Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Magnus Hansen

Sider: [1] 2 3 ... 120
1
Ser forøvrig at også nyeste S har en del dårligere vekslingskurs enn 3, men ikke så dårlig som Y. Ved bruk av samme kurs ville Y begynt på 508.000

2
Model Y / Sv: Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
« på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 22:47 »
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...

Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.

???
I henhold til prising i Nederland (ikke USA) er det tilnærmet nesten samme "kronekurs" for Model 3 og Y.
Lenge siden Norge hadde særbehandling her.

Det betyr jo bare at Y er akkurat like «overpriset» i forhold til 3 som i Norge?

Vekslingskurs mot dollar for LR AWD er ca 9.8 for 3 og 10.9 for Y hvis jeg regner rett i farta. Sjekket også Frankrike og der er kursen mot dollar hhv 1.13 og 1.29. Så de kjører tilsvarende forskjell der

3
Model Y / Sv: Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
« på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 22:21 »
Husk på at det også skal lønnes X antall ansatte i Tesla Norge med norske lønninger og arbeidsgiveravgifter, både ifm salg, service, norske priser alt annet i Norge som lokaler, verktøy, etc.
Det er feks heller ikke utenkelig at Tesla tenker at siden kundene i Norge gjerne vil ha mange SuC, så er det naturlig at den prisen bakes inn i de lokale salgene, og igjen er det norske priser som skal betales til utbyggere etc.
Jeg tror altså at vi ikke kan regne med at prisene i Norge går ned...

Så hvorfor er det Model 3 priset etter en mye gunstigere kronekurs? Hadde de benyttet samme vekslingskursen som de bruker for 3, hadde Y vært priset godt under 500.000.

4
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 12:31 »
Her gjentar han jo at Tesla ikke skal ta ta overpris for å melke lokale markedsforhold. Men «roughly” kan jo tolkes..

5
Lade hjemme / Sv: «Topplading» til 80/100%
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 08:56 »
Har ikke id.4 toppbuffer siden det anbefales kun 80%? Som automat skriver så er det ofte et forskjell på det som bilen rapporterer og det som er reelt ladenivå grunnet toppbuffer

6
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 19:44 »
Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.

Leser vi samme tweet? Det er jo nettopp det han gjorde

7
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 16:29 »
Nå er det jo nettopp rekkevidden Musk snakker om her, og ikke noe annet. Så ingen grunn til å sette kaffen i halsen

Sitat

It is still available off menu, but I don’t think the range, in many drive conditions, yet meets the Tesla standard of excellence


8
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 10:57 »
Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.

Enig. Det var derfor jeg lurte på om de justerte prisen nå. En mindre justering nå hadde vært et dårlig tegn i forhold til en større nedgang senere. Ellers ser jeg det er det klages i flere land nå på høy pris sammenlignet med USA både for 3 og Y. Vet ikke om Tesla bevisst prøver å tjene mer på eksportbiler eller om de prøver å holde litt mer stabile priser. De har vel også lært av Model Y lanseringen. St Tesla tok valutarisikoen når de tok bestillinger for Y var alltid en rar beslutning

9
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 22:59 »
Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄

Forandret de pris på LR i Norge? Jeg følger ikke så godt med..

10
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 16:49 »
Pussig nok er SR+ fjernet fra konfiguratoren igjen..

11
Denne saken har jo flere sider. Det kan ikke være Oslo kommunes oppgave å legge til rette for enkel pendling med fossilbil til Oslo fra nabokommuner når dette beviselig går ut over egnes innbyggeres helse.

Når det gjelder gjennomgangstrafikk, så har jo Oslo kommune begrenset makt over statlige veier slik som E18.

12
Skoda ENYAQ / Sv: Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 15:16 »
Jeg trodde ikke bilen klarte å dra mer enn ombordladerene klarer å ta i mot (altså 11kW). Tror ikke det er mulig å levere 11kW til lading pluss noen ekstra kW til forvarming. Men mulig jeg tar feil.

13
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 14:52 »
I rute så langt ser det ut til:

https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-final-approval-model-y-production/

Det er bra. Men spørsmålet er hvor raskt de kommer skikkelig i farta gitt alt av ny teknologi og løsninger.

14
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.

Tipper det hadde blitt ramaskrik om en Oslo-politiker hadde uttalt seg om lokale Porsgrund forhold

15
Skoda ENYAQ / Sv: Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 21:38 »
Min forhandler skal legge på Drop-off.

Anbefaler en hjemmelader på minst 11kwh kapasitet. Bare å velge og vrake, enkelte har mulighet for smarte funksjoner som at de lader når strømmen er billigst. Enkelte har 2 uttak.

Minst 11kW? Det er vel ikke noe vits med mer når bilen støtter maks 11kW? Ellers må man sjekke hva man har av tilgjengelig kapasitet hjemme. I praksis greier man seg fint med langt under 11kW. Men har man kapasitet så er det jo bare å kjøre på

Sider: [1] 2 3 ... 120