Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - laffi

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
onsdag 13. februar 2019, klokken 10:47
Har nå pratet med selger som nå var blitt opplyst om at Visia ikke hadde varmepumpe.
Fikk reduksjon i prisen.
Alle fornøyd :)
#2
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
onsdag 13. februar 2019, klokken 08:49
Hei LarsF0

Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:18
Hei Trekkoppbil. Er fortsatt ikke blitt helt klarsynt. Kanskje du kan bidra til ytterligere oppklaring.
"Alle Leafer har varmelement til oppvarming i kaldt vær, mens de som også har varmepumpe har nytte av den i kjølig vær."
Kaldt er kaldere enn kjølig - altså når det er skikkelig kaldt er det liten forskjell på biler med og uten varmepumpe, mens når det bare er kjølig så er det fordel med varmepumpe?
Biler med og uten varmepumpe bruker begge ca 3kwh til oppvarming når det er skikkelig kaldt.
I bare kjølige perioder, (og resten av året, også i mildvær?) så vil biler med varmepumpe være vesentlig mer effektive enn biler uten varmepumpe.
Har jeg forstått deg riktig?
#4
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
tirsdag 12. februar 2019, klokken 18:21
Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 16:12
OK. Skjønner. Problemet mitt er at den kjøpes av Nissan BNG, og det er deres bruktbil-forhandler som sier at den har varmepumpe. Kanskje jeg skal prøve å høre med en annen forhandler. Har ikke, via googling, funnet noe som tyder på at Leaf Visia 2017 skal ha varmepumpe. I kombinasjon med forhandlers mening om at "heat-knappen" betyr varmepumpe, gjør at jeg nok heller mot at selger har manglende kunnskap om dette, og tar feil. Usikker på om det gjør så mye...
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 15:33
Takk for tips. Har ikke mottatt bilen enda, så jeg får vente med de audiovisuelle testene til jeg har fått de, men takk for tips. Har VIN-nummer, men har, etter litt googling, ikke klart å lese ut noe informasjon varmepumpe der.  Får opp:
Region:EUROPE С GROUP; Drive:2WD; EVSE EUROPE(E/F HYBRID); QUICK CHARGE PORT; COLD CLIMATE+HEADLAMP WASH; NNE

ManufacturerId   558
Catalog   NISSAN201809
Model   FSDALB9ZE03GDH--J-
Name   LEAF
ImageUrl   
Date   01.09.2017
Date   09.2017
Trimcolor   G - BLACK
Framecolor   QAB - WHITE 3P
Market   Europe (LHD)
BodyStyle   5 DOOR HATCHBACK
Engine   EM57
Grade   LOW
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:58
Vandrer i ukjent terreng når det gjelder varmepumpe, og hvordan det kan bekreftes.
Blir usikker når jeg sjekker andre Visia-modeller på Finn.
Virker som alle har denne "heat-knappen".
M.a.o. ikke en varmepumpe-knapp?
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:33
Bilen har en "heat-knapp". Selger hos merkeforhandler sier at dette betyr at den har varmepumpe, og at varmepumpe kom på Visia-modellene etterhvert. jeg satser på at han vet hva han snakker om.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
mandag 11. februar 2019, klokken 21:29
Takk for svar. Mistenker at den kom kanskje kommførst i 2017.Artikkelen jeg leste var fra 2016. Litt kjedelig at den ikke har varmepumpe. Hvor stor ulempe medfører det, og hva innebærer det at den har varmepakke?
#10
Leaf 2010-2017 / 2017 modell (30 KWH) Visia. Varmepumpe?
mandag 11. februar 2019, klokken 19:12
Hei. Har akkurat kjøpt en 2017-modell (30 KWH) Visia. Det oppgis av selger at den har varmepumpe og varmepakke. Googling gir meg både inntrykk av at Visia ikke har varmepumpe, samt at 30 KWH ikke ble levert i Visia-utgave. Bilen er ikke importert. Hva er det jeg ikke har forstått her?
#11
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
søndag 10. februar 2019, klokken 14:17
Var nede og undersøkte, og IT 230V lyste meg dessverre rett i ansiktet på utsiden av strøm-tavlen. Har ikke lyst til å ha en permanent ladeløsning som ikke er "innafor" regelmessig. Det var kjedelig. Tenkte og bruke opptil ca 130000 på ny elbil, og syntes Zoe virket klart mest attraktiv av el-bruktbilene i forholdet alder/pris.  Soul og Golf blir veldig mye dyrere. Leaf også endel dyrere, samt en jungel av import-modeller. Hmm.
#12
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
lørdag 09. februar 2019, klokken 23:09
Takk for bidrag og informasjon HCO. Skal absolutt sjekke om det er TN-nett. Mistenker som sagt dessverre at det ikke er det, og håpet om quick-fix-ladeløsning på IT-nett har dessverre svunnet hen. Ikke gitt opp håpet helt, men forstår at det avhenger av TN-nett, og gyver løs med litt mindre tiltro til at det lar seg ordne - dessverre.
#13
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
lørdag 09. februar 2019, klokken 22:43
Uffda. M.a.o. Ingen kompabilitet mellom Zoe og fellesanlegg. Det er kjempeleit. :( Likte Zoe godt, men da får det bli Leaf eller noe.
#14
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
lørdag 09. februar 2019, klokken 20:40
Nemlig. Det var også mitt (andre) håp. Denne 41-kilos snertne boksen: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transportabel-ladeboks-zoe#product . Ganske dyr, men - Kan den fungere som en permanent løsning / vil den være "innafor" regelmessig?
#15
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
lørdag 09. februar 2019, klokken 17:25
Takk for tips HCO - det kan prøves ut.  :+1: Det er endel el-biler i borettslaget, men foreløpig ingen Zoe, så jeg "frykter" at det er IT-nett. Om det er IT-nett, så forstår jeg det slik at hyttelader/overgang-løsningen dessverre ikke er en løsning allikevel. Det var veldig synd, for det hadde faktisk gjort Zoe mye mer tilgjengelig for en ganske stor gruppe som kanskje ikke vurderer bilen grunnet "sær" ladeløsning.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA