Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thorden

#1
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
lørdag 26. august 2023, klokken 15:26
Ja, vet hvor den er, se skjermbildet. Å velge "Live data" under Battery charger gir feilmeldingen, så går den bare tilbake til kontrollmodulen. Får ikke noe fornuftig ut av den.
#2
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
lørdag 26. august 2023, klokken 12:07
Etter Ionity-lading fra 2% til 100%, og deretter parkert over natten på 90% skjedde muligens litt balansering. Morgenen etter stod den på 89%.
Sakteladet så på 3kW til 100% og kjørte deretter umiddelbart langt nok til å få batteriet ned til 25%.
Forbruk/distanse/SOC ved ankomst sier også at kapasiteten på batteriet er ca. 80 kW, så det er bra!

Forskjellen på min og max cellespenning er 6mV (4.160V og 4.169V). Målt med lunkent, nesten fulladet batteri.
Jeg forsøkte å lese ut "Work" med OBDEleven mange ganger, men den kontrollmodulen sliter jeg med. Kommer ikke inn på "Live" der, se feilmelding.
Valget "H-V battery, nominal capacity" er borte igjen, husker det var noen besvergelser rundt det en gang. Gjorde ikke noe med det.

Uansett synes jeg det er positivt at jeg har ca. 80 kW etter 100.000 Km, så får slå meg til ro med det.
:)

Tusen takk for veldig nyttig hjelp!
#3
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
torsdag 24. august 2023, klokken 08:53
Super informasjon, hjertelig takk!  :)

Skal sjekke og rapportere.
#4
Audi e-tron / Sv: Estimering av kapasitet - Ladetap?
torsdag 24. august 2023, klokken 07:16
Tusen takk!

Bilen var låst og lukket, så ikke noe annet forbruk.
Jeg skal ha fått 93M3, men synes ikke den endret noe. Kan be de verifisere at den virkelig er på plass.
Ja, jeg har OBDEleven, antar det er den "H-V battery Nominal capacity" i Ah jeg skal lese av? Supert tips med den min/max spenningen, den hadde jeg ikke fått med meg.

Skal kjøre en strekning som krever 50-60 kWh i morgen, starter fulladet på AC. Så kan jeg sjekke forbruk og restverdi på batteriet, og regne det ut den veien. Samt å lese ut med OBDEleven ved ankomst.

For all del, om jeg virkelig har rundt 80 kWh etter 100.000 Km er jeg fornøyd med det. Har fryktet at det stod langt verre til. Ser aldri mer enn 350 Km rekkevidde i gjettometeret, normalen selv etter langkjøring med pent forbuk er heller ca. 320 Km. Virker som jeg har tapt nær 50 Km rekkevidde siden den var ny, selv etter 93M3. Og det er litt mer enn jeg egentlig liker. Det er mer enn nok til nesten alt mitt bruk, så det er begrenset hvor mye rolle det spiller. Men så er det de dagene jeg har 80%, skal til fjells, været er dritt og det er kø. Det gikk til nød når den var ny, nå må jeg nok stoppe og lade underveis. :-/     
#5
Audi e-tron / Estimering av kapasitet - Ladetap?
onsdag 23. august 2023, klokken 19:39
Kjørte til 2% SOC i dag, og ladet til 100% på Ionity. Det tok 41 minutter, og jeg fikk 82,6 kW.
Hensikten var å få et brukbart estimat på hva jeg har igjen av kapasitet på batteriet. Så blir spørsmålet: hvor mye av dette kan jeg estimere som ladetap?

Bilen er en 2019 e-tron som straks runder 100.000 Km.
Indikerer dette at jeg har fått redusert kapasiteten med mellom 5 og 10%? Hva er normalt? Er det noe som "kan gjøres", som å balansere celler, resette kontroller, oppdatere software osv.? Jeg skal ha en garantiutløpstest, er dette tapet noe å fare med mot forhandler, og er det noe de kan gjøre?

Takknemlig for alle innspill!  :)
#6
Sitat fra: elektro på fredag 30. juli 2021, klokken 09:56
Sitat fra: Carkub på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:14
Jeg har 2019 e55 og har både fungerende app, lademål i app og FOD (dog kun matrix). Dette er nok fordi jeg spesifikt ba om oppdatering tilsvarende den biler med NV fikk (vi har ikke nightvision).

Jøss!? Er det sånn å forstå at både du og @Thorden ikke hadde lademål i app tidligere, men fikk dette etter oppdatering utført av Møller?

EDIT: Jeg har også Gateway Hardware version H04 men Software version 0323. Skal be om oppdatering av denne til 0457 ASAP. Gidder ikke vente en måned til jeg skal på 50k km. service..

Ja, som skrevet lenger opp kommer dette som en følge av oppdatering av Gateway.
Det har vært linket til oppdatering av Night Vision, men det er en bieffekt, sannsynligvis fordi den krever en GW-update. Min NV har alltid fungert fint, og det ble ikke gjort noe med den. Kun GW.
#7
Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:17
Det ville jo være glimrende om å stille ladenivå i app også ble tilgjengelig for MY2019 som en sideeffekt av dette! Har du noe mer infomasjon om versjonen (referansenummer til utbedring, versjonsnummer lest ut med OBDeleven, eller lignende)?

Jeg fikk tips om dette fra en venn som hadde  fått det utført, som igjen hadde fått det fra en venn. Er vel slik det fungerer.
På service for noen uker siden ba jeg om at de oppdaterte gateway til siste versjon, da dette i følge flere skulle gi lademål i app. Jeg klaget også på dette problemet med utilgjengelighet fra app.
Oppgradering ble gjort, og lademål i app dukket opp. Utilgjengelighet borte. Det er egentlig alt jeg vet.
#8
Min 2019 ur-etron hadde samme samme trøbbel tidligere i sommer, umulig å sende noen kommandoer. Vanlige runddansen med digitalsupport som skal ha meg til å gjøre en masse tøv som de er nødt til å vite ikke fungerer.

Det som løste problemet hos meg var en tur innom verksted for en oppdatering av gateway. Som også gjorde at jeg nå kan stille lademål i appen. Den har vært stabil siden.
 
#9
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
mandag 05. juli 2021, klokken 21:26
Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 13:11
Tallene her er jo en sak på papiret. Se på bildene av en Q7 hybrid vs min etron så ser man jo lett at Q7 tar mye mer bagasje både i høyde og bredde. I tillegg har den 3 seter i baksetet som kan flyttes frem for enda mer plas med større dybde.

Ok, så du sier at vi i stedet for å stole på de offisielle, vitenskapelige og sammenlignbare tallene i stedet skal avgjøre dette ved å se på dine fotografier? Beklager, den kjøper jeg ikke.

Tallene er med 5 seter på Q7, ikke 7. Og at setene kan skyves frem så det ikke er mulig å sitte i dem er sikker kjekt, men da kan man jo like gjerne legge ned seteryggen.
Nei, en Q7 hybrid har ikke bedre bagasjeplass enn en e-tron. Jeg vet dette utmerket godt, jeg har eid og levd med begge i et par år.
 
#10
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
søndag 04. juli 2021, klokken 22:42
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. juli 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Thorden på fredag 02. juli 2021, klokken 19:16
Legg til at e-tron har en frunk på 60 liter, så er den på toppen av lista. Så utsagnet om latterlig bagasjerom står tilbake som det latterlige.
Sammenlign den med en annen 5 seter elbil i samme størrelse utvendig, så er det veldig lite jo. TMX f.eks. har vel over 1000 liter, og t.o.m TMS er over 800 liter.

De har vel ikke noe støyisolasjon de da, blir bedre plass når man slipper å tenke så mye på det.

Som du ser av listen over andre sammenlignbare premiumbiler, så leder e-tron. Også mot splitter nye BMW iX. Tenker vi lar den ligge der.

#11
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
fredag 02. juli 2021, klokken 19:16
Legg til at e-tron har en frunk på 60 liter, så er den på toppen av lista. Så utsagnet om latterlig bagasjerom står tilbake som det latterlige.
#12
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
fredag 02. juli 2021, klokken 16:52
"sjokkerende lite" faktisk!  :P

Ja, la oss for all del ikke forholde oss til fakta her, det er jo så kjedelig!
De ser nemlig slik ut:

Modell                Bagasjeplass uten frunk (L)   
Audi Q7              650   
Porsche Cayenne   645   
VW Passat       639   
Audi e-tron      600   
Volvo XC90      580 (Med baksetet i bakerste posisjon, fremdeles mye trangere enn e-tron!)
Audi Q5              550   
Jaguar I-pace       505   
BMW iX               500   
MB EQC              500   
Audi Q7 hybrid      500   
Cayenne e-hybrid  500   
Passat hybrid      483   
Audi Q5 hybrid      465   

Jeg ville faktisk driste meg til å være enig i alle testerne, som fremhever den svært gode bagasjeplassen i e-tron. Så nei, den er ikke sjokkerende dårlig i forhold til noe som helst.
#13
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
fredag 02. juli 2021, klokken 11:01
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 02. juli 2021, klokken 10:55

Nå har vel iX50 over 600km wltp. Den har samme luftmotstand som SB med kameraspeil og 105kwh batteri.
Det er vel bevis nok for at det er mye å hente på effektivitet.

Det gjenstår å se hva iX klarer i den virkelige verden. Og det er enorm forskjell på å lage den fra bunnen av, og å gjøre en oppdatering i etterkant.
#14
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
fredag 02. juli 2021, klokken 10:59
Sitat fra: daktari på fredag 02. juli 2021, klokken 10:47
Mine sammenligninger at den er som Q7 (og XC90 og X) utvendig, bygget på samme platform tross alt. Men mye mye mindre innvendig. ID.4 er romsligere innvendig. Q5 er kanskje enda mindre.

At den er bygget på samme plattform er totalt irrelevant. For det første er det ikke helt korrekt, den er bygget på en spesialversjon av samme plattform. Og både Audi A4, Audi Q5 og Bentley Bentayga er bygget på samme plattform som Q7, så det har åpenbart ikke så mye med størrelsen å gjøre. Det er ikke slik plattformbegrepet fungerer, det er ikke et komplett, rullende understell vi snakker om her.

Målene finnes her et sted, jeg minnes noen målskisser av e-tron lagt oppå Q7 og Q5. Den er mellom, men noe nærmere Q7. Definitivt mindre. Sett deg inn i en Q7, så ser du fort at e-tron er romslig innvendig. Bare forsøk å glemme at Q7 er både høyere og lengre. 

Har du sett bagasjerommet i Q5? Det er knøttlite i forhold til e-tron. Den er smalere, og oppleves utvilsomt som en hel klasse mindre enn e-tron innvendig.
#15
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
fredag 02. juli 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 00:28
Sitat fra: Thorden på torsdag 01. juli 2021, klokken 23:36
. "Ur e-tron" måtte komme raskt, det var viktig.
Nå er du både historieløs og tar helt feil!

E-tron ble lansert i 2019 etter diverse forsinkelser. Husker godt dette fordi jeg var på flere lanseringseventer før den skulle komme i 2018. På Ekebergresturanten viste de A8 siden de ikke hadde prototype for visning en gang.
Den kom først på Lillestrøm senere.

Utgangspunktet var hydrogenbilen som ble vist i 2016 https://www.audi-mediacenter.com/en/hybrid-fuel-cell-slash-audi-h-tron-242

Så Ur E-tron kom ikke raskt, den kom sent! Dette i likhet med de fleste elbiler så ingen skam i det. Det er bare feil.

Hva som fikk deg til å skrive dette kan man jo bare spekulere i, men at det var mye rart her er det ingen tvil om. Og så kaller du meg historieløs? Det er jo lett fantastisk!

Mulig jeg var utydelig i min formulering, jeg skal gi deg den tvilen. Under tvil.

La oss begynne med mitt utsagn "den måtte komme tidlig". Dette i forhold til "vi må utvikle en dedikert elbilplattform fra bunnen av". Det var de to valgene de stod ovenfor da de gjorde disse vurderingene om prosjektet en gang rundt 2013.
Siden vurderingen var at det ville ta 2-4 år lengre tid å utvikle en egen plattform, så valgte de å basere bilen på en modifisert MLB-evo plattform, da dette fikk bilen tidligere til markedet enn om de måtte utvikle plattformen fra bunnen av. Var det tydelig nok til at du skjønte poenget?
Allerede da skjønte de som fulgte med i timen at dette ikke ville være den fremtidige måten Audi lagde elbiler på. De startet jo utviklingen av PPE omtrent samtidig, før e-tron kom på markedet.

Nei, det begynte ikke med h-tron, det er historieløst og direkte feil. e-tron ble først vist på Frankfurtmessen i 2015, året før h-tron. h-tron var et ørlite sidespor i forhold til e-tron, og prosjektet ble lagt ned før e-tron kom på markedet.

Ja, e-tron ble litt forsinket i forhold til opprinnelige planer, i underkant av ett år. Produksjon og leveranser kom i gang høsten 2018. Det ble produsert og levert mange tusen biler før de første norske kundene fikk sine biler i 2019. Disse gikk til demo og forhandlere over hele verden. Det er selvsagt en prioritering man kan undres over når tusenvis av kunder hadde betalt for reservasjon av bilen, men det er engang slik de tradisjonelle produsentene normalt opererer. Så det var ikke en forsinkelse at det tok 8-9 måneder fra start av produksjon til norske kunder fikk sine biler.   

Arrangementet på Ekeberg var for å holde reservasjonsholdere for e-tron varme og informert, det var på ingen måte meningen å vise e-tron der. Dette var et arrangement for lansering av A8. Men siden A8 var den første bilen som hadde samme type interiør og infotainment som e-tron, så synes importøren det var en god ide å slå to fluer i en smekk, og også informere mer om e-tron mens man fikk en smakebit av interiøret den ville få.

Bare spør hvis noe er uklart.

Edit: Det er svært sannsynlig at arbeidet med e-tron startet en god del tidligere enn 2013, men jeg har ingen kilder som kan bekrefte det. At prosjektet var startet i 2013 vet jeg med sikkerhet. Ikke glem at Audi viste det første e-tron konseptet allerede i 2009.
Videre var e-tron opprinnelig lovet på markedet "tidlig 2018". Den kom i slutten av 2018, så forsinkelsen var ikke mer enn et halvt år, og ikke noe lage et stort nummer ut av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA