Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AQN

#1
Mulig turen din er ferdig allerede, men:
Telemarksporten
Grimstad
Lyngdal
Og en liten stopp til et sted.

Ca samme tilbake.

Om  veien over fjellet er åpen anbefales den. Mye finere.
#2
Legger ved 2 bilder som kan være nyttig. Det ene bildet er fra når bilen sin prosent gikk fra «1» til «—-». Det andre bildet er fra når vi kom frem litt over 10 km senere.
#3
At CarPlay starter musikk ved oppstart er greit nok. Mitt problem er at mens jeg kjører så kobles radioen av med ujevne mellomrom. Så må jeg aktivere DAB-kilden igjen. Dette skjer gjerne flere ganger på en kjøretur. Det var slik med iOS 11 også. :-)
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / CarPlay og radio (DAB) og litt Google Maps.
onsdag 19. september 2018, klokken 22:53
Hei
Jeg har brukt CarPlay en god del og synes også kartet der er bra for navigasjon. Jeg liker også at jeg under kjøring til en destinasjon kan be "Siri" finne f.eks. en Rema 1000 på veien. I dag prøvde jeg Google Maps for første gang på CarPlay og det er klart at Google ligger noen mil foran Apple på dette område, selv om Google Maps ikke lar meg finne en Rema 1000 på veien uten å først avbryte den pågående veibeskrivelsen.

Så spørsmålet mitt. Jeg hører ofte på radio, mens CarPlay er aktivt, men opplever titt og ofte at lyden skrur seg over til USB-kilden. Det skjedde også i dag med Google Maps, men da la jeg merke til at det skjedde når iPhone-skjermen var på og viste navigasjonen punktvis. Skrudde jeg av skjermen på iPhone kom radioen på og virket da som om den forble på. Kjøreturen var for kort til at jeg vet om dette bare var tilfeldig. Er det andre som har samme erfaring og har noen kommet til en klar konklusjon på hvorfor radioen skrur seg av?
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Navigasjon
onsdag 01. august 2018, klokken 04:19
Sitat fra: TM på søndag 22. juli 2018, klokken 10:08
Kan man oppdatere informasjonen om ladestasjoner på en enkel måte.
Det virker ikke som om den er helt oppdatert.
Finnes et menyvalg som oppdaterer ladestasjoner, men husker ikke helt hvilken meny den lå under.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Oslo - Nordkapp - Oslo med Leaf.
onsdag 01. august 2018, klokken 03:48
Takk for en meget nyttig blogg (kun lest oppsummering foreløpig).
#7
Steering assist slik den fungerer er jo en første generasjon.

For meg tenker jeg på den som en hest jeg styrer (eller 150 hester :-) ). Hesten vet stort sett hvor den skal gå, men jeg må absolutt vise at jeg er sjefen slik at den ikke plutselig vil spise gress i veikanten eller flørte med motgående hester. Men siden den det aller meste av tiden vet hvor den skal og ikke er sulten så slapper sjefen litt mer av. :-) Når det er sagt så har jeg etter over 12000 km og mye bruk av steering assist enda ikke opplevd at bilen vil forlate filen om ikke svingen er for krapp. Kanskje du trenger en kalibrering av radar?
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: propilot - Køkjøring
tirsdag 19. juni 2018, klokken 20:41
Anbefaler å alltid reaktivere etter stilleståing med res+ eller et lett trykk på gassen. Min erfaring er at automatisk starting er for treig og skaper unødvendig avstand til bilen foran.
#9
Sitat fra: alia på onsdag 06. juni 2018, klokken 20:53
Hei.
Vil snart få bilen som jeg bestilte før jul.
Ser ut til at det kan ta laaang tid før jeg får mulighet til å lade i borettslaget jeg bor i.
Har mulighet til å lade et lite stykke unna jobb på offentlig ladeplass.

Lurer på, har noen her erfaring med å ha bil uten mulighet til å lade hjemme?

Noen tips til hvor jeg kan lade  offentlig omkring Tonsenhagen, Årvoll, Grefsen, Kjelsås, Nydalen?


Hilsen ei som er nybegynner på elbil  ??? 8) :o

Hei
Vi fikk vår første elbil i slutten av mars. Vi bor også i borettslag litt lenger opp i dalen og har heller ikke lading hjemme. Jeg var litt bekymret for dette før vi fikk bilen, men det har stort sett løst seg veldig greit. Vi har 2 forskjellige gateladinger ca 1 km unna. De er ofte fulle, men jeg har brukt de noen få ganger. Løsningen min har blitt å lade mens jeg er på jobb. Jeg er heldig å ha gatelading i nærheten, som ikke alltid har ledig plass, men ofte nok. Om jeg må parkere litt lenger unna jobben så tenker jeg det er helt greit. Ikke galt å måtte gå litt for gratis "drivstoff". :-)

Flere apper har god oversikt over ladepunkter, bruker mest "LadeNå!". Ser der at en i Åsensvingen (Grefsen) ikke står der, tror det er 6 gateladinger der.

Ellers så kan det være greit å vite at i sentrum finnes det 2 parkeringshus med mange plasser. Under Akershus festning er det 80+ ladeplasser i gratis garasje kun for el-bil (du trenger app, EL Oslo kommune). Saga P-hus har også 20+ plasser nederst i anlegget der el-biler parkerer gratis (trenger ikke app, tregeste lading). Lignende som Akershus festning er det på Vulkan, men den tror jeg er stengt foreløpig.

Siden vi fikk bilen har jeg hurtigladet maks 5 ganger (foruten på langtur til Stavanger).
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
mandag 30. april 2018, klokken 10:43
Jeg har ikke sjekket dette selv, men også andre har skrevet at e-pedal bruker mer strøm. E-pedalen er fantastisk å bruke og jeg har satt den som standard da jeg ved det meste av min kjøring driter i rekkevidde. :-)
#11
Sitat fra: Treet på onsdag 18. april 2018, klokken 17:41
I kontrakten står det levering mai. Men fikk mail om at den kom fire uker før dersom jeg kunne hente den i Røyken. Etter det har jeg ikke hørt et pip. Noen som har fått samme mail og gjort noen erfaringer?

Det står vel "inntil fire uker før" i den e-posten. Vi hadde mars/april i kontrakten, vi valgte også Røyken og fikk plutselig tlf 22/3 med henting 24/3. :-) Den verste ventingen var helt klart de siste par ukene før forhandler ringte. :-)
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hva kommer Nissan med i dag?
mandag 16. april 2018, klokken 09:33
Dette er bare en teaser for en reklame for Nissan Leaf 2018. Video #2 ligger på deres FB side "Nissan Electric".
#13
Sitat fra: Amatøren på søndag 25. mars 2018, klokken 17:18
@Løve: Innlegget ble lagt inn i går, men synlig først i dag...... Lang ute på dagen/ettermiddag.....

Stiller seg i rekken av tragiske oppførseler av forum software.

Som skrevet lagt ut i går og da 10:28 hvis vi kan stole på tidsstemplingen. Så han fikk nok bilen i går (lørdag).

Gratulerer til AQN
#14
EK876** leveres ut om et par timer fra Røyken.  :) Bestilte fra BN Oslo i starten av oktober.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvor plasserer dere bombrikken?
onsdag 21. mars 2018, klokken 01:24
En Martin skrev følgende om det samme spørsmålet på Facebook-gruppen "New Nissan Leaf 2.0 owners Norway" 3. mars.

"Har ikke montert enda, men er et stort hulrom oppunder panseret, så blir vel et sted oppi der kan jeg tenke meg."

Venter fortsatt på bil så vet ikke selv enda.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA