Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Chris Maluszynski

#1
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. april 2021, klokken 15:55
Har en 4 seter med litium batteri. Ser veldig bra ut. Gi bud

Hej! Har skickat privat meddelande till dig.
Vill gärna veta mer om bilen och var den finns.
#2
Vi skall flytta till Mexiko City som norska diplomater (frun är norsk, så ni får leva med min svenska) i höst.

Jag har en dröm om att ta med en norsk elbil för att köra ungarna till skolan i. Nu ser det ut som om jag kanske får ett OK att frakta en Buddy eller Think över.

Jag har egentligen haft siktet inställt på en Think med 4 säten och lithiumbatterier, men de är lite svåra att uppbringa, så nu funderar jag på en Buddy gör jobbet lika bra - blir inga famljeutflykter då, men till mina vardagssysslor skall det nog duga.

Jag har aldrig ägt någon av dessa bilar, så innan jag gör detta behöver jag tips från forumet.

Jag kommer inte kunna få service på bilen i Mexiko, så jag måste se till att så lite som möjligt är fel på bilen innan jag skickar den över Atlanten.
Vad bör jag veta innan jag köper? Vilka batterityper finns, hur ofta bör dessa bytas/underhållas? Vilka för/nackdelar med de olika typerna?
Vilka vanliga fel har dessa bilar som jag bör vara uppmärksam på?
Vilka eventuella reservdelar bör jag ta med mig ifall något riskerar att behöva bytas på plats?
Klarar man vanligt underhåll själv? Och vad består det i?

Någon som har en passande bil till salu till rimligt pris? (Tror vi får betala lika mycket som bilen är värd för att få den dit också)

Är jag helt ute och cyklar?

c


#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Räckvidd i kyla - batterivärme etc
torsdag 06. desember 2018, klokken 13:44
Följdfråga: Om man inte har cold weather package, kan då batteriet ej heller värmas upp vid laddning? Och påverkar uppvärmning av kupén med timer batteritemperaturen något?

#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Räckvidd i kyla - batterivärme etc
torsdag 06. desember 2018, klokken 11:21
Hej, ja, jag menar cold weather package. Ok, så det gör ingen skillnad i temperaturer över -15? Men under det? Är det stor skillnad?
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Räckvidd i kyla - batterivärme etc
torsdag 06. desember 2018, klokken 11:03
Har en 2018 Leaf importerad från England (specialbeställd, men det gick ej att få batterivärmekabeln installerad!).

Nu när kylan biter till sjunker räckvidden väldigt - och jag undrar hur mycket denna värmekabel skulle gjort skillnad egentligen? Är det någon som har erfarenhet av bägge delar? Och om den gör stor skillnad, finns det något sätt att eftermontera en sådan tro?

Andra saker jag funderar över:

Om batteriet snabbladdas i kyla och därmed värms upp - ökar räckvidden då? Eller beror den dåliga räckvidden i minusgrader i största del på att man använder batteriet till klimatanläggningen i bilen?

Är det någon som har mycket erfarenhet av långkörning i kyla? Hur långt kommer man egentligen när det är -5? När jag körde igår såg det ut som om den faktiska räckvidden var någonstans runt 170km på en full laddning.

Klarar man en tur på 450km med två laddningar på vägen, utan att den andra laddningen tar många timmar tro?

När jag prövade snabbladdning igår (med kallt batteri) såg det ut som effekten på snabbladdaren snabbt sjönk från 40kw till ca 23kw - Har det också med kylan att göra? (jag trodde att hastigheten sjönk då batteriet blev varmt)

#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Strul med Nissan Connect
mandag 29. oktober 2018, klokken 07:46
De sista dagarna har det vart i princip omöjligt att koppla upp sig mot bilen med både app och hemsida.
Nån mer som har problem?

#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Finner ikke TPMS-sensorer
mandag 15. oktober 2018, klokken 13:11
Var kan man klona TMPS sensorer, och vad kostar det? Däckverstäderna jag pratat med i Oslo säger att endast Nissan kan göra det och att det kostar flera tusen...?
#8
Har nu varit förbi ett antal däckverstäder i Oslo och fått helt olika svar angående detta.
Någon säger: Sätt bara på bilen och resetta däcktryck så programmerar bilen dessa själv. Låter ju fantastiskt - men för bra för att vara sant?
De flesta säger: Det är bara Nissan som kan programmera dem och det kostar flera tusen.

Är det någon som programmerat om TPMS-sensorer hos Nissan? Eller tror på det förstnämnda att bilen själv klarar att programmer om sig med en reset?

Hälsar

Chris
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / TPMS sensorer gammal-ny leaf kompatibla?
mandag 08. oktober 2018, klokken 13:40
Hej,

Funderar på att köpa begagnade fälgar från en tidigare Leaf och undrar om TPMS-sensorerna är kompatibla med den nya leafen?

Se bild på "gammal" sensor

#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Vinterdäck 215/65/16 ?
tirsdag 11. september 2018, klokken 09:33
Behöver vinterdäck och ser att det är 205/65/16 som bör användas.
Men skulle 215/65/16 också fungera? Gör den extra bredden att det blir mer motstånd/mindre räckvidd?
Däcken jag ser på är Michelin X-Ice
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hur få fast registeringsskylt?
tirsdag 21. august 2018, klokken 11:55
Hej,

Har importerat en ny Leaf 2018 och fått norska skyltar, men det finns inga skruvhål fram för att sätta fast de svarta skyltramarna. Är det bara att skruva rakt in i plasten? Hur sitter era skyltar fram fast?
Och är det någon som vet diametern på skruvhålen bak? (skall mäta när jag slitit av den fasttejpade skylten, men någon kanske vet?)
#12
Euroleaf / Kjøp av Leaf i Europa - forsikring etc
onsdag 10. januar 2018, klokken 14:45
Jag funderar på att importera en brukt Leaf från Frankrike eller möjligen Tyskland / Nederländerna.
Är det någon här som har gjort det och kan berätta om hur man gör med försäkring och skyltar under hemfärd (hade gärna kört den ett tag i Europa innan jag tog hem den till Norge).
-Får man exportskyltar på en brukt bil - och hur länge gäller dessa? Eller är det normala franska skyltar - och hur länge kan man köra med dem i Europa? Kan ett norskt försärkingsbolag försäkra en franskregistrerad bil? Eller ingår det med någon temporär försäkring vid köp av bilen i Frankrike?
#13
Zoe / Zoe för superdummies
tirsdag 09. januar 2018, klokken 14:58
Hej,

Jag överväger att köpa en Zoe (i Frankrike - med 43Kw laddning) för att senare ta den till Norge.
Jag har läst trådarna om laddning av Zoe i Norge och tror jag förstår en del - även om jag inte går in i detaljerna.

Men bara i en superförenklad version:

1.
Om jag köper en Zaptec Portable kabel  kan jag ladda en Zoe i Norge varsomhelst fast endast med max 10A ström (alltså ca 3h laddtid?)

2.
På snabbladdningsstationer med 22-50Kw laddare kommer jag kunna ladda den utan någon speciell transformator som jag måste ha med själv

3. På gatuparkering med 7Kw kommer jag behöva koppla in den speciella transformatorn och då kunna få 7kw

Har jag förstått det hela riktigt?

Bonusfråga: Finns det alternativ till Zaptec-laddaren? (vad är det ni kallar för ladebötta?)

Hälsar!

Chris
#14
USAleaf / Importera Leaf från USA - finns det en FAQ?
onsdag 03. januar 2018, klokken 15:48
Hej,

Ser att frågan om USA-import diskuterats en hel del på forumet - men undrar om det finns någon som har kompilerat en FAQ eller sammanställt information/erfarenheter av egenimport av en elibil (ex Leaf) från USA?
Jag hittar ingen sådan tråd. Om någon känner till det eller har en länk till nyttig information hör jag gärna ifrån er!

Hälsar

Chris
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA