Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - acharseth

#1
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
onsdag 10. januar 2018, klokken 22:42
Fikk i dag beskjed om ferdig produsert og beregnet levering mars, tidlig april.
Litt pessimistisk anslag?

Tesla X 100D, deep blue metalic, kremfarget interiør
Bekreftet 4.11.17
Produksjonsstart ca 1.12
Ferdig produsert/på veg til havn10.1.18
Lastet på skip og på veg til Europa: 23.1.18. Leveringsestimat oppdatert til: Sent februar/mars.
På W Wilhelmsen Oberon, Long Beach - Zeebrugge, 25.1-22.2?
Ankom Europa ca 1.2
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Slik får vi utsatt teslaskatten
søndag 19. november 2017, klokken 21:07
Sitat fra: oll1954 på søndag 19. november 2017, klokken 02:56
Ser ut som om dere kan ta det med ro: (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/nkkxd/Ap-vil-ha-utredet-moms-pa-dyre-el-biler-Regjeringen-far-ikke-igjennom-okt-engangsavgift)

Så kommer det an på momsen etterhvert da ....

Om avgiften kommer i form av en vektavgift eller en avgift på dyre biler kommer vel ut på ett fett?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
søndag 19. november 2017, klokken 01:03
Hva vil Teslas nye elektriske trekkvogn koste i Norge hvis FRP og Høyre får gjennomslag for vektavgiften?

Ref:
https://www.nrk.no/urix/tesla-presenterte-elektrisk-trekkvogn-1.13782648
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Slik får vi utsatt teslaskatten
onsdag 15. november 2017, klokken 13:28
Ser ut til at det er Senterpartiet som er siste skanse og som vil tippe lasset i den ene eller andre retningen. Ut fra tidligere utsagn fra den kanten synes det som at det er en ikke uvesentlig risiko for at de kommer til å støtte vektavgiften. Kanskje en ide å kontakte SP-politikerne. Noen som har epostadresser?

9 grunner til at "Elbil vektavgiften" ikke bør innføres:

  • Litium-batterier er tunge og alle elbiler er derfor iboende tunge. Hvis målet er overgang til elbiler må dette derfor aksepteres fram til det evt kommer lettere batterier.
  • Det er de største bilene, og spesielt tungtransport, som forrurenser mest. Det er viktigst å stimulere til utvikling av miljøvennlige løsninger for de største bilene/tungtransporten.
  • Pga. rekkeviddeangsten har elbil fram til nylig primært vært familiens bil nr 2. Det må være et mål at også primærbilen skal være elektrisk og dette vil typisk være en større bil som dermed vil være tung. En vektavgift vil redusere villigheten til å bytte ut primærbilen og føre til at folk beholder primærbil med høye utslipp.
  • De store bilprodusentene har fram til nylig kun laget så kalt "compliance" biler som har liten rekkevidde og kun vært for spesielt interesserte. En vektavgift vil stimulere disse bilprodusentene til å fortsete å produsere slike ukurante elbiler.
  • På grunn av de høye prisene på elbilbaterier har bilprodusentene så langt måttet la de store bilene være "luksusbiler" for å få solgt de. Markedet må få tid på seg til å drive kostnaden ned for større biler.
  • I distriktene er det store avstander som krever store og tunge batterier for å gi tilstrekkelig rekkevidde. Vektavgift vil derfor være distriktsfientlig.
  • Stor tunge elbiler er dyre og har derfor lite salgsvolum. En ren vektavgift vil derfor ikke medføre nevneverdige inntekter for staten.
  • Partiene har lovet å frede avgiftsfritakene ut 2020. En vektavgift oppleves som et løftebrudd.
  • De tyngste privat-elbilene medfører neglisjerbart høyere slitasje på vegene enn de lettere bilene.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
onsdag 15. november 2017, klokken 00:13
9 grunner til at "Elbil vektavgiften" ikke bør innføres:

  • Litium-batterier er tunge og alle elbiler er derfor iboende tunge. Hvis målet er overgang til elbiler må dette derfor aksepteres fram til det evt kommer lettere batterier.
  • Det er de største bilene, og spesielt tungtransport, som forrurenser mest. Det er viktigst å stimulere til utvikling av miljøvennlige løsninger for de største bilene/tungtransporten.
  • Pga. rekkeviddeangsten har elbil fram til nylig primært vært familiens bil nr 2. Det må være et mål at også primærbilen skal være elektrisk og dette vil typisk være en større bil som dermed vil være tung. En vektavgift vil redusere villigheten til å bytte ut primærbilen og føre til at folk beholder primærbil med høye utslipp.
  • De store bilprodusentene har fram til nylig kun laget så kalt "compliance" biler som har liten rekkevidde og kun vært for spesielt interesserte. En vektavgift vil stimulere disse bilprodusentene til å fortsete å produsere slike ukurante elbiler.
  • På grunn av de høye prisene på elbilbaterier har bilprodusentene så langt måttet la de store bilene være "luksusbiler" for å få solgt de. Markedet må få tid på seg til å drive kostnaden ned for større biler.
  • I distriktene er det store avstander som krever store og tunge batterier for å gi tilstrekkelig rekkevidde. Vektavgift vil derfor være distriktsfientlig.
  • Stor tunge elbiler er dyre og har derfor lite salgsvolum. En ren vektavgift vil derfor ikke medføre nevneverdige inntekter for staten.
  • Partiene har lovet å frede avgiftsfritakene ut 2020. En vektavgift oppleves som et løftebrudd.
  • De tyngste privat-elbilene medfører neglisjerbart høyere slitasje på vegene enn de lettere bilene.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Service på Model X
mandag 06. november 2017, klokken 01:25
Finnes det andre som tar service på Tesla biler?
Priser?
#7
Tesla / Sv: Alarm
fredag 03. november 2017, klokken 12:52
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 02. november 2017, klokken 20:38
Godtar noen forsikringsselskap sporingen som er innebygd fra Tesla sin side?
Alarm kommer vel som standard eller en del av premiumpakken?
If sier de godtar sporingen men jeg har bedt de bekrefte det i kontrakten og ikke fått svar på det ennå.
Codan forsikring kommer ikke gunstig ut for min del. If ser ut til å være det gunstigste for meg.
#8
Tesla / Alarm
torsdag 02. november 2017, klokken 00:17
Har bestilt ny Tesla X og da er det jo en del som må ordnes. F.eks forsikring. Har bedt om tilbud fra If, Tide og Tribe. Noen andre jeg bør sjekke ut?
Tilbudet fra If forutsetter FG godkjent alarm og sporing så da må jeg vurdere å anskaffe meg en sporingsenhet.
Noen som har anskaffet det og som kan anbefale rimelig løsning? Har funnet itracker.no som synes å være gunstig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA