Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - JorEl

Sider: [1] 2 3 ... 192
1
Øverst på siden, under posten til C_B_, der man kan lese om FSD-lovnadene. Dette var på den tiden man skulle kjøre fra US-east-coast til US-west-coast. Bilen skulle selvfølgelig kjøre av seg selv, uten innblanding fra sjåfør. Man skulle tom ikke lade selv, siden Tesla hadde funnet opp denne "lade-armen"/robot-laderen.
Forbeholdene til Tesla på C_B_ sitt FSD-bilde, er at man må vente til man får lov av lokale myndigheter. Men alt er gjennomsyret av at Tesla har kontroll på FSD og at man bare venter på godkjenning.
Tesla slenger på, at man ikke får lov å tjene penger på Robot-Taxi uten at man er på Tesla Network, men at man kan sende venner og familie med den.

Tesla gav signaler om at her var det kun myndighetene man ventet på.
Hvorfor omtaler du ikke det kanskje viktigste forbeholdet de tar: "dependent on extensive SW validation"
De kommer ikke til å søke om godkjenning fra noen myndigheter før de selv mener at FSD-funksjonaliteten er god og sikker nok. Foreløpig skylder de vel heller ikke på "regulatory approval", nettopp fordi det er et godt stykke frem i tid.
Det er altså kun Tesla selv det står på foreløpig, og de har tatt tydelig forbehold om at de ikke leverer før de selv mener at produktet er klart for markedet.
Tesla vet ikke når de forskjellige funksjonalitetene kommer fordi ; "...as this is higly dependent on local regolatory approval".
Da legger man det frem som at flaskehalsen, ikke er de kommende funksjonene, men myndighetene sin aksept. Man kan, men det vil ta tid å få lov.

2
Øverst på siden, under posten til C_B_, der man kan lese om FSD-lovnadene. Dette var på den tiden man skulle kjøre fra US-east-coast til US-west-coast. Bilen skulle selvfølgelig kjøre av seg selv, uten innblanding fra sjåfør. Man skulle tom ikke lade selv, siden Tesla hadde funnet opp denne "lade-armen"/robot-laderen.
Forbeholdene til Tesla på C_B_ sitt FSD-bilde, er at man må vente til man får lov av lokale myndigheter. Men alt er gjennomsyret av at Tesla har kontroll på FSD og at man bare venter på godkjenning.
Tesla slenger på, at man ikke får lov å tjene penger på Robot-Taxi uten at man er på Tesla Network, men at man kan sende venner og familie med den.

Tesla gav signaler om at her var det kun myndighetene man ventet på.

3
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« på: I går kl. 10:08 »
Regner med at alle nå blir beroliget   ;D

At Tesla roter til en sikkerhetsfunksjon, og får bilene til å bråbremse slik helt ut av det blå, gjennom en oppdatering slik, er svært lite tillitvekkende. Heldigvis for Tesla gjaldt dette bare en svært begrenset krets med eiere. Hva om dette hadde vært en public release til flere hundre tusen biler som plutselig skulle finne på å bråbremse midt på motorveien?
Irriterende med bremsing. Men mer irriterende om bilen ikke bremser. ;)
Ang; hva om og viss atte, public release...
Tesla har allerede laget en sikkerhetsventil her. Det er jo kun en liten gruppe ekstra påpasselige sjåfører som får FSD-Beta.

4
Tesla SW og AP / Sv: Bilens software
« på: Mandag 25. Oktober 2021, klokken 12:17 »
Navigasjonsappen er midt på treet synes jeg. Kjører man i byer med mange avkjøringer, er indikasjonen på hvilken fil man skal ligge i og hvilke skilt man skal følge ganske smått og lite informerende. Navigasjonsappen Sygic som jeg har på telefonen (og Google maps), har store illustrerende bilder. Begge disse appene fungerer med Android Auto. Mangelen på fotobokser er også rart, Tesla bruker jo Google maps.

Jeg mener navigasjonen er den beste i noen bil jeg har brukt, men kan selvfølgelig forbedres.
:+1:
Hvilken bil er bedre??

5
Tesla SW og AP / Sv: 2021.36
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 09:49 »
2021.36.5.1 på vei inn nå.
Fikk den nå jeg også. Da jukser jeg alltid, med at jeg lurer meg inn på Teslafi/SW..
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2021.36.5.1/release-notes

6
Tesla SW og AP / Sv: 2021.36
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 09:47 »
Dette er fra Teslafi. Er vel solgt ca. 300K TMS, og Teslafi har registrert noe over 3000.
Har sett en bil, modelS, til salgs på finn, med VIN over 400k. Da er vel tallet over 400k?

7
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 09:26 »
Her er en info-side fra Tesla-support on TeslaVision. Jeg får page not found, men trykker man stop etter et sekund, får man lest den.
https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision

Vi som har modelS med radar, slipper foreløpig TeslaVision :-X

8
Model Y / Sv: Smart Summon parkering i garasjen
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 18:40 »
Godt tenkt :+1:
Tesla har lovet en hel del, ja ;)

9
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 11:55 »

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 11:48 »
Fiffig video. Spesielt i slutten...

https://youtu.be/zRQlsDHbl0M
Jeg vil gjerne følge opp med denne linken, der man kan se at Tesla vil dominere Europa, om litt.
https://youtu.be/YT2maCYTqCw?t=68

11
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 14:54 »
Takk til Kodax sin link og turfsurf sin rettledende kommentar.

Fikk jo med meg at TeslaVision er det nye, men har også tenkt at det passet ekstra fint inn med leveranseproblemene rundt "data-dingser"..Så når bilen ikke ser en port/bom eller andre ting, så lurte jeg på dette med radaren :)
Litt merkelig at radar var et salgsargument når jeg kjøpte bilen sendt 2018..nå er den i veien ;D
Tesla som steber etter lavere vekt og strømforbruk, burde kanskje kalt inn våre gamle biler og tatt ut radaren for oss?

12
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 12:43 »
Virker på meg som den sliter litt med mørket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror dere alle beta-testerne nå bruker kun visuelt AP, eller brukes radaren som noen av oss har? Eller er radaren faset ut nå?

13
Model S / Sv: reparere og selge eller bare selge min model s
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 12:35 »
Fin tråd for oss andre som nærmer seg 5år, og som heller ikke skrur selv.
Har lyst å beholde bilen, men har samtidig lyst på en ny Tesla ::) Så planen er vel egentlig salg når salgsprisen er som høyest og TeslaBerlin har fått opp farten. Håper jeg timer rett :)
I mellomtiden så får jeg håpe TM3 og Y blir sexy i min kone`s øyne..Vi liker begge eksteriør men interiøret blir litt sparsommelig..
En god renteavtale kan bli løsningen, der Tesla hadde gitt oss en god innbytteavtale..mange planeter som må stå i fordelaktige pososjoner :P
I mens lærer jeg av tråder som dette, spesielt om dere oppgir hva "vanlige verksteder" gjør bedre og/eller billigere enn Tesla :+1:

14
Tesla / Sv: powerwall/ solcellee
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 11:41 »
Noe nytt her? Noen som vet noe om Tesla sine planer for solceller/Powerwall i Norge?
Leste noe i går, som jeg ikke finner..men det var at Tesla regnet med at de ville selge like mye sol-takstein som solpaneler neste år.. Dette var in the US.
Håper det skjer noe i Norge snart.
Men hvordan er økonomien for en Powerwall, når noen kraftlag lar brukeren få et virtuelt-batteri, dvs at man laster opp energi, og kan ta det ut senere?

15
Model S / Sv: Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 20:18 »
Kanskje Yoken har den funksjonen at "verdens raskeste bil" kan bli utlevert til kunder som ikke er flinke å kjøre? Alle kan kjøre rett frem, og her er yoken sikkert fin. Når det bør gå litt roligere i svingene, så er det fin-fint med yoken i lavere fart. 

Ellers så er jo Yoken kulere enn ratt på ein måte. :)

Sider: [1] 2 3 ... 192