Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vroomvroom

#1
Model X 2014 - 2022 / Varsler etter service
onsdag 18. januar 2023, klokken 16:54
Hadde TMX 2018 på "service" pga defekt sidespeil.

Dagen før poppet det opp masse varsler om at antispinn, stabilitetskontroll, ABS, regenering osv var deaktivert.
Så jeg slang med det også på fiksen og de sa de skulle se på det.

Fikk beskjed om at de byttet en haug sensorer, så hentet jeg bilen etter drøye 3 timer og midt på motorveien slo alle varslene inn på nytt.

Andre som har opplevd lignende?  Jeg kan forstå filskifte varsler og alt sånn mtp sensorer mtp skitt og snø osv osv.

Men antispinn, ABS, regenerering osv osv burde jo ikke ha noe å si på disse sensorene?   Jeg avventer fortsatt svar fra Tesla etter 2 dager da jeg meldte i fra.

ville bare høre om andre har opplevd lignende nå om det bare er software som er fucka eller faktisk bilen
#2
Ble mildt sagt sjokkert når jeg gikk inn på finn å sjekket prisen for en 2018 modell X med lav KM og sendt registrert så de faktisk har 10-11mnd igjen på garantien

Bilene er nedi 400.000. Og jeg er bombesikker på at jeg kunne prutet det ned til 370k om ikke mer.

Når jeg sjekket sist i September 2022, så var tilsvarende biler med lik km på 580-650k
Hva i huleste har skjedd??

Nyhetene om at Tesla Y dropper prisene skjedde jo nå nylig, men hvorfor skal det gå utover X også?  Er jo som å sammenligne epler og pærer.
Vi forstår jo at det vil ha en eller annen effekt.

Men 200.000 på under et halvt år?   Yikes.
#3
Kjøpe elbil? / Ny "konebil"
onsdag 26. oktober 2022, klokken 20:13
Håper noen kan tipse meg om noen fine "konebiler" der ute.. les: Egentlig litt mindre bil.
Som egentlig jeg også må kunne bruke ( 190Høy) med 2 barneseter.. Dog 1 er snart ute av barnestol så plass vil nok ikke være stress. Og samtidig ha god rekkevidde.. Er vant med en E-golf som går 150km i dag..Så alt nærmere 400km vil jo være som en drøm.

Men!  Dama vil jo gjerne ha en litt stilig/sportslig bil. Jeg tenker maks 400k, men kaaan strekke meg til 500k.. Men da skal det liksom være top of the line perfekt, noe jeg ikke har sett selv enda om jeg skal være ærlig..Føler at bilene koster mer enn de burde akkurat nå.

Har sett på:
    Tesla Model 3, Helst under 400k, lav km og ikke eldre enn 2021
    ID5, kunne vært aktuell dersom den nærmet seg 400k bruktverdi
    Enyaq Coupe- Er nærmest perfekt utseendemessig for dama, men 100k for dyr.. Spm er om dette vil ned?

#4
Model X 2014 - 2022 / Nye for seter?
tirsdag 04. oktober 2022, klokken 09:57
har Creme fargen på en TMX 2018.  "Vegansk" lær.

Fikk prøve en modell x med "delskinn" i forsetene, og de var jo komfortable som fy kontra mine som klemmer rævva uansett.

Noen som har erfaring med å bytte seter? Evt pris på det?  Man blir jo nummen i den siden det klemmes på etter 2 min, så er ikke stress sånn sett.. Men for min egen del er det jo litt deilig å slippe klemminga, dama er heller ikke noe fan av den klemmingen, men it is what it is.

Takk for evt tips og råd.
#5
Model X 2014 - 2022 / Barneutstyr til model X 6 seter
torsdag 25. august 2022, klokken 10:32
Lurte egentlig bare på om folk har lyst å dele litt diverse ting de har til sin TMX 6 Seter sånn mtp småbarn?

Jeg leter iherdig om dagen etter ting for å gjøre livet litt lettere.
Spesielt da etter en setebeskytter, både til baksiden av forsetet, og til andre rad. ( Til forovervendt og bakovervendt sete)  Det finnes mange der ute, men de er jo ikke akkurat pene å se på, eller så har de en forferdelig plastikklomme som gjør hele skjermen dårlig. Nå er det heldigvis bare på langtur vi tar med ipad o.l   Så de burde derfor også være estetisk pene utenom når man fyller de til randen med ting og tang til tur.  Har vurdert å sy en egen versjon å bruke borrelås til sparkesettet, og evt finne en smart ipad holder. Men virker til å være begrenset på tesla modellene hva man kan få tak i.

Og ikke nok med dette, så leter jeg etter noe en kopp holder man kan feste til bilstolene, her har jeg funnet en del, men det gjenstår å få testet de ulike versjonene ettersom alle ser jalla ut med plastikkskruer som 2 åringen her i huset lett hadde knekt etter 2 runder med å prøve å sette fra seg drikkekoppen  :laugh:

Del gjerne deres funn hvis dere har noen og evt hva erfaringen er med det.
#6
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rekkevidde forskjell med dekk str
torsdag 18. august 2022, klokken 13:31
Sitat fra: geear på tirsdag 09. august 2022, klokken 13:00
Kommer helt an på bruk og kilometer det. Min hadde 315-317 km typical etter ca. 50k km og i underkant av fire år. Mener den hadde 327 km da jeg hentet den fra Tesla, men maks ble fort 323 før det begynte å dale litt til.

Syns 360 km typical hørtes mer rart ut enn 301, men kan det være en raven standard range (vet ikke om raven noen gang ble levert som SR), så er den vel en del mer effektiv enn de gamle X-ene.

Hmm.. Ja denne har gått 70k.   Jeg er usikker om det står på typical eller rated, men det er den som viser minst rekkevidde hvertfall.. Og det later til å stemme relativt greit mtp den kjøringen jeg har hatt hittil i form av antall km kjørt og hva den estimerer.   Men får ta en batterisjekk på tesla å se, kan vel ikke koste så mye.
#7
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rekkevidde forskjell med dekk str
torsdag 18. august 2022, klokken 13:29
Sitat fra: BjarneD på tirsdag 09. august 2022, klokken 12:48
Avlesningen påvirkes ikke av hvilke hjul du setter på. 301 km typical høres veldig lavt. Jeg ville bedt om en batterisjekk hos Tesla.

Hmm får gjøre det, vet du hva det koster/hvor mye tid det tar?   Husker ikke her og nå om det er typical eller rated.. Men den rekkevidden justerer seg vel løpende mtp forbruket man har over tid?  Og denne bilen har kjørt med 22 tommere på sommertid nå i en lengre periode.

Mtp forbruk ligger jeg på 198 kw/h i displayet som regel, går fort til 260 når jeg ligger i 120km/t. Og har forstått at det er nogenlunde "normalt" ?  Så derfor jeg også stusser på rekkevidden.. Hvis jeg har samme forbruk som alle andre, men veldig mange mindre kilometer.
Bilen har blitt supercharget en håndfull ganger bare, og ellers blitt hjemmeladet fra 20-80% nesten utelukkende.. Kan telle på 1 hånd hvor ofte det har vært ladet til 100%  ::)
#8
Har servicetime om ikke lenge, mtp at jeg har opplevd "shudder" under akselerasjon.

Jeg har ikke fått noe bekreftelse annet ett at jeg har time, men har ikke fått noe estimat ?
(har rapport inn vindstøy fra vindu, og et par sensor beskjeder som burde sees på )

Jeg har altså rapport inn 4 problemer
Shudder - Vindstøy/susing - Sensor sikkerhetssystem trenger service beskjed - FWD sier det er hindringer når det ikke er det

Jeg regner jo med alt er på garantien ( bilen er innafor garantitid)? Men burde de ikke informere om det før man evt står der å får den feite fakturaen?
Og vil man ikke få beskjed om man får lånebil?

Er ny på tesla service opplegget ^^
#9
Tesla / Tesla service / vedlikehold DIY
tirsdag 09. august 2022, klokken 14:10
Noen her som gjør litt DIY service på sin tesla?
Er selv flink med henda, og har nok av verktøy tilgjengelig ( ikke hardcore spesialverktøy ++ )   
Og føler jeg kunne nok gjort mye av småtteriet som kanskje ikke tar all verdens tid og kan gjøres i garasjen.

Men vil gjerne høre andre sin erfaring og evt hva de gjør?  Finnes det "tesla" verksteder som ikke er offisielt tesla sine verksteder som ikke er urimelig på pris heller?   Ser at Bilexperten har sine servicepakker på Tesla, men etter litt rådføring med en bekjent mekaniker som også har TMX så sier han at selv de er overpriset og melker et marked som ikke enda alle andre i bransjen har turt å bevege seg inn på.
#10
Har nylig fått en TMX 2018.  Og jeg googler meg rundt hver dag når jeg lurer på hva som er "normalt" eller hvordan andre løser ting, resultatene er jo alltid overdådig og man blir dratt hit og dit uten at man egentlig finner det man leter etter.

Så prøver her.
Når man skal "overstyre" falkevinge dørene når de ikke åpnet seg helt grunnet hva enn "hindring" sensoren ser.  Går det an å redusere nivået på lyden / pipet som kommer? 

Evt hva gjør andre når dørene ikke går helt opp ved bruk av keyfob eller display? Jeg må ærlig talt si at jeg aldri har sett andre Tesla X biler åpne vingedørene før, så det er alltid noe jeg må finne ut av selv og hvordan man løser det..  Det er bare dag 4, og jeg har slått hodet i dørene 4 ganger når jeg skal ta ut 2 åringen av bilen grunnet at jeg ikke har åpnet dørene helt opp  8)

Gleder meg mildt sagt IKKE til de gangene det blir aktuelt å åpne i parkeringshus  :-X
#11
TMX Hjul, dekk og felg. / Rekkevidde forskjell med dekk str
torsdag 04. august 2022, klokken 08:28
Lurte bare på andre sin erfaring her.

Har 22 tommer dekk på 2018 TMX 75D

Rekkevidden fulladet står på 301 KM (rated? Kanskje typical? jaja den som viser minst)
Samtidig så har en bekjent av meg 2019 TMX 75D ( samme antall km kjørt) med 19 tommer og han får 360 km på rekkevidden fulladet i samme visning ( altså den som viser minst)

Er det virkelig så store forskjeller i avstand?
#12
Model X 2014 - 2022 / Manuell åpning av falcon dørene
søndag 31. juli 2022, klokken 08:43
Jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, men har det noen gang vært forklart hvorfor det ikke er en form for mulighet å åpne falcon dørene manuelt?

Vet det er en sikkerhetsline bak høyttalerne som man kan nappe i for å åpne, men da må du være relativt sterk for å dytte opp døra også ( dette er jo i "nødstilfeller" )

Men ja, jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke er designet en mulighet for å åpne de manuelt også? Med feks assistert åpning med motoren.  Ville jo tro det tillot at slitasje ++ ville vært mye mindre for de gangene man dropper å bruke automatikken.   Eller er det noe som gjør at man kan gjøre det og jeg bare har vært blind?
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Forsikre Tesla X ( brukt )
fredag 29. juli 2022, klokken 20:40
Sitat fra: RJK på torsdag 28. juli 2022, klokken 12:35
Finnes allerede tråder på forsikring av TMX. Sterk fordel å gå inn og lese på disse, fremfor å starte nok en tråd på noe som det allerede finnes mange svar på.

Gjerne legg ved link hvis du har de "lagret" e.l   Jeg blar sjelden lenger enn 3-4 sider tilbake på forumer, Når svarene på side 3 allerede er fra i fjor. i tillegg er søkefunksjonen her etter min erfaring dårlig og gir sjelden resultat.   ipso facto så blir det mye av det samme ute å går :)
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe Model X 90D
onsdag 27. juli 2022, klokken 23:40
Sitat fra: Hideyowife på onsdag 27. juli 2022, klokken 17:26
Litt komisk å lese i X forumet at flere sier "kjøp en Model Y". Som om det er det samme? Vi kjører Model 3 (vår første Tesla) og jeg planlegger selv å kjøpe en Model X neste høst. Vi prøvekjørte Model Y og ble bare skuffet. Du skal lete lenge etter en bil med mer hjulstøy på motorvei. Dårlig på landevei var den også, noe som overrasket oss siden vi trodde en liten SUV ville være mer komfortabel på landevei enn personbilen vi ente med å kjøpe.


Helt enig i deg, greit at mange har hatt en dårlig erfaring med TMX.. ( Rettmessig også såklart )   Men å pushe på folk en Model Y og si det er "samme"... Spør meg selv om de egentlig har prøvd begge to ?  Er helt 2 forskjellige verdener.

Jeg satt meg inn i TMY for å prøvekjøre Tesla for første gang.. Og det tok ikk mer enn kanskje 2 sekunder før jeg sa til fruen " Nope..Denne skal vi ikke ha.. Også til 700k?? " 

X derimot.. Ja nå burde jeg nok holde munn frem til jeg evt ikke står der med henda i lomma hver 6 mnd med en ny feil som må rettes opp i, for det er jo noen som dessverre har den erfaringen med modellen.  MEN.. Helt annen verden i mine øyne... Dog nå skal det sies at jeg har plass som prio 1.  Og 6 seteren til TMX sin plass er en drøm i mine øyne med 2 medium str hunder og 2 barn som skal være med på Norge/Europa Rundt ferie de neste årene.

Dog det skal sies..tesla X sitt føresete burde ikke vært så hard mot skinka for oss som blir skviset inn.. Men igjen så er alt annet bare positivt ( utenom bruktprisen som de over her sier )   

Men slik jeg forstår det så regner man med å kunne få "MVA" tillegget med på bruktbilene også.. Slik at de fleste forhandlere selger nå bilene med noen titusener ekstra enn det de ville gjort hvis MVA reglene ikke hadde vært reelle.  For hvorfor ikke right?  Kan man tjene noe ekstra på tull så gjør man jo det.
#15
Tesla / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
onsdag 27. juli 2022, klokken 23:32
Var hos Tesla i dag i regi av kjøp av brukt TMX.. Spurte like greit om hva leveringsplan for de nye X'ene er tilfelle lotto kupongen inntreffer

Men han kunne garantere at ingen i Norge ville få TMX 2022 modellen før 2023.  ::)

Han hadde tidligere i uka pratet med en i fra Tesla tyskland som visstnok hadde litt "info" og sa at Norge var en "prio" men samtidig ikke  ???    Hvordan det skal tolkes får så være tenker jeg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA