Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BearThor

#1
ID.4 / Sv: ID4 Bakhjulstrekk på fjellet
søndag 19. desember 2021, klokken 07:37
Takk for veldige gode svar!
Betryggende ;D
#2
ID.4 / ID4 Bakhjulstrekk på fjellet
lørdag 18. desember 2021, klokken 08:22
Hei. Skal ta vår ID4 med bakhjulstrekk fra Vestlandet til Geilo nå i julen.
Lurer litt på hvordan bilen er på vinterføre på høyfjellet.

Regner med det ikke blir noen nevneverdige problemer å komme seg frem, men vil gjerne høre andres erfaringer.
Vi skal da ikke kjøre opp noen "hyttebakker" eller lignende.

(Har selv aldri kjørt bakhjulstrekk på fjellet, har vært bortskjemt med firehjulstrekk som kom seg frem stort sett alle glatte, bratte bakker)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Betale for å fikse den gule stripen på MCU?
onsdag 01. september 2021, klokken 18:28
Jeg er dessverre ikke NAF medlem. De krever at du var medlem da grunnlaget for tvisten oppstod. Men jeg skal kontakte advokat i morgen for en gratis samtale for å høre om dette er noe å ta videre.
#4
Tesla / Sv: Misfarging av skjerm (Model S/X)
onsdag 01. september 2021, klokken 13:32
Sitat fra: Morten1986 på mandag 06. april 2020, klokken 10:11
Synes det er nye unnskyldninger hele tiden. Enten så har de ikke verktøyet, eller så har dette blitt ødelagt og de venter på nytt. Og de vet selvfølgelig ikke når nytt verktøy kommer. Og siste beskjed nå er at de ikke kan fikse det...

Er det noen som har fått fikset gul stripe på instrumentskjermen i det siste, og eventuelt hvor var dette?

Jeg har vært inne for andre gang for å fikse gul stripe rundt skjermen.
En gang i 2020 og nå nettop i 2021.

De sa rett ut at når garantien er ute så må vi betale for dette selv da dette er en kosmetisk feil som ikke går utover ytelsen eller funksjonene.

Er det andre som har fått problemet flere ganger?
Skulle vi tatt og kjørt en felles sak for å få dette fikset permanent? Kjipt at de bare drøyer problemet med en midlertidig fiks frem til garantien går ut.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Betale for å fikse den gule stripen på MCU?
onsdag 01. september 2021, klokken 13:27
Hei.

Beklare for å gjenåpne en gammel tråd. Men vil dele min erfaring.
I 2020 var min TMS 2018 inne for å fikse denne gule/grønne stripen. Da brukte de UV.
Nå i 2021 er denne stripen kommet tilbake. Også denne gang fikset de det gratis, men de sier:

Although we are confident the repair will be long lasting, if not permanent; if the yellowing returns Tesla will continue to perform the repais as a goodwill gesture as long as the vehicle is covered by the warranty/ESA.

Siden dette er andre gang det skjer, regner jeg med det kommer tilbake. Det betyr at etter garantien er det vi som må stå for regningen. Syntes det er dårlig at de bare bruker en midlertidig fiks slik at de kan vente til garantien går ut for så å kreve betaling. Mener de burde fikse problemet en gang for alle.

Noen andre som har oppdateringer eller funnet en løsning?
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
torsdag 17. juni 2021, klokken 14:08
Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY

Hei. Vi eier en ID.4, jeg prøvekjørte en Ioniq 5 i dag. Å gruse en ID.4 er å ta litt hardt i.
Vil si at Ioniq 5 har mer tekniske dupeditter, men ID.4 virker å være bedre for en større familie.

Samt at Ioniq ikke takler trådløs apple / google carplay er noe snodig.

Ellers likte jeg Ioniq 5, bortsett fra ekstreme slag når man kjører over asfaltkanter. Svingradiusen er som å forvente av en firehjulstrekk.

Alt i alt tror jeg ikke man går feil uansett hvilken av bilene man velger.
Jeg følte ikke noe anger på at vi kjøpte ID.4 over Ioniq 5 etter at jeg prøvekjørte den.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
torsdag 17. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.

Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig.  Ville nok tatt med meg buret og testet.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Prøvekjørt Ioniq 5 i dag
torsdag 17. juni 2021, klokken 14:03
Var selv blant en av de heldige som ble valg til å forhåndskjøpe Ioniq 5, men valgte å avvente da jeg ville prøve bilen først.

Har nå prøvekjørt den.

Var behagelig å kjøre, veldig myk. Men slo noe voldsomt hvis du kjører over asfaltkanter, dette overrasket meg da både Tesla Model S/X, E-Golf og ID 4 alle «slår» mindre over de samme asfaltkantene. Noe å tenke på dersom du kjører mye på dårlig vei. Kjør litt forsiktig.

Ellers var jeg skuffa over at samtlige Ioniq 5 som selges i Norge må ha ledning koblet til mobilen for at Apple carplay skal fungere. Dette fungerer Trådløst på ID.4. Selger sa at dersom man hadde valgt en mindre utstyrt modell (som ikke man får tak i Norge) så fungerer Apple Carplay trådløst.

Veldig gode seter med ekstremt gode justeringsmuligheter. Kan sitte veeeldig høyt hvis du liker det. I tillegg kunne man justere på Heads-up displayet til ønsket posisjon i ruta.

Kjøreegenskapene var veldig bra. Akselerasjonen helt super.
Stusser litt over bagasjeromsplassen, da jeg forventet litt større. Det blir litt knapt for de i baksetet når man flytter disse frem for å få større plass bak. Mine 182 cm stanger i forsetet dersom man vil utnytte plassen i bagasjerommet maksimalt.

Jeg har lenge vurdert å bytte inn TMS for denne, men etter prøveturen har jeg ombestemt meg. Venter heller litt for å høre erfaringer fra eiere.

Tror dere som venter på bilen blir fornøyd! God bil for pengene.
#9
ID.4 / Sv: Treg hurtiglading?
onsdag 12. mai 2021, klokken 12:35
Sitat fra: unik42 på onsdag 12. mai 2021, klokken 11:47
For å få 125kW må du ha under 10% SOC og gjerne et varmt batteri.

https://nybiltester.no/wp-content/uploads/2021/03/VW-ID.4-1st-Max-ladekurve.png

Takk for denne.
Skal prøve på nytt en gang jeg er under 10%.

Er det noe sted hvor jeg kan se batteriets temperatur mens jeg er ute å kjører?
#10
ID.4 / Sv: Treg hurtiglading?
onsdag 12. mai 2021, klokken 11:23
Sitat fra: paalsen på onsdag 12. mai 2021, klokken 11:08
Kan en grunn kanskje være at du hadde litt for høy SOC når du begynte å lade? Høye ladehastigheter får man, tror jeg, i begynnelsen av en lading ved lav SOC?


Sent from my iPhone using Tapatalk

På det første ladestoppet vil jeg tro du har et poeng her. Jeg hadde nok 60-70% batteri.
På de to siste. Som begge var på Aurland (byttet fra bkk til ionity da jeg ikke likte hastigheten) hadde jeg bare 20-25% batteri igjen.

#11
ID.4 / Treg hurtiglading?
onsdag 12. mai 2021, klokken 11:02
Hei.

Kjørte Oslo - Bergen og har prøvd å lade på 3x hurtigladere. Ingen ga meg mer enn 70kWh.


  • Første var en ionity lader utenfor Oslo. Stod alene på ladestasjonen så ingen andre biler der som "stjal" strøm. Hadde allerede kjørt 2 timer så regner med batteriet hadde grei temperatur.


  • Andre laderen var en BKK lader på 150kWh. Den ga også bare 70kWh. Stod alene her også.


  • Tredje var Ionity lader på Aurland. Den ga også bare 60-70kWh. Stod alene her også.

Forventet ihvertfall 100kWh+ når jeg står alene på en hurtiglader som skal gi 150-350kWh.
Nå var det jo slik at jeg ikke trengte å lade på 3 ladere på vei til Bergen. Men ville teste ladingen mens jeg alikevel stakk innom for å kjøpe kaffe osv.
Laderen på Aurland var forhåndsbestemt av bilen. Alikevel fikk jeg ikke de 100kWh+ jeg forventet.

Kan noen opplyse meg litt? Er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare dårlige ladere rundt omkring?
#12
Det er jo ingenting. Så for meg en hundrings hos tesla jeg. Alt er jo svindyrt der :)
#13
To av mine er ødelagt. Hvor kan jeg kjøpe nye som er like originalen uten at det koster skjorta?

Er det muligens billigere å finne noen uoriginale nye til alle?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Små hull i baklyktene på ny Tesla model S
tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:27
Sitat fra: daktari på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:24
Er det likt på begge sider? Mener å huske det var noe sånt på min også, men husker ikke helt.

Ja de er på samme plass på begge lykter.
Nå snakket jeg med broderen, og han sjekket sin 2017 Model X. Han hadde tilsvarende merker.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Små hull i baklyktene på ny Tesla model S
tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:02
Sitat fra: cra på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:52
De der er nok et resultat av støpeprosessen. Har sett slikt på mange typer lykter.

Så dette er ikke noe jeg får byttet/reparert?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA