Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Motorwatt

#1
Tesla SW og AP / Er du S3XY?
lørdag 08. april 2023, klokken 18:44
IMO: Spesielt i dette subforumet er det vanskelig/umulig å vite type Tesla det "snakkes" om. Etterhvert er det tildels store forskjeller på mange av bilene. Fint om man da kan legge det inn i Profildata, og da enten som "Personlig tekst" eller "Signatur". Som på dette innlegget...
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2023.6.x
onsdag 05. april 2023, klokken 11:38
Har ikke merket noe forskjell, og ég tala alls ekki íslensku
#3
Fra 01.01.2019:

Tesla Model X 75D kostet 727.720 kroner. Tesla Model X 100D koster nå 875.120 kroner. Det er en prisforskjell på 148.400 kroner.
#4
    Kan være flere årsaker:

    • Potensielle kunder venter på en USS-løsning
    • Økt produksjon de ikke klarte å få levert før måned/kvartals-avslutning
    • Kunder venter på HW4
    • Kanskje ikke lett å selge biler som er eksteriørmessig ganske lik slik den var for 10 år siden


#5
Tesla SW og AP / Sv: 2023.6.x
tirsdag 04. april 2023, klokken 02:14
2023.6.11 installert nå
#6
Tesla SW og AP / Sv: Model y boombox
mandag 03. april 2023, klokken 21:47
Blir ikke det samme sak?
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 03. april 2023, klokken 21:33
Nå er vel mye av "skylden" Nasdaq..
#8
Tesla SW og AP / Sv: Model y boombox
mandag 03. april 2023, klokken 21:32
Horn med flere toner er ikke tillatt på biler her i landet.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
fredag 31. mars 2023, klokken 17:55
Tja. I 2022 økte salget av elbiler med 60%. Ladenettverkene klarer ikke å holde tritt, og vil sannsynligvis skape køsituasjoner om få år på de mest trafikkerte stedene. Da må Tesla-eiere pent stille seg i køen de også. Derfor tror jeg at en eksklusiv tilgang til Superladere ville kunne vært verdifull for ganske mange i valget av elbil.

Men nå er vi (igjen) langt fra tema.....
#10
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
fredag 31. mars 2023, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mars 2023, klokken 13:40
Sitat fra: filtvet på torsdag 30. mars 2023, klokken 07:12Veldig rart at de solgte ladenettet...
Det er jo ikke solgt! Tesla eier dette selv, men de har åpnet mange lokasjoner for lading av andre bilmerker. De kan antakelig stenge de aller fleste plassene igjen dersom de skulle ønske det.

Opprinnelig skrev jeg "solgte" i anførseltegn, med det ble visst "lost in translation"...

Men: Når elbilene blir likere, og konkurransen blir hardere, så burde man kanskje tatt vare på det som var helt unikt. De sparer milliarder (sammenlignet med andre i samme bransje) på ikke å annonsere og reklamere. Bedre reklame enn det unike ladenettet til Tesla finnes knapt.

ps. Nå ser det heldigvis ut som det ikke medfører utfordringer i Norge. Ennå... ( idag begynner påskeutfarten, og da får det vel kjørt seg)
)
#11
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
torsdag 30. mars 2023, klokken 11:11
Sitat fra: geear på torsdag 30. mars 2023, klokken 09:33Skal ikke se bort fra PR-verdien i det. Musk har tross alt vist seg å være et markedsføringsgeni.
Det jeg mener han er god på er å ta æren. Derfor har han lagt ned PR-avdelingen slik at han personlig kan formidle alt det positive. Har han noen gang kommet med noe negativt, eller noen gang besvart spørsmål av negativ karakter som det ikke finnes noen løsning på? 

Han blir geniforklart for alle funksjoner i hele bedriften. Teknisk, økonomisk, PR og markedsføring, administrasjon og ledelse, HR, etc. Ingen skal fortelle meg at han han aktivt deltar  i alt som rører seg i Tesla (+ flere andre selskaper). Og det hjelper godt for imagen at han har en stor skare persondyrkere som støtter han i vått og tørt. Dette er et fenomen som sannsynligvis har sin opprinnelse i "The American Dream" hvor økonomisk suksess er blant de viktigste indiegrensene.
#12
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
onsdag 29. mars 2023, klokken 13:47
Det er jeg veldig enig med deg i. Tesla har kommet for å bli, og gudskjelov for det...
#13
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
onsdag 29. mars 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:25Det er flere som leverer bra elbiler, ingen tvil om det. Problemet for en del produsenter at at de tjener lite penger på disse. De må delta mer aktivt i utviklingen og ikke la Tesla være benchmark for nyutvikling. En av deres hovedutfordringer mener jeg er nettopp det du beskriver som "store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc." De må altså skjerpe seg på måten de "driver butikken på". Etter min mening henger de igjen i gamle vaner og tradisjonelle tankesett. Det er vanskelig å hevde om Tesla.... på både godt og vondt.
Jeg vil/kan snu litt på det. Tesla har som de fleste ungdommer voksesmerter. Og det bare med 4 modeller. De klarer fremdeles ikke å betjene delelogistikken, og mange opplever tildels lange ventetider på deler. Noe burde de lært på 10 år (og ja, før alle nå trekker sammenligninger med andre produsenter, så finnes det nok å ta av blant disse også, men nå snakker vi om Tesla). Tesla lager heller ikke unike elbiler lenger. Både på teknikk og rekkevidde finnes det allerede konkurrenter, og flere kommer "daglig". Også for Tesla finnes det en nedre grense på hva de kan gjøre med prisene for å holde salget oppe.

Én ting har de gjort, og det er forenklingen med bestillingsprosedyren, men også her kommer konkurrentene for fullt. De "solgte" arvesølvet ved å åpne Superladere for alle. Merkelig beslutning spør du meg. Konkurrentene har alle en stor fordel, og det vil vi merke etterhvert. De slipper å forholde seg til en Musk-type.
#14
SitatSamt 2stk LR Hvite med hvite seter til 469 ink mva (KUPP!)

Under 500K har vel ikke MVA?
#15
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
onsdag 29. mars 2023, klokken 11:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:55
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Hvorfor er tesla-eiere så ivrige etter å forsvare dårlige beslutninger?
Hva mener du med "tesla-eiere" jeg antar at du ikke mener alle. De som skriver her representerer jo absolutt ikke en gjennomsnittlig eier. Det er også eiere her som ikke forsvarer Teslas valg.
Men for noen av de som forsvarer Tesla (nærmest ukritisk) er nok Confirmation bias inne i bildet, og andre er nok rimelig overbevist om at Tesla gjør riktige valg. Sikkert flere grunner også.
For meg fremstår det eksempelvis veldig merkelig at de som ikke eier, og som heller ikke ser ut til å ville eie, har så mange negative tanker og meninger om Tesla. Hva kan det skyldes?
Sitat fra: filtvet på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:10Tesla selger bra nå, men jeg tror det er max 2-3 år til før de andre merkene er like gode så da er det nok game over og tesla blir en nisjebil.
Dette er det ikke få som har sagt så lenge Tesla har produsert biler. Jeg tror heller det kan bli motsatt, nemlig at dersom ikke de "andre merkene" virkelig ikke skjerper seg så kan noen av dem være historie om noen år.
Hva mener du med å skjerpe seg? De aller fleste som produserer elbiler leverer da bra biler? Men de har store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc. Tipper at VW har rundt 80 millioner biler på veiene World Wide. Tesla har et par millioner. Tesla klarer seg nok, og det gjør også de aller fleste av de andre. Vi kommer heldigvis aldri i en situasjon hvor vi bare kan kjøpe Tesla-biler. Noe som nok er Ultra Fansens våte drømmer...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA