Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenw

#1
Model Y / Sv: Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000
fredag 28. januar 2022, klokken 12:45
Tilgjengelig igjen, bestilling bekreftet.
#2
BMW iX / Sv: Felger til vinter
onsdag 03. november 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Trond.m på onsdag 03. november 2021, klokken 08:11
Sitat fra: espenw på onsdag 03. november 2021, klokken 07:15
Utfordringen er at BMW Norge har 'glemt' å gi beskjed til blant annet Continental og Nokian om at bilen kom på 235/60R20, de ble gjort oppmerksom på dette gjennom andre kanaler.
Din teori eller innside-fakta ? 😉

Innside-fakta  :-X
#3
BMW iX / Sv: Felger til vinter
onsdag 03. november 2021, klokken 07:15
Utfordringen er at BMW Norge har 'glemt' å gi beskjed til blant annet Continental og Nokian om at bilen kom på 235/60R20, de ble gjort oppmerksom på dette gjennom andre kanaler. Det betyr at produksjonen av dekk med nordisk gummiblanding i denne dimensjonen kom i gang på et mye senere tidspunkt enn det som hadde vært ideelt.

Det ironiske er å se BMWs kampanje i sosiale media for sine egne 'sikre' vinterhjul når de ikke engang er i stand til å levere nordisk gummiblanding til sitt nye flaggskip.....
#4
Sitat fra: mroek på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:40
Sitat fra: espenw på tirsdag 31. mars 2020, klokken 17:45
Har fått beskjed om å bytte klosser foran innen 4000 km. Ser at det er godt over halvparten igjen på disse. Vil det være nok å kun bytte slitasjevarsler? Ingen utfordring med rust.
Hvis slitasjevarsleren faktisk er trigget fordi klossene er slitt, så er det definitivt ikke over halvparten igjen på dem. Slitasjevarslere er jo laget slik at den ikke skal trigges før det er så lite igjen på klossene at de må skiftes innen forholdsvis kort tid, men noe margin er det jo.

Godt poeng! Da er det egentlig nødvendig å sette på nye slitasjevarslere i samme slengen!
#5
Har fått beskjed om å bytte klosser foran innen 4000 km. Ser at det er godt over halvparten igjen på disse. Vil det være nok å kun bytte slitasjevarsler? Ingen utfordring med rust.
#6
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 04. september 2019, klokken 15:31
Tok service hos Auto Fornebu idag, betalte 2490,-

Kupefilter og bremsevæske byttet etter 2 år og 65K, neste service 09.2021. 

Inn og ut på 50 minutter, meget fornøyd.

De opererer med fastpris på stor (3490,-) og liten (2490,-) elbil.

https://elbil.autofornebu.no/collections/elbil-service

#7
Model 3 / Sv: Prisutvikling brukt Model3
mandag 03. juni 2019, klokken 13:13
Det interessante hadde vært å se hva bilene faktisk ble solgt for, ikke hva de annonseres til.
#8
Audi e-tron / Sv: Sommerdekk
onsdag 24. april 2019, klokken 07:39
Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:49
Takk for godt svar @Orbit. Bittelitt skuffet men mulig det er bare fordi jeg har lest så mye marketing skryt om Eagle F1. ;) Dog, hvis det er flere dB forskjell, underbygger det min litt negative erfaring fra tidligere, med Bridgestone Turnanza, som jeg hadde på en 2014 mod. Mazda 6. Men den ble levert uten støyisolering. Nå ha jeg kjørt 50-60 km. inkl. noe motorvei i og rundt Oslo i opp til 100 km/t. og forskjellen oppleves mindre enn andre biler jeg har hatt, når jeg har gått fra piggfrie vinter- til sommerdekk. Sommerdekkene støyer alltid mer pga. hardere gummi og av og til også større dimensjon.

Det er mer støy nå også, men mindre "ulende" frekvens, kanskje.. Har samme dimensjon med Hakka 3 på vinter. Det kan jo hende bilens støyisolering og psykologien spiller meg opp til flere puss her. Leser heller at Alenza 001 er utviklet for "Luxury SUV's" og ser ut til å ha blitt lansert i 2017. Regner mer at begge har gode kjøreegenskaper, men jeg vil helst ha det som ruller best og støyer minst. Støy er kanskje aller viktigste for meg.

Husk at EU-merking på dekk opplyser om utvendig støy, ikke innvendig.
#9
BMW i3 / Sv: Vindusvisker anbefalinger kvalitet
torsdag 03. januar 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Dede på torsdag 03. januar 2019, klokken 13:08
Vindusviskere tar dårlig på min Nye 120ah.  De visker bare delvis rent - halve ruta ser fortsatt ikke ut selv med mengder av spylervæske.
Er det noe poeng å dra innom Bavaria og be dem justere på viskerne? 

Kan justere dysene selv, på undersiden av panseret. Tror de som default står relativt langt "ned".
#10
BMW i3 / Sv: Varmepumpe sluttet å blåse varmt. *Løst*
onsdag 02. januar 2019, klokken 07:45
Hadde min 90Ah inne i desember 2017 på grunn av det samme, bilen var da 2 mnd gammel.

Ved første sjekk fant de brudd i kabel rett før varmepumpa da bundtbann var strammet for hardt, utbedrete dette.

Fortsatte å blåse kald luft så da var det inn igjen hvor de skiftet hele varmepumpa da den var defekt, har funket bra siden da.
#11
BMW i3 / Sv: Nye vinterdekk - noen erfaringer
onsdag 02. januar 2019, klokken 07:36
Er på min andre vintersesong med 90 Ah.

Første sesong ble kjørt på R2 (17000 km), satt på R3 før inneværende sesong.

Opplevde det samme som Klykken på R2, mens R3 er en "helt annen verden".

R3 er endel stivere enn R2 samt at både antispinn og regen fungerer mer "normalt".

Har ikke prøvd BS vinterdekk på i3.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: i3 vs e-Golf (som første elbil)
torsdag 09. august 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Orbit på mandag 30. juli 2018, klokken 19:50
[Disclaimer: Har <1000 km i e-Golf, og >35000 med i3]


  • Fremkommelighet: Begge alternativene er dømt til å tape mot en Subaru! Men det er overraskende bra muligheter likevel. Dekkvalg vil oftest være begrensende faktor. Det finnes ikke piggdekk til i3, men dersom du uansett planlegger piggfrie (les: Askerføre, det er gode piggfrie å få til begge), så vil jeg holde en knapp på at i3 tar seg best frem. Legger du til tung last og oppoverbakke, blir dette enda mer i favør av bakhjulstrekk.
  • Rekkevidde: e-Golf (bør) vinne, men jeg har for lite erfaring med den til å si hva det utgjør i praksis (større batteri, men tyngre bil dvs mer forbruk oppover til en fjellhytte)
  • Hurtiglading på vinter: Begge er avhengige av varmt batteri for at dette skal kalles hurtig. Dersom du har tilgang på strøm på hytta, kan du forvarme batteriet på i3 mens den er parkert. e-Golf kan ikke dette. Å starte fra en uteparkering (f.eks. på hytte) -10 med e-Golf, vil gjøre tillatt effektuttak så lavt at det ikke er mulig å få temperaturen særlig opp, selv med aktiv kjøring. Tilsvarende vil lading gå sakte, da kalde batterier ikke tåler rask hurtiglading. Dermed blir de heller ikke mye varmet opp av ladingen, catch-22. Så dersom du ikke har "hytte" med varm garasje, må du regne med 2-3 ganger lengre tid for mellomstopp med hurtiglading på e-Golf på vinteren (gitt du har mulighet for å koble i3 til strøm før kjøreturen). Kan du starte med varm bil i begge ender av turen, er dette ikke noe problem.

Piggdekk til i3: Tri-Ace Snow White II 84Q.

#13
BMW i3 / Sv: Varmen blir borte i kupéen etter kort tid
torsdag 02. november 2017, klokken 17:45
Fikk bilen min for 2 uker siden, har opplevd ca. 4 ganger at anlegget kun blåser kald luft uansett innstilling. Tekniker hos Bilia hadde hatt inne et tilfelle før hvor det viste seg at det var ledningene som lå i spenn slik at forbindelsen i kontakten ikke var helt som det skulle være. Han rettet opp så får jeg bare krysse fingrene for at det ikke skjer igjen :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA