Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - e-Stig

Sider: [1] 2 3 ... 14
1
Jeg har noen must ift ny bil, og GTX har alle disse, men er langt fra å være en tilsvarende bil som iX f. eks. Jeg kunne aldri hatt en bil som EQC (som jeg holdt på å kjøpe) der du må ha kabel i for å bruke CarPlay, mens du legger den til trådløs lading.

Men for andre spiller det ikke noen rolle. Men det er nyttig å vite om pluss og minus før en bruker så mye penger på en bil mange skal ha lenge.

En av de mest interessante trådene her, ettersom det er ganske stille på de de to bilene jeg følger mest med på; GTX (litt aktivitet) og Q4 (ingen aktivitet). Etter min mening er all informasjon viktig. Vi over femti med voksne unger og et langt billiv bak oss ser nok på litt andre ting enn småbarnsfaren (eller småbarnsmoren). For meg er det små detaljer som LMOR nevner som gjør elbilen interessant eller uinteressant. Tror mange av de eldre kjøperne er nøyere med detaljene enn de yngre. Kanskje har de bedre tid til å studere på detaljer også.

Jeg er for eksempel Mustang-fan og hadde kjøpte e-Mach hvis det ikke hadde vært for skepsisen til frontlyktteknologien og den store skjermen. Jeg hadde faktisk Mustangen i reservasjon en stund før jeg kansellerte. På Topp 5 listen min har jeg gromt lydanlegg, mest mulig teknologi (parkeringsassistenter, etc.) og rekkevidde over 40 mil. Nederst på listen ligger ladehastighet og ladenettverk som fullstendig uinteressant. Jeg blir faktisk litt kvalm hver gang jeg leser "godt utbygd ladenettverk".

Angående de to jeg har plukket ut: GTX ser ut som å være mye for pengene. Q4 blir dyrere, men ser mye bedre ut både utvendig og ikke minst innvendig, der sjåføren ofte sitter. Ellers virker det som jeg må ta en ekstra titt på Ioniq 5 når anledningen byr seg.

2
ID.4. / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 21:05 »
Endring skjer gjerne i Okt/Nov på modell endringer for neste år. Kanskje kjappere på nye El-modeller.

Det virker rart. Tror ikke de kan gjøre endringer i november på biler som skal leveres i januar. Volkswagen har i alle år levert neste årsmodell allerede fra august.

3
Usikker på om det var der da jeg registrerte meg.

Samme her. Ante ikke at det fantes noe om alder på profilen. Tror det er første gang jeg har vært innpå en profil - i dag. Jeg ser ikke så bra ut som Counterpointer så jeg skipper bilde.

4
ID.4. / Sv: Endringer på biler produsert etter November?
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 09:42 »
Litt info snappet fra VWIDtalk:

Utstyrsendringer:

Park Assist
Park Assist +
Light Staging during the day (?)
Nytt multimediasystem (med bass)
ASR-Off
Vil event. "Park Assist" og "Park Assist +" kunne komme på programvareoppdateringer på biler som allerede er produsert?
Vet vi noe om forskjellen i park assist pakkene?

Har hatt gammel type parkeringsassistent i mange år, men den har bare fire parkeringsalternativer. Park Assist + må vel være den som kjører rundt på kjøpesenteret og leter etter parkeringsplass under julehandelen?

5
Volkswagen VW / Sv: Volkswagen ID.LIFE
« på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 18:19 »
Regner med de finner en smartere plass for ladekontakten på produksjonsmodellen, selv om andre populære elbiler har lignende løsninger der det både regner og snør rett i kontakten (f. eks. Leaf).

Edit:
Hørte feil vedrørende rekkevidden og har endret (fjernet) teksten jeg skrev. Det ser ut som rekkevidden blir rundt 400 kilometer. DA snakker vi!

6
ID.4. / Sv: Regenerering i D (drive)
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 22:00 »
Det eneste jeg ikke har helt forstått er hvordan den avgjør regenerering i nedoverbakker. I noen få bakker holder den konstant hastighet, mens i andre får man nesten null regen og dermed øker hastigheten.

Hvis farten øker må det vel være fordi batteriet er bortimot fullt og ikke vil ta imot regenerering?


7
ID.4. / Sv: Utstyrspakker for ID.4 GTX
« på: ſøndag 06. Juni 2021, klokken 21:59 »
For meg er 360 og HUD et must.

Forstår det slik at HUD er et must fordi du bruker mye navigasjon? Bilen skal brukes i ukjent farvann? Vi har hatt navigasjon på bilene siden 2004, men aldri brukt den. På ferieturer går det i leiebil og medbrakt Garmin.

Hva med 360 kamera. Er dette så mye bedre enn vanlig ryggekamera kombinert med de gode gamle speilene at det er verdt å ta med? Ryggekamera har vi hatt på bilene siden 2010 og jeg ville aldri kjøpt en bil uten. 360 har jeg ikke prøvd.

8
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Mandag 17. Mai 2021, klokken 23:33 »
Tenkte jeg kunne dele mine vurderinger som endte med at jeg valgte ID.4 GTX og ikke Enyaq IV 80X. Da sammenligner jeg med alt utstyret valgt på begge.

Bra jobba, LMOR! Du skulle vært biljournalist og skrevet om det vanlige elbilkjøpere lurer på. Utenom rekkevidde og rekkeviddetester blir det skrevet kilometer på kilometer med artikler om ladehastigheter, ladenettverk, hurtiglading, saktelading, ladekapasitet, ladekurver, etc. Greia er at nesten alle jeg kjenner lader elbilen hjemme. Og noen på jobben. Alle har kjøpt elbil som klarer de daglige oppgavene så lenge den står fulladet hver morgen. Noen ytterst få (deriblant meg selv) har testet hurtiglading et par ganger for å se hvordan det fungerer. Utover det er det begrenset hvor mye mer informasjon vi trenger om det tekniske rundt ladingen. Da er det supert at noen tar seg tid til å skrive sine subjektive meninger om bilene.

Tipper de fleste som kjøper ny bil har en liste over utstyr som må være med. For meg er frontlysene viktig fordi jeg kjører gjennom skog uten gatelys. For den som sjelden kjører i mørke kan det være bortkastede penger. Jeg hører på musikk de 400 timene jeg sitter i bilen hvert år, og vil derfor ha god lyd. For den som ikke slår på radioen eller bare hører på nyhetene er kanskje ikke dette så viktig. Det finnes ikke to like elbilsjåfører så alt som skrives av pluss og minus her på forumet er nyttig!

9
ID.4. / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
« på: Mandag 17. Mai 2021, klokken 00:14 »
Ekstremt kort tråd. Har Volkswagen rettet opp alle feilene fra ID.3?

Samme tråd for Model 3 er på 95(!) sider:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.1410

10
ID.4. / Sv: Farger GTX
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 23:48 »
Nedre del av dørene er uansett lakkert i bilens farge på GTX. Men hjulbuene er fortsatt i grå plast.
Syns kanskje "grå plast" er lite dekkende for hvilken farge det er. Jeg har kun sett den på ID.4 jeg har møtt i trafikken og noen utstillingsbiler hos forhandleren, men har inntrykk av at den er veldig mørk grå. Ettersom "svart" ikke er et fargevalg trenger jeg å vite hvilken farge som er nærmest den "grå plastikken", da jeg vurderer en ensfarget bil.

11
Audi Q4 e-tron / Sv: Da har jeg bestilt!
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 23:38 »
Sitat
20 tusen var da småpenger - jeg kom til 150k mer for q4 gitt samme ustyrsgrad.
Men velger du mindre utstyr og KUN fokuserer på interiør - så er nok avstanden mindre enn 150k ja.
Nei, ikke kun på interiør. Q4-konfigurasjonen har også metallic lakk og hengerfeste som tilleggsutstyr. Men jeg sammenligner den med en id4 tech hvor også q4 har bakhjulstrekk. Firehjulstrekk har jeg lite behov for. I tillegg til at firehjulstrekk fører til at prisen går opp, fører det også til dårligere svingradius og rekkevidde.
Ettersom budsjettet mitt i utgangspunktet var fem hundre tusen kroner "sammenligner" jeg nå ID.4 GTX og Q4 e-tron 40. Skal jeg kjøpe en ID.4 så må det i så fall være den som har litt x-faktor. Den første kommer på 496K og den andre på cirka 535K. En differanse på under 40 000 kroner. Innrømmer gjerne at det frister med firhjulstrekk og større motor som jeg får på ID.4, men Q4 ser mye bedre ut både på inn- og utsiden. Sannsynligvis vil Q4 holde seg bedre i pris ettersom designet skiller seg ut fra andre SUV'er. Etter min mening vil sportback bli enda mer ettertraktet i markedet om noen år.

12
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 19:43 »
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.
VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".
Park Assist trenger vel dette for å gjøre jobben, så det er vel ikke enten eller. Men har du alle sensorene, så mangler du bare software. Tipper/håper de fant ut at det er en enkel ting å tjene penger på etter at de har solgt mange biler.

Men jeg har hatt automatisk parkering i 11 år nå, og bruker det ikke. Jeg parkerer raskere selv, og med 360 kamera så har jeg full kontroll.
Datteren vår tok over gamlebilen og flyttet til byen med gateparkering. Plutselig kom parkeringsassistenten til nytte. Enkelte luker er så små at det fort kan være raskere å bruke assistenten enn å bomme selv tre ganger. Ikke noe big deal for meg på ID.4, var bare overrasket over at det ikke var mulig å få det.

13
ID.4. / Sv: Farger GTX
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 13:31 »
Har en 1st Mangan Grey - den blir veldig fort synlig møkkete av sølevann f.eks. Du ser det fort når sola kommer frem. Fordelen med denne fargen er at eventuell steinsprut i plastikken foran lett kan fikses. ID.4 har jo en stor lakkert front som lett kan bli offer for steinsprut - og da tror jeg Mangan grey er beste valg.
Er det mangan grey som blir mest likt plastikken rundt om på ID.4? Eller er plastikken svart? Har egentlig sansen for helt svart bil.
Mangan grey er veldig,veldig lik plastikkfargen der nede på dørene ja - når bilen er sølete ser du knapt noen forskjell i mine øyne. Det slo meg faktisk her om dagen at jeg ikke kunne se forskjellen på avstand.
Takker for svar. Bladde litt i bildene i konfiguratoren nå og ser at alt blir mørkt, bortsett fra platen under bilen bak. Regner med dette stemmer med hvordan den blir produsert. Min favorittfarge hittil.

14
ID.4. / Sv: Farger GTX
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 11:58 »
Har en 1st Mangan Grey - den blir veldig fort synlig møkkete av sølevann f.eks. Du ser det fort når sola kommer frem. Fordelen med denne fargen er at eventuell steinsprut i plastikken foran lett kan fikses. ID.4 har jo en stor lakkert front som lett kan bli offer for steinsprut - og da tror jeg Mangan grey er beste valg.

Er det mangan grey som blir mest likt plastikken rundt om på ID.4? Eller er plastikken svart? Har egentlig sansen for helt svart bil. Når man blander inn en tredje farge, som den blanke c-stolpen, er  det i alle fall helt krise. Alternativet er skikkelig kontrast, som rød eller hvit.

15
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Fredag 14. Mai 2021, klokken 23:33 »
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.

VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".

Sider: [1] 2 3 ... 14