Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rævedilter

Sider: [1] 2 3 ... 23
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor går grensen for at dieselbilen er miljøvennlig?
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 19:31 »
Det er nett før eg vil at Acer skal overta kontrollen over norsk energipolitikk; ser ikkje ut til at me klarer det som må gjerast.

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Vet du om et ladestopp med "noggo attåt"?
« på: torsdag 13. februar 2020, klokken 20:15 »
Bygland i Setesdal; fin badestrand med flytande stupebrett samt fotballbane på gras. Kafe rett attmed.  Stoppar alltid der på vei sørover om sommaren.

3
Tesla / Sv: Bremseservice null verdt
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 18:23 »
Bremseservice er smøring av glidepinner o.l.. såvidt jeg vet. Tror ikke det har noe med ordinær service og gjøre. Så da må du be om det i tillegg. Det er ingen serviceintervaller på Tesla, men de anbefaler minst én gang i året og hver 20k kilometer, for bytte av kupefilter, og en generell tilstandsvurdering av ytre komponenter som f.eks bremser.

Han skriver jo faktisk at han hadde den på bremseservice.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 18:21 »
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Er dette heile bilen eller kun motor?
Tu meiner effektivteten til ein elbil ligg i området 60-75% i praksis, rett nok fra 2015, men relevant nok allikevel:
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

Det er ikke kun motoren, men totalt hele veien fra strømnett til hjul, med tap i kabler, likeretting, lading av batteri, utlading av batteri, vekselretting m.m. Gjør man samme regnestykke med fossilbil er man nok godt nede i det 1-sifrede..

1-2 kWh forbruk energi i produksjon og transport er det vanleg å rekne for diesel pr. liter; da fell totaltvirkingsgraden fra kanskje 25% til ned mot 21-22% så ensifra er det langt igjen til.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 18:14 »
Når en snakker om virkningsgrad for bensin/dieselmotorer så måler en på svinghjulet. Når en måler ytelsen for en motor på rulle, er det et tap på 15-20% mellom svinghjul og rulle (ved maks effekt). Det er tap i girkasse, ledd og differensial og lagre og ikke minst tap i overgangen mellom dekk/gummi og rull.
Hvis ein bil bruker 0,5 liter diesel / mil = ca. 5kWh/mil og forbruk på tilsvarende elbil er kanskje 1,5kWh/mil med virkingsgrad på 85% gjer det ein virkingsgrad for diesel på ca. 25% til hjula.

6
Model X / Sv: Svært ujevn slitasje bremseskiver/klosser
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 07:19 »
Skiftet bremseklosser framme på min i går ved vel 76000 km,
jobben tok ca. 5-10 min pr. side, men da var dei gamle klossene smurt i haust så dei kom lett ut.
Klossene kostet 221 kr inkl. mva. ex frakt.
Ny skiver koster fra ca. kr. 1250 pr. sett inkl. mva. + frakt.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 07:03 »
Her er slik graf for en elbil (som ikke er den mest effektive i klassen). For alt over 10% av maksfart (dvs 20 km/t) uten rivstart, er effektiviteten på 86% eller høyere. Over 4000 RPM (ca 65 km/t) er effektiviteten over 91%, samme hvor tung en er på høyrefoten.
Er dette heile bilen eller kun motor?
Tu meiner effektivteten til ein elbil ligg i området 60-75% i praksis, rett nok fra 2015, men relevant nok allikevel:
https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 07:00 »
Fint, da får du kjøre rundt på Island med jerrykannene dine. Vi som holder oss på vanlig norsk landevei har neppe noe stort behov.
Det er riktig, norsk landvei er norsk landvei, men kor langt i Nord-Norge trur du ein kjem med elbil? Med campingvogn?
Norge består av meir enn Oslo og omegn.
Nokre av oss tør til og med ta turen utenlands, så kan "vi" holde oss på norsk landevei.
Diskusjonene her inne er i perioder rimeleg navlebeskuende, siden eg klarer meg med elbil med 100 km rekkevidde, så kan alle andre også klare seg med det.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:30 »
Er det noen som er så gale at de frivillig kjører rundt på et par stinkende, grisete og tunge dieselkanner i bilen? Jeg tolererer rimelig lang ladepause for å slippe det.
Om alternativet er å sitje heime og sjå på TV, så ja, uten tvil.
Har kjørt heile Island på kryss og tvers, og uten ekstra kanner hadde eg vel vore der enda oppi et krater og venta på mobildekning.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:28 »
Tja, ladet 250 km på min TM3 på søndag ettermiddag på Elverum.

Las du kva me faktisk diskuterte?? Tydligvis ikkje :-)
Me diskutere der det ikkje var mulig å fylle.
Der ein kan fylle fyller ein, om det er straum eller diesel.
Om ein ikkje kan, treng ein backup, der kjem 200 kWh med diesel inn om ein kjører hybrid/fossil.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:07 »
Ellers så gjelder nok grafen kun for store motorer i tunge anvendelser (som totaksts dieseler i skip på 100.000 hk (50+%)).
De beste skipsmotorene har passert 70% virkingsgrad.
Bilmotorer henger nok etter, spesielt fordi dei går på variende last, men i ein hybrid kan ein jo styre dette om ein vil, ein kan jo velge ein del mindre motor med høgare virkningsgrad også.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:56 »
Så ikke så fantastisk..
Har aldri sagt det er fanatastisk; men om får 300-400 km ekstra rekkevidde med to kanner baki er det jo bra med eit par minutter fylling. Prøv den på ein elbil...

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:53 »
Elmotorer
derimot er ca 95% effektive hele tiden.
Så å seie heile tida men under 20% dropper elmotorer relativt mykje;

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 07:02 »
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
Så blir det helt feil å gange dette med 0,85.
Vekta blir ca 20 kg av det får du ut 0,4, resten går til varme.

I snitt ligger dieselmotoren på 25 til 30% (i daglig bruk). På sitt beste opp en lang, bratt bakke eller på Autobahn kan den nå sin maks virkningsgrad på 40% (en grunn til at bensin og dieselmotorer ikke trekker så forferdelig mye ved høye hastigheter, mens elbiler rammes av økt luftmotstand da effektiviteten ligger på ca 95% uavhengig av last og turtall).

Her er ein graf som viser akkurat det:


15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt
« på: tirsdag 11. februar 2020, klokken 06:51 »
Nei, 10,1 pr. liter. Ikke 10,7
"diesel 10,7 kWh per liter"
https://www.tu.no/artikler/derfor-er-diesel-billigere-enn-bensin/228183

Ser det er litt ulike verdier ute og går ja, varierer vel litt og; eg kjører mykje på lokal kortreist diesel. Innblading av biodiesel gjere ein del lågare energiinnhold , det er vel 20% innblanding p.t.så da er det vel miljøvennlig å kjøre diesel da.

Sider: [1] 2 3 ... 23