Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JPM

#1
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
tirsdag 23. april 2024, klokken 14:11
Som flere sier, har det lite å si hvilken modell du velger. Jeg har eid begge, og de er hipp som happ.
Det er faceliften som er det store skillet her, ikke nødvendigvis batteritypen.
Kinabilen jeg eide, var veldig tight, og merkbart bedre skrudd sammen. Mer knirk og knak i bilen bygd i freemont.
Utover det, lite forskjeller. Som flere sier, finn en som kan få matrix i frontlysene.

Sorte detaljer kjennetegner faceliften rent utseendemessig. Ladeplate, doble glass, motor på bakluka etc er fine perks. 
#2
Synes oppgraderingen er helt OK. Klarer ikke engasjere meg voldsomt i dette hendelhysteriet. Tipper begge deler funker helt OK.

For meg handler det mer om at renta er høy, og stigende, så jeg sitter nok på min M3 en god stund til.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Tesla
mandag 11. september 2023, klokken 12:12
Sitat fra: OlaM på mandag 11. september 2023, klokken 10:22Så var det noe med "premium interiør" og "premium lyd". Kan noen andre huske når de begynte å levere SR+ som hadde så og si samme interiør og lydanlegg som LR?

Min 2022 har IKKE premium lyd, men premium interiør. Mangler et par høytalere og sub`en
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Tesla
mandag 11. september 2023, klokken 10:09
Sitat fra: Hideyowife på mandag 11. september 2023, klokken 07:47Du får en fin 2021 SR+ på ditt budsjett. Mitt råd er at du driter i rekkeviddetallene. Det kommer du ikke til å tenke på ett en kort stund. Med mindre du planlegger å pendle 40 mil om dagen er det bare tull å egentlig tenke på. Men skjønner at du gjør det siden det er første elbil. Vår Model 3 kjører fint 28-32 mil på kalde vinterdager med varme på. Bilen er oppgitt til å klare over 40 mil, men da kjører du som en prest med hatt. Jeg ville valgt en 2021 model fremfor eldre modeller pga varmepumpe, elektrisk bakluke mm. Bedre kjørekomfort og mindre kupestøy også. Vi har kjørt vår 50.000km siste 2 år og strålende fornøyd med bilen

100% enig. Har eid mange el-biler, og rekkeviddeangsten er en tematikk for de som ikke har eid el-bil i all hovedsak. Det er omtrent aldri et issue.

Jeg har trålet meg gjennom 3 x leaf, en Jaguar I-Pace, og nå en 2022 TM3 SR+, og er mer fornøyd enn noen gang. Du må huske at du lader 95% av tiden hjemme, så ladetid har ikke mye å si. Dersom du må lade på farten, forvarmes batteriet når du legger inn hvilken ladestasjon du vil bruke, og du står neppe lenge. På vinteren er rekkevidden noe kortere, ja. Men som det poengteres, så lenge du ikke pendler 40 mil pr dag, er det ikke noe problem.

Jeg ville sett på biler etter 2021 refreshen, det har en del og si for opplevd kvalitet og støy. 2WD eller 4WD etter behov. Jeg bor på byåsen i trondheim, og de som er litt lokalkjent kan si seg enig i at vintrene på byåsen er hummer og kanari hva gjelder føreforhold. Har til gode å sitte fast eller savne 4WD nevneverdig.
#5
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
onsdag 06. september 2023, klokken 12:43
Sitat fra: suverin på onsdag 06. september 2023, klokken 12:29Det jeg hadde vert mest bekymra for er plasseringen til skjermen bak! Det er omtrent akkurat der skoa til seksåringen treffer når han sitter i bilstol, i midten bak.. Ser jeg på hvor hard behandling ventilasjonsdysene (med samme plassering som 3-er sin skjerm) får på bilen vi har nå, så tror jeg den skjermen hadde fått en begrenset levetid her?

Fint med skjerm bak, men skeptisk til plasseringen..



HAHA, det var nøyaktig samme førstereaksjon som jeg hadde. Mine gutter vil ødelegge den skjermen rimelig kjapt.
#6
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 01. september 2023, klokken 10:39
Ingen tvil om at det er flere oppgraderinger som begeistrer. Klør litt i bestillingsknappen.
Sitter med en SR+ 2022 modell, den blir stående et par år til
#7
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 18. august 2023, klokken 13:22
https://teslanorth.com/2023/08/17/tesla-model-3-refresh-sept-oct/

ettersigende bilder av nye model 3. Dersom de stemmer, liker jeg ikke refreshen spesielt godt
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model y LR vs SR
fredag 18. august 2023, klokken 10:39
Jeg har hatt SR+ i snart 1 1/2 år. Tenker innimellom at 4WD hadde vært kjekt, men har til gode å sette meg fast, eller ikke komme meg opp noen bakker. (bor i tr.heim)

Det rykker litt i 4WD foten hver oktober/november når vinteren er i anmarsj, men jeg klarer meg fint.

Hva lading angår, tror jeg "rekorden" min er 175kw/h, men ligger normalt på 110-150kw/h
#9
Model 3 / Sv: Praktisk rekkevidde TM3 SR 2022
fredag 04. august 2023, klokken 23:51
Sitat fra: Handyman på onsdag 02. august 2023, klokken 13:10
Sitat fra: JPM på tirsdag 01. august 2023, klokken 23:54Jeg kjørte nettopp Trondheim - Oslo t/r. Det er nesten 50 mil, og jeg kom meg til Gardermoen. 2022 sr+
Nei. t/r er rundt 100 mil! 50 mil er kun en vei.

Men kjære vene, om du legger litt godvilje til, skjønner du hva jeg mente.
#10
Model 3 / Sv: Praktisk rekkevidde TM3 SR 2022
tirsdag 01. august 2023, klokken 23:54
Jeg kjørte nettopp Trondheim - Oslo t/r. Det er nesten 50 mil, og jeg kom meg til Gardermoen. 2022 sr+
#11
Model 3 / Sv: Bytte av luftfilter på Model 3
mandag 17. juli 2023, klokken 14:59
Se der ja, holder meg til "vanlige" luftfilter fremover :-)
#12
Model 3 / Sv: Bytte av luftfilter på Model 3
mandag 17. juli 2023, klokken 14:18
Tipper du må opp et nivå, og punge ut for HEPA filter (tror de heter det), de som har kullfilter for at luft som kommer inn i kupèn ikke skal lukte noe. Det er jeg ikke så nøye på

disse: https://www.begood.no/products/avanserte-karbonaktiverte-kupefiltr-tesla-model-3y

#13
Model 3 / Sv: Bytte av luftfilter på Model 3
mandag 17. juli 2023, klokken 13:44
Kjøpte 2 stk på Begood, og byttet selv. Så et par videoer på youtube, og det hele gikk som en lek. De påstår at det tar 10 min, det er jeg ikke enig i som førstegangsbytter, men ingen store problemer.

Min erfaring er at pluggene du må ut med, varierer i antall og plassering fra youtubevideoene. Ellers var det rett frem.

Jeg sleit med at etter regnvær, luktet det som om det lå en våt håndduk fra en gjenglemt gymbag inne i cupèn de første 2 minuttene etter oppstart av bil. Denne lukta er nå borte :-)
De gamle luftfiltrene var full av støv og pollen.

Bilen er ca 1 1/2 år gammel, og har kjørt ca 23.000km
#14
Model 3 / Sv: Refinansiering av bil lån
onsdag 14. juni 2023, klokken 09:27
Sjelden banker refinansierer billån med pant i bilen, men de fleste banker kan bake inn billånet i boliglånet uten problem dersom du har "plass".
Du bør tenke på å ha det refinansierte billånet som et eget lån, med egen nedbetalingstid, slik at du slipper å betale ned bilen over resterende lånetid på boliglånet.

F.eks
boliglån X-sum = 20 års nedbetaling
billån X-sum = 5 års nedbetaling

Samme rente og betingelser
#15
Model 3 / Sv: Forsikring model 3, hva syns dere?
onsdag 31. mai 2023, klokken 10:29
Sitat fra: Per Blomst på tirsdag 30. mai 2023, klokken 14:58
Sitat fra: JPM på torsdag 13. april 2023, klokken 10:58816kr INKL årsavgift
(9792kr pr år)

TM3 SR+
12.0000km pr år
Kasko pluss
Egenandel 6000

Hvilket selskap er dette?

Frende
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA