Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - benjadin

#1
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
tirsdag 26. mars 2024, klokken 06:53
Er fornøyd med Nettbil. Alt gikk på én dag. Har sett at bilen min er på Finn nå (2021 M3 LR, rød, 53000 km) annonsert til først 379 000, nå 359 000, og jeg fikk 322 000 fra Nettbil. Selv om forhandleren skulle få solgt til den prisen er jeg fornøyd med det jeg fikk mot å slippe klargjøring, annonsering, prøvekjøringer og reklamasjonsansvar.

Jeg sjekket flere muligheter for innbytte/kommisjonssalg og ville nok ikke sittet igjen med mer hos andre.
#2
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
tirsdag 26. mars 2024, klokken 06:42
Sitat fra: jlan på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: Nimrad på torsdag 09. februar 2023, klokken 17:37Husk å kjøpe overgang fra typ camping-plugg(vet ikke hva den heter) til schuko(vanlig stikkontakt). Campingplasser har egne typer plugger.

Jeg synes elbil har enormt potensiale til campingferier. Ja, de mangler rekkevidde, men de kan også by på strøm. Nå er det ikke støtte for V2L(Vehicle to Load) på Model Y enda, men hardware er der, så det er jo lov å håpe.
I "pionertiden" koblet vi alltid bilen til uttaket på campingplassene, men det er nok begrenset med plasser de tillater det nå.

Ellers går det ganske greit å forsyne campingvogn med 12V fra bilen. For Model X var det veldig greit da det var 12V uttak i pluggen. Jeg er litt usikker på om bilene med 15.5V batteri har det. Model 3 har det ikke, så der må en ha en egen kabel til 12V uttaket (jeg har også solcellepanel,  og "låner" også litt strøm fra parkeringslysene under kjøring i mørke). Uansett bør en ha en DC-DC lader mellom bilens 12V og campingvognbatteriet. Det gjør at batteriet får riktig ladespenning. Laderen bør være tilpasset den strømmen som er tilgjengelig, og helst være isolert. Det kan være vanskelig å finne ladere som gir strømbegrensning, god ladekurve og samtidig er isolert. Jeg har derfor en Victron 12-12-9, og etter denne en Mascot DC/DC 12V 4A.

Hei! Leter etter gode svar på dette og håper du har peil, ser jo ut som det. Har en 2024 TMY LR og i følge instruksjonsboken er ikke hjelpestrøm tilgjengelig i tilhengerkontakten. Har aldri prøvd campingvogn men har lyst til å leie en liten en (Mink Camper, T@B 320 eller liknende) en helg for å prøve. Hvordan kan jeg lade hengerens innebygde batteri hvis ikke den får strøm til annet enn kjørelys fra bilen? Eller tror du denne typen batterier har nok kapasitet til å gi strøm til lys og diverse gjennom en helg uten tilkobling til nett? Om jeg på annen måte kan koble den til strøm fra bilens strømuttak setter jeg også pris på tips til kabler/overganger som trengs. Håper du kan hjelpe!
#3
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
mandag 29. januar 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Håvar på fredag 19. januar 2024, klokken 07:49Ditt eksempel på rett over 50% er litt høyt. 380-400k synes jeg virker helt urealistisk. Rebils 305' (og ca 40%) synes jeg ikke virker så ille gitt at det er snakk om en 3 år gammel sedan.

Solgte bilen i dag gjennom Nettbil for 322 000, helt i tråd med hva alle unntatt Tesla forespeilet. Litt bedre enn Rebil så for seg, mens Marcusbil var ganske spot on med sin verdivurdering. Meget godt fornøyd!
#4
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
fredag 19. januar 2024, klokken 11:08
Sitat fra: Håvar på fredag 19. januar 2024, klokken 07:49Bruktmarkedet har ikke vært i vater når det gjelder elbil de siste ti årene så det er vanskelig å sammenligne.

Nei, det er nettopp det. Vanskelig å si. Ble kontaktet av Marcusbil nå som forespeiler salgspris et sted mellom 340 og 370k og at jeg betaler 20k + omreg av det. Det er innafor for meg. Har også mer tro på Marcusbil enn Rebil som Tesla-selgere generelt. Det koker da ned til om vi vil ha ny bil nå eller ikke :)

Side note: Bilen min er rød, den dyreste fargen som vi betalte ekstra for fordi vi gjerne ville ha, men som selgere ser på som "sær". M.a.o. noe som jeg ser på som en fordel for den rette kjøperen er for forhandlerne snudd til en ulempe. Jeg hadde gladelig betalt mer for en rød kontra hvit M3 (faktisk den eneste aktuelle fargen på denne bilen for meg) om jeg shoppet i bruktmarkedet selv - elsker røde biler.

Kanskje et problem med min røde bil er at forhandlere vil selge raskt og ikke tar seg tid til å vente på kjøperen som betaler ekstra for rød, men om jeg selger privat så har jeg jo den tiden. Vet uansett ikke om jeg gidder det styret.
#5
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
fredag 19. januar 2024, klokken 07:36
245 000(!) blir jeg tilbudt av Tesla for min 2021 M3 LR med 53 000 km. Rebil.no tilbyr 305 000 kontant på dagen eller estimerer 315 000 ved kommisjonssalg. Venter på tilbud fra et par andre. Tilsvarende biler ligger på Finn fra 380-400 000 hos (vel optimistiske) bruktbilselgere. Nypris 520 000 i februar 2021. Lurte på om vi skulle bestille en Y nå, men spørs om jeg ikke beholder 3-eren et år til når det verste verditapet allikevel er over og jeg får såpass lite for den.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
tirsdag 28. november 2023, klokken 16:46
Vi har en tidlig 2021-modell Tesla Model 3 Long Range som vi er megafornøyde med, men utskiftningstrangen begynner å melde seg. Ingen annen grunn enn at forandring fryder, siden garantien gjelder en god stund til. Men er det egentlig noe på markedet som kan levere det vi er interessert i til 5-600 000 kr?

  • Størrelsen på bilen er ikke så viktig, men heller samme størrelse eller litt mindre enn vesentlig større.
  • Baksete- og bagasjeplassen er ikke så viktig (har én baby og ikke planer om flere). Model 3 er mer enn stor nok.
  • Må kunne fås i andre fargepaletter enn Obos-blokk (Polestar er f.eks. utelukket pga. kjedelige farger). Vi har Model 3 i rød og liker fargen kjempegodt.
  • Rekkevidden bør være 500+ km WLTP, siden vi bruker bilen primært til langtur. Model 3-en vår har vært i Portugal, Italia og Irland på tre somre.
  • Ladehastighet ikke så viktig, vi kjører aldri dritlangt per dag.
  • Ikke kinesisk

Jeg kommer liksom bare til ny Model 3 som alternativ... som for så vidt kanskje er greit nok, men jeg er såpass glad i å blinke ut av rundkjøringer at jeg faktisk ikke tror jeg orker blinklys på rattet.

Noen som aner råd, eller bør vi kanskje sitte på gjerdet med Model 3 et par år til og se hva som kommer?
#7
Sitat fra: Pett på søndag 14. mars 2021, klokken 14:16
Hei. Er det noen av dere som vet hvor mye strøm bilen blir levert med? Må jeg forberede noe før superlading, eller trekkes bare kostnaden fra kortet jeg betalte reservasjonen med?

Jeg fikk min levert for to uker siden med 88%, som er der ladingen stopper om du makser den innenfor "daglig"-delen av SoC. Superlading gikk av seg selv med det kortet jeg betalte reservasjonen med.
#8
Model 3 / Sv: Nytt hengerfeste låser seg ikke skikkelig
mandag 08. mars 2021, klokken 13:18
Sitat fra: Handyman på mandag 08. mars 2021, klokken 11:23
Min erfaring er at Wesftalia-krokene nesten aldri er så enkle å sette på som det vises. Er det bare litt smuss i "mottakeren" får man problemer. Har man HF på i lengre tid, får man problemer med å ta det av.
Det kreves regelmessig renhold og smøring hvis man i det hele tatt skal få mekanismen til å fungere noenlunde OK.
Men slik jeg har forstått det, skal det sitte godt nok dersom man får ut nøkkelen.

Takk for innsikt. Har ikke grunn til å tro at det er noe smuss inni der siden dette er helt nytt og beskyttelsen har sittet på, og jeg kan heller ikke se noe. Jeg ser om jeg får smurt litt mer og om det hjelper. Har også sendt henvendelse til Tesla om det samme, naturligvis. Erfaringsmessig tar det bare veldig lang tid å få svar.

Sitat fra: knegg på mandag 08. mars 2021, klokken 13:13
Hva burde man smøre med?

Jeg har iallfall smurt med slikt universalfett, vet ikke om det er det beste, men det kan vel neppe være helt feil: https://www.clasohlson.com/no/CRC-Universalfett--100-ml/p/31-9136?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=Cj0KCQiAs5eCBhCBARIsAEhk4r5DZiY-cdIy977D_Q2nKl79KoVszamZYo0MFuScbqsNzoUbXb4wVqgaArb6EALw_wcB

Det har ikke hjulpet noe så vidt jeg kan bedømme.
#9
Model 3 / Nytt hengerfeste låser seg ikke skikkelig
mandag 08. mars 2021, klokken 10:07
Jeg har helt ny bil og skulle sette på hengerfestet for første gang. Låsen snurrer ikke elegant på plass inn på grønn sone sånn som i animasjonen på gjør-det-selv-sidene til Tesla. Det kommer en tillitvekkende "tsjunk"-lyd, men hjulet på hengerfestet snurrer da bare sånn halvveis tilbake mot grønt. Så krevde det at jeg brukte litt krefter for å tvinge hjulet helt over på grønn sone så det spretter inn igjen slik at jeg får vridd om og tatt ut nøkkelen. Den er da dessuten bare så vidt inne på grønn sone, se bilde.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Er milevis unna den silkemyke opplevelsen til han her: https://insideevs.com/news/356304/tow-hitch-installation-tesla-model-3/

Har noen andre liknende erfaring? Det står tydelig i instruksjonene at hengerfestet er trygt å bruke når man får tatt ut nøkkelen, men det føles ikke helt bra. Har prøvd å smøre inn delen man setter inn med fett uten at det ble noe bedre. Håper på en enkel fiks, men skal uansett ha bilen inn pga. en lakkdefekt, så får reklamere da om ikke det er noe jeg får gjort med det selv innen den tid.
#10
Min med VIN 881XXX ble lastet inn i Zeebrugge 17.2. og har levering 24.2., så jeg regner med den kom i land i dag, men den har ikke blitt registrert ennå. Rød/svart LR
#11
Får bil neste uke, VIN 881xxx.
#12
Rød M3LR bestilt desember har nå forventet levering februar. Jeg ble for øvrig matchet med en bil allerede 23.12. som jeg takket nei til pga. leasing på min nåværende bil som går ut i februar; den hadde VIN som sluttet på 841896. Er ikke det ganske høyt for å være allerede i desember?

Vil det ikke alltid være stegvise forbedringer og oppgraderinger på disse bilene? Uansett når man bestiller vil det kunne være ergerlig å se at de som får bil tre måneder senere får noe en selv ikke har fått. Og samme med rykter om priskutt. Jeg velger å fokusere på alt det jeg får som er forbedringer siden 2019, og det er heller ikke lenge siden priskuttet i fjor. Eneste jeg blir litt furt av er hvis jeg ikke får nye frontlykter, men jeg skal kunne leve med det også!

Tesla har hele veien vært eksperter på å underminere sitt eget bruktmarked, med jevnlige rentekampanjer, forbedringer og priskutt som gjør det farlig attraktivt å kjøpe nytt fremfor brukt.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Apple CarPlay sluttet å virke
fredag 18. oktober 2019, klokken 10:37
Jeg hadde stabilitetsproblemer med min 7 Plus med iOS 12, og det ble ikke bedre med iOS 13 i første versjon.

Fikk iPhone 11 for to-tre uker siden, og den var fra starten av like ustabil som 7-eren (samme firmware), men fra og med firmware 13.1.3 ser det altså ut til å fungere feilfritt :)
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Apple CarPlay sluttet å virke
torsdag 17. oktober 2019, klokken 09:52
Oppdatering: Jeg mente selvfølgelig iOS 13, og det løste seg med oppdateringen 13.1.3. Nå fungerer det stabilt også.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Bra og mindre bra med Leaf!
onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:52
Mindre bra: De med lang overkropp har bakspeilet midt i fleisen. Jeg må dukke ned for å se om det kommer noen gående mot gangfelt f.eks. Skulle gjerne ha kunnet jekke setet ned 10 cm til.

ChaDeMo er dritt.

Ellers synes jeg det er en bil der de har truffet helt riktig på utstyrsnivå kontra pris. Har Launch Edition med alt unntatt skinn, Bose og selvparkering. 360-kamera, adaptiv cruise som i mine øyne funker mye bedre enn Tesla sin som er overstadig nervøs, varme i baksetet, gode lys, grei lyd selv uten Bose. Har kjørt biler som er mange ganger dyrere med dårligere spec på disse tingene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA