Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sema2022

#1
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 21. februar 2024, klokken 17:41
Heisan, er det noen som har noen oppdaterte 2024 priser for 2 års service, gjerne kombinert med EU/PKK kontroll? Min 2018 i3 skal inn på begge deler i Bergen innen utløpet av mars.
#2
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
tirsdag 20. juni 2023, klokken 00:32
Ja, gen 2/facelift av eGolf har fremdeles dårlige sensorer.
#3
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 24. mai 2023, klokken 10:06
Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.
#4
e-Golf / Sv: Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)
mandag 06. februar 2023, klokken 09:14
Hadde noen år tilbake tilsvarende problem på en 2016 eGolf med samme symptomer som deg. I starten var det sporadisk, men til slutt ble det nesten umulig å få ladingen til å slå inn.

Hos meg var det sperrepinne «akturatoren» til ladekontakten. Som du er inne på ville ikke tannhjulet skyve pinnen tilstrekkelig inn/bilen fikk ikke signalet som bekreftet at ladepluggen var låst. Man kan rengjøre og smøre akturatoren, men det er en del plukk å komme til. Det er like greit å bytte den når ladeinngangen er demontert. Akturatoren er på lavvolt siden (12v), men en må uansett løse ut sikkerhetsbryteren for høyvolt og vite hva man gjør inngrep i ved bytte.
#5
Audi e-tron / Sv: Erfaring med Virtuelle speil?
tirsdag 20. desember 2022, klokken 18:13
De kan justeres opp, ned og en rekke andre justeringer. De klapper ikke inn, men stikker ikke lengre ut enn innklappede std speil.
#6
Audi e-tron / Sv: Ettermontert tilhengerfeste etron
onsdag 16. november 2022, klokken 09:00
Tidligere forumtråder omtalte e-tron som var oppført med 0 i hengervekt, men det kan ha blitt endret.

I prislisten for forberedelsen kode 1D8 står det «Omfatter forberedelse av styreenhetene og tilpasset motorkjøling». Kommer i tillegg til 1D2 som er «Tilhengerfeste, avtagbart».

Møller er noen luringer, men at 1D8 er betaling for ingenting er neppe riktig. Man kan sikkert montere feste uten «forberedelsen», men det kan påvirke garanti og må opplyses som kjent mangel ved senere bruktsalg.
#7
Audi e-tron / Sv: Ettermontert tilhengerfeste etron
tirsdag 15. november 2022, klokken 19:36
Har du 3 linjer for tilhengervekt innrapportert på din bil hos Statens Vegvesen/i vognkortet?
#8
Audi e-tron / Sv: Ettermontert tilhengerfeste etron
lørdag 12. november 2022, klokken 20:55
Oppfatter at det er innrapportering av hengerdata i vognkort og muligens noe koding i bilens kontrollmoduler/luftfjæring. Det omfatter ingen kabling.

Jeg har selv ettermontert original feste med styringsmodul og kabelnett fra en kondemnert etron 2020. Min hadde forberedelsen for hengerfeste.

En rekke kontrollmoduler må kodes via ODBeleven eller VCDS. Det ligger en god del info på nettet om fysisk montering, kabling og koding. Alt fungerer nå fint på min bil, men det var en ganske omfattende jobb.
#9
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
fredag 11. mars 2022, klokken 09:13
Om bilen er importert har normalt lite funksjonell betydning ved kjøp, men det påvirker klart prisen ved senere salg.

Så i praksis sparer du lite på kjøp av importbil og da prioriterer mange en norsk solgt bil. Unntaket er dersom du skal ha bilen lenge eller selv gjør et godt internasjonalt kjøp og tar importjobben selv.
#10
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
mandag 17. januar 2022, klokken 13:32
Jeg var selv skeptisk til virtuelle speil, men etter noen måneders tilvenning synes jeg de sylskarpe bildene med smart tilpasning til kjøresituasjonen funker veldig bra. Selvfølgelig kunne plasseringen av skjermen på førersiden vært bedre, men designmessig er speilene veldig lekre både ut- og innvendig.

Om jeg ville betalt nesten 20' for virtuelle speil på en ny e-tron er ikke sikkert, men mye kan tyde på at store tradisjonelle speilhus er historie om få år grunnet krav til redusert luftmotstand, støy, design osv.
#11
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
onsdag 12. januar 2022, klokken 13:04
Jeg valgte selv en topputstyrt 2019 e55 til samme pris som en betydelig lavere utstyrt 2020 modell. Du har 8 års garanti på batteriet. Med «super forsikring» som inkl. el. motorer og mye mer til en relativt lav ekstrakost er du godt sikret mot de mest kostbare feilene etter 5 år.

Med normal kjørelengde ville jeg selv valgt dette igjen da det gir mest bil for pengene, men kjører du svært mye blir vurderingen gjerne annerledes.
#12
Audi e-tron / Sv: Fejl ved download af 2022 Europa Vejkort
onsdag 12. januar 2022, klokken 12:50
Jeg får fremdeles (12.jan.) "Failed loading mapcare installer" ved forsøk på nedlasting av 2022 kart til e-Tron på My Audi siden. Har prøvd flere forskjellige PCer og browsere.

Noen som har lykkes i nedlastning eller kjenner til andre nettsider hvor manuell nedlasting kan gjøres?

Kan for øvrig legge til at jeg fikk oppdatert de norske kartene online (OTA) til 2022 nivå.
#13
e-Golf / Sv: AC-kompressor ramler og skramler som en forbrenningsmotor
torsdag 23. desember 2021, klokken 15:27
Dersom det er kompressoren, som denne tråden er relatert til, vil lyden forsvinne når AC bryteren slås av og det kun er varmevifte som går. Dersom lyden ikke forsvinner med AC av er det mest sannsynlig varmeviften som feiler, men dersom din bil har varmepumpe kan det være flere ting som lager lyd.
#14
Audi e-tron / Sv: Service kampanje 93M3?
tirsdag 14. desember 2021, klokken 15:07
Heisan, fikk utført 93M3 på min E55 2019 og mener "trikkelyden" fra motorene er betydelig redusert.

Bilens generelt svært lave støynivå gjør at noen (inkl. meg) finner motorenes svake induksjonslyd i jevn fart rundt 50-70km/t litt irriterende. Etter SW oppdateringen, som bla. oftere kobler ut fremre motor, er dette etter min opplevelse betydelig redusert rundt 50-60km og tilnærmet borte mellom 60-80. Min kone hørte for øvrig ingen lyd verken før eller etter :)
#15
Audi e-tron / Sv: Service kampanje 93M3?
søndag 07. november 2021, klokken 19:58
Jeg fikk varsel i My Audi appen om 93M3 oppdateringen på min e-tron 55. Blir greit å få et par ekstra mil.

Så for øvrig på et amerikansk Audi forum at utrullingen av 93M3 i Tyskland var satt på vent etter en del biler fikk en rekke feilvarslinger etter oppdateringen (de venter mer info fra fabrikken). Noen som kjenner mer til dette?

Er det noen som har fått denne oppdateringen i Norge?
Gir den smarte utkoblingen av synkronmotoren fremme mindre «trikkelyd»? Ref. egen tråd om motorsumming på e-tron en tid tilbake.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA