Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nordlands

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Lade hjemme / Sv: Ladeboks montert av leietaker i utleiebolig. Oppsigelse av leieforholdet.
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 22:41 »
Vi har ikke råd til ett tap på 10-15k på boksen vi allerede har satt opp, for så å i tillegg måtte montere en ny til 15-20 k .
Mesteparten av de pengene var nok allerede "tapt" på dag 1 uten noen avtale om at huseier skulle bidra eller betale en andel for å overta anlegget når dere flyttet ut. Med mindre det er en Zapcharger så var nok også halvparten av prisen dere betalte fortjeneste og arbeid for elektriker, da nye ladebokser fås fra 5-6000,- (Brukte ladebokser går for 3-4000 på Finn). Om dere også skal leie neste bolig, ville jeg enten funnet et sted som allerede har lading eller en huseier som ser verdien i å legge til rette for det.

2
Lade hjemme / Sv: Ladeboks montert av leietaker i utleiebolig. Oppsigelse av leieforholdet.
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 22:20 »
At huseier sier det er greit å ta ned og med dere boksen, er egentlig flott, for da får dere elektriker til å montere ut sikring og eventuelt b-vern, og så får dere med dette og alt annet utenfor skapet.

Da slipper dere muligens kostnader til dette på neste sted, og det kan hende dere kan strekke kabel selv, og elektriker må bare montere i skap på neste sted, med de delene dere allerede har betalt for, om ikke b-vern og sikring må være av annen type. Da blir nok ikke tapet mer enn 5-6 000 kroner, spesielt om det ikke er så langt unna, slik at dere avtaler hele opplegget med gjeldende elektriker.
De vil nok ikke spare noe særlig på å få med seg sikring og ev. b-vern, medregnet ekstra elektrikerarbeid for demontering og oppdatering av kursfortegnelse. Dersom de ikke bruker samme elektriker kan det også være vanskelig å finne en som vil montere brukt utstyr, og i hvert fall ikke vanskeligere enn å finne en som vil montere tilsvarende nytt utstyr som kan kjøpes for under 2000,- på Elektroimportøren. For øvrig er det ikke sikkert det brukte utstyret vil passe eller være behov for i ny bolig.

Dersom jeg var i tilsvarende situasjon ville jeg bare betalt for oppsetting av et industristøpsel med vanlig jordfeilautomat, og fått en ladeboks med pluggbar tilførsel og DC-RCM som ikke krever B-vern.

3
Lade hjemme / Sv: Easee ladeboks - hva nå?
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 15:16 »
Det øverste innlegget i dette delforumet da du startet tråden din handler nettopp om Easee, og er på 45 sider og 664 innlegg. Jeg ville begynt der.
https://elbilforum.no/index.php?topic=41569.0

Nettopp 664 innlegg. Tenkte å spare noe tid på det som jeg regner med kan summeres opp kort av noen som kjenner laderen godt.
Om du hadde søkt på "Circle" hadde du også funnet denne tråden som omhandler akkurat det du spør om:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49791.0

 Jeg ville prøvd Easee sin app i stedet.

4
i-Pace / Sv: 35000km service
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 20:46 »
Slik jeg har forstått det er 1. service på 35k og ikke sensorstyrt som på f.eks BMW.

Hvor lang tid tar servicen, hva sjekker/bytter de osv?
Første service er ved maksimum 34 000 km eller 2 år, telt fra klargjøring ved noen titalls km. Kommer opp varsel i bil 1000-1500 km før, jeg hadde min service ved 33400 km. I teorien kan du også få varsel om tidligere service, dersom du kjører mye i ugunstige forhold eller har en spesielt aggressiv kjørestil, men jeg har ikke hørt om noen som har fått det.

Listen over det som skal gjøres på hver serivce kan du se i serviceboken på osh.jaguar.com, som Maxwell_400 nevner er det på de 2 første servicene kupeluftfilter, bremsevæske, inspeksjon og prøvekjøring, samt ev. aksjoner/tilbakekallinger som ikke er ordnet enda. Jeg satte igjen bilen hos forhandler en uke mens jeg reiste på ferie (pre-korona), men fikk melding om at den var klar 5 timer etter jeg leverte den inn - det inkluderte også ny panserlås/wire, men jeg tror mesteparten av tiden var for software-oppdateringer. Om du har en nyere bil eller vært inne for software-oppdatering før går det nok raskere.

Jeg fikk en kort gjennomgang av det som ble gjort både ved innlevering og utlevering, og hadde da en grei opplevelse med Insignia. Men ikke super, da de hadde glemt å resette service-indikator og de hadde ikke vasket bilen som de skriver på sin nettside at de alltid gjør (ikke at det siste var veldig viktig siden jeg hadde lang vei hjem på saltede veier).

5
i-Pace / Batteri i nøkkel må byttes etter 20-24 mnd
« på: Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 22:53 »
Batteri i nøkkel er nå begynt å gå tomt for de første produserte bilene, har vært en del spørsmål på facebook om det bla. Den ene nøkkelen min gikk tom i sommer 22 mnd etter produksjon, tok da i bruk den andre som har ligget ubrukt hele tiden og den gikk også tom nå etter 24 mnd.

OBS: Fikk ingen varsel om lavt batteri i nøkkel, første forvarsel var at knapp på dørhåndtak (komfort aksess) ikke virket. Så gikk det kun et døgn, hvor det fortsatt gikk å låse opp med knapp på nøkkel og starte med å holde nøkkel inntil rattstamme, før nøkkel var helt død.

Jeg anbefaler derfor alle å bytte batteri i nøkkel preventivt senest hver 18 mnd, jeg vil i hvert fall gjøre det selv fremover. Når det ikke haster kan CR2032 batteri også kjøpes på nett til en brøkdel av prisen i butikk. Vil også spille inn til forhandler at de burde tilby gratis bytte av batteri i nøkkel på service.

Instruksjon for bytte av batteri i nøkkel:
https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T19945/29953_no_NOR/proc/G2149289
  [ You are not allowed to view attachments ]

6
i-Pace / Sv: EV320
« på: Mandag 24. August 2020, klokken 16:44 »
I-Pace EV320 leveres med en rekke nyheter fra 2021-modellen, inkludert det nye Pivi Pro-infotainmentsystemet, Clearsight digitalt bakspeil, tredelt baksete og 3D kamera for enklere parkering.

Bedre infotainmemtsystem må da være ett stort pluss? Er vel bedre å ofre 60 hk for å få disse nyhetene?
De som bestiller EV400 nå får også de samme tingene, dette er forbedringer fom. årsmodell 2021 som leveres fra oktober og ikke noe spesifikt for EV320. For øvrig er det 80 hk forskjell.

7
i-Pace / Sv: EV320
« på: Torsdag 20. August 2020, klokken 16:44 »
Tenker dette også kan være en taktikk for å holde oppe eller øke produksjon av komponenter i påvente av lansering av nye modeller. Om delekosten først øker pga. lavere volum vil det gjerne være vanskelig å få den ned igjen senere.

Er det noen som har hørt om det er låste utstyrspakker, utenom tilvalgene som vises på bildet over? Hvis det er tilfelle må man jo fortsatt opp på EV400 for å få f.eks. matrix lys og 18-veis eller performance seter.

8
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: Mandag 17. August 2020, klokken 12:49 »
Vilde Jenny skrev på FB forrige uke at de første MY2021 bilene er ventet til Norge i oktober.

9
i-Pace / Sv: Felger og rekkevidde
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 16:13 »
Dette er et generelt elbilspørsmål, ikke bare for I-Pace.

Er det et merkbart tap i rekkevidde ved å gå fra original elbil-felg til vanlig felg?
Jeg ser Jaguar oppgir forskjeller med endring av størrelse, men jeg skal ikke endre størrelse.

Mitt konkrete eksempel: fra Jaguars 6-spoke 6007 til PH Turbin II.
Gitt samme dimensjon er det to ting med felgen som påvirker forbruk - aerodynamikk og vekt/treghetsmoment.

Om du med elbil-felg referer til aero-felger som er standard på en del elbiler, så har ikke I-Pace noen originale som er markedsført slik og dermed er det sannsynligvis ingen spesiell forskjell i aerodynamikk. Det eneste som skiller I-Pace felgene fra de som leveres med F-Pace f.eks. er at de større felgene er et lite hakk smalere, men da man kan bruke samme dekkdimensjon tror jeg ikke det utgjør noe særlig heller.

Da gjenstår vekt, og siden originale felger vanligvis er veldig solid bygd er det sjeldent tredjeparts felger er tyngre.

I sum ville jeg da forventet veldig likt forbruk med de to du nevner.

10
Testet idag. Fikk litt over 130A på Chademo, maks på rett under 50 kW. Så bedre enn Fortum, ganske likt GK, men mye tregere enn Eon.

Men da jeg stoppet i appen så skjedde det ingenting. App indikerte at lading var stoppet, så ikke mulig å gjøre noe mer der, og ingen knapp/brikker å stoppe lading med heller, og ladepistol låst. Måtte ringe kundeservice for å få den stoppet. Snakk om dårlig dekning på kommunikasjon.

Lurer på hva man gjør om den går offline, må man vente til 100% mon tro?
Vanligvis kan man stoppe DC lading med å trykke to ganger på lås opp knappen på bilnøkkelen, prøvde du det?

11
i-Pace / Sv: Bremser og kalippere
« på: Torsdag 25. Juni 2020, klokken 19:13 »
Noen som vet omtrentlig pris for å skifte bremseskiver og klosser på merkeverksted på i-Pace?
Så vidt jeg kan finne er prisen kun for originiale skiver, klosser og slitasjesensorer over 30k, så jeg vil tippe rundt 40k inkl. arbeid.
https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/hierarchy/id/C82.C8258.C8258291/brand/jaguar/

Når flere begynner å få behov for å skifte etter garantien er gått ut regner jeg med det vil være et godt tilbud av OEM eller tredjeparts deler av god kvalitet sånn at man kan slippe unna med delepris godt under 10k.

12
i-Pace / Sv: H264 - indikert rekkevidde ned mot null
« på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 17:57 »
Alternativ app Wattcat på android indikerer tilgjengelig energi på batteri. Stemmer tilsynelatende bra, de fleste eksemplene jeg har sett hadde 80-84 kWh indikert før H264 og 82-86 etter, avhengig av temperatur og lademønster.

Merket som helst ikke skal nevnes utenom i den dedikerte tråden gjør jo en del av batterikapasiteten utilgjengelig når temperaturen er lav (blue snowflake symbol), resultatet blir det samme. Ellers om mer energi brukes på oppvarming blir jo også faktisk rekkevidde kortere.

13
Lade hjemme / Sv: Easee lader, spenning 230 vs 400
« på: Fredag 17. Januar 2020, klokken 16:29 »
For alle praktiske formål relatert til lading av elbil er det ~230V som er relevant og blir brukt av laderen(e) i bilen, enten det kommer fra fas-fas på IT-nett eller fase-nøytral på TN-nett. For å få det "korrekt" kunne det vel bare vært angitt hvor målingen er gjort.

14
i-Pace / Sv: Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
« på: Mandag 25. November 2019, klokken 10:59 »
Den ekstreme ladetiden er både i appen og i bilen, så det er antakelig samme datakilde.


Noen som har noen ideer om hva dette kan komme av?
Ladingen rampes opp i løpet av det første halve minuttet på AC, mulig det kan ta lengre tid med kaldt batteri. Om du sjekker med en gang får du da ladetid basert på ladehastigheten i starten, som gjerne er 1-2 kW, men om du bare venter 1 minutt får du rett tid. Kan hende du må vente litt lengre med app, eller swipe ned for å oppdatere data.

På DC spiller temperatur større rolle, og om du ikke har kjørt langt på en kald dag starter gjerne ladingen på 15-30kW og rampes sakte opp mens batteriet varmes. Du må da følge med på ladeeffekt/hastighet, først når den når 45+ kW på en 50 kW lader vil du få noenlunde rett tid. For øvrig er ikke anbefalt og bortkastet tid og penger å lade fullt på hurtiglader om du ikke har over 300 km til neste lader.

15
Lade hjemme / Sv: Privat ladeanlegg for 3 elbiler.
« på: Fredag 22. November 2019, klokken 15:33 »
Med 3 ladere kan du vel få samme funksjonalitet til under halve prisen med å bruke Easee i stedet for Zaptec:

Når flere laderoboter kobles til samme sikring så vil den tilgjengelige strømmen på kursen fordeles automatisk og dynamisk mellom enhetene. Den totale belastningen vil dermed aldri overstige den fastsatte grensen for sikringen.

Avhengig av hvilken produktvariant du bruker, kan du ha opptil 3 laderoboter (easee Home) på en kurs eller skalere infrastrukturen som du vil (easee Charge). Alle tilkoblede biler kan lades samtidig, og den tilgjengelige
ladestrømmen fordeles automatisk mellom dem, såfremt det er nok kapasitet.

Lastbalanseringen skjer ved hjelp av proprietær trådløs teknologi som ikke krever ekstra infrastruktur, skytilkobling eller internett.

Den første laderobotene som konfigureres blir hovedenheten i systemet. De øvrige enhetene kommuniserer med hovedenheten, slik at tilgjengelig kapasitet kan fordeles automatisk mellom alle tilkoblede enheter.

https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2ot3/3IU1QsXIwHcNiq110xQ2Dl/90e722f0780491ec187658c5ac7e2c67/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf
https://tibber.com/no/produkt/easee
https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Sider: [1] 2 3 ... 30