Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bluebird

#1
Euniq 6 / Sv: Euniq 6
mandag 29. november 2021, klokken 22:37
Takk for oppklarende svar av torlie. Jeg ser disse opplysningene finnes når man klikker litt rundt. Men:

Sålenge metallic er et reelt valg, og ikke slik at alle Euniq 6 i småskalaserie til Norge uansett blir levert med metallic, så er det noe man får fordøye.

4 stk vinterhjul i SUV-størrelse koster sitt også, og er vanskelig å komme unna når snøen ligger på bakken utenfor forhandler. Selv om man nok kunne bortimot halvert beløpet i forhold til å handle vinterhjul levert hjem fra en storgrossist fra Tyskland.
#2
Euniq 6 / Sv: Euniq 6
lørdag 27. november 2021, klokken 22:18
Og her ser vi misvisende og manipulerende prising av Euniq 6. Importør går ut med pris 369 900,- (uten annet forbehold enn at prisen er levert Drammen). Men 399 800,- forlanger lokal forhandler Oddvar Bjelde for bilen på forhåndssalg (https://www.oddvarbjelde.no . Se forsiden).

Hvorfor er prisene så til de grader manipulert for hva importør RSA Bil reklameannonserer og hva forhandler annonserer? Det koster ikke 30 000,- å frakte bilen fra Drammen til Arna der forhandler holder til. NSB tok for få år siden kun 2 800,- for å frakte en svær amerikansk veteranbil fra Drammen til Bergen i godsvogn for en privatperson. Hva krever forhandleren hele 30 000,- for?

Dette er en del av utbredt markedsføringssvindel, der grunnprisen man får opplyst hos forhandler er milevis fra importørs/leverandørs prislister eller prisannonsering. I tillegg til en uforklarlig høyere grunnpris smøres det alltid på med høykalkyle nips-produkter som matter, understellsbehandling og ekstra hjul. Akkurat dette kan man med hard hånd kreve slettet, selv om understellsbehandling er fornuftig. Verre er det med grunnpriser som ikke har noen rot i annonserte priser i massemedia.

Men altså, hvor er bakgrunnen for forhandlers påslag på 30 000,-? Siden importør annonserer bilen i massemedia til privatmarkedet for 369 900,- så er de pliktig til å levere tilgjengelige biler til denne prisen. Selv om man må ta seg turen til Drammen for å hente. Men tviler på at det lar seg gjøre, og ser for meg en tirade med sleipe bortforklaringer.
#3
Trådstarter her.

Ja, vi har faktisk spøkt med 40 Kwh batteri i hans gamle bil, men det finnes ingen slike tilsalgs på Finn, og dette blir nok en spesiell og ikke-realistisk løsning nå (ser på Youtube at det finnes ombygget Leaf i Nederland)

Utifra det få antall besvarelser ser jeg at begrensningene i forespørselen nok gjorde det for snevert. Ved å senke oppgitt rekkeviddekrav ned fra 27 mil til 23 mil er Mazda MX30 innenfor (som vi har fått tips om). Denne har jo fått skryt for et høyt kvalitetsnivå på interiøret. Vedkommende får oppsøke forhandler og prøvesitte, men har noen førstehåndskjennskap til førersetekomforten i denne?
#4
Kjøpe elbil? / Rimelig brukt elbil med komfortabelt førersete?
torsdag 18. mars 2021, klokken 16:12
Jeg har en nær slektning som nettopp har vært hos forhandler og vurdert en brukt Leaf (40 kwh, 2018-modell) priset til ca 210 000,-. Han vil oppgradere fra sin feilfrie Leaf (24 Kwh 2013-modell, US-utgave med velourinteriør, med ennå 12 batteristreker!) grunnet ønske om litt lenger rekkevidde.

Dagens Leaf brukes daglig idag t/r hjemsted - jobb med samlet kjørestrekk på 60 km, sommer som vinter. Jobbreisen går fint året rundt, men det begrenser mulighet for bruk av bilen etter arbeidstid til radius på vel 20 km sommerstid. Ingen lademulighet på jobb, og hjemme går det ennå i 10A Schuko.

