Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tretoppen

#1
e-up! / Sv: E-UP lader ikke.
mandag 29. august 2022, klokken 17:39
Sjekk at det ikke er ladestasjonen:
1. koble ladekabel fra bil (og evt. ladestasjon), sett på lokk på lader + lås bilen.
2. koble fra sikring til ladestasjon
3. vent 20sek og sett på sikring til ladestasjonen igjen
4. koble bilen på igjen, grønt lys(lader), blinkende grønt lys(ladeplan) eller gult lys?

Kan av og til hjelpe å holde på laderen helt til bilen låser kabelen. Ikke press.

Alt b: Sjekk om nødladeren til vanlig stikk evt. fungerer.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp av (ny) el-bil (hjelp)
onsdag 04. desember 2019, klokken 17:13
Husk at Kona 2020 kommer i ulike utstyrspakker (les: lavere startpris). Det kan muligens skape noe bevegelser i bruktmarkedet....

Men om du uansett må vente 6-8mnd og ønsker mer bagasjeplass.. Har du vurdert e-niro? Det kan jo være at tilgjengeligheten blir "plutselig" endret når EU utslippsregler trår i kraft fra neste år :).
#3
Takk for gode innspill... litt å tygge på her :)

Så hvis jeg ønsker 16A/3,6kW, må kursen være på 20A (for å hindre at stasjonen regulerer seg ned til 10/14A)?
Altså, er det farlig å lade 16A på en 16A-kurs?

Veldig fint å bli orientert om konkrete merker. Det hjelper!
#4
Hei godtfolk,

Jeg skal snart sette opp en ny ladestasjon (på egen kurs, sant?) til en gammel enebolig med IT-nett (3x40A hovedsikring). Vurdere 1-fase på 16A eller 32A til en E-up/fremtidig biler.

Prøver å skaffe meg litt oversikt over forskjellige ladestasjonene, men jeg synes det er vanskelig å finne ut av hva som er de reelle forskjellene mellom de ulike ladestasjonene... Fremstår som en jungel med mange lignende alternativer.

Forstår at jeg må vurdere:
- "Smart" eller "dum" lader (men de fleste biler kan vel gjøre laderen "smart" uansett?)
- Stasjonens kapasitet (maks ladehastighet, antall ladepunkt)
- Kabelpunkt eller integrert kabel? (mest aktuelt for Zoe?)
- Integrert B-vern? (Standard på nye ladere?)

Men:
- Skal jeg tenke at de fleste ladestasjoner har lik i strømtap(effektivitet) ved lik strømtilførsel?
- Er det noen merker som er tryggere/bedre/lengre levetid?
- Er det billigere og uproblematisk å kjøpe inn en lader og be en elektriker sette det opp?
- Noe annet jeg må vurdere?  :)

Takk for hjelpen! Håper tråden kan være til hjelp for andre i lignende situasjon.
#5
e-up! / Sv: Bruktpris E-UP 2014
fredag 21. juni 2019, klokken 23:28
Presser øker videre nå som prisen på ny e-up er satt ned til 163.500,- (i Bergen, lokalt salgblad). Begynner å nærme seg I-miev nå  :+1:

Det er tydelig at de prøver å tømme lageret før neste facelift...
#6
Skoda Citigo iV / Sv: Reservasjon Skoda CITIGO
torsdag 30. mai 2019, klokken 14:45
Hmm, vil vente å se om rekkevidden og pris holder mål.  :+1: for eget skoda forum.

Nyttig info fra press release:
› ŠKODA's first all‑electric production vehicle in its 124‑year history
› The zero‑emission city speedster is fitted with an electric motor with a power output of 61 kW
› 36.8‑kWh lithium-ion battery enables a range of up to 265 km in the WLTP cycle
By launching the ŠKODA CITIGOe iV, the Czech car manufacturer is embarking on a new era – 124 years after it was founded. As the first ŠKODA production vehicle, the four-seater city car is powered exclusively by a 61‑kW electric motor. This means the CITIGOe iV is powered not only purely by a battery, but also without generating any emissions. The 36.8‑kWh lithium‑ion battery allows for a range of up to 265 km in the WLTP cycle – meaning the CITIGOe iV is perfectly equipped for traffic in modern cities. Series production of the environmentally friendly city speedster will begin in the second half of 2019.


https://pushevs.com/2019/05/23/skoda-citigoe-iv-is-officially-unveiled/
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
torsdag 28. mars 2019, klokken 20:25
10 010! :+1:

elbilstatistikk.no
#8
Hyundai KONA / Sv: Presentasjon av Kona
tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:51
SitatSe innlegg #17 vedr farger.
Det ser ut som du må klare deg med ceramic blue.
Takk! 

SitatVi håper å ha de første bilene på plass her hjemme i juni, sier informasjonssjef Morten Brusletto i Hyundai Norge
https://www.motor.no/artikler/her-er-bilen-som-15.000-nordmenn-venter-pa/
:+1:

#9
Hyundai KONA / Sv: Presentasjon av Kona
tirsdag 27. februar 2018, klokken 12:26
https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/

Oppdatert hjemmeside:
SitatDu kan velge blant 17" lettmetallfelger, syv lakkfarger og tre kontastfarger på taket

Håper på mørkeblå... :)
#10
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
mandag 29. januar 2018, klokken 20:15
Hei.. Ny her..

Vet vi noe om ca pris på Kona ev? Det eneste "håndfaste" jeg finner er at Ioniq og Kona får ca lik pris i Sør-Korea. Vet egentlig ikke om kilden er til å stole på...

SitatThe Kona EV and the Ioniq Electric can travel more than 390 km on a 64 kilowatt-per-hour battery and 191 km per charge on a 28 kilowatt-per-hour battery, respectively. The two EV models will be available for around 20 million won, factoring in government subsidies, according to the company.

Link: http://english.yonhapnews.co.kr/business/2018/01/15/0501000000AEN20180115007451320.html   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA