Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - forzaman

#1
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
mandag 12. august 2019, klokken 14:34
Tok BE lappen forrige uke. Det er obligatorisk med følgende:

-lastsikringskurs
-2 x trinnvurderinger
-2 timers sikkerhetskurs på veien
-oppkjøring

Kan du kan kjøre bil med henger, så slipper du unna med ovennevnte. Kan du ikke kjøre med henger, må du nok ha noen timer med øvelse. Dropper man oppkjøring, men tar alt det andre, så får man B96 lappen. Med andre ord, ikke mye ekstra for å få BE lappen.

Med BE lappen kan man kjøre bil inntil 3.500kg + henger inntil 3.500kg (her er det faktisk fysisk vekt som gjelder, og ikke total tillat vekt på hengeren).
Med B96 lappen kan man kjøre bil+henger med samlet vekt inntil 4.250kg (her er det tillatt totalvekt i vognkortene som gjelder, og ikke reell fysisk vekt).

Så skal man først utvide lappen, er det vel like greit å ta BE med en gang :-)
#2
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
lørdag 06. juli 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Hårek på lørdag 06. juli 2019, klokken 17:19
Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2019, klokken 23:56
... Har nå slått av at ACC skal følge fartsgrenser (som er veldig kjekt på landeveien), så rubbish data ødelegger for en bra funksjon. :-1:
Så det stemmer ikke det som står i instuksjonsboken (PDF side 132): "Trafikkskiltgjenkjenningen tilpasser ikke bilens hastighet til fartsgrensene."?


Jo, det stemmer. Trafikkskiltgjenkjenning i seg selv viser bare lest hastighet fra skiltet i dashboard/HUD. Men når du kombinerer dette med "prediktiv fartsregulering", så justerer bilen hastighet etter skiltene (eller som mange dessverre påpeker også etter navigasjonsdataene som ofte er veldig feil....).
#3
Audi e-tron / Sv: Sort optikk - bilder
mandag 03. juni 2019, klokken 15:00
Dette er nok med 99,9999% sikkerhet en egenspec. Bl.a. av grunner nevnt ovenfor. I tillegg har jeg ikke sett noen som har fått sidedekor på dørene, samt øvre dekorlist på bakskjerm foliert. Alle de folieringsseslskapene jeg har snakket med eller hørt om, sier at de ikke vil foliere disse detaljene, da de ikke tror at folien vil sitte godt fast over tid.

Er det noen her inn som har fått foliert hele bilen, inkl. sidedekor på dørene?
#4
Audi e-tron / Sv: Egenspesifisert bil, Status mitt bilhold
mandag 01. april 2019, klokken 12:40
Kan se ut som om det er en reell forsinkelse på oppstart produksjon på ca. 2 uker. Jeg hadde bekreftet produksjon uke 11 fra fabrikken, men gikk først i fysisk produksjon i forrige uke (uke 13). Bilen stod hele tiden i "i produksjon", men fikk først opp sekvensstatus "1. start produksjon" i forrige uke. Sekvensstatus er en underkategori til "i produksjon" statusen. Så bilen kan altså stå lenge i denne statusen ("i produksjon") uten at den reellt er fysisk i produksjon. Dette kan være p.g.a. at man da er sikker på at man har fått reservert alle delene til bilen, og at bilen deretter går inn i det ordinære produksjonsløpet. Om denne forsinkelsen har noe med kapasitet på batterier eller ikke, det skal ikke jeg spekulere i.

Hvis bilen fortsatt står i status "i produksjon", uten en sekvensstatus, så skal det nok holde hardt å ha bilen her før påske. Tror man da dessverre fort snakker om mai en gang.

PS! Bilen min står også fortsatt med "Bestilt" i Mitt Bilhold...
#5
Audi e-tron / Sv: Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro
onsdag 27. mars 2019, klokken 07:43
Når det er spørsmål om kønummer og uthenting av bil, så er det viktig at man presiserer om man har fått en lanseringsmodell eller har egenspec. Da unngår man at folk blir usikre eller forvirret. Noen er interessert i å vite hvor fort man har fått lanseringsmodeller, mens de aller fleste er interessert i å vite når man begynner å levere ut egenspec biler.

Det er p.t. INGEN med egenspec som har fått bilen sin. Det er p.t. bare lanseringsmodeller (ED1, Limited, API eller Fast track) som er levert ut.

De tidligste med egenspec fikk oppgitt uke 10 som produksjonsuke, men faktum er at de bilene også fortsatt står i status "i produksjon". Så det er p.t. veldig stor usikkerhet rundt hva reell status er på egenspec, eller hva forsinkelsen skyldes, samt når de første egenspec bilene ankommer Norge.
#6
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
onsdag 13. mars 2019, klokken 08:37
Sitat fra: rfagerdal på onsdag 13. mars 2019, klokken 07:54
Jeg synes denne tråden er fantastisk morsom å lese, den bør ikke fjernes! Er så utrolige mange meninger i denne tråden. :police:
Skifte navn på den bare ?  :laugh:

Skift navn og flytt den ut av e-tron forumet. Man diskuterer jo stort sett alt utenom e-tron i denne tråden.
#7
Audi e-tron / Sv: Nettilgang i bilen for diverse
tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:55
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mars 2019, klokken 08:52
Jeg koblet mobilen min til bilens WiFi. Fikk da beskjed på telefonen om at det ikke var Internettforbindelse på WiFi.

WiFi er et internt trådløst nett i bilen som man kan kople seg på. Men du er ikke på internett av den grunn. WiFi nettverket trenger å snakke med verden utenfor bilen, og det gjøres enten med et eget SIM-kort installert i bilen, eller at du gjør motsatt av det du gjorde, nemlig å bruke telefonen som link til internett.
#8
Audi e-tron / Sv: Nettilgang i bilen for diverse
tirsdag 12. mars 2019, klokken 08:12
Sitat fra: Bonden på mandag 11. mars 2019, klokken 23:16
Noen som vet hva abonnementet koster pr mnd?

Har fått inntrykk av at det ikke er noe abonnement fra Audi sin side, men at du selv må anskaffe deg et dataSim kort og sette inn det i bilen. Har noen andre fått noen andre indikasjoner? 
#9
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
mandag 11. mars 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Ansjosfilet på mandag 11. mars 2019, klokken 20:38

Er den nederste E-tron 55?

Hvis man ikke ser forskjell på en A4 Allroad og en e-tron 55, så er man kanskje ikke her inne for å kjøpe en e-tron?
#10
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
mandag 11. mars 2019, klokken 15:13
Her har vi to innlegg på rad som viser bilder av Tesla, Porsche og Chrysler, uten noen som helst kopling mot e-tron. Dette er en tråd i et nettforum for oss som er reellt interessert i e-tron. Vær så snill å relater innleggene til hva som er trådens intensjon  :-[
#11
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
onsdag 06. mars 2019, klokken 20:37
Sitat fra: trd-73 på onsdag 06. mars 2019, klokken 20:22
Når fikk du vite at hengerfeste ikke gav forsinkelse? Jeg mener vi andre ble jo anbefalt å gå for norskmontert hengerfeste for å unngå forsinkelse. Jeg lurer bare på hvorfor du likevel bestilte fabrikkmontert?

Bestilte også i utgangspunktet norskmontert hengerfeste, men selger prøvde å legge inn fabrikkmontert i begynnelsen av februar (det kom noen indikasjoner på at det kanskje ikke gav forsinkelse allikevel, spesielt for de med lavt reservasjonsnummer), uten at det påvirket produksjonsuke. Så da var det jo ingen tvil at man gikk for det.
#12
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
onsdag 06. mars 2019, klokken 20:15
Bestilte Exclusive+++ i slutten av januar, med fabrikkmontert hengerfeste. Kønummer 8x. Går i produksjon til uka (uke 11). Så forhåpentligvis bil i hende før påske  :+1:
#13
Audi e-tron / Sv: Takk for nå
fredag 01. mars 2019, klokken 21:59
Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
Hadet, kodax. Vil vel egentlig si at du ikke kjøper fordi det ikke er en e-tron type bil du vil ha.

Det er så mye snakk om "killere", "Tesla-killer", "e-tron killer". Det som i virkeligheten skjer, er at utvalget er i ferd med å nærme seg slik det har vært for fossilbiler i mange år. Dermed kan vi kanskje snart unngå idiotiske sammenligninger av biler som normalt sett ikke er i samme klasse, bare fordi det fokuseres ene og alene på rekkevidde. Bare i elbilverdenen sammenligner man lave sedaner som TM3 med en SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron, direkte. I fossilverdenen er det jo ingen som sammenligner Mercedes C-klasse med ML. Hvor mange kjøpte ikke model S fordi det var eneste alternativet over 150km reell rekkevidde? Model X pga det var eneste bilen med hengerfeste?

Selv fikk jeg nok rekkevidde da jeg passerte 200km-grensen faktisk rekkevidde, som jeg gjorde med Ioniq. Da får jeg kjørt all dagligkjøring uansett hvor mye uten behov for ekstralading, det er null problem å komme seg til hytten, og samtidig er det null stress de 5-6 langturene i løpet av året, typisk Bergen-Oslo.

Vi har ventet på første fullverdige elbilen med 4X4, hengerfeste med bra vekt, mulighet til takboks, og grei plass, og det ble e-tron. Hadde det blitt en Passat hadde vi kjøpt den. Aller helst ville jeg hatt en Lexus. Tesla har aldri vært veldig interessant, ingen av dem oppfyller kravene, og selv om den har både peis, prompelyd, dører som vifter til musikk og 0-100 på to sekunder så driter jeg veldig hardt i akkurat det. Det jeg håper med e-tron er å få en stabil og ultrakomfortabel bil, som er ferdig fra fabrikk og som ikke må restartes med å trykke diverse tastekombinasjoner, jeg bryr meg ikke om ny software som kommer om natten og innfører nye funksjoner men også nye feil. Jobber med IT-drift til daglig og har ikke behov for å ha mer av det i bilen min.

Hvorfor skal Q4 bli en e-tron "Killer", det er helt forskjellige biler i forskjellig klasse. Ting som lydnivå og komfort vil bli noe helt annet. Det er plass til alle typer biler. Å sammenligne med Buzz blir jo også meningsløst.

Når vi først kjøpte en Audi har vi flesket til med masse utstyr og planlegger å ha denne så lenge som mulig. Batteriene kommer neppe til å tape seg så mye at den ikke er brukbar om 8 år også til vårt behov. Jeg tror det blir helt konge. Jeg forventer en kvalitetsbil og en seriøs forhandler.

+1 på denne
#14
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
torsdag 28. februar 2019, klokken 17:27
Sitat fra: Pippus på torsdag 28. februar 2019, klokken 17:14
Det appen ikke sier er:
«.....med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt+bilens tilatte totalvekt er høyst 3500 kg»
Dette betyr f.eks. at hvis bilens tilatte totalvekt er 2200 kg, så kan du trekke tilhenger på opptil 1300 kg( hvis bilen er godkjent for denne vekten). Dette følger av statens veivesen/campingvognregelen

Dessuten, er klasse BE ervervet før 19 januar 2013, så gjelder ikke begrensningen på maksvekt tilhenger på 3500 kg. Har du tatt BE etter denne dato, så er det C1E som gjelder(selv om bilen tilhører klasse B)


Det den heller ikke sier, er at med klasse B, så kan du kjøre bil opptil 3.500 kg, og i tillegg dra henger med maks samlet vekt (henger + last) på 750 kg. Dvs så lenge bilen veier under 3.501 kg, så kan du i tillegg alltid dra en henger med maks totalvekt på 750 kg. Da blir samlet totalvekt maks. 4.250 kg.
#15
Audi e-tron / Sv: Prøvekjøring
torsdag 21. februar 2019, klokken 23:29
Sitat fra: Carkub på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:53
Sitat fra: Bonden på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:45
Det var kjapp levering. Fast track?
Egenspesifisert med lavt res nr. (16X). Blir vel levering rett etter påske. 2 år etter etter reservering, og et halvt år etter forespeilet/forventet. Men den som venter på noe godt osv ..  ;D

Skreddersøm. Kønummer 7x. Bekreftet produksjon uke 11. Håper på levering før påske. Men fabrikkmontert hengerfeste.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA