Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jon65

Sider: [1] 2 3 ... 21
1
Model Y / Sv: Vinterkjøring
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 17:56 »
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de har fjernet muligheten for valg av regenerering. Maks rekkevidde ville jo uansett vært oppgitt med maks regenerering så kunne de som ønsket det hatt mindre regenerering og mindre rekkevidde.

Samme med snow mode og permanent awd, burde ikke vært noe problem å ha det som et valg. Hadde valgt bort peis og promp tvert i bytte for valgbar regnerering og snow mode.

2
TAYCAN / Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
« på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 23:14 »
En fordel med Sport Chrono er at det gir deg en rask måte å justere høyden på bilen. Du har da satt ulike høyder i de ulike modusene og et kjapt klikk på hjulet endrer bilens høyde uten knoting på skjermen.

4
TAYCAN / Sv: Vurderer taycan som familiebil - innspill på plass og utstyr
« på: Onsdag 27. Oktober 2021, klokken 00:15 »
Når du legger ned setene, tror du at du hadde fått en offroader (vanlig 29') inn bak hvis man tar av forhjulet? (Og beskytter interiøret selvfølgelig)

5
Model 3 / Sv: Hengerfeste - ubehandlet treverk?
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 20:35 »
De burde benyttet teak og ikke furu (evt impregnert) så hadde det tålt fuktigheten bedre. Typisk California.

6
Helt enig. Ingenting som er miljøvennlig med en elbil til over 600 000 kr.

Snarere tvert imot

Men det er vel mer miljøvennlig enn en tilsvarende dyr fossil bil. Og med mva blir avstanden mellom el og fossil mindre slik at enkelte som ville valgt el nå lander på bensin/diesel istedenfor.

7
Model 3 / Sv: Parkeringshjelp med kameraer
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 15:21 »
Det var sidekameraene fremover jeg tenkte kanskje kunne bidra hvis man skal inn en smal åpning, men de ser kanskje uansett ikke nærme nok forskjermene.

8
Model 3 / Parkeringshjelp med kameraer
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 15:04 »
Hei,
har en 2021 modell Kina utgave, skulle gjerne ha vist kameraer forover på skjerm ved parkering (ikke bare kamera bakover)

I håndboken står det "Når du kjører med kameraappen vist på berøringsskjermen kan du bytte over til parkeringshjelpvisning når du kjører under 8km/t. Berør knappen oppe i venstre hjørnet av kameraappvinduet".

Men når jeg viser kameraene så har jeg bare X'en øverst til venstre som er for å lukke kameravinduet.

Noen tips?

9
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 11:13 »
En årsak til at de ikke øker prisen mer i USA kan jo være at de tenker på litt lengre sikt og heller vil ha kjøperne på venteliste for Y enn å sende dem til en konkurrent.

10
Model 3 / Sv: Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 11:02 »
Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..
Min 2021 LR MIC (580km hf/18") har 1919kg egenvekt med fører..
Snodig, jeg har også 18" så forskjellen ligger iallefall ikke der. Lurer på hvor de 12kg kommer fra. Min leveres i morgen så produsert relativt nylig.

11
Model 3 / Sv: Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 10:50 »
Min 2021 LR 580km m/ hengerfeste har egenvekt med fører 1931, tillatt totalvekt 2232 og nyttelast 301.
Tipper det er forskjell på egenvekt på 580km versjonen og 614km versjonen og litt forskjell med/uten hengerfeste..

12
Model Y / Sv: Ny model Y eller brukt model X
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 11:53 »
Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det med 20% verditap første år og deretter 14-13-12-11-10 var vel noe man hadde tidligere før elbilenes inntog og utviklingen gikk forholdsvis sakte, modellene var like, leveringen var forutsigbar og det bare stort sett var designet som endret seg.
Jeg er ikke sikker på om du kan bruke samme modell på elbiler enda, feilmarginen er nok iallefall ganske stor. For noen modeller funker det sikkert men man kan risikere at prisen ramler fort pga nye forbedrede modeller som til og med kanskje er billigere. Mens andre holder seg veldig godt en periode etter introduksjon pga små leveringsvolumer. I tillegg har du NOK som spretter opp og ned samt innføring av mva etterhvert.

13
Model Y / Sv: Kjøpe med eller uten vinterdekk?
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 23:25 »
Det korte svaret er vel at 19" er fornuftig og 20" er stilig.

14
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 20:05 »
Ser det er mange her som mener at det er helt greit å kjøre med overlast fordi de selv mener at bilen tåler det og det ikke er noe fare. Da er det vel også greit å kjøre i 70 i 50 sonen når det er tørr fin oversiktlig vei?

Forresten.... ved nærmere ettertanke er det kanskje litt dumt hvis alle begynner å selv vurdere hva som er lov og ikke lov ut ifra deres egne vurderinger om det er farlig eller ikke......

15
Model Y / Sv: Vinterdekkpakke med felg
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 13:24 »
Når det er sagt kjøpte jeg vinterdekk i samme dimensjon som originalt, men med 9" brede felger. Det ser mye bedre ut IMO, og da kommer dekket litt utenfor felgen i stedet for motsatt.
Og det ser enda bedre ut etter noen måneder i forhold til en 9,5" felg som vil gi mer kantkjøring.

Sider: [1] 2 3 ... 21