Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Magnus Hansen

Sider: [1] 2 3 ... 144
1
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Fredag 25. November 2022, klokken 16:22 »
Når Oslo vest Lysaker/Fornebu først dukket opp sto det Q1/2022. Nå er det Q4/2023. Lurer på om de bare slenger ut noen vage ønsker og ambisjoner om nye stasjoner før de i det hele tatt har begynt å gjøre en jobb på å finne lokasjon…?

2
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Fredag 07. Oktober 2022, klokken 18:16 »
«Oslo vest» sto tidligere på Lysaker. Nå står det Nesbru.

3
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Fredag 16. ſeptember 2022, klokken 19:17 »
Ser det ble påstått på Twitter at køen er helt borte i Kina. Bør gi mulighet for flere biler til europa

4
Tesla / Sv: Dagens tips for å unngå kjøpesenterbulker
« på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 09:09 »
Kona hans ble flau, og gikk sin vei da mannen hennes pakket inn bilen i bobleplast. Jeg skjønner henne veldig godt. Dette grenser jo til hysteri, og for meg er bilen en bruksgjenstand. Riper og bulker er ikke verdens undergang, og fikses ofte raskt og billig hos "Smart Repair".

Hvis du hadde hatt så avslappet forhold til dette så kunne vel bare beholdt småbulkene og dratt over ripene med en lakkpenn. Det må jo være mulig å skjønne at tusenlapper på smart repair også er sure penger selv om det er mye billigere enn å lakke opp et større område.

5
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: ſøndag 17. Juli 2022, klokken 22:53 »
Hva konkret er fordommen her? Det er vel godt kjent at Enova har gitt de kommersielle aktørene betydelige pengebeløp for å etablere hurtigladere?

6
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Lørdag 16. Juli 2022, klokken 16:46 »
Kanskje man burde unngått  å åpne disse tradisjonelle laderne for andre enn Tesla? Kun åpnet  «bensinstasjonladerne». Der hvor det er kombinasjon av de to ladetypene så kunne man jo bare hengt opp noen tydelige skilt

7
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Lørdag 16. Juli 2022, klokken 13:31 »
Nå blander du kortene her. Hvis Tesla ønsker å lage ladere på kommunal eiendom, så kan jo kommunen sette de kravene de vil. Bygger de på privat eiendom må de forholde seg til byggesøknaden på lik linje med alle andre søknader. I den grad tiltaket et ansett søknadspliktig. Som det kanskje ikke er hvis parkeringssplassene allerede er etablert.

Ellers er jeg enig i at Tesla ikke kommer til å reversere åpningen. Med prisøkningene vi har sett så er det åpenbart at Tesla nå ønsket å tjene penger på lading.

8
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Lørdag 16. Juli 2022, klokken 08:55 »
.

Og det virker som mange tror at en saksbehandler bare skal behandle saker etter plan og bygningsloven.
Vel - det er feil! Kommunen kan også lage egne forskrifter som definerer ulike krav til f.eks en ladestasjon.
Og her kan forslag gjerne komme fra ansatte i kommunen like mye som f.eks innbyggere i kommunen.


Litt bakgrunnsinfo fra regjeringen :


Hele utsnittet viser til hjemler i plan og bygningsloven. Kommuner kan komme med lokale forskrifter så lenge de er i tråd med plan og bygningsloven. De kan ikke finne på masse kreativt tull som det ikke finnes hjemmel i loven for. At en kommune skulle nekte Tesla og bygge ladestasjoner fordi de ikke har lange nok kabler vil jeg påstå de ikke har hjemmel for. Bygges det derimot på kommunal grunn, så må det jo lages en avtale og da kan de jo kreve «hva som helst». Det er full avtalefrihet. De kan kreve 10m kabler og ladestasjoner i lokal furu. Dog er det ikke sikkert Tesla hadde vært interessert i å signere en slik avtale.

Ingen her som.snakker om kreativ tull foruten det man eventuelt tolker i eget hode fordi man er imot noe.

Utforming av ladeplassen slik at alle ladestolper kan brukes samtidig uavhengig av ladeportens plassering er ikke tull,men fornuftig og godt innenfor det kommune kan sette som krav i egen forskrift.

Det er ikke slik jeg leser pbl. Dessuten må dette gjøres på regulering eller plannivå og det er ingenting som kan gjøres av saksbehandler i byggesak hvis ikke dette er gjort på forhånd. De kan ikke «tenke utenfor boksen» slik du påstår. De må forholde seg til lover og regler som alle andre

9
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Fredag 15. Juli 2022, klokken 23:24 »
.

Og det virker som mange tror at en saksbehandler bare skal behandle saker etter plan og bygningsloven.
Vel - det er feil! Kommunen kan også lage egne forskrifter som definerer ulike krav til f.eks en ladestasjon.
Og her kan forslag gjerne komme fra ansatte i kommunen like mye som f.eks innbyggere i kommunen.


Litt bakgrunnsinfo fra regjeringen :


Hele utsnittet viser til hjemler i plan og bygningsloven. Kommuner kan komme med lokale forskrifter så lenge de er i tråd med plan og bygningsloven. De kan ikke finne på masse kreativt tull som det ikke finnes hjemmel i loven for. At en kommune skulle nekte Tesla og bygge ladestasjoner fordi de ikke har lange nok kabler vil jeg påstå de ikke har hjemmel for. Bygges det derimot på kommunal grunn, så må det jo lages en avtale og da kan de jo kreve «hva som helst». Det er full avtalefrihet. De kan kreve 10m kabler og ladestasjoner i lokal furu. Dog er det ikke sikkert Tesla hadde vært interessert i å signere en slik avtale.


10
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Fredag 15. Juli 2022, klokken 20:47 »
Nei vel - da bør de kanskje få en smekk på fingeren av kommunen som godkjente laderen da...
Mener du seriøst at en instans som først har godkjent noe, deretter skal gi smekk på fingrene til de som har fått godkjenningen? Håper du ser ironien i setningen, og at du aldri får deg jobb som saksbehandler.
:+1:


Surprise

Jeg HAR jobbet som saksbehandler i en ganske så stor kommune...og jeg mener ærlig talt at saksbehandler som ikke tenker utenfor boksen burde få en smekk.

Dette vet jeg ikke om jeg tror noe på. Som saksbehandler for byggesak må man forholde seg til plan og bygningsloven. Ikke drive å finne på ting ut ifra egne fikse ideer. Driver du gjøn med oss nå?

11
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Fredag 15. Juli 2022, klokken 17:16 »
Når det er enkelte biler som må oppta mer enn en parkeringsplass for i det hele tatt å kunne lade, så er det jo oppskriften på kaos og dårlig stemning. Her burde enten Tesla byttet kabler, eller funnet en måte å ekskludere biler med spesielt ukurant plassering av ladeport. Egentlig burde de jo bare åpnet for biler med ladeport på samme sted som sine egne biler. Det hadde hjulpet på for å standardisere ladeluke plassering.

12
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Torsdag 14. Juli 2022, klokken 22:01 »
Hvor ladeport på neste bil befinner seg er pr.def ukjent dessverre. Så eneste løsning er å designe ladestolpene slik de fleste av dagens bensinstasjoner er designet..nemlig slik at begge sider kan brukes. Så det er åpenbart at Tesla ikke tenkte grundig nok når de begynte å føre opp ladere. De var og er ofte designet ut fra Tesla sitt eget behov. At de ikke forstod at over tid så vil behovet for ladeport kunne endres viser jo at de ikke har tenkt gjennom dette grundig.

Feilen Tesla gjorde var nok heller å åpne ladestasjonene sine for feilkonstruerte biler. Det er heldigvis enkelt nok å stenge igjen når de ser slike bilder.

13
Tesla / Sv: Ikke bruk Teslaen din på (utenlands)ferie, så du får ha den i fred
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 09:57 »
Det har jo vært sånn en del år at de norske bilene man ser syd i Europa er teslaer. Tipper det er fordi fossibilene har blitt stjålet på veien 😊

14
@hElgenen: Nå går vi i ring her, men du kaller Oslolfolk ekstremt egoistiske for ikke å legge ut den rød løperen til bilister slik at de enkelt og rimelig kan kjøre og parkere i Oslo sentrum. Jeg vil nå heller si at det er egoistisk og arrogant å forvente en slik rød løper når faktisk bilbruken går ut over Oslos befolkning.

Og alle sammenligningene her med hyttekommunene som legger til rette for turister: jeg håper og tror kommunen gjør dette av egeninteresse. Dvs at hyttebygging og annen aktivitet er såpass positivt for kommunen i form av arbeidsplasser og aktivitet at det er verdt det. Hvis de gjør dette bare for å være grei med hyttefolk uten at det er netto positivt for kommunene, så håper jeg folk ser det og stemmer de ut i neste valg

15
Oslo kommune sier de ønsker mindre biltrafikk i byen. De gjør masse tiltak for å prøve å redusere biltrafikken. De kjemper mot ny E18. De kjemper for kollektivprosjekter og sykkel. Men her påstås det at alt dette er en røyksky og at de EGENTLIG ønsker mest mulig trafikk for å tjene mest mulig penger. Den teorien er såpass spinnvill at den er godt innenfor å være en konspirasjonsteori.
Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er fakta. Oslo ha biler gjennom byen for at budsjettene skal gå opp. Du kan bare glemme Fornebubanen, buss hvert 10. minutt, latterlige billige månedskort m.m. dersom bilistene forsvinner.

Oslo vil ha mindre trafikk i sentrum (noe som for øvrig er fullt forståelig). Men de er avhengig av bilistene for å subsidiere de såkalte Oslopakkene og kollektivtrafikken. Å påstå noe annet viser at man har svært liten kunnskap og forståelse om emnet.

Alternativet er at vi i Oslo kanskje har verdens dummeste politikere, som faktisk ønsker bilistene dit peppern gror og ikke skjønner at det spenner fullstendig ben på Oslos økonomi. Jeg tror ikke våre folkevalgte er så tilbakestående, men det må gjerne du tro.

Nå er det jo sånn at Oslo jobber for å minske trafikken inn til byen,  ikke å fjerne all biltrafikk. Selv om biltrafikken går ned 10-20-30% er det fremdeles mange igjen til å betale. Så vet ikke om jeg var sånn superimponert over det resonnementet. Ellers tenker det fremdeles er ekstremt spesielt å påstå at Oslo har en skjult agenda og at de egentlig ønsker å ØKE biltrafikken 😵‍💫 Noen ble lei seg for at jeg kalte det en «konspirasjonsteori», men den er jo i alle fall veeeldig kreativ…

Sider: [1] 2 3 ... 144