MEN, etter 1-2 dagers testlån i Leaf 40 Kwh reagerer han negativt på sittekomforten i denne versus sin gamle. Denne nye har hardere og fastere setestopping, samt at setet klemmer deg trangere med sidestøttene. Dette er vel i tiden; sportslig og sammenklemt men det går altså på bekostning av sittekomforten. Han er ingen volumiøs kar, langt derifra. Etter å ha forlatt forhandler med sin egen Leaf fikk han igjen bekreftet de bedre setene i denne.

Hos forhandleren stod også en Ioniq utstilt, men å prøvesitte denne var negativt ved at han måtte sette seg "ned" i denne, og satt lavt i forhold til begge Leafene.

Så hvilken nyere brukt elbil (eller ny?) med rekkevidde som matcher en Leaf 40 kwh (270 km WLTP) kan gi myk sittekomfort uten "trang" følelse, innenfor et prisleie på 260 000,- (inkl privatsalg/innbytte hans Leaf)? Portemoneen hans er ikke så lett å åpne, så prisen begrenser seg dessverre til dette.

Bil ønskes også brukt på litt lengre sommerferieturer (opptil 500 km èn vei uten mer enn 1-2 hurtigladinger på veien, fra Vestlandet) med familien på totalt 4 stk i voksen alder.
#5
Takk, vi skal sjekke dette. Jeg har også et nytt kupè/friskluftfilter til bytte, så jeg skifter det med det samme.

Men dette er egentlig snakk om kaldere luft enn uteluften. Så vi ville gjerne ha klarlagt om/hvor feilen ligger. Hvor mye vil AirCondition i kontinuerlig drift trekke av strøm, om man kunne utlede noe av bilens strømforbruk?

Jeg kan gjerne innhente opplysninger om hva som er forbruket på bilen (mener å vite at forbruksvisningen er motsatt på US-Leaf enn europeiske, altså Kwh vs Km, istedetfor Km vs Kwh. Eller motsatt).
#6
Et familiemedlem har en 2011 US-Leaf (dyreste utstyrsutgave; SL) som er og har vært i daglig bruk. Km-stand er likevel relativt lav, kun 47 000 km.

Brukeren opplevde for en tid tilbake at det kom relativt kjølig luft fra ventilasjonsdysene inn i kupèen. Altså kaldere luft enn utetemperaturen. Jeg ble fortalt at dette oppleves kjennes mest på bena, i fotområdet. Brukeren nevnte dette for vel et år siden,  så dette har altså vært slik gjennom ulike årstider. Slik at det ikke er denne årstidens vinterkulde som man merker siger inn (det er forøvrig sjelden kjøligere utetemperatur enn et par minusgrader om vinteren i denne landsdelen). Jeg var først inne på tanken at siden det ikke er en fossilmotor som varmer opp motorrrom og tilhørende fartsvind som driver mot kupeèn i denne, at man dermed kunne bli "lurt" i sammenligningsgrunnlag.
Men det er absolutt på tide å gripe fatt i dette og få en avklaring og (evt) utbedring.

Jeg har selv ved en anledning om høstparten ved ca 10 varmegrader holdt hånden foran ene ventilasjonsgitteret på dashbordet, og ment å kjenne at det var kaldere enn utetemperatur. Men ingen AC-funksjon var påslått, og det var heller ingen indikasjon på det i betjeningspanelet (så langt jeg/vi kunne se).

Spørsmålet er om AC kan feilfunksjonere på dette viset? Og vil dermed samtidig trekke ekstra strømforbruk. Varme er det likevel mulig å få påslått og få til å virke (kan det ved feilfunksjon være teknisk mulig at både kjøling og varme kan pågå samtidig?)

Jeg er usikker på hvordan man skal angripe symptonet og evt sjekke hvordan dette forholder seg (har pr idag ingen LeafSpy tilgjengelig, om dette er et måte å teste på?). Jeg håper noen av dere kan komme med forslag til løsning, forklaring, eller fremdrift.

Jeg har søkt i forumet, men finner ikke relevant info. Jeg antar dere vil ha ytterligere opplysninger/detaljer, og jeg skal gjerne spørre brukeren, samt be vedkommende sjekke ut/teste/feilsøke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA