Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Zimon

Sider: [1] 2 3 ... 29
1
Hyundai Ioniq / Sv: Tips til ny kjøper av Ioniq 2kW?
« på: Torsdag 17. Juni 2021, klokken 15:26 »
Ganske så enig med Tjafsaren.

Skaff en norsk bil og ikke import fra utlandet, da er du sikret at du får med varmepumpe etc. Jeg har en første gen Ioniq som jeg nå har hatt i 3 år, veldig fornøyd. Er ikke ekstrem rekkevidde på den, men det trenger ikke jeg heller. Er stort sett bare når skal på hytta at vi trenger å hurtiglade og da lader vi 1 gang på vei ned til Telemark og 1 gang opp igjen. Bort litt sør for Lillestrøm.

Har også montert LED-bar på bilen min, ligger bilder her på forumet av den. Standard fjernlys er vanlig halogen og er ok etter min mening, ikke supre, men sett verre. Noen mener nok at det stinker av fjernlysene, mens andre mener at de er tipp topp og mer enn godt nok. Jeg var i midten og det pga at jeg kjører på litt svingete landevei med mye skog rundt. Så det ble LED-bar og angrer ikke ett sekund. Har bryter til LED baren så jeg kan velge om jeg vil ha bare nær/kjøre lys, bare fjernlys eller om fjernlys + ledbar. Så fleksibelt.

Men en ting som er verdt å merke seg, bilen er veldig bra, super bil på mange måter. Vektfordeling er veldig bra som gir gode kjøre egenskaper. Men den er ingen spesielt god "klatrer" så om du har en bratt bakke til parkeringsplass hjemme hvor du mister mye fart når du skal svinge 90grader før opp oppkjørsel f.eks så kan det være lurt å vurdere annen bil. Den klatrer ok, men pga kun forjulstrekk og kun 750kg på forhjulene og at ESP/antispinn kan være litt aggressiv så har vi opplevd her noen ganger at man har trengt noen forsøk på oppkjørselen vår. Hjelper å skur av ESP, men er det dypsnø og slapsete så er det ikke alltid det går på første forsøk.

Utover det så er det super bil, du får ekstremt mye bil for pengene!

2
Hyundai Ioniq / Sv: Flass/skade på rattet til IONIQ 2019
« på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 08:48 »
Helt klart en skrape-skade etter en hard gjenstand med litt kant. Ser det på måten den hopper og lager "hakk". Så er som nevnt over noe som har kommet borti ved inn og ut, eller kraftig ratting med en ring på fingeren som er litt hard i kantene eller slikt?

Som også nevnt, prøv å masser det og om det går bort over tid. Slikt dekkes nok ikke av garanti på dette, da det er utvendig påvirkning. Men det er jo lov å spørre verksted om garanti eller en god pris på rep/bytt ratt.

3
Hyundai Ioniq / Sv: Feil på parkeringssensorer
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 10:08 »
Det er ikke bare masse skitt på p-sensorene? Ta å vask med alle sammen og så sjekk om feilmelding kommer opp igjen. Om ja, så bør man sjekke med verksted som kan sjekke feilkoder, mest sannsynligvis er dette noe som dekkes av garanti om bilen har det.

4
Hyundai Ioniq / Sv: Driftsstans på Ioniq
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 08:49 »
Enig at dette kan være dårlig 12V, enten pga batteri som begynner å bli defekt eller at det bare er lav spenning. opplevd en gang når jeg skulle kjøre hjemmefra at bilen var død, ville ikke låse opp med sentrallås så måtte bruke nødnøkkel bak dekselen til dørhåndtaket på førersiden. Prøvde å få opp ladeluke hørte solonoiden klikke til, men klarte nok ikke å dra ut splinten slik at ladeluka gikk opp. Fikk ikke opp bakluka heller. Løsningen var at jeg etterhvert klarte å få åpnet passasjerdør bak fører og så vippet ned sete og fikk dratt i nødsnor for å åpne ladeluken. Plugget litt ladekabel og ikke noe skjedde, lot den stå i noen minutter. Hentet så multimeter og målte 12V og det var "tomt", så hentet batterilader og ladet. Etter kort tid krøp 12V spenningen opp og plutselig startet bilen å ta lading også fra ladekabel. Alt fungerte perfekt etterpå og ikke opplevd det igjen.

Mistenker at poden skrudde på taklyset bak og det har stått på hele helgen og så har aux battery saver prøvde å lade 12V for bilen var nede på 30% på hovedbatteriet også ca når den begynte å fyre nok til å se ladingen etc.

Men kan være lurt å få bilen inn til merkeverksted for å få dem til å sjekke feilkoder og slikt, oppgradere firmware og så evt bytte 12V batteri på garantien om du har det.

5
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 08:40 »
Første generasjon Ioniq (28Kkw) har radar ja, full adaptiv cruisekontroll og den er bare helt deilig når man kjører i kø etc. Eneste problem jeg har hatt med radaren er om det har samlet seg ekstremt mye snø og is som dekker radaren eller parkeringsensorer foran. Har en gang opplevd at bilen sa ifra at "noe blokkerer radar og den blir deaktivert", var nok å går ut å måke vekk snø som dekket Hyundai logoen.  Flere ganger opplevd at satt seg snø på parkering sensorer selv om lykter og radar er fri, begynner å kjøre og piiiip, men den stopper når man kommer opp i noen km/h, så ingen krise med p-sensorer som er blokkert av snø.

6
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 08:55 »
Jeg har førstegen Ioniq og har montert led-bar over skiltet, under logo/radaren. Har aldri hatt noe problemer med at Radar har tullet og blir knall lys.

I de to trådene under så finner du bilder av monteringen på min bil + også youtube video fra dashcam om hvor bedre lys denne ledbar gir (merk at dashcam'et har auto iso justering så det blir faktisk enda bedre lys enn det videoen tilsier da dashcam justerer ned isoen sin for å kompansere for sterkere lys).

Led Bar'en jeg har er en Lazer Elite 18, veldig fornøyd. Har også fått Birger N Haug til å gjøre bryteren tilgjengelig til venstre for føttene (nede til venstre) og kan nå bruke bare nærlys, bare fjernlys og fjernlys+ledbar. Ganske praktiskt om det er f.eks snø, regn, tåke og ledbar blir for kraftig, men kun vanlig nærlys gir best lyseffekt i forhold til været.

Spør om noe er uklart.

https://elbilforum.no/index.php?topic=43304.msg837430#msg837430
https://elbilforum.no/index.php?topic=39302.msg895104#msg895104

7
Hyundai Ioniq / Sv: Kjøpe brukt 2019 mod Ioniq pris?
« på: Torsdag 12. November 2020, klokken 09:25 »
Er som de andre sier gammel vs ny Ioniq.
Nye har større battere 38 vs 28, men den har også litt høyere forbruk (ikke så mye) enn den gamle. Dette pga at bilen er litt tyngre + at den har litt kraftigere motorer enn gamle. Så du får ikke fullt 100% utelling på 10kWh større batteri. Det derimot taler  mest negativt for nye Ioniq er at den lader mye tregere enn gamle, så om du bare skal ha en pendler bil og veldig sjeldent langturer som trenger hurtiglading så vil nye evt være ett godt valg, men om du ofte skal kjøre langt og bruke hurtiglading ofte så kjøp heller gammel Ioniq. Ny har også app, som ikke den gamle har, men det har jeg ikke savnet.

Har den gamle Ioniq EV og er strålende fornøyd med min. :)

Men som også nevnt gå for en litt "nyere" gammel Ioniq evt, da har du flere år garanti å gå på om noe skulle gå galt. Men det har vært ganske lite trøbbel med de gamle Ioniq'ene og tror også nye er ganske stabil også.

8
Hyundai Ioniq / Sv: Firmware Ioniq 2020
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 08:21 »
Jeg kjøpte min gamle Ioniq hos Birger N Haug på Risløkka/Økern i Oslo. Der fikk jeg beskjed at både kart og firmware blir oppdatert når bilen er inne på service. Men klart om det er en "major bug" som krever umiddelbar oppdatering så bør verkstedet kunne ta og oppdatere både gamle og nye Ioniq'er mens kunden vender. Er stort sett bare å plugge til en laptop og kjøre oppdateringer og evt diagnose. Kart er ett SD kort på gamle Ioniq som sitter bak ett deksel under infotainment skjermen ca. Mener å ha lest at det kan også brukes for firmware oppdateringer ved å ta ut kart kortet, sette inn ny firmware SD kort og så kjører man en update igjennom derfra. Så får man lastet ned en ekte og korrekt firmware for din bil med ditt utstyr så kan man gjøre det selv, men da tar du egen risiko på om noe går galt med selve oppdateringer og evt om du velger feil firmware etc.

9
Hyundai Ioniq / Sv: Jekking av Ioniq + rart problem med setet
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 17:44 »
Tok en rask googling og bilextra, biltema, thansen og clas ohlson har produktene inne i sortimentet sitt, men ingen av dem har dypt fresa spor. Men sporets hovedhensikt tror jeg er ikke avlastning, men å forhindre at sin "sklir" når bilen er jekket opp. Mine klosser har en kul i bunn som blir hvilende i koppen til selve jekken og så spor på toppen og da er det lite som gir fare for glidning. Så dermed tror jeg at flere av de gummi paddene som de over selger vil fungere. Jekkepunktet på bilene skal tåle mye, men litt fordeling av trykk er nok fordel så ha en flere cm bred er bedre enn 1-2 cm bredde.

Ang setet så prøv å få inn å skru av sete auto tilbake funksjonen. Stopp bilen helt. Så start bilen igjen og prøv å sett auto sete tilbake funksjonen på igjen. Se om det fikser den "buggen".

10
Hyundai Ioniq / Sv: Jekking av Ioniq + rart problem med setet
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 22:10 »
Ja, ekstremt viktig hvor man plasserer jekken hen, så bruk riktig sted og riktig verktøy. På en tidligere bil før jeg fikk det gummi padsene så plasserte jeg garasje jekken på ett solid ved nærheten av hjulfestet. Ergo f.eks undersiden av Støtdemper eller annet solid. Brukte da en brettet klut som litt ekstra beskyttelse mot å ripe opp med tanke på rust dannelser. Så titt under med lommelykt.

Men på Ioniq så er det spor foran og bak som er designet for jekkepunkt.

https://www.ioniqforum.com/attachments/jacking-points-png.18689/
https://i.ytimg.com/vi/QNk89hIuPqs/maxresdefault.jpg

Også video på youtube. Men bruk slike gummi pads, eller som nevn en hockeypuck som man freser spor i. Kan også bruke en treklokk, men pass på at vedretningen går på 90grader i forhold til skinna. Ergo fra side til side og ikke front mot bak. Ellers risikerer man at veden bare splittes og jekkepunktet får rett ned på jekkens metall.



11
Hyundai Ioniq / Sv: Jekking av Ioniq + rart problem med setet
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 21:02 »
Ang setet så er det en innstilling som gjør at det går helt tilbake slik at man får bedre plass til å gå ut og inn av bilen. Men Setet skal vel egentlig gå fremover igjen når du starter bilen, evt i det minste trykker på Minneposisjon 1 eller 2 for setehukommelsen. Innstillingen for å unngå setet til å kjøres bakover finner du i menyen via knappene på rattet, men bilen må stå i ro og i P om jeg ikke husker feil for å få frem de innstillingene. Husker ikke helt hva menyvalget heter nå her jeg sitter i sofaen.

Ang jekk så har jeg kjøpt gummi pads som passer til garasje jekk. Det er en skinne på begge sider av bilen under langt mot utsiden og du ser det er ett "spor" foran og ett bak som er der jekkeklossen bør settes. Fungert fint når jeg bytter på min Ioniq og gamle Focus'en.
https://www.ebay.com/itm/2-PCS-Floor-Jack-Rubber-Pad-Rubber-Jack-Pad-Car-Lift-Rubber-Pads-For-Jack-Stands/253776093353?hash=item3b163be0a9:g:gD4AAOSwTP5dCcY9

12
Hyundai Ioniq / Ioniq blir eget bilmerke ifølge Tek.
« på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 10:13 »
Ifølge Tek og Engadget så vil Hyundai kjøre den elektriske divisjonen sin som eget brand/merke og da som Ioniq.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EW37A3/ioniq-blir-et-nytt-eget-bilmerke

Ioniq blir et nytt, eget bilmerke
Hyundai lar elbilmerkevaren få selvstendighet.

Sitat
Selskapet skal i første omgang ha tre rene elbiler planlagt, med navnene Ioniq 5, Ioniq 6 og Ioniq 7. Førsnevnte skal komme i 2021, mens de to andre skal lanseres i henholdsvis 2022 og 2024.

Biltypene det er snakk om er en crossover (Ioniq 5), en sportsbil (Ioniq 6) og en SUV (Ioniq 7). Ioniq kommer inn i et etter hvert tett elbilmarked med stadig flere store aktører som kjemper om beinet.

De har hentet info fra - Engadget

13
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 09:30 »
Ang soltak så gikk jeg for uten, alt av ekstratustyr utenom soltak. Ekstra vekt, fare for lekkasjer og mer som går istykker, litt lavere tak høyde pga mer som skal bygges inn der og ikke minst pris. Men absolutt viktigste argumentet mitt var "kommer jeg til å bruke det mye" og svaret var nei. Bilens varmepumpe og da klimanlegget er tipp topp og åpner man vinduer så ødelegger man for klimaanlegget og kjølingen på sommerdagene. Trenger man hurtig utlufting så sett deg i bilen, start, skru på ventilasjon i setene og slikt + start å kjør. Senk alle vinduer helt ned og opp igjen etter å ha fått opp litt fart. Da er den innestengte varme sommersteke lufta etter parkering byttet ut og så får man kjølig frisk luft fra bilen etterpå. Aldri angret på å ikke ta med soltak på min!

14
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 15:47 »
Ioniq og Tesla Model 3 er fortstt kongen på haugen av effektivitet, ergo antall km per kWh.  :+1:

15
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 15:46 »
Bakrute sikten er ikke det beste nei, mye takket være "spoileren", men jeg har aldri egentlig hatt noe problem med dårlig sikt. 1, man har sidespeil også. 2, ved rygging så har man ryggekamera, er det møkkete så tusle ut å ta en liten rens.

At TeslaBjørn fremsnakker Ioniq er ikke så rart, han har kjørt den mye og skryter veldig godt av den. Når han nå byttet ut Tesla X'en med en Tesla 3 så gikk han en runde meg seg selv og kona og mener å huske at Ioniq første generasjon endte på en 3de plass med 2 Teslaer foran. Og mener å huske at hvorfor Tesla gikk av med sieren var ladenettverket til Tesla, kraft for når man tråkker på litt og endel annet. Men Ioniq fikk store plusser på komfort, effektivitet, ladehastighet og mer. Og det er vel fortjent IMHO.

Sider: [1] 2 3 ... 29