jeg melder det inn.
#7
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:22
Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:19
Sitat fra: Speeder på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører med silkepote men hekken slipper mot høyre bare man skal forsiktig ned i fart.

Ja, men den slipper vel bare i et brøkdels sekund før den kobler inn firehjulstrekk og drar seg inn igjen? Jeg syns det er helt udramatisk. Jeg bruker det for å sjekke hvor glatt det er, i stedet for å bremse slik man gjorde i gamledager.
Har ikke opplevd at den trekker seg inn.
#8
Sitat fra: Speeder på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00Regenereringen styres med gasspedalen... ikke gå av gassen så brått.
Kjører med silkepote men hekken slipper mot høyre bare man skal forsiktig ned i fart.
#9

Sitat fra: Otkristo på onsdag 17. januar 2024, klokken 19:19Bilen har bakhjulstrekk som standard når du kjører.
Har god erfaring med å kjøre med «terrengassistent» aktivert. Er ikke så nervøs med konstant 4 hjulstrekk
Takk for tips skal teste når jeg kjører hjem fra jobb i kveld.

Sitat fra: kaistian på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:59Du kan gjøre det i 2023.44.30.8, bare tykk på viskerikonet og velg off.
Du må gjøre det hver gang du setter på fartsholder eller selvkjøring.
Takk, skal teste. Har ikke fått det til før, men kanskje jeg ikke har forsøkt etter siste oppdatering.

Sitat fra: HolyDiver på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:55Du må opprette 2 brukere, en for deg og en for kona. Da kan begge stille inn både ratt, seter og speil helt etter eget ønske. Brukeren kobles mot enten nøkkelkort eller Tesla app. Er begge tilstede i bilen samtidig med Tesla app så må bruker velges manuelt hvis bilen har valgt feil.
Har gjort det slik men går aldri over på henne uten å gjøre det manuelt. Kanskje det hjelper å legge henne til på nytt.

SitatVann i bakluke:
Er det vanlig at det samles vann i bakluka som renner ut i toppen når denne åpnes?

Nei, dette høres ikke riktig ut.
Får bestille service. Har også fått en klakkelyd fra venstre forhjul når jeg trykker på bremsen. Regner med de fikser dette.

#10
Det er jo lovende om man kan slå av viskerne i neste versjon. (Har 2023.44.30.8 nå)

#11
Kjøpte ny Y LR for et par måneder siden og angrer på kjøpet.
Valget sto mellom denne og IX1. Y'en har bra rekkevidde og lading men virker som en litt for enkel bil.
Håper på litt hjelp og at noe er brukerfeil og kan løses, siden planen er å ha bilen lenge.

Regenerering:
Er det ikke mulig å slå av denne?
Får veldig lett sladd på glatta om man skal senke farten litt. (Har sjekket at det faktisk står vinterdekk på bilen). Ga opp å bruke Teslaen til hytta og kjører heller gamlebilen.
Når det er veldig kaldt slår regenereringen seg av og bilen oppfører seg mye bedre.
Har satt den i "Rulle"-stilling, men det hjelper bare i veldig lav fart.


Cruisecontrol og vindusviskere:
Pendler 12 mil hver vei (1-2 dager i uken) og hadde gledet meg til adaptiv cruisecontrol. Denne er i praksis ubrukelig fordi viskerne begynner å gå hele tiden. Virker ikke som det er mulig å slå av uten å deaktivere cruisecontrol'en.
Bidrar heller ikke at vindusspyler spruter litt nederst på venstre side men svært lite på høyre, så det ikke kommer noe særlig opp til kameraene.

Minne for førersete:
Skal ikke dette følge nøkkel/mobiltelefon eller må man bytte bruker manuelt?
Kona synker stadig bakover fordi min bruker blir stående :-)

Vann i bakluke:
Er det vanlig at det samles vann i bakluka som renner ut i toppen når denne åpnes?
#12
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
tirsdag 22. november 2022, klokken 13:08
De fleste automatiske parkeringsanlegg har vektbegrensning på 2000 eller 2500kg i tillegg til lengde- og breddebegrensninger. Her blir EX90 m.fl. for store/tunge, men disse anleggene er ikke så utbredt enda.

Vanligere er at man ønsker å kunne parkere i parkeringshus, her er størrelsen viktigere enn vekt. Typisk bredde på en plass i parkeringshus er 2,5m (noen nede i 2,3m). Her begynner det å bli problematisk med så store biler.

Kan være litt enig i at nærmere 3 tonn bil er mye for å frakte seg selv og matpakken selv om noen skkert har større behov for en slik bil.

Ser ut til at de store SUV'ene selger bra så mange tenker tydeligvis annerledes enn meg og har ikke de samme begrensninger mtp parkering.

#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:40
Takker for link jeg også. Slettet kort og RFID  :+1:
#14
BMW iX / Sv: Parkering i trangt P-hus
tirsdag 05. juli 2022, klokken 10:10
Pga mye jobb rakk jeg aldri å prøvekjøre selv. Men en annen med maken plass har kjøpt IX og har fått litt info fra ham. Han hadde ikke fått noe parkeringshjelp til å fungere på den smale plassen (vet ikke hvilket utstyr som er i hans bil). Men han rygger inn som en over beskrev. Har hengt opp et lite speil så han kan parkere med forskjermen bare 3-4cm fra søylen. Blir trangt til bilen ved siden av og må av og til krabbe over til passasjersiden for å komme ut. (Hadde ikke tenkt på det, men ladeluken på IX er gigantisk :) )

Jeg synes det ble for trangt og dropper kjøp.
#15
BMW iX / Sv: Parkering i trangt P-hus
fredag 25. mars 2022, klokken 09:18
Må nesten få lånt en så jeg får testet. Er det enkelt å flytte seg over i passasjersete og gå ut der? Vil være bedre plass for å åpne døra bak søylen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA