Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Etam

#1
Born / Cupra Born 58, litt erfaringer rundt forbruk og rekkevidde
søndag 20. november 2022, klokken 14:53
Hei, her er litt elbil og Cupra Born erfaringer rundt forbruk og rekkevidde.

Når du starter en kjøretur, vil bilen vise en estimert rekkevidde i km, i elbil terminologi kalt GOM eller GuessOmeter.
Denne rekkevidden baserer seg på hvor mange kWh som er igjen på batteriet og forbruket du hadde på forrige tur. Dette blir ofte misvisende når du skal ut på langtur, fordi kilometer ofte beregnes basert på et forbruket du hadde på forrige kjøretur. Hvis forrige kjøretur var 2 km til butikken, vil bilen bruke mer kWh på oppvarming av interiør enn til fremdrift.
For neste kjøretur vil bilens GOM vise korrekt hvis alle dine neste kjøreturer er de samme 2 km i samme utetemperatur.

Hvis din neste tur derimot er en langtur, vil GOM være korrekt de første 2 km, deretter vil mindre og mindre kWh benyttes til oppvarming og mer til fremdrift. Det vil si at bilen rekker vesentlig lenger enn GOM gjetning.

2022 Cupra Born 58 har 58 kWh til rådighet for fremdrift og temperering av bilen (kWh = kilowatt timer). Visning av forbruk i bilen er som standard satt opp med «kWh pr 100 km». Hvis aktuelt forbruk underveis på en kjøretur stabiliserer seg på for eksempel 15, forbruker bilen i snitt 15 kWh i løpet av 100km. Ut fra erfarte snittforbruk kan man relativt enkelt beregne rekkevidden selv.

Ved 100% ladet batteri har man omtalte 58 kWh tilgjengelig. Tar man 58 og multipliserer med 100 gir det 5800, som kan benyttes for beregning av kilometer rekkevidde ved et gitt snittforbruk.

Eksempel ved snittforbruk 15 kWh pr 100 km: 5800 / 15= 387 km.

Rekkevidder ut fra snittforbruk:
13 = 446 km
14 = 414 km
15 = 387 km
16 = 363 km
17 = 341 km
18 = 322 km
19 = 305 km
20 = 290 km
21 = 276 km
22 = 263 km
23 = 252 km

Etter hvert vil man lære seg bilens forbruk under ulike forhold og kan benytte dette for beregning av rekkevidde på ulike turer under ulike forhold.

Her er et eksempel på langtur med min 2022 Cupra Born 58.
Tur fra Askim til Trondheim, distanse 528 km, temperatur 0-7 grader, ikke regn, hastighet 60-90 kmh.

Etter ca 250 km stoppet jeg for å spise og lade. Koblet til lader og gikk deretter inn på infotainment skjermi bilen, under bil-meny og sjekket «Kjøredata». Forbruket var hittil på turen var 17 kWh/100km.
Dette forbuket gir teoretisk rekkevidde på 341 km hvis man starter med 100% batteri og kjører til den er helt tom.
Jeg beregnet da 528km / 341km = 1.55.
Det vil si at 550 km krever 155% av batteriets kapasitet ved nåværende forbruk. Jeg vet da at jeg med dette forbruket må «fylle på» med minst 55% lading i løpet av turen. I tillegg legger jeg på litt margin for ikke å komme frem med 0%. Jeg ladet derfor 2 ganger i forbindelse med pause på denne turen og «fylte på» ca 40% begge gangene. Jeg kom frem med ca 20% batteri igjen.

Mitt motto på langtur er «lad når du kan, ikke når du må».
#2
Born / Sv: Lurer på et par innstillinger som kan settes for ACC
tirsdag 07. juni 2022, klokken 17:53
Tusen takk for raskt svar Vix.
Her er de sikker flere enn meg som vil ha glede over utfyllende informasjon og ikke minst dine erfaringer rundt dette.
Jeg har prøvd ut disse funksjonene på e-tron tidligere (med helt andre betegnelser) og konkluderte som det at de var mer til irritasjon enn til nytte.
For ACC hastighetsbegrensning via skilt har jeg erfart flere steder i Norge at bilen registrerer hastighetsskilt på nærliggende vei eller avkjøring og bremser ned farten på feil steder. Tilsvarende har jeg erfart at det kan fungere bra på strekninger i Sverige med 90-100-110 der det skiltes ned til 70 ved veikryss (og det gjerne er plassert fotoboks). Muligens har de en mer gunstig struktur på plassering av hastighetsskilter i Sverige?
#3
Born / Lurer på et par innstillinger som kan settes for ACC
tirsdag 07. juni 2022, klokken 16:12
I bilens innstillinger for assistentsystemer, under ACC (avstandsregulering) er det et par innstillinger som jeg lurer på:

  • Reaksjon på strekningsforløp (av/på)
  • Reaksjon på høyeste tillatte hastighet (av/på)
Er det noen som vet med sikkerhet (har testet ut) hva dette er?
#4
Audi e-tron / Sv: Kun kontakt med app når bilen er på
mandag 19. juli 2021, klokken 15:54
Fant dette på audiworld.com e-tron forum nettopp:
«I took my 2019 Edition One etron in on Friday for its 2 year maintenance and to look at the MyAudi app. The first thing they said was that Audi Connect and MyAudi was shutdown for certain models and years cars due to the VW/AUDI ransomware attack. My dealer said that Audi shut down sending commends to the car as a safety measure as part of the breach may include data to access individual cars by VINs. They didn't know when it would be back up online, but it was affecting most of their customers in MA. Last they heard was that mostof the servers need an entire rewrite, but Audi may be compensating people for the outage. »
#5
Audi e-tron / Sv: Kun kontakt med app når bilen er på
søndag 18. juli 2021, klokken 17:06
Det er tilsynelatende en omlegging i myAudi servertjenester som har medført at man ikke lenger kan sende kommandoer fra App via server til bil for 2019 modellene (muligens 2020 modeller også).
Bilen selv sender av og sin status til server (f.eks etter kjøretur eller lading) og dette kan man da se i App'en, men man kan ikke starte klima, låse eller oppdatere status.
Dette har nå vært fraværende i tre uker på min 2019 modell og jeg anser dette som en betydelig mangel på bilen. Har opprettet sak hos digitale tjenester, med påfølgende prakk med sletting av hovedbruker og tilbakestilling av brukerID og PIN uten at det hjalp. Har sendt inn mye underlag og bilder uten at jeg får inntrykk om at det er noen fremgang i saken. Har også hatt bilen på verksted og oppdatert til siste programvareversjoner.
Min teori er at man har oppdatert kommunikasjonsprotokollen (API) mellom server og bil for å støtte nye funksjoner i nye modeller, men har ikke ivaretatt tilbakekompatibilitet med eksisterende modeller. Dette er både bekymringsverdig og uakseptabelt.
#6
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
mandag 21. september 2020, klokken 08:05
Sitat fra: Hårek på lørdag 19. september 2020, klokken 22:46
Tok en ny scan i dag (god stund siden sist). Nå fant den feilkoder på halvparten av modulene. Og flere moduler har mange feil.
Mange feil er logget på samme dato/km stand. Nesten samtlige er "Intermittent".
Har ikke merket noe galt med bilen. Men dette kan være noe å holde øye med. Trenger dog en bedre formatering av loggen, må gjøre noe for å få den inn i Excel.
PS: fant bare en melding uten timestamp.
Tips om hvordan man tilpasser OBDeleven logg innhold i Excel:
https://forum.obdeleven.com/thread/3204/using-excel-exported-data-tips
#7
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
mandag 24. august 2020, klokken 15:09
Sitat fra: janbanan på torsdag 20. august 2020, klokken 21:34
Jeg forsøkte meg på aktivering av "Trailer Assist" på min e50, etter oppskriften som du har linket til.
Men punktet:


Long coding:
    Control unit: 44 Steering Assistance
    Name: Trailer manouver assist
            Old value: Not active
            New value: Active



Fikk jeg ikke til å utføre.

Øverst i innlegget lå mine premisser for kodingen, bla:
- Coding done with car started without pushing brake pedal, handbrake on, seatbelt on, bonnet released but not raised.
Prøv med dette..
#8
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
torsdag 13. august 2020, klokken 16:59
Sitat fra: Hårek på torsdag 13. august 2020, klokken 15:04
Sitat fra: daktari på torsdag 13. august 2020, klokken 11:09
Noen som har etterforsket dette?
Funksjonen finnes. Control Units - 03 Brakes. Adaption. Brak disk wiper.
Står på 'normal'. Valgene er: Low - Off - normal - up.
Har selv ingen behov for å endre.
Tror "Brake disk wiper" er innstilling for hvor ofte bremseklossene tørker av bremseskivene med forsiktig anlegg mot skivene. Dette gjøres visstnok ved kjøring i regn. Har større tro på at følgende koding gir håndbrekk på automatisk (hentet fra A7 forum, men ikke testet selv):

Automatic parking brake when selecting Park:
03 Adaptation, Automatic parking brake, Activated
#9
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
torsdag 30. juli 2020, klokken 14:55
Sitat fra: Elbilmannen87 på torsdag 30. juli 2020, klokken 09:00
Er det mulig å aktivere parkeringsassistent? Der bilen parkerer for deg.
Hei.
Jeg har testet dette litt selv (ikon for funksjonen er grået ut inntil man kobler på strømkontakt til henger).
Det fungerer helt fasinerende, rattet svinges automatisk iht finger touch bevegelser på nedre skjerm ved rygging. Gass og brems må man håndtere selv.
Fikk ikke testet dobbeltouch for automatisk holding av anlagt kurs, da jeg ikke hadde lang nok oppkjørsel for dette.
#10
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
onsdag 29. juli 2020, klokken 00:25
kan du si noe mer om trailer assist, hva er det egentlig den gjør?
[/quote]

Trailer assist automatiserer rygging med henger.
Du justerer henger-vinkel med en finger på nedre MMI display mens du justerer farten med gassen, automatikken tar seg av styringen. Når henger har rett anleggsvinkel dobbeltrykker du på displayet, bilen retter seg da opp og hengeren går rett bak i denne retningen.
Ganske kult egentlig.

Se vedlagte bilder med engelske beskrivelser fra Audi Q8 SSP:
#11
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:19
Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks
#12
Etter innledede 3år gratis lisens for Mercedes Me i en Mercedes B250 Electric, erfarer jeg følgende merkelige policy fra Mercedes når jeg prøver å kjøpe/forlenge lisensens:

I Mercedes Benz store finnes det digitale produktet "Biloppsett" å kjøpe til kr 949 for 3 år..
Produktbeskrivelsen beskriver at produktet åpner for følgende status og styring av aktuelt utstyr gjennom Mercedes Me App:
- Status for tanknivå (fuel level percent, ekvivalent til batteriprosent)
- Status for dekktrykk
- Status for spylevæskenivå
- Status for bremsebelegg
- Status for bremsevæske
- Programmering av parkeringsvarmer 
- Fjernlåsing og -opplåsing av dører
- Åpning og lukking av vinduer og soltak 
- Varsling via smarttelefon ved skade, tyveri eller borttauing

Etter å ha kjøpt denne lisensen til B-klasse Electric virket alt bortsett fra batteriprosent og parkeringsvarmer som var hovedpoenget med produktkjøpet.
Brukte så en del tid til telefoner og oppmøte på verksted og kunne mistroisk konstatere at: "siden dette er en Electric må det kjøpes en tilleggslisens som koster 369 ekstra for 3 år".

Kostnadene for å kjøpe 3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene nevnt ovenfor ser altså slik ut:
- For B-klasse Diesel:  1 lisens til kr 949
- For B-klasse Electric: 2 lisenser til 949 + 369 = kr 1318,-
3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene er dermed ca 40% dyrere for eier av elbil enn eier av dieselbil.

Jeg ser at produktet "Biloppsett" ikke beskriver noen forbehold om at elbil-varianter får redusert funksjon med mindre de kjøper et tilleggsprodukt til ekstra kostnad. Dette er misvisende markedsføring og kunde kunne sannsynligvis forlangt manglende kjøpt funksjonalitet utbedret, eventuelt løftet saken til forbrukerrådet.
Her bør Mercedes tilby eier av elbil samme funksjonalitet til samme pris som eier av fossilbil !
#13
Etter innledede 3år gratis lisens for Mercedes Me i en Mercedes B250 Electric, erfarer jeg følgende merkelige policy fra Mercedes når jeg prøver å kjøpe/forlenge lisensens:

I Mercedes Benz store finnes det digitale produktet "Biloppsett" å kjøpe til kr 949 for 3 år..
Produktbeskrivelsen beskriver at produktet åpner for følgende status og styring av aktuelt utstyr gjennom Mercedes Me App:
- Status for tanknivå (fuel level percent, ekvivalent til batteriprosent)
- Status for dekktrykk
- Status for spylevæskenivå
- Status for bremsebelegg
- Status for bremsevæske
- Programmering av parkeringsvarmer 
- Fjernlåsing og -opplåsing av dører
- Åpning og lukking av vinduer og soltak 
- Varsling via smarttelefon ved skade, tyveri eller borttauing

Etter å ha kjøpt denne lisensen til B-klasse Electric virket alt bortsett fra batteriprosent og parkeringsvarmer som var hovedpoenget med produktkjøpet.
Brukte så en del tid til telefoner og oppmøte på verksted og kunne mistroisk konstatere at: "siden dette er en Electric må det kjøpes en tilleggslisens som koster 369 ekstra for 3 år".

Kostnadene for å kjøpe 3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene nevnt ovenfor ser altså slik ut:
- For B-klasse Diesel:  1 lisens til kr 949
- For B-klasse Electric: 2 lisenser til 949 + 369 = kr 1318,-
3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene er dermed ca 40% dyrere for eier av elbil enn eier av dieselbil.

Jeg ser at produktet "Biloppsett" ikke beskriver noen forbehold om at elbil-varianter får redusert funksjon med mindre de kjøper et tilleggsprodukt til ekstra kostnad. Dette er misvisende markedsføring og kunde kunne sannsynligvis forlangt manglende kjøpt funksjonalitet utbedret, eventuelt løftet saken til forbrukerrådet.
Her bør Mercedes tilby eier av elbil samme funksjonalitet til samme pris som eier av fossilbil !
#14
Audi e-tron / Sv: Oppdatering for e-tron bakluke automatikk
mandag 24. februar 2020, klokken 07:04
Hvis du har dette problemet, må du klage for å få det utbedret. Tror ikke det gjøres noe automatisk ved service, nei.
#15
Audi e-tron / Oppdatering for e-tron bakluke automatikk
søndag 23. februar 2020, klokken 22:23
For dem som måtte oppleve «nervøs» automatikk for åpning/lukking av bakluke (fot under støtfanger), er det kommet en oppdatert programmering for dette. Mulig dette bare var et problem på 2019 modell.
Fiksen har Audi TPI 2056351/3 med beskrivelse: "Unintentional deployment of the gesture-controlled rear lid because of sensitive triggering"
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA