meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lirekassa

#1
Model Y / Sv: PPF?
I går kl. 23:03
Panser får man kjøpt pre-cut (andre deler også) og burde ikke være så komplisert å legge selv. Tviler på at jeg begir meg ut på så mange andre deler, og å betale 50k for helfoliering er lite aktuelt.
#2
Sitat fra: Handyman på I går kl. 14:13
Sitat fra: lirekassa på I går kl. 13:12som de subsidierer med inntil 50000k
Må bare påpeke at dette ikke er subsidier, det er jo mer det motsatte... at Tesla betaler staten.
Det Tesla i praksis gjør er bare å redusere prisen på bilen med 40k. Det gir da 10k lavere MVA. Altså lik sluttpris for kunden.

Fair nok. Tesla kompenserer for et statlig subsidie som faller bort, oppad begrenset til kr 50 000,-.

Ettersom renten øker fra 0% til 2,99% er derimot ikke sluttprisen lik før og etter nyttår, med mindre man kjøper bilen kontant.
#3
Model Y / Sv: PPF?
I går kl. 13:16
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 08:44
Sitat fra: Klykken på I går kl. 00:24Ja, i følge bilen min.

Billigere å rette opp i evt steinsprang enn å legge folie og få kant og dritt som ødelegger finishen.
PPF på panser, fanger og forskjerm er gull i mine øyne. BMWen (som bare har coating) har flere steinsprut merker på panseret allerede etter 40k, Teslaen null etter 85k. Kostnaden med det er ikke så ille.

Beskyttelsen mot steinsprut er jo en ting, men å slippe å tenke på riper på panseret når man børster av snø om vinteren er verdt nesten like mye.

La du selv?
#4
Sitat fra: Contango på I går kl. 08:12Jeg har ikke sagt at de holder prisen uendret etter nyttår og går tilbake til 0% rente. Det jeg sier er at man skal være forsiktig med å tro at man sparer 50k ved å bestille nå. Men istedenfor å ha en kverulerende diskusjon, så kan vi jo ha det litt gøy og se hva fasit er om eksvs fire måneder. Det er mot utløpet av første kvartal. Om vi husker det, så la oss gå tilbake å se hvor mye prisstigningen ble. Jeg er nysgjerrig selv. I dag koster bilene:

Standard  - 421 996
Premium 2 - 501 660
Premium 4 - 535 813
Perform.. - 611 261

Hvis man skal spare 50k i dag så må bilene koste 50k mer enn disse prisene. Jeg finansierer aldri bil, så jeg er ikke selv så fokusert på rentekampanjene. Men jeg er jo enig at de er relevante for de fleste. 0% hos Tesla har kommet og gått i all den tid jeg har hatt elbil, og det kommer helt sikkert tilbake igjen også. La oss se om det tar fire måneder eller mer.

Bare et forslag. Jeg kan evt. lage en egen tråd på det, for det blir helt sikkert mange "om og men" ift andre faktorer som har influert på prisene da ☺️

Edit: Standard  prisen er under 500, så da blir MVA endringen mindre enn 50K.

Du vil ikke diskutere, men kommer jo med en rekke ulike premisser du selv setter. Det er snakk om Model Y LR AWD her, det er den det fram til nylig har vært 0% rentekampanje på og som de subsidierer med inntil 50000kr forutsatt at man tar levering før 31.03.2026 - så vi holder oss til den.

Så hevder du at man får bedre pris på denne i løpet av neste år, mens jeg hevder det motsatte. Og selvsagt skal man prise inn rentesubsidiet i dette regnestykket, selv om du ikke utnytter deg av det når du casher ut biler. Vi får se i Q2-26.
#5
Sitat fra: Contango på lørdag 08. november 2025, klokken 22:28
Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 21:18Tror du de klarer å presse ned prisene så mye mer enn 50k? Jeg tror 'best case' er at man får kjøpt en bil til nesten samme, eller samme, pris som nå fra og med Q2-26. Hvilke kinesiske merker har positive marginer så de bare kan sette ned prisen med såpass mye uten at det koster? Ingen som jeg vet om. Hvilke biler som har vesentlig bedre rekkevidde i denne klassen vet jeg heller ikke...
Jeg skrev ikke "mer enn 50k". Hva kineserne kan og ikke kan vet ingen av oss, men de presser uansett Tesla og de europeiske merkene. Erfaringene fra tollene i USA og den tidligere MVA økningen er at prisene uansett ikke går opp like mye som tollen/MVA'en. Nå er salgsvolumene inflatert. Du får ikke noen rabatter nå. Og når fabrikantene garanterer gammel pris for biler som ikke klarer å bli levert i 2025, så gjør de vel ikke det av ren gavmildhet? Det er noe å gå på. Neste år kommer både Mercedes og BMW med biler som går vesentlig lenger (CLA/Neue Klasse). At bilene forbedres hele tiden er jeg også klar over ikke er nytt, men du får altså mer for pengene når produktet er forbedret. MY ligger eksvs langt bak på ladehastighet, og det vil være rart om de ikke kommer med forbedringer ila 2026.
Skal man uansett bytte bil, så kjøp i vei. Men å bytte bil for å "spare" 50k? Jeg tror det regnestykket er mer fornuftig neste år.

Du motsier jo deg selv flere ganger. Se sitat under og i fete typer over.

"Jeg har ingen tro på at prisene generelt kommer til å stige med 50K, og det vil bli kampanjer"


Tesla m. fl. kompenserer eventuell momsøkning inntil kr 50 000,-, men med 2,99% rente mot 0% som de har avviklet så fort de gikk tomme for biler for utlevering i 2025. De har garantert litt mer å gå på, men jeg tror ikke Tesla senker prisene med 50k og setter rente til 0% samtidig - i så fall er de på akkurat samme pris som de er nå.
#6
Model Y / PPF?
lørdag 08. november 2025, klokken 21:52
Kommer Juniper med PPF som illustrert her?

Hvilke steder kan det være lurt å foliere. Er ikke aktuelt å helfoliere :)

https://shop.tesla.com/product/model-y-paint-protection-film

Tenkte å kjøpe mudflaps bak, og litt annet smådill og dall.
#7
Tesla sender jo over en haug med kinesisk-produserte biler nå, så da får man jo to fluer i én smekk.  :police:
#8
Sitat fra: Contango på lørdag 08. november 2025, klokken 17:38Det er for mange som gjør det samme nå. "Alle" skal ha ny bil. Det kommer til å bli rimelig stille etter nyttår, og det vil bli fullt av bruktbiler. Det er en ny generasjon elbiler på vei inn med vesentlig bedre rekkevidde og ladehastighet. Kinabilene kommer for fullt og presser prisene. Jeg har ingen tro på at prisene generelt kommer til å stige med 50K, og det vil bli kampanjer. Det blir dog sikkert samme kjøret mot slutten av neste år dersom politikken opprettholdes (og sannsynligheten for det er høy med den spinnville pengebruken over statsbudsjettet).

Tror du de klarer å presse ned prisene så mye mer enn 50k? Jeg tror 'best case' er at man får kjøpt en bil til nesten samme, eller samme, pris som nå fra og med Q2-26. Hvilke kinesiske merker har positive marginer så de bare kan sette ned prisen med såpass mye uten at det koster? Ingen som jeg vet om. Hvilke biler som har vesentlig bedre rekkevidde i denne klassen vet jeg heller ikke, men 800v og 'ekstreme' ladehastigheter vil jo fjerne rekkeviddeangsten til de fleste uansett.

Samtidig er det klart at bilene stadig blir bedre, men det er jo ingenting nytt.
#9
Sitat fra: Svk på lørdag 08. november 2025, klokken 19:01
Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 16:28
Sitat fra: Svk på lørdag 08. november 2025, klokken 10:33Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD



Vet ikke med Xpeng, men rimelig kjent stoff at BYD er kraftig subsidiert av den kinesiske stat.

Begge får nok subsidier, men de er jo priv eid.

BYD får enormt med subsidier og er kontrollert av den kinesiske stat. Xpeng er jo foreløpig ganske små og ubetydelige i den store sammenheng.
#10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. november 2025, klokken 09:59
Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 08:08Ble bestilling her også rett for halvannen uke siden, og akkurat i grevens tid ift. rentekampanje og levering før nyttår. Synes fortsatt 563' er latterlig mye for en bil, men jeg vet dette er den beste bilen for pengene. Jeg har forsøkt å være objektiv og sjekket priser og specs hos andre produsenter, men de når rett og slett ikke opp.
Hva spesifikt er det som ikke treffer for deg med andre biler i samme klasse?

Jeg startet en egen tråd for å diskutere dette, siden jeg ikke har så veldig lyst å bytte til ny Tesla, men vurderer å bytte mtp moms-spøkelset.

Rent teknisk var Y utelukket grunnet rekkevidde for min del, men krabbet akkurat over med det nye batteriet.

Så jeg bestilte for å ha muligheten mens jeg leter etter alternativer.

Men nå nærmer det seg utlevering, så jeg må bestemme meg snart. Å velge ny Tesla var ikke det jeg hadde tenkt meg (grunnet Musk og USA), men finner ingen alternativer i tilnærmet samme prisklasse som også ikke gir meg moralske kvaler.

Xpeng har ikke kampanje på nye G6 og den utgående mener jeg at Model Y har bedre specs enn. Totalen med hengerfeste og den renta Xpeng har (2,99%) versus 0% hos Tesla, gjør at totalprisen blir litt høyere hos Xpeng.

Model Y har over 600km nå, det må sies å være bra. Jeg savner V2L, men det kanskje kommer som SW-oppdatering, og hurtigladingen skulle gjerne vært bedre, men da må de over på 800v som sikkert skjer etter hvert (Kina først her også?).

VAG hadde ikke modeller som er rimeligere og/eller bedre på lager for levering før nyttår, og BYD Sealion 7 blir dyrere.
#11
Sitat fra: Svk på lørdag 08. november 2025, klokken 10:33Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD



Vet ikke med Xpeng, men rimelig kjent stoff at BYD er kraftig subsidiert av den kinesiske stat.
#12
Ble bestilling her også rett for halvannen uke siden, og akkurat i grevens tid ift. rentekampanje og levering før nyttår. Synes fortsatt 563' er latterlig mye for en bil, men jeg vet dette er den beste bilen for pengene. Jeg har forsøkt å være objektiv og sjekket priser og specs hos andre produsenter, men de når rett og slett ikke opp.

Standard hvit AWD LR, synes Quicksilver, rød og blå er lekre, men blå kan ikke leveres og de to andre er litt for dyre - sitter tross alt inni bilen  8)
#13
Sitat fra: hemi på mandag 20. oktober 2025, klokken 13:20jeg tipper også at de senker prisen på bilen, mindre mva, og hever renten

Selv om de skulle sette ned bilprisen med 50 000kr og ha 1,99% rentekampanje, så vil det fortsatt lønne seg å kjøpe nå.
#14
Sitat fra: RonnyØ på mandag 20. oktober 2025, klokken 07:53Tesla har garantert som plan å selge mest bil av alle i 2026 også, så de kommer til å levere kampanjer og prisjusteringer i fleng

De har uansett ikke marginer til å sette ned prisene så det vil lønne seg å vente, så fremt forslaget i statsbudsjettet for 2026 står seg om moms fra 300' og oppover.

Jeg tror de reduserer prisene og kjører annen rentekampanje (1,99% eller 2,99%) enn nå, men tror ikke det utgjør nok i sum til at man burde vente.
#15
Sitat fra: hemi på onsdag 15. oktober 2025, klokken 09:33bestilte mandag, drømmer om å få bil før rushet, mandagsbiler og kaosutlevering

Mandagsbiler? Rush og kaosutlevering kan det nok bli noe av, men de burde være såpass oppe i produksjonstakt at man slipper mandagsbiler.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA