Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar_S

#1
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 16:31
Sitat fra: Vidar_S på I går kl. 11:13Såvidt jeg har fått med meg er det ingen som tilbyr 1 kr/kWh, men solkonto i "gammelt format" er i alle fall foreløpig tilgjengelig her:  https://www.tinnenergifiber.no/stromavtaler/solbank/ 

Ser ut til at de fleste andre nå har endret på definisjonen av solkonto, så trolig er det kun et tidsspørsmål før Tinn også korrigerer.
Nei, dette er og solkonto basert på spotpris ved produksjonstidspunkt.

Uups... Gikk litt fort der ja.

Da ser det ut til at utvalget med "gammel" solkonto er særs begrenset. Fant tre avtaler der begge betinger at man bor i gitte kommuner (Drangedal, Voss, Bjørnafjorden/Samnanger):

https://www.drangedalkraft.no/plusskunde-og-solkonto
https://www.vossenergi.no/produkt-og-tenester/solcelle
https://www.stroyma.no/straum-abonnement/stroyma-solstraum

Får vel heller vente på at prisene på større husbatteri stuper. Med nettleieprisene her i Bergen er det allerede nå på vårparten ca det samme beløpet å hente på spart nettleie som spart spotpris når det kommer til solcellestrøm
#2
Sitat fra: JUL ZOE 240 på mandag 15. april 2024, klokken 20:36Fikk "oppsigelsen" fra Fjordkraft i dag i form av vesentlige endrede vilkår (se under). Solkonto fra Fjordkraft blir nå for dårlig for meg. Hvilke andre alternativer er der? Hadde tidligere 1 kr/kwh opp til 5000 før jeg byttet til solkonto. Er det fremdeles noe som tilbyr det?

Nye vilkår for solkonto:
"Endringene oppsummert:
Se vilkårene punkt 4 her: https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/timesspot-med-solkonto/avtalevilkar/
•      Det er ikke lengre valgfritt hvilken spotprisavtale tjenesten Solkonto kan kombineres med. Solkonto er kun tilgjengelig med avtalen Timespot med Solkonto. For deg betyr det at vi endrer navn på avtalen din og prisen.
Månedlig fastbeløp endres fra 49 kr til 99 kr inkl. mva. og påslaget reduseres fra 5,9 øre per kWh til 5,49 øre per kWh inkl. mva. Som følge av dette varselet vil vi ikke fakturere deg et bruddgebyr ved endring eller avslutning av avtalen.
•      Tidsbegrensningen for hvor lenge du kan lagre kWh på Solkonto erstattes av en maksgrense på 2 000 kWh. Dersom oppspart saldo når 2 000 kWh, kommer overskuddsproduksjon automatisk som fratrekk på faktura til Nord Pool spotpris time for time i ditt leveringsområde. Ved uttak frigjøres plass til nye kWh på Solkonto.
•      Uttak fra Solkonto beregnes ut fra din strømpris i uttaksmåned. Det vil si Nord Pool spotpris time for time i ditt leveringsområde. Dette inkluderer ikke påslag ved avtalen.
•      Vi innfører en grense på 100 øre per kWh ekskl. mva. i differanse mellom verdien av det du produserer strømmen til, og verdien av prisen på uttak. Vi har ikke grense for uttak i dag.
•      Ved oppsigelse av avtalen betales oppspart saldo ut til produksjonspris, ikke prisen på oppsigelsestidspunktet slik som i dag."


Det gikk fort, gitt... Det har nok kommet inn litt flere større solcelleanlegg enn de hadde sett for seg, ja.

Såvidt jeg har fått med meg er det ingen som tilbyr 1 kr/kWh, men solkonto i "gammelt format" er i alle fall foreløpig tilgjengelig her:  https://www.tinnenergifiber.no/stromavtaler/solbank/ 

Ser ut til at de fleste andre nå har endret på definisjonen av solkonto, så trolig er det kun et tidsspørsmål før Tinn også korrigerer.
#3
Mjaaa... Det spørs litt på tolkningen. tek.no tolker det på samme måte som deg, men ser man i appen er den norske oversettelsen at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel. Det kan fort leses som at oppsigelsestid er en måned.

Nå er det mulig man får tilsendt mer omfattende vilkår når man faktisk bestiller enn de fire linjene som står på bestillingssiden, men om dette er alt man får skal de få bruke litt ressurser på krangling fra min side når den tid kommer :)
#4
Sitat fra: RJK på torsdag 18. april 2024, klokken 12:27
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. april 2024, klokken 12:23Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?
Nei, da sier du det opp inni nåværende periode, så må du være med den påfølgende måneden. Dermed blir det minimum 2 måneder.

Slik virker f.eks. slike klausuler ved leie avhybler/leiligheter, dersom det ikke er 3 måneder, altså etter utløpet av gjeldende måned.

Dog ikke testet, så om du føler for det, kan du jo se hva som skjer. ;)

For egen del er det videreført. Og nå kommer sommeren, så da blir det mye kjøring med tilhørende hurtig/lynlading for min del. 8)

Hehe.. Det med å ikke kunne si opp i næværende periode kan jeg ikke si jeg finner noe informasjon om på ionity sine sider / app. Alt jeg ser er "If you want to no longer subscribe to IONITY PASSPORT, you can discontinue the subscription anytime in the app – it will be active for one more month afterwards. There is no minimum contract period

Men jeg skal teste teorien i løpet av våren/sommeren og melde tilbake om resultatet :)
#5
Sitat fra: RJK på onsdag 17. april 2024, klokken 11:07Per nå er Ionity billigst med ikke-merke-spsifikk avtale (Ionity Passport) til 65,- per måned, som du kan ha for en periode på minimum 2 måneder da den må sies opp før ny periode starter og varer for kommende måned. Da får du pris på 3,82 per kWh.

Ionity skriver selv at avtalen kan sies opp når som helst med en måneds varsel, så da kan man vel tegne abonnement og samtidig melde oppsigelse slik at man kun har det i en måned?
#6
Sitat fra: Rollep på mandag 15. april 2024, klokken 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Bortsett fra når de lover å kjøpe fisk...
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 13:24
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 12:24Poenget var at vind-bransjen sliter med å få ting til å vare... Det er ikke så himla vanskelig, for denne aerodynamikken har vi behersket i 100++år.

Det er vel heller det at man uavhengig av bransje kan oppdage problemer etter at produksjonssetting og salg er igangsatt. Dette kan både være enkelttilfeller og mer generelle problemer. Siden du sammenlignet med fly her tidligere så kan man vel si at Boeing sine problemer de siste årene er hakket mer graverende enn hva som foreløpig er avdekket for Siemens / vindbransjen sin del?  ;)
#8
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
mandag 08. april 2024, klokken 19:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 08. april 2024, klokken 15:34Når det gjelder skatt så ble det vel sagt at man "bare" skulle skatte av det man solgte - uten hensyntagen til at man faktisk har investert noen hundre tusen før man har produsert sin først kWh. Da var da Vedum måtte ut å ro og stortinget reagerte på urimeligheten, men ikke sikkert de hadde gjort dette om ikke pressen hadde begynt å skrive om det. Helt ærlig tror jeg de ønsker solceller dit pepper'n gror så lenge de ikke får inntekten selv...

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/

Ja, det var sånn det ble fremlagt i de fleste medier, men i bunnen ligger et lovverk som sier hva som er næringsvirksomhet og hva som er hobbyvirksomhet uavhengig av om det er snakk om solceller eller brodering for videresalg der Overskudd innen rimelig tid er et av kriteriene, så mange (de fleste?) ville nok sluppet unna skatt uansett.

Jeg antar skatteetaten primært mener at inntekt fra salg av solcellestrøm skal behandles på sanme måte som andre inntekter og det er sånn sett forståelig. Hadde man gått i overskudd fra rent salg etter 5-10 år (rimelig tid) ville det vært såpass mye penger i det at Enova-støtte var unødvendig og heller ingen grunn for at det skulle være skattefri inntekt, men vi er ikke helt der enda.
#9
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
mandag 08. april 2024, klokken 14:39
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. april 2024, klokken 10:14Ser at flere aktører som har tilbudt Solkonto nå ikke gjør det lenger (Fjordkraft, MidtEnergi mm)

Noen som har undersøkt om dette bare gjelder etablering av nye avtaler eller om dette vil opphøre og bakgrunnen for at mange nå samtidig gjør dette ? Er det noen som vil dette til livs og kan det være de samme som raslet med skatt og som ser på oss som en konkurrent, og ikke er de som skal betale for det grønne skiftet ?


Jeg har ikke så mye tro på en konspirasjon merker jeg. Skattegreiene var jo et basert på en uttalelse fra Skatteetaten og virkeligheten det var betydelig mer nyansert enn det enkelte avisartikler tydet på.

Jeg vil anta at de største aktørene (Fjordkraft / MidtEnergi) fant ut det var lite lønnsomt, noe som i seg selv vel ikke er så overraskende.

MidtEnergi droppet produktet 22.03 (ifølge egne nettsider) og Fjordkraft noe senere. Sånn umiddelbart ser det ut til at Usteveikja og Tinn Energi fremdeles tilbyr dette til nye kunder.

Jeg tipper at Fjordkraft på sikt ønsker å flytte sine kunder over på den "nye og forbedrede" løsningen omtalt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.msg1134655#msg1134655  men det avhenger vel av antall kunder de har der i dag og hvilke vilkår som gjelder.

Om Fjordkraft har noenlunde samme vilkår som MidtEnergi kan de også endre vilkår med 30 dagers varsel, så da kan de i teorien gjøre solkontoen om til en veldig mye dårligere avtale i løpet av sommeren når prisen er på det laveste og gjennom det "tvinge" folk til å si opp, noe som medfører at det man har på konto innløses til en betydelig lavere pris enn hva man antakelig hadde håpet på.
#10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 10:26Ja, det var ikke ment som en kritikk til deg. Det var mer at tallene i seg selv ikke sier noe om noe sånn isolert sett. Hvis folk selger en gammel Taunus så betyr ikke det at Taunus er populær. Kan like mye være at selgeren heller ville ha en elbil.

I tillegg reagerer jeg på analysen gjort av Finn (fra september 2023 i linken, som jeg synes virker veldig rar).
De skriver f.eks.:
Medianprisen for elbiler var i Q3 i fjor 399 000 NOK, men har det siste året sunket til 338 000 NOK. Denne trenden startet etter at Tesla satte ned sine priser 13. januar. Flere produsenter har fulgt etter med prisreduksjoner og dette påvirker hele elbilmarkedet, også brukt, sier Dahlgren.

At f.eks. prisen på elbiler på Finn fra Q3 2022 til september 2023 har gått fra 399.000 til 338.000 er jo bare naturlig ettersom elbil-bilparken sikkert har blitt 8 måneder eldre i snitt på den tiden. Dersom en skal sammenligne på priser må de jo sammenligne f.eks. 3 år gammel bil i 2022 mot 3 år gammell bil i 2023. I tillegg må de sammenligne modell for modell. Kan det i tillegg være at i 2022 så var det mange som måtte kvitte seg med dyr-bilen ettersom renten fløy opp og strømprisen knakk resten av økonomien? Mens i 2023 så hadde de fleste som måtte kvitte seg med dyr-bilen allerede gjort det?

Med tanke på hvor mange økonomer og statistikk-utdannede personer det finnes i landet, så finner jeg det veldig rart at Finn ikke klarer å analysere tallene grundigere enn de gjorde i den artikkelen. Blir i grunn ganske forbanna  ;D

Aaaah.. Ja, da er vi 100% enige   ;D  

Hadde også være hyggelig om OFV.no hadde offentliggjort litt flere detaljer for omregistreringer. Per nå krever de, i motsetning til for nyregistreringer, abonnement for å se detaljerte data for omregistreringer.

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 18:17Postet denne for noen dager siden. Her er dagens tall fra finn.no:

Ikke at det gjør noe kjempeutslag, men tallene oppgitt inkluderer nybil og leasing. Ikke overraskende er det mest el blant nybilene.
#11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:18Det blir jo litt meningsløst å dra noe som helst ut av den statistikken. For hver person som kjøper en brukt diesel-bil er det jo en person som selger en brukt diesel-bil. Så det går jo i null, dersom ingen importerer diesel-biler.

I tillegg er det jo bare 700.000 elbiler, mens det finnes langt flere bensin/diesel-biler. Dermed vil det jo selvsagt omsettes flere bensin/diesel-biler. En kan jo og spekulere om at bensin/diesel-biler oftere er eid av ungdom, sånn at en gjerne kan tenke at folk eier disse i kortere tid enn andre med elbil, uten at jeg har statistikk på dette.

Leste du innlegget jeg svarte på? Poenget her er ikke om kjøp og salg går i null, men nettopp det du skriver i andre avsnitt - at flertallet som kjøper bruktbil kjøper biler som går på bensin og diesel.

Det man kan dra ut av statistikken er at Finn sier de har langt flere salgsannonser av type bensin/diesel/hybrid enn elbiler, tall som @Electric cars in Norway etterlyste.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
torsdag 04. april 2024, klokken 10:45
Alternativt https://www.aliteq.com/2000-km-of-range-for-future-electric-cars-thanks-to-this-revolutionary-battery/   som jeg regner med er samme nyhet.

Riktignok 2000 kinesisk-test-kilometre og med forbehold om at dette er basert på en battericelle-prototype og solid state osv. Litt det samme som man har hørt jevnlig de siste par årene fra ulike firmaer.
#13
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 16:38
SitatDe fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
Skulle vært artig å se om det er noe statistikk på dette at de sfleste bruktbilkjøperne kjøper ikke elbiler. Det er sikkert rett men jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. Sikkert store geografiske forskjeller også. Jeg vet ikke.

Fant ikke tall fra OFV nyere enn 2021, men her er tall fra Finn.no for perioden juni-august(?) 2023  (https://www.finn.no/bedriftskunde/personlig-okonomi/nytt-om-finn-okonomi/bilmarkedet-hittil-2023):

Diesel - 42,2 %
Bensin - 22,2 %
El     - 22,4 %
Hybrid - 13,1 %
#14
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 16:10Det var vel et argument om rike og elbil før ca. 2017 da det stort sett var Tesla S/X, Leaf. e-Golf og noen få andre på veiene. I dag er det noe helt annet. Om ikke lenge er det elbiler som kommer billigst ut, og de nye Folkevognene heter Tesla 3/Y.

Jeg sier ikke at argumentet nødvendigvis er 100% korrekt, men blant økonomisk dårligere stilte som likevel har egen bil vil jeg anta at det fremdeles er flere som har bensinbil enn elbil. De fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
#15
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 15:30
SitatDet samme kan jo sies om elbilrabatten i bomstasjonene. Bompengedebatten i seg selv er så sin sak, og utenfor scope i denne tråden. Men når man først skal finansiere veiutbygging på den måten, så blir det vanskelig å gi fritak eller rabatt til flertallet, slik at pengene likevel ikke kommer inn. Det regnestykket går ikke opp.
Ksb :+1: håper det er innafor å si at jeg er litt uenig med deg i det. Jeg mener klimamålene må trumfe bomringen og kollektiv felt. Viktig at flest mulig av elbil fordeler beholdes lengst mulig. Det har Norge råd til.

Da tror jeg du har en litt annen definisjon av "klimamål" enn hva stat, fylke og kommune opererer med. Nullvekstmålet er en del av klimamålene, altså at biltrafikk i/rundt større byer ikke skal øke på tross av befolkningsvekst.

Det er ikke noe klimamål at alle innen 2025 skal bytte ut sin fossilbil med en elbil. Ser man på prosentandel elbil solgt da man betalte kr 0,- i bompenger mot dagens tall er det heller ikke noe som tyder på at "bare" 50% eller 30% rabatt skremmer folk bort fra elbiler.

Det er også et litt alternativt standpunkt å si at elbiler skal kunne bruke kollektivfelt selv om det (antatt beviselig) gjør at den faktiske kollektivtrafikken blir forsinket. Det er et uttalt ønske at flere skal bruke kollektivtransport og da må kollektivtrafikken også bli prioritert.

Bompenger er en litt annen "greie". Man kan selvsagt si at dersom priser skal øke for elbiler må de øke minst like mye for bensin-/dieselbiler, men da kommer motargumentet med at det er de "rike" som har elbil og slipper billig unna i bomringen mens minstepensjonister, uføre og alenemødre som kun har råd til en eldre fossilbil blir skadelidende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA