Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TJV

#1
ID.4 / Sv: Volkswagen med de minst fornøyde eiere
mandag 17. juni 2024, klokken 23:35
Å poste følgende link blir feil på flere måter siden den omhandler Toyota og diesel. Men siden Toyota tidligere er blitt nevnt av meg og jeg ikke hadde noe fakta å vise til, så kan jeg servere en (gladsak) no som underbygger min påstand om at det er langt fra tilfeldig at Toyota (Lexus) er på topp i kundetilfredshet år etter år.
Jeg mener ikke at andre bilmerker bør strekke seg så langt som dette eksemplet, men her har Møller og egentlig alle andre bilmerker noe å tygge på.
https://www.tv2.no/broom/per-olav-trodde-ikke-det-var-sant/16678008/
Jeg tror nok Møller sin garanti stopper 15 min etter bilen er 5 år, eller har andre noen goodwill historier de vil dele?
#2
ID.4 / Sv: Takstativ til id4 2021 mod.
mandag 10. juni 2024, klokken 19:16
Noen som har anbefaling eller ting å tenke på når man tenker på å kjøpe takstativ?
Har en "gammel" Thule Packline takboks tilgjengelig. Kjører absolutt minst mulig med takboks, men når tanken er sykler på tilhengerfestet så er kun taket eneste plassen igjen til "ekstra bagasjerom".
Siden det sjelden blir kjørt med takboks tenker jeg å bruke den jeg har.

Forskjellige høyder på takstativene?
Tips, råd, bilder mottas med takk.
(Akkurat bilde skjønte jeg ikke hvordan jeg ligger inn her på siden no, før stod det «legg til fil» eller noe sånt) 🙈
#3
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024
onsdag 05. juni 2024, klokken 19:45
Jeg har ikke fulgt testen, bare lest her og på Motor sine sider.
Noen biler som stoppet i oppoverbakker og ikke fikk dradd nytte av nedoverbakker denne gang også?
Ellers savner jeg et sånn høydeprofil kart (eller hva det heter) der man ser hvor bilene har stoppet. Kanskje det ikke er publisert/laget ennå.
#4
Det er ikke tråder i frontvinduet på ID.4. Det er folie.
Helt enig at tråder er noe drit (for min del). Satt meg inn i en Mustang taxi i helgen. La umiddelbart merke til tråder i frontvinduet. Folie hjelper jo bare enda fortere på is på frontvinduet enn bare varmeapparat, men jeg tenker at det ikke er noe veldig viktig av utstyr og bilvalg.
#5
ID.4 / Sv: Volkswagen med de minst fornøyde eiere
søndag 02. juni 2024, klokken 20:27
Forskjellen på Toyota/Lexus er at de har en heeeeelt annen filosofi på kundeservice enn "resten" av bilmerkene. Jeg har tidligere jobbet i bilbransjen, så har en brukbar innsikt og kjenner/kjente folk på stort sett alle merkeverksteder og uavhengige. Ikke tro at Toyotaer er feilfri, hverken nye eller brukte. Noen av modellene er riktignok mer feilfri.
Toyota klarer helt fint å svelge en kamel i ny og ne. Klart at visst motoren havarerer 5000km/noen mnd etter garanti, så ryker hele ferielønnen og litt til. Du kontakter merkeverkstedet, de inngår et spleiselag med forhandler/impotør/fabrikk. Du ender kanskje opp med 30.000kr istedenfor 100.000kr. Man lovpriser bilmerket for naboer/familie/venner. Føler seg nesten forpliktet til å kjøpe en ny Toyota 7 år etter forrige nybilkjøp. Alt uten en forhandler som man må krangle med. Det er overhode ikke oppsiktsvekkende for meg at Toyota og Lexus ligger i toppen år etter år. Synd Toyota kom litt sent på banen med elbil. Men at de vil kapre markedsandeler om noen år og samtidig ligge i toppen på Autoindex er mitt tips. (Jeg har ikke noe særlig kunnskap om BZ4X, men tviler på kundeservicen vil bli annerledes der).

For å si det sånn, godt mulig jeg har kjøpt min første og siste bil hos Møller. 2-3 mnd ventetid på verksted, "krangling" på helt opplagte reklamasjoner det kunden må bevise alt er mye av grunnen.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision
fredag 31. mai 2024, klokken 17:43
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mai 2024, klokken 10:39
Sitat fra: TJV på torsdag 30. mai 2024, klokken 23:30Steinsprut kan slå ut et kamera også, selv på siden.
Når det gjelder Tesla vil jeg påstå nei. Kamera foran ligger bak frontruta.  Kameraene i skjermen er rettet bakover, og sidekameraene ligger bak sidepaneler i glass. 
Sitat fra: TJV på torsdag 30. mai 2024, klokken 23:30...nei, vi trenger ikke diskutere steinsprut på sensor/kamera bak, der er vi sikkert enig at det ikke forekommer)
Steinsprut nei, men kameraet bak er nok likevel det svakeste leddet. Det blir raskt tilsmusset/tildekket og om man ikke rengjør det skånsomt så kan linsa lett bli skadet.
Sitat fra: TJV på torsdag 30. mai 2024, klokken 23:30Har dog opplevd radarfeil i tett snødrev når det har bygget seg opp snø foran.
At dette problemet er borte er noe av det beste med Vision.

Lenge siden jeg har kjørt en Tesla, så det et forøvrig litt sant i det du skriver. Men når kamera er rettet bakover mister man vel den geniale muligheten å ikke kantkjøre felger? Jeg kan "zoome" inn på forhjulet med kamera og helt trygt parkere hjulet noen cm fra fortauskanten. Joda, kamera er mer utsatt men aldri hørt at det er problemer med steinsprut på biler med slik løsning. På motorvei er vel Tesla sine sidekamera bedre løsning.
Ellers så har andre bilmerker løst kamera bak med spylefunksjon eller kamera gjemt bak logo.
Tipper frontkamera til Tesla ikke virker så godt med en steinsprut i ruten foran kamera, men føler vi no er inne på hypotetiske ting. Kjenner faktisk ikke noen som har hatt problemer med kamera på biler, utenom 2 stk. Ene har Range Rover og andre en Model S, begge ryggekamera.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision
torsdag 30. mai 2024, klokken 23:30
Parksensorer er vel ikke ekstra utsatt for feil? Steinsprut kan slå ut et kamera også, selv på siden. Er ikke akkurat skuddsikkert glass på de?
Har hatt flere biler med tradisjonelle sensorer og ingen har feilet hverken foran eller bak (nei, vi trenger ikke diskutere steinsprut på sensor/kamera bak, der er vi sikkert enig at det ikke forekommer). Har 2 biler med kamera i "grillen" foran samt sensorer, ikke steinsprut på noen.

Har dog opplevd radarfeil i tett snødrev når det har bygget seg opp snø foran.
#8
Sitat fra: Moggen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?

Noen ganger så vil folk ha noe annet enn resten av gaten har. Kanskje man ikke liker design og løsninger på biler som det er solgt mye av. Eller at forhandler er nærmere.
Kan faktisk være dealbreaker sånne ting, og i mine øyne er det positivt å se noe annet på veien enn topp 5 på registreringsstatistikken.
#9
ID.4 / Sv: Volkswagen med de minst fornøyde eiere
mandag 27. mai 2024, klokken 21:26
Men det er ikke overraskende.

Akkurat hentet ut bilen fra Møller.
Har ventet 2 måneder på verkstedtime.
For snart 1 år siden gikk ikke ene bakdøren igjen, flagret som en teltduk (gikk ikke halvveis i lås engang). Prøvde mobilitetsgaranti, men der var det flere timer ventetid og leiebil var de vanskelig med. Etter 1-2 timer så virket plutselig døren. Meldte det inn til Møller førstkommende virkedag, de tok bilen inn forholdsvis fort, fant ikke noe gale med låsemekanismen og leverte bilen tilbake. Ikke byttet deler, bare feilsøket. Prøvde å forklare de at jeg ikke hadde ringt til mobilitetsservice eller ville latt bilen stå på verksted en hel dag visst låsemekanismen virket.
 I mars skjedde det igjen. Dokumenterte det med video, bestilte time og sendte video på mail til kundemottaker. (Han bekreftet video var mottatt).
Så presterer de nissene hos Møller å ringe meg idag, sier at tekniker hadde sjekket håndtak og logg, men bilen var feilfri. Video hadde de rotet vekk i systemet sitt. Eg blir riiimelig irritert og ber de bytte den forbanna låsemekanismen idag!
Fikk mld noen timer etterpå at låsemekanismen var byttet og bilen kunne hentes.

Visst Møller/VW har planer om å klatre på Autoindex må de revolusjonere kundeservice.
#10
Beklager, det var ikke helt dagen for alle å nevne det temaet med organisering i denne tråden. Ja, jeg visste det egentlig ikke helt hørte hjemme i denne tråden (som jeg innledningsvis skrev). Men, siden denne tråden handler om hvor man legger igjen penger i forhold til sympati trodde jeg kanskje det kunne bli diskutert selv om det ikke handlet om Kina.
Føler det ble dårlig stemning og anklaginger så derfor: Sorry, la oss legge den saken død og fortsett før mitt innlegg som ikke passet seg i denne tråden.
#11
Jeg vet dette innlegget blir litt avsporing av det posten egentlig handler om, men har ikke helt funnet en annen plass å poste. Men siden posten handler om sympati, så prøver jeg her.
For det første, jeg har ikke lest hver eneste side av de 36 sidene i denne posten, så beklager visst lignende har vært nevnt før...

Men, dere som er motstander av Kinabiler, (enten eierskap eller produsert i Kina) for å vise sympati, er dere like opptatt av ordnede arbeidsforhold her i Norden og ville vist sympati på det også? Tenker da på den langvarige streiken mellom Tesla og fagforeninger i Sverige. Er man organisert her i Norge, burde man da la være å kjøpe en Tesla selv om den ikke blir produsert i Sverige? Selv om det ikke er helt sammenlignbart så ser vel de fleste sammenhengen regner jeg med.

Litt mer info:
https://frifagbevegelse.no/nyheter/tobias-har-streiket-i-et-halvt-ar-her-er-mekanikerens-beskjed-til-teslasjefen-6.158.1044932.1f489ca68d

Er ikke fagorganisert selv, så sånn sett kan man si at det er underlig at jeg ofrer saken én tanke. Men jeg er tilhenger av valgfrihet på steder, så derfor synest jeg saken er interresant.
#12
App "problemene" til id.4 kunne skje innimellom før, men den har vel kanskje feilet én gang siste året. Ja, den brukes opptil flere ganger daglig på det meste her på vår 2021 modell. Må si meg enig at på software 3.0 og høyere tok de sikkert livet av de fleste bugs i software.
#13
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
søndag 21. april 2024, klokken 23:44
Sitat fra: Svk på søndag 21. april 2024, klokken 20:28Noen som har kjørt fra Hirtshals og nedover til Tyskland?(motorvei)
Hvor ofte ladet dere?Er vel 130km hele veien.

Hvordan var det med lading langs veien?

Ja, er hovedsakelig 130 sone.
Visst det kan være til noe hjelp, så fant jeg et bilde fra ferien der forbrukstall fra vår ID.4 med 20' hjul.
193km,
2timer og 3min,
snittfart 98km/t,
20,2kWh/100km.

Den lengste etappen vi kjørte var fra Billund til Hirtshals uten å være i nærheten å tenke på lade, selv om det tidvis var 140-150 i 130-sonen. Startet med fullt batteri.

Var greit nok med lading visst du ikke absolutt har én leverandør du ønsker å lade hos. Husker minst én app jeg lastet ned var ufattelig enkelt å legge inn betaling da man kunne bare velge Apple Pay. Så fra appen var lastet ned tok det kanskje et minutt så kunne man starte å lade. Så jeg tok det bare fortløpende å lastet ned app visst det var en ny leverandør det passet seg å lade hos.
Er du ikke fremmed for å lade hos flere leverandører mener jeg det er like enkelt å reise på elbilferie i Danmark som Norge.
Tyskland kan jeg ingenting om.
God tur.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 18. april 2024, klokken 21:47
BYD selger mer biler i Norge hittil i 2024 enn f.eks Ford og Kia.
Bare sånn til opplysning for de som tror BYD er på vei ut av Norge.
#15
ID.4 / Sv: Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?
søndag 07. april 2024, klokken 13:48
I tillegg til info i innleggene over bør du sjekke litt om hjulstilling bak på bilen du vurderer å kjøpe. Helst få fullstendig historikk på bilen. Har den ikke vært en "mandagsbil", så ser jeg ikke så veldig store hinder for å kjøpe en id.4 med høy km og delvis utenfor garanti.
Noen bileiere har vært veldig uheldig å må bytte bakhjul opptil flere ganger. Tror faktisk jeg ikke ville vurdert å kjøpe en slik bil med sånn hjulstilling siden noen biler har vært utbedret flere ganger og tydeligvis ikke friskmeldt fremdeles. Du kan bare glemme at Møller tar noe goodwill etter garanti. Det er ikke Toyota goodwill hos Møller dessverre.
Hovedbatteriet er bygget opp i moduler (16stk?) og kan byttes én og én såvidt jeg har forstått. Det taler for mindre kostbare reparasjoner selv om tusenlappene får vinger.
På en bil som har rullet 150-200k km bør du uansett ligge til side noen kr hver måned. Lykke til, det kan gjerne bli et godt og økonomisk valg du tar. Det vil bare tiden vise dessverre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA