Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinglepetter

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Q4, IX3, EQA eller XC40
onsdag 10. mai 2023, klokken 10:21
Sitat fra: elektro på onsdag 10. mai 2023, klokken 07:58
Sitat fra: eisa01 på tirsdag 09. mai 2023, klokken 23:19
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15Dette skal være en bil nr 2, hvor vi har sett på bla id3, men er ikke helt fornøyd med brukervennligheten på skjermen.
Q4 har samme software som ID3, bare med litt annerledes skin vil jeg tro?

Q4 har en annerledes skjerm, rent fysisk, med haptisk feedback. Noe mange liker, men som jeg selv skrur av, da er den responsiv og fin med dype sortnivåer og høy kontrast. Den er plassert noe lavere enn ID-bilene, med fin vinkel mot fører. Selve menysystemet ligner det som finnes i e-tron og andre Audier, på godt og vondt, men det er få overraskelser. Hvis det er samme system i bunn som på ID-bilene, er det lite som avslører dette. Ulikt f.eks. hos  Skoda og Cupra. Klimakontrollene forøvrig separate med mange fysiske knapper. Det er også tradisjonelle knapper og scrollehjul på rattet. Og ikke minst mye større førerdisplay enn på ID-bilene, med Audis gode kjørecomputer. Alternativt navigasjon, også sattelittkart med fullskjermsvisning i førerdisplay på tradisjonelt premium-vis.

Er akkurat som Elektro skriver her. Hva som er i bunn kjenner jeg ikke til. Men brukeropplevelsen på skjerm ser helt, og er helt, forskjellig. Jeg likte ikke å bruke id3 sin skjerm i trafikken, og knapper er veldig fint å ha til enkle og raske justeringer. Alt må ikke være touch.

Plassering av hovedskjermen er også i favør q4, xc40 og EQA fremfor id3 (i mine øyne). IX3 har også en god kombinasjon av både knapper og skjerm.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Q4, IX3, EQA eller XC40
onsdag 10. mai 2023, klokken 10:17
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. mai 2023, klokken 19:34Som bil nr 2 uten behov for 4wd eller 5 seter ville jeg tatt en titt på BMW i3.
Greit med en litt liten, men samtidig praktisk og morsom bil. Men - utfra signatur ser jeg du har hatt en allerede? Flere barn betyr kanskje 3?

Er du først oppe på Q4, ix3 etc er du omtrent på størrelsen du har i dag. Fordelen da er at Y og de andre er gode på vidt forskjellige områder, så du kan velge etter behov uten å gi avkall på så mye.
Om plassen i Q4 holder ville jeg testet en EQC. Støydemping ift Model Y er to forskjellige planeter. Helt rå komfort, gode lys, veldig gode seter +++. Men ikke best på plass, ei heller på rekkevidde/ladehastighet eller de verste hytteveiene da den har høyde som personbil på tross av SUV utseende.
EQC burde være mulig å plukke opp brukt til en brukbar pris.


Burde vel skrevet her at 5 seter er et must, da vi har tre barn. Selv om, som du så riktig antyder ved å lese bilhistorikken min, så har vi hatt en i3, og eneste grunnen til at vi solgte den er behovet for 5 seter. Det er en knall bil nr 2, men ikke for oss nå dessverre :/

Angående EQC, vil ikke den bli en god del høyere i pris enn de andre bilene vi snakker om her? Som nevnt så kan jeg her gjerne foretrekke å kjøpe brukt, for ser at vi får mye bil for rundt 500k. Og en EQC vil en vel ikke få til den prisen som ikke har gått altfor langt og riktig utstyrt?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Q4, IX3, EQA eller XC40
onsdag 10. mai 2023, klokken 10:12
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mai 2023, klokken 19:04Bil nummer to ja, og mulighet for brukt.. :) Da stiller det seg kanskje litt annerledes. Jeg synes nesten iX3 blir litt for stor til det bruket. For så vidt Q4 også.

Er mer positiv til EQA da, men den må ha riktig spec. for å ikke se, eh.. litt gammelmodig ut. Forstår godt at noen vil ha «premium». XC40 en vinner om du ikke trenger mye plass og rekkevidde. Ev. C40 da, den er litt mer sporty. Eller hva med Polestar 2 da? Om man ikke har noe mot de litt «jagerfly» aktige plassforholdene. Der kan man gjøre et godt kjøp om dagen! Se etter en med nappa skinnseter og prut til du blir flau.

Det skal nevnes at vi ikke har sett på disse bilene live enda, da vi egentlig så for oss en «mindre» bil nr 2. Så mulig du har helt rett når det kommer til størrelse, da vi i første runde så på biler som id3 og 208/2008. Vi tittet riktig nok på EQA når vi var hos BOS, men da følte vi den var litt i høyere prisklasse. Nå har vi jo endret det, ettersom vi ser at for ikke så mye mer, så får vi veldig mye mer bil.

Ja, vi er også veldig positive til Volvo. Mulig faktisk C40 kunne vært spennende å se på, ikke tenkt på den.

Tenker også en del på ved neste salg igjen, hva som er «lettsolgt» og holder seg godt i verdi. Der er jeg litt skeptisk til EQA, mye også for det du sier, at den må ha riktig spec. Føler at q4 og xc40 kan holde seg godt.

Prøvde et søk på Finn.no etter Polestar med nappa, kan det stemme at de kun kommer i lys beige seter? Ikke helt praktisk for oss..
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Q4, IX3, EQA eller XC40
tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15
Takk for utfyllende svar, Elektro. Som du ser nederst på profilen min så har vi en Model Y i dag, med 4wd. Så en TMY til er ikke så interessant, selv om det hadde vært en god løsning. Dette skal være en bil nr 2, hvor vi har sett på bla id3, men er ikke helt fornøyd med brukervennligheten på skjermen. Med flere små barn så har vi lyst på en god og trygg bil, hvor vi også har litt rekkevidde.

Vi kjøper gjerne brukt, fra 2021 og nyere.

Knapper er i mine øyne bare et pluss. Skjermløsningen i TMY er god, men tar likevel mye av oppmerksomheten når man skal justere setevarme, vindusviskere og annet.

Ift det andre innspillet ditt om andre bilmerker, så liker kona «premiummerkene» som Audi, BMW, Mercedes og Volvo. Historikken og trygghetsfølelsen.

Så det vi ser etter her er en bil som har god kvalitet, god og kjøre og hvor komforten for kjører og passasjerer er høy.

Mtp det du skriver så synes jeg ix1 blir for dyr, den er jo ganske ny. IX3 får man nå godt pris på brukt. Q4 fremstår som en ganske komplett bil, hvor de bare har laget en litt mindre versjon av en bil de har lært mye av. Xc40 synes jeg virker litt kjedelig, men kvalitet og komfort er bra. EQA er en bil kona liker fordi det er Mercedes. Er nok på 4. plass av disse bilen per nå.
#5
Kjøpe elbil? / Q4, IX3, EQA eller XC40
mandag 08. mai 2023, klokken 19:46
Noen som har erfaring med flere av disse? Enten om det gjelder plass, komfort, kjøreegenskaper, utstyr eller annet. Firehjulstrekk og hengerfeste er ikke viktig.
#6
Kjøpe elbil? / Elbil nr 2 / konebil - 400k
tirsdag 25. april 2023, klokken 19:05
Håper på å få noen innspill på hva vi bør ha som bil nr 2 / konebil.

Ønsker oss:
- Minimum 300 km rekkevidde
- Budsjett ca 400k
- Kan kjøpe brukt, helst da 2022 modell (kanskje 2021 også om tipset er bra)
- Plass til 2 barneseter, evt isofix foran
- 5 seter
- Grei størrelse på bagasjerom (barnevogn, sommerbagasje)
- Ryggekamera
- Må være mulig å forvarme om vinteren
- Gode seter er et pluss

4 hjulstrekk er ikke viktig for oss.

Vi vurderer en ID3, men mulig det er modeller vi ikke har tenkt på.

Nissan Leaf er ikke aktuelt.

Alle innspill taes imot med et stort takk  :D
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 23:50
Sitat fra: Ed_Eng87 på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:35
Hva er galt med din Model Y på vinterføre?

Dette er den billigste og beste plassmessig og rekkevidde messig SUVen du kan ha.

Ja utenom at den har kjedelig interiør og kanskje noen kvaliteten ikke er så god akkurat nå men alt kan fikses av Tesla, og prisen slår du ikke...

Når det gjelder vinterkjøring med TMY er jeg ikke alene om å ha en mening der, ettersom samme tema går over 24 sider på TMY-forumet. Det er det uvant å ikke kunne slippe gassen gjennom svingen på vei til/fra fjellet uten at du føler at bilen slipper litt. Ja, det er mulig å tilpasse vekten på pedalen gjennom hele svingen, men likevel. Trodde TMY var en konstant 4x4, men nei..

Utover det synes jeg bilen er ganske så kald fra vinduer/dører, dørhåndtak håpløse når det er kaldt ute, kunne gjerne tenkt meg bedre fjernlys, og så noe ekstra komfort som ventilasjon og massasje i setene. Samt at jeg skulle ønske bilen var litt mer «high end» i utførelse.

Jeg er enig i prisen. Du kan få to TMY mot noen av alternativene som er diskutert. I tillegg ladenettverket og rekkevidden. Mulig man bare må gå til innkjøp av piggdekk..
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Ah, trodde det bare var Plaid som var mulig siden det stod på fronten. Ca 1.3 var en del for TMX ja, mtp at en betaler 300k mindre for en EX90. Har jo riktignok alt vi ser etter i en bil da..
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 12:13
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:14
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
e-tron er vel igrunnen en ganske mye mindre bil enn de tre andre du nevner her, og iX er nok romsligere innvendig, men har mindre lasteplass enn Model Y, siden du kommer fra Y og nevner stort bagasjerom som et kriterie. Med tanke på verdifall så er vel også Q8 e-tron på sin siste "leg"? Har ikke engasjert meg noe voldsomt der, men forstår det slik at "Q8 e-tron" nå er en facelift "e-tron", og at de jobber med ny Q8? Hvis det stemmer så pleier verdifallet være ganske bratt mot slutten av levetiden til en modell, om det betyr noe..

Model X oppleves mer som fremhjulstrekker der Model Y oppleves mer som bakhjulstrekker, så de er ikke like, nei. Personlig syns jeg begge to er bra på vinterføre, men Model Y er hakket morsommere å kjøre. Sistnevnte er jo også 300-450 kg lettere. Model Y blir nok fort en preferanse for de som tidligere har lekt med grenser, sladda og herja og gjerne banekjørt, og jeg ser helt klart at den kan oppleves litt edgy for de som ikke liker følelsen av at noe slipper. Sier ikke det gjelder deg, men jeg tror kanskje at noe av det frynsete ryktet kommer av at noen får panikk når den slipper bak i en sving, og derfor slipper gassen brått, går inn i regen, og i stedet bare gjør situasjonen mer ukomfortabel enn om man bare fortsetter og kjører normalt gjennom svingen, mens man lar stabilitetssystemet håndtere resten. Sistnevnte føles mindre dramatisk.

Du har nok ikke helt feil mtp at jeg ikke liker når det slipper i svingen. Har lært meg å kjøre normalt i svingen, men det er mer at når det slipper, så føles det ubehagelig, og jeg mener at det kanskje er bedre alternativer.
Sånn sett er muligens TMX et godt alternativ igjen.

e-tron er rett og slett ikke en favoritt. Den ser bra ut innvendig og utvendig, men jeg synes at den virker litt trang innvendig og rekkeviddemessig har jeg et inntrykk av at den ikke går så langt som ønskelig..
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:55
Sitat fra: edyrli på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.
Takk for oppdatering, da var det ikke noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.

Jeg kjører BYD Tang og er veldig fornøyd med den. I forhold til trådstarter sine krav oppfyller den en del av de. Har gode dempere selv om det ikke er luft, veldig god plass, veldig gode seter med ventilasjon og justerbar lårstøtte. Men, den klarer ikke 400km på vinter, infotainment er ikke spesielt bra og langlysene er heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk kjøpt den imens den fortsatt kostet 599, så håper økonomien blir ok.

Av forslagene til trådstarter har jeg veldig tro på EX90, billigere enn både EQS og Modell X og samtidig premium nivå på det meste og bra rekkevidde og plass. Men det blir jo litt ventetid ...

Ja, BYD har dessverre ikke rekkevidden nei.. Og når du heller ikke skryter av infotainment og langlys, så når den ikke opp..

EX90 er en spennende bil. Jeg mener prisen er god, og som bonus får man 7 seter. Modellen som selges nå er i tillegg veldig godt utstyrt. Ventetiden betyr egentlig at man må klare seg én vinter til med TMY, og så får man ny bil neste sommer/høst. Det går fint. Og så kan man vel kanskje avbestille den innen den tid om noe mer aktuelt skulle dukke opp..?

Men også at TMX er et godt alternativ, spørs på prisen de lanserer den vanlige modellen til.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:51
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.

Jeg sitter forøvede i nøyaktig samme situasjon, venter på tredje barn og lurer på hva jeg skal ha etter model s'en, y kommer om en måned men er egentlig ikke ekstremt gira på bytte, model s er jo penere og jeg liker interiøret bedre. Alternativene er veldig dyre, og frister lite, feks nio kunne vært aktuell, men er ikke akkurat pen, og røff nedgradering i infotainment. Tenker mer og mer å bare ha tre unger baki s'en:)

Har du barn i bilsete fra før i S'en? Mtp plass i baksetet. For bagasjerommet og rekkevidde er jo mer enn nok på TMS. Vært og sett på Nio, synes bilen egentlig er fin og utstyret er mer enn bra nok, men igjen, tryggheten rundt merket som gjør at valget sitter litt langt inne..
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:48
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. februar 2023, klokken 13:37
Hva med  Rivian R1S?
https://www.truecar.com/best-cars-trucks/suvs/fuel-electric/
https://www.youtube.com/watch?v=hkZGvWkvNlA

Absolutt en kul bil, men også her litt ift verdi på bilen fremover. Ikke en Kina-bil, men likevel et merke som er nytt. Og som det skrives i et senere innlegg, kommer den faktisk til Norge..?
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. februar 2023, klokken 07:40
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.
TMX er ikke som Y  (AWD vs RWD) på vinterføre. Men har du prøvd terrengassistent på vinterføre med Y? Da oppfører den seg helt annerledes. Verdt å prøve til dere får ny bil ihvertfall.

Med 5 + hund ville jeg ventet på Buzz i lang utgave med AWD.

Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres. Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.

Tror du Buzz får lang nok rekkevidde når den kommer med AWD og lang versjon? Mtp alt bilen må varme opp innvendig..
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken SUV anbefales?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:40
Sitat fra: Kires på mandag 13. februar 2023, klokken 06:50
Ville sett på EQE SUV også, mer direkte konkurrent til Q8 etron og de første skal vel leveres til sommeren.

Hei Kires. Takk for innspill. Har vært og sett på EQE SUV, knallfin innvendig og utvendig, men synes faktisk den virket relativt liten innvendig. Ser det står at det skal være 520 liter i bagasjerommet, men følte virkelig ikke det. Og at den føltes litt "smal" i baksetet mtp at vi skal ha inn to barneseter + 1 barn i mellom. Blir bra å se den ved siden av EQS.
#15
Kjøpe elbil? / Hvilken SUV anbefales?
søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA