Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Zimon

Sider: [1] 2 3 ... 29
1
Hyundai Ioniq / Ioniq blir eget bilmerke ifølge Tek.
« på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 10:13 »
Ifølge Tek og Engadget så vil Hyundai kjøre den elektriske divisjonen sin som eget brand/merke og da som Ioniq.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EW37A3/ioniq-blir-et-nytt-eget-bilmerke

Ioniq blir et nytt, eget bilmerke
Hyundai lar elbilmerkevaren få selvstendighet.

Sitat
Selskapet skal i første omgang ha tre rene elbiler planlagt, med navnene Ioniq 5, Ioniq 6 og Ioniq 7. Førsnevnte skal komme i 2021, mens de to andre skal lanseres i henholdsvis 2022 og 2024.

Biltypene det er snakk om er en crossover (Ioniq 5), en sportsbil (Ioniq 6) og en SUV (Ioniq 7). Ioniq kommer inn i et etter hvert tett elbilmarked med stadig flere store aktører som kjemper om beinet.

De har hentet info fra - Engadget

2
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 09:30 »
Ang soltak så gikk jeg for uten, alt av ekstratustyr utenom soltak. Ekstra vekt, fare for lekkasjer og mer som går istykker, litt lavere tak høyde pga mer som skal bygges inn der og ikke minst pris. Men absolutt viktigste argumentet mitt var "kommer jeg til å bruke det mye" og svaret var nei. Bilens varmepumpe og da klimanlegget er tipp topp og åpner man vinduer så ødelegger man for klimaanlegget og kjølingen på sommerdagene. Trenger man hurtig utlufting så sett deg i bilen, start, skru på ventilasjon i setene og slikt + start å kjør. Senk alle vinduer helt ned og opp igjen etter å ha fått opp litt fart. Da er den innestengte varme sommersteke lufta etter parkering byttet ut og så får man kjølig frisk luft fra bilen etterpå. Aldri angret på å ikke ta med soltak på min!

3
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 15:47 »
Ioniq og Tesla Model 3 er fortstt kongen på haugen av effektivitet, ergo antall km per kWh.  :+1:

4
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 15:46 »
Bakrute sikten er ikke det beste nei, mye takket være "spoileren", men jeg har aldri egentlig hatt noe problem med dårlig sikt. 1, man har sidespeil også. 2, ved rygging så har man ryggekamera, er det møkkete så tusle ut å ta en liten rens.

At TeslaBjørn fremsnakker Ioniq er ikke så rart, han har kjørt den mye og skryter veldig godt av den. Når han nå byttet ut Tesla X'en med en Tesla 3 så gikk han en runde meg seg selv og kona og mener å huske at Ioniq første generasjon endte på en 3de plass med 2 Teslaer foran. Og mener å huske at hvorfor Tesla gikk av med sieren var ladenettverket til Tesla, kraft for når man tråkker på litt og endel annet. Men Ioniq fikk store plusser på komfort, effektivitet, ladehastighet og mer. Og det er vel fortjent IMHO.

5
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 11:34 »
Godt valg Øyst1. Selv trenger jeg ikke den lille ekstra rekkevidde på nye Ioniq, ei heller app. Foretrekker heller ladehastighet når man først må lade og er stort sett kun når vi skal på hytta at vi trenger å lade 1 gang hver vei.

6
Hyundai Ioniq / Sv: Kommer det en lengre Ioniq /alternativ?
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 21:52 »
Har du testet Hyundai Kona og Kia eNiro da? Jeg så på bensin utgave av Kona når jeg bestilte min Ioniq, bagasjen var ikke like dyp som Ioniq, men den har litt mer høyde sånn sett.

7
Hyundai Ioniq / Sv: Kommer det en lengre Ioniq /alternativ?
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 20:05 »
Det er det nok dessverre kun Hyundai som kan svare på og de holder nok kortene tett til brystkassa. Bilprodusenter gir enten ut konseptskisser og små hint, eller så er det ingen som vet før man har rykter og evt kamuflerte testbiler som kjører rundt.

Men min magefølelse er at Ioniq ikke kommer i en pluss size, den kommer nok til å være en bil som varer en stund på markedet som den er, bare oppgraderes. Nå har vi versjon 1 og versjon 2, men det kommer nok 1-3 til facelift/oppgraderte utgaver, men da er det "autopilot", økt batteri og slikt.

Ioniq er nok dessverre ingen bil for 190cm og høyere som skal sitte i baksetet. Da sjekk evt ut nye Kia eSoul som er ute tenker jeg. Ca samme prisklasse og også bra bil med mye av samme teknologi som Ioniq og Hyundai biler. Hyundai er storeier i Kia så de deler mye av samme teknologi.

Utover det så sjekk evt andre biler som kan passe din prisklasse, størrelse, rekkevidde etc.

8
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq hurtiglading
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 14:16 »
automat oppsummerer det veldig bra.

Kort fortalt om du skal bruke bilen til pendle til og fra jobb stort sett og veldig sjeldent langturer som krever at du hurtiglader så vil nye Ioniq være ett bra valg. Derimot om du kjører så mye og langt på kort tid og må hurtilade ofte så vil gamle Ioniq være bedre valg selv om mindre batteri. Størrelsen på batteri = kun rekkevidde fra 100% og til du må lade og nye Ioniq er også litt tyngre + motor noe kraftigere slik at forbruket er så vidt mer enn gamle Ioniq også.

Begge bilene er garantert bra og etter min mening så er det primært det jeg nevnte først som bør vektlegges mest. Jeg har aldri egentlig savnet app, for det første ingen av mine eldre biler har hatt app, men også at Ioniq (gamle) er fantastisk med varmepumpen og blir varm veldig fort. Så aldri følt behovet for å forvarme! :)

Gamle Ioniq hurtiglader også veldig bra, sett i forhold til nye Ioniq. Gamle Ioniq støtter opp til 70kW lading, mens nye topper på noen og 40 om jeg ikke husker feil og som regel ligger å vaker mellom 20 og 35 på det meste. Var på en liten tur til hytta i Telemark skjærgården 17 mai for å sesong åpne den, lading på Fokserød = pisse pause + en pølse snabb kan man si.

9
Hyundai Ioniq / Sv: Forvarming av 2018/2019-modell
« på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 11:44 »
Ioniq 2020 vs 2019 og eldre = at 2020 har gjort mye bra og bedringer enn gammel versjon, men det er ett viktig felt som 2020 er litt epic feil på i forhold til den eldre versjon! Det er hurtiglading, om du skal gjøre langt og må på langtur og lade så lader 2020 versjonen mye tregere enn den eldre. Såfremt ikke Hyundai har klart å gjøre med firmware eller modifisering til å bedre på det. 2020 har noe lengre rekkevidde enn gammel versjonen når man er på 100% batteri, men den er bittelitt tørstere pga tyngde og større el-motor etc, men det er ikke så veldig stort tap.

Så skal du ha en bil som ekstremt sjeldent trenger hurtiglading så kan 2020 være godt valg, om derimot hurtiglading ofte så bør man heller velge gammel versjon sånn sett.

Ang vinteregenskaper og fremdriften der. Ioniq er ingen klatrer, forhjulsdrift og likt fordelt vekt foran/bak. Men det er mulig å skru av antiskrens/antispinn og rygge opp gir litt bedre grep også. Men om du trenger typisk 4hjulstrekk ofte og har mye bratte bakker på vinter og mye glatt/is etc så bør man kanskje se på andre modeller. Men til vanlig bruk null stress, jeg bor på toppen av boligfelt og har en liten kneik opp til carport hvor jeg må svinge 90grader til venstre før opp lille bakken og er kun når det er slapse og mye is med snø oppå som har vært problemer, kjører piggfritt. Så litt måking og evt litt strø så vips oppe. :)

10
Hyundai Ioniq / Sv: Forvarming av 2018/2019-modell
« på: Fredag 08. Mai 2020, klokken 09:43 »
På min Ioniq (gammel versjonen) så har jeg aldri giddet å bry meg om forvarming. Selv om det er 20 minus ute så setter jeg meg inn i bilen, starter den. Setter så på setevarme, rattvarme og så kjører. Etter 1-2 min så kan jeg ta a meg lua. Bilens varmepumpe er sabla bra!

Eneste fordelen med forvarming er å evt tine is og snø raskere. Men hjemme så parkerer jeg i en carport så er bare litt å børste av fra bakrute og sørge for at ryggekamera er rent slik at får rygget ut av carport.

jeg kjørte mye til jobben før, nesten 8 mil hver dag tur retur, men jobben min har flyttet til nye lokaler og nå er jeg kollektiv pendler pga for få parkeringsplasser ved nye bygget. Men i de 2 årene på gammel lokasjon så har jeg laget stort sett hver dag på vinter og hver dag/annenhver dag på sommer. Litt avhengig av hva man skal neste dag etc. Ikke merket til noe spes batteri degresjon, så batteriet på gamle Ioniq er tomler opp fra meg. :)

11
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Fredag 08. Mai 2020, klokken 09:33 »
 :+1: til knall bil. :) Veldig fornøyd med min.

12
Hyundai Ioniq / Sv: Erfaringer med ettermontert fjernlys?
« på: Fredag 01. Mai 2020, klokken 23:50 »
https://elbilforum.no/index.php?topic=43304.msg837430#msg837430
Og de neste postene mine under.

Youtube tatt fra dashcam, merk at dashcam har auto-iso så den justerer lysfølsomheten så den lys led baren lyser bedre enn videoen viser faktisk!
https://www.youtube.com/watch?v=Q1YeoX3OAnA

Fikk Birger N Haug på Risløkka i Oslo til å montere, har en bryter nede til venstre ved boksen til ODB som skrur av og på Led Bar, så har vanlig nærlys, vanlig fjernlys og fjernlys + ledbar som alternativer

Ikke merket noe til økt forbruk, men monterer man ett kembo anlegg på taket som skal gi flomlys ala Ullevål stadion (for å sette det på spissen) så klart det kødder med aeordynamikken. Men som nevnt over, det er nok sjåføren som spiller inn mest her, Led Bar er nok minimalt med økning, såpass at du ikke merker det. Vind, kulde, fuktig veibane, snø/slaps og slikt er det som du merker.

Men jeg er veldig fornøyd med Led Bar på min.

13
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq får lastekrok, også forrige modell
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 13:58 »
Mest sannsynligvis er dette ferdig montert og mva inkludert. Ellers så blir dette for dyrt for de aller fleste til å gidde.

14
Hyundai Ioniq / Sv: 2019 Ioniq - Rear interior light dead
« på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 02:51 »
Your welcome. :)

15
Hyundai Ioniq / Sv: 2019 Ioniq - Rear interior light dead
« på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 20:55 »
hehe, probably that you are not the RTFM kinda guy. :P (RTFM = Read The Fucking Manual). :D

Sider: [1] 2 3 ... 29