Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - vinglepetter

Sider: [1] 2
1
Kjøpe elbil? / Elbil til familie med 3 barn?
« på: ſøndag 07. August 2022, klokken 12:16 »
Vi er på utkikk etter en ny bil som er stor nok, og praktisk nok, for hele familien. Vi har akkurat blitt en til i familien, og da føles Model Y litt liten, da vi har to barneseter (med isofix) og en 10 åring som skal få plass. Spesielt litt trangt om en av oss voksne må sitte i midtsetet hvis minsten gråter.

Vi er veldig fornøyde med Model Y, spesielt hva det gjelder rekkevidde, tech og bagasjeplass. Litt stiv bil, men ja. Kunne gjerne tenkt meg en Model X igjen, men synes de er høyt priset om dagen.

Vi har hytte på fjellet og er vel der annen hver helg. Foretrekker å komme helt frem uten å måtte lade (23 mil), samt at vi bruker nok bilen litt på dagtid før vi reiser. Ønsker oss en bil med god plass til mennesker og bagasje, og hvor vi ikke trenger å engste oss for rekkevidde hver sommer eller vinter. Og litt tech og generelt god komfort er også høyt på listen.

De vi vurderer nå:
Audi E-tron 55: Premium merke og bil, isofix foran, stort bagasjerom, ladehastighet og gode skussmål på tester. Litt engstelig for rekkevidde og forbruk, og at det kommer en facelift neste år.

Nio ES8: 7 seter, meget stort bagasjerom, ventilasjon og massasje i seter, batterileie (er positiv til dette da det ryktes 150 batteri snart), lang rekkevidde og gode skussmål på tester. Litt engstelig for helt nytt merke i Norge.

Har dere andre biler å anbefale oss? Hører gjerne på deres erfaringer hvis dere er i samme situasjon hva det gjelder barn og plass. Eller om dere har en mening om de alternativene jeg har satt opp  :)

2
Audi e-tron / E-tron 55 som familiebil med 3 barn?
« på: ſøndag 07. August 2022, klokken 11:45 »
Vi er på utkikk etter en ny bil som er stor nok, og praktisk nok, for hele familien. Vi har akkurat blitt en til i familien, og da føles Model Y litt liten, da vi har to barneseter med isofix og en 10 åring som skal få plass mellom disse. Spesielt også om en av oss voksne må sitte i midtsetet hvis minsten gråter.

Vi er veldig fornøyde med Model Y, spesielt hva det gjelder rekkevidde, tech og bagasjeplass. Litt stiv bil, men ja.

Vi vurderer en E-tron 55, da denne har isofix foran så man kan la 3 åringen sitte der på langturer. Kona liker godt Audi, da hun føler det er et kvalitetsmerke og får en god og trygg bil. Lest en del om lite støy, komfort, ladehastighet etc, bare plusser med bilen slik jeg leser det.

Foruten om forbruk og rekkevidde da. At bilen går litt kort og at forbruket er høyt. Er vel kanskje derfor det kommer en bil som går lengre neste år.
Vi reiser nok til fjellet annenhver helg om vinteren. Ca 23 mil. Og det blir litt kjøring på dagtid før vi reiser oppover fredagene. Vi ønsker ikke stoppe underveis. Hva er rekkevidde sommer og vinter?

Og hvordan er bagasjeplassen? Mtp barnevogn og litt bagasje?

Hovedspørsmålet er da: Er dette en god bil å anbefale til en familie med 3 barn, som reiser en del på turer og ikke ønsker å lade?

Og hvis ja; hvilket utstyr anbefaler dere oss?

Har fått tilbud av Møller på en godt utstyrt E-tron 55 Sport til 730.000,- med levering nå om et par måneder.

Og; Hvis man kjøper E-tron, er det da et riktig tidspunkt å kjøpe på siden det kommer en facelift med mye lengre rekkevidde neste år?

En annen bil vi vurderer er Nio ES8, men pga at denne er såpass «ny» i Norge, så er vi litt usikre der. Men massasje i setene og ventilasjon, 7-seter og stort bagasjerom er noe som frister veldig. Ca 600.000 pluss 1400-2000kr i batterileie i mnd.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til stor familiebil med god plass, rekkevidde og utstyr
« på: Mandag 07. Februar 2022, klokken 14:56 »
Rart at ID4 er liten med Enyaq ok all den tid det er omtrent samme bil og ID4 er romsligere inni, spes fremme.

Er kanskje bare mitt øye som ser. Utifra tester så virker målene litt større på Enyaq, og føltes for meg større innvendig.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til stor familiebil med god plass, rekkevidde og utstyr
« på: Mandag 07. Februar 2022, klokken 14:55 »
Tesla Model Y – Huker også av på det meste. Har lest at den er veldig stiv og så er det ikke så mye ekstra å hente ut hva det gjelder utstyr. Fantastisk mye plass med både frunk, under bagasjerommet bak og selve bagasjerommet. Lest her at den kanskje får mer nyttelast etter hvert, som vi fint kan vente på. Er det for lite ekstra i denne bilen enn hva vi ser etter.. Og så skal det sies at vi hadde en Model X som det var mye feil med og vi opplevde svært dårlig service, så har det i bakhodet.

Er det 38 mil eller 2x19 du ønsker deg om vinteren? Det er ganske stor forskjell på de to...


Setter man på 19" på Y så er vel ikke komforten så ille. Mye nyttelast skal det være på de som leveres ut allerede kommende kvartal, så det bør ikke være noe problem.

Ellers tror jeg du får mye mindre problemer med Y enn med X, både mtp selve konstruksjonen og hvor de er produsert. Har selv hatt S/X/3 og har Y i bestilling. Amerikanerne kan ikke QC, og med en så kompleks bil som X blir det vanskelig...

38 mil er å foretrekke, 2x19 blir for kort. Vi har ca 25 til fjellet og hvis bilen brukes på dagtid før avreise så ønsker jeg å slippe å måtte hurtiglade på veien. Samt at jeg gjerne skal kunne kjøre til fjellet, og kjøre der oppe, enn å akkurat komme frem og så måtte lade før jeg kan benytte meg av bilen igjen.

5
Kjøpe elbil? / Hjelp til stor familiebil med god plass, rekkevidde og utstyr
« på: Mandag 07. Februar 2022, klokken 12:40 »
Hatt en Mercedes GLE 350de i ett års tid sammen med en BMW i3. GLE til fjellet og langturer, og i3 til ukedagene og helgene vi ikke er på tur. GLE - en fantastisk bil som burde være bil nr 1, men endte som bil nr 2. For dyr bil til å stå stille, så den er videreleaset. Det er her utfordringen begynner -> hvilken elbil skal vi erstatte i3 med som både gjør jobben til GLE og i3?

Her er vår ønskeliste:
Rekkevidde (minst 380 km vinter), plass (plass til tre barn bak – 1 barnesete) og stort bagasjerom, komfort, 4-hjulstrekk, gode fjernlys, HUD, hengerfeste, skinninteriør, god navigasjon, keyless. Bonus med ekstrautstyr som gjør ting enklere og mer komfortabelt (varme i seter og ratt, ventilasjon, massasje, solskjerming i bakvindu feks). Smørbrødliste, men ja.

Disse bilene har vi sett på og vurdert, og det er fullt lov å utfordre våre meninger her:

Audi E-Tron – Flott bil utvendig og innvendig, men den går for kort og for lite bagasjerom. Mulig bagasjerommet er stort, men etter å ha sett på bilen, mener vi det blir litt lite med barnevogn og en del bagasje. Kommer nyheter om en oppgradert bil til høsten, kan være spennende, men ønsker bil innen den er leveringsklar.

BMW IX40/50 – 40 går for kort og 50 er for dyr. Ellers en veldig flott bil, men ikke aktuell pga pris og rekkevidde.

Hyundai Ioniq 5 – Fin bil utvendig, men føltes ikke stor nok innvendig. Ingen av oss fikk godfølelsen vi ønsket da vi satt oss inn i den. Fikk heller ikke følelsen om at dette var en «stor» nok bil til hva vi trenger.

Kia EV6 – Litt som Ioniq, trodde den var mye større enn hva vi opplevde da vi så på den.

NIO ES8 – Helt nytt merke i Norge. Er det dumt? Sett på denne og den tikker av det aller meste på vår ønskeliste, spesielt utstyr og størrelse. Batterileie høres fint ut, ingen vonde tanker om det. Praktisk å variere med hva man betaler per mnd ift hvor mye man kjører. Signature Edition eller standard er jeg usikker på, da det viktige en får ekstra i Signature er HUD, og 80’ for det er litt mye (vet en får med mer altså).

Skoda Enyaq – Huker av på det meste vi ser etter. Smarte løsninger for barn med strøm og solskjerming, smart bagasjerom. Ser ikke på merket som noe negativt, tenker heller kvalitet mtp bakgrunnen. Ja, lang ventetid, men mulig vi kan kjøpe på Finn.no eller se om det kommer inn en bil som blir avbestilt. Kona derimot synes Skoda er et kjempekjedelig merke og kommer egentlig ikke på tale.

Tesla Model Y – Huker også av på det meste. Har lest at den er veldig stiv og så er det ikke så mye ekstra å hente ut hva det gjelder utstyr. Fantastisk mye plass med både frunk, under bagasjerommet bak og selve bagasjerommet. Lest her at den kanskje får mer nyttelast etter hvert, som vi fint kan vente på. Er det for lite ekstra i denne bilen enn hva vi ser etter.. Og så skal det sies at vi hadde en Model X som det var mye feil med og vi opplevde svært dårlig service, så har det i bakhodet.

Volkswagen id4 – For liten rett og slett. Både sittemiljø og bagasjerom.

Ventetid på biler er ikke et problem, da Hyre kan hjelpe oss fint de gangene vi trenger større bil akkurat nå.

Fått gode råd og innspill her inne før, så lytter gjerne til råd igjen, og også spesielt gjerne erfaringer. Mulig vi har glemt noen biler, så spill gjerne inn det også. For vi må ha ny bil, men hvilken?

6
BMW i3 / Sv: Lade BMW i3 på Tesla Wall Connector?
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 09:00 »
Tusen takk for svar og hjelp, Orbit!

7
BMW i3 / Lade BMW i3 på Tesla Wall Connector?
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 08:49 »
Akkurat solgt Tesla Model X og fått levert BMW i3. Når jeg setter i3 til lading på Tesla sin Wall Connector så kommer det en «klikkelyd» fra bilen under lading.

Har også fått opp følgende beskjed etter jeg har tatt ut laderen: «Kan ikke lade. Ta kontakt med BMW i». Fikk også opp varsel med «Drivverk» og samme beskjed etter om å ta kontakt med BMW i.

Noen som kjenner til denne utfordringen? Går det å lade en BMW i3 på Tesla sin Wall Connector, eller er det noe der som gjør at det ikke går?

8
Kjøpe elbil? / Bil nr 2 - plass til barnevogn og barnesete - hva skal man ha?
« på: Torsdag 27. August 2020, klokken 20:21 »
Vi har er Tesla X fra før, og er ute etter en bil nr 2, men det blir vel den som blir kjørt 70% av tiden når vi får den i hus. Vi trenger plass til barnevogn og barnesete, og ettersom vi er 4 personer er det greit om det ikke blir veldig trangt for en handletur med alle sammen.

Har sett på e208, e2008, id3, E-Golf, Leaf og Zoe bla. Kun prøvekjørt Leaf og følte faktisk at den huket av på mye. E2008 er svært interessant, men ikke fått prøvekjørt. E-Golf går litt kort, men er en god om romslig bil, vet bare ikke hvordan den holder seg i verdi.

Har fått tilbud på en splitter ny Leaf Tekna 40kwt 2020 modell. Kliss ny fra forhandler. Prisen jeg har fått er 289.000kr (eks vinterhjul). Når jeg specker den samme på nettsiden kommer jeg til 333.400kr. God å kjøre og svært god plass foran, baksetet og bagasjerommet. Men så er litt spørsmålet om verdifallet på denne bilen blir stort da det selges mange av den, den har en del konkurrenter, den har en relativt kort rekkevidde (270 km). Er dette et godt kjøp?

Har også et tilbud på en E2008 GT Line godt utstyrt til 340.00kr.

Vi vil ikke bruke allverdens på bil nr 2, og ser derfor i området rundt 300.000kr. Er veldig åpen for forslag til bil og tilbakemeldinger!

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Bil nr 2 - Leaf Tekna 40kwt - 2020 - god pris og godt valg?
« på: Torsdag 27. August 2020, klokken 20:19 »
Har fått tilbud på en splitter ny Leaf Tekna 40kwt 2020 modell. Kliss ny fra forhandler. Prisen jeg har fått er 289.000kr (eks vinterhjul). Når jeg specker den samme på nettsiden kommer jeg til 333.400kr. Er dette et godt kjøp?

Vi har er Tesla X fra før, og er ute etter en bil nr 2, men det blir vel den som blir kjørt 70% av tiden når vi får den i hus. Vi trenger plass til barnevogn og barnesete, og ettersom vi er 4 personer er det greit om det ikke blir veldig trangt for en handletur med alle sammen.

Har sett på e208, e2008, id3, E-Golf og Zoe bla, men følte faktisk at Leaf’n huket av på mye. God å kjøre og svært god plass foran, baksetet og bagasjerommet. Men så er litt spørsmålet om verdifallet på denne bilen blir stort da det selges mange av den, den har en del konkurrenter, den har en relativt kort rekkevidde (270 km).

Vi vil ikke bruke allverdens på bil nr 2, og ser derfor i området rundt 300.000kr. Er veldig åpen for forslag til bil og tilbakemeldinger!

10
Model X / Sv: Salg av Tesla X 100D 2019, hva bør jeg forvente av pris?
« på: ſøndag 07. Juni 2020, klokken 23:35 »
Heisann folkens, har en 2019 X 100 D med 21500 km på (bremseservice utført) ;) 5-seter, silver grey metallic. EAP.

Hva slags pris bør jeg legge meg på? Noen som har solgt tilsvarende i det siste og ønsker å dele hva de fikk?


Har du solgt den? Mulig interessert 🙋🏼‍♂️

11
Model X / Nye priser på TMX
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 07:59 »
Kan noen hjelpe meg ved å fortelle om de nye prisene er bra eller dårlige? Ser det er to forskjellige pakker ift autopilot/kjøre på egenhånd. Er adaptiv cruisekontroll med i første pakken?

Skal ha 100X og tror jeg er glad for at jeg ventet, men gjerne utdyp.

12
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron totalvurdering
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 14:09 »
Mulig det er epler og pærer her ja, sjekket ikke tallene til jbt. E-tron med speil tror jeg er ca. 220cm. Innklappet ca. 205. Skal gå akkurat inn i garasjen på hytta.

Jeg hentet tallene fra NAF sine sider, mulig det ikke er korrekt.
Model x: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/tesla-model-x/
E-tron: https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/

Så om det er andre tall enn dette så beklager jeg feil info meldt inn her :)

13
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron totalvurdering
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 01:05 »
...og jeg syns størrelsen på Teslaene er feil når vi kun skal eie en bil (S er for lav og bred, X er for stor og bakdørene liker jeg ikke, 3 er for liten, kun Y som kunne blitt aktuell for meg, men orker ikke vente på den). Dermed blir kvalitet veid opp mot pris og her vinner e-tron big-time.

Av ren nysgjerrighet, når man ser på målene til E-Tron og Model X, så lurer jeg bare på om du mener at det skiller veldig mye i størrelse på disse to bilene?
E-Tron - lengde/bredde/høyde (cm):    4,88/1,93/1,54
Model x - lengde/bredde/høyde (cm):    5,04/2,07/1,68
Er 16 cm kortere og 14 cm smalere markant forskjell?

Utover dette så ser jeg at du argumenterer godt, så stiller ikke spørsmål ved valg av E-Tron, for der merker jeg at du er bestemt :) Bare nysgjerrig!

14
Model X / Rekkevidde - hva er deres erfaring?
« på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 00:02 »
Tenker å kjøpe en Tesla X i nærmeste fremtid, men er veldig i tvil om det skal være en 75 eller 100. Vi har hytte på fjellet (Beitostølen), og bor i Oslo - ca 23 mil. Hadde vært praktisk med en bil man slapp å alltid lade på vei opp, selv etter litt bykjøring før man setter kurs mot fjellet.

Hva er deres personlige erfaringer med 75 og/eller 100? Gjerne sommer og vinter, og gjerne til fjellet.

15
Zoe / Tregt bruktmarked for Zoe?
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 01:21 »
Ser på Finn.no at det ligger en del Zoe ute til salgs. Alt fra 2017 til 2019 som ikke ligger langt fra hverandre i pris. Har sett på Intens. Når jeg ser på Finn-koden så ser jeg at noen av disse har ligget opp mot to måneder, uten at de har blitt solgt. Er det et tregt bruktmarked nå? Og er det i så fall fordi det er så mange elbiler der ute som ikke er altfor dyre, at folk foretrekker nytt?

Evt er det så mange som er feilpriset, at folk tror man skal få mer for de enn der man gjør? Hva kan man anslå tapet ligger på i % første året?

Sider: [1] 2