Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balle Clorin

#1
Twizy / Sv: Nye Twizy?
mandag 29. august 2022, klokken 08:20
Takk for definitivt svar. Da legger jeg den saken død.
#2
Twizy / Sv: Nye Twizy?
mandag 29. august 2022, klokken 07:38
Hmmmm, jeg vet ikke om det var svaret på spørsmålet? Vet du om de registreres som motorsykkel, eller antar du det?
Myndighetene går jo glipp av et par kroner i bompenger, og jeg ville tro at de ville gjøre alt i sin makt for å finne på alternativer til å sette inn et «skvis» (siden det kommer så lite penger inn i statskassen for tiden   ::) ). Kanskje å gjøre som med nye fir-hjulinger og kalle dem traktor?

Grunnen til at jeg spør, er at min 2016-modell Twizy har kun en måned igjen av 5-års leasing-avtalen. Jeg må derfor finne ut om jeg skal kjøpe ut, eller levere tilbake. Vurderingen blir da om hvilke salgsargumenter jeg har, og salgspris jeg kan forvente, om jeg kjøper ut.
Viktig salgsargument er jo at den er fri for bompenger (motorsykkel), lite kjørt, meget pen og kommer inklusiv powerbox (guds gave til Twizy). Kunne jeg da fortalt en eventuell kjøper at en NY Twizy, kommer med bompengeplikt (som traktor, som en nabo påsto), ville jeg ha enda et særdeles godt argument.
#3
Twizy / Nye Twizy?
lørdag 27. august 2022, klokken 21:08
Når man kjøper NY Twizy i dag, blir de fremdeles reigtrert som motorsykkel?
#4
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
torsdag 16. november 2017, klokken 07:13
Da utsetter vi det til en annen anledning (helg med brukbart vær og lys)!

Nei, jeg var ikke ved Tasta Senter denne dagen. Du traff imidlertid skiltnummeret mitt med en margin på 100  ;)
(Min kollega har nummeret "etter" meg, vi hentet våre Twizy'er samtidig. Han vanker imidlertid ikke på Tasta til vanlig...)

#5
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
onsdag 15. november 2017, klokken 18:48
Beklager jeg har vært fraværende et par uker. Passer det for dere å teste min "ræser-bil" med Powerbox, kommende søndag 19. nov? Ca. 13:00 på parkeringsplassen ved barnehagen i krysset Tungenesveien/Sandeveien?

Været ser relativt lovende ut for øyeblikket...


#6
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 13:56
Huff og huff, må jeg begynne forfra med unger og slikt nå da?  8)

Vi får etter hvert ordne med et Twizy-treff, som tidligere nevnt ja...

#7
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:40
Powerbox'en kommer nok i løpet av uka. Jeg må imidlertid få orden på dette med lading hjemme først. Foreløpig må jeg jo ha nok strøm til å komme meg tilbake til jobben for å lade, så jeg får ikke "herjet" (testet det jeg vil) så mye hjemme enda...
#8
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
mandag 09. oktober 2017, klokken 19:27
Jeg prøver å få kontakt med styret i borettslaget (det er høstferie!), for å høre hva som var problemet, eventuelt om det i det hele tatt var et teknisk problem. Jeg er som nevnt ikke sikker på om jeg alene på "min" sikringskurs, det kan være overbelastning fordi andre er på samme kurs.

Jeg ladet på jobben i dag, og brukte en enkel Jula ampere/wattmåler, fra 80% til 100%: Jeg målte 9,4 ampere (fra en 16A kurs).

Jeg har bestilt en Powerbox fra Kenneth Nilsen, og han har sendt meg noe informasjon om siste firmware i denne boksen. Her skal man bl.a. kunne tune batterikontrolleren (laderen), og velge hvor mye lading man ønsker:
3. Added charging level. You can now choose between 7 charge levels
   1.   1.6 A   400 W
   2.   3.1 A   700 W
   3.   4.7 A   1,050 W
   4.   6.3 A   1,400 W
   5.   7.8 A   1,750 W
   6.   9.4 A   2,100 W
   7.   10 A   2,230 W


Med andre ord, alle muligheter til å tilpasse seg "vanskelige borettslagstyrer", som ikke har vært "fremsynte"! -:)


#9
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
søndag 08. oktober 2017, klokken 17:29
Takk for den bekreftelsen! Man lærer stadig  :)

Da er jeg forsåvidt like langt, og begynner å helle mot Rune Jacobsens teori om at det må være noe galt med opplegget i garasjen eller annen last på "min" kurs (stikkontakt for annenhver parkeringplass, så jeg deler med min nabo).
Jeg har altså fått beskjed om at sikringen (jeg antar 10A) røk (i et teknisk rom jeg ikke har tilgang til), mens Rune Jacobsen sier han lader hjemme på en 10A kurs uten problemer.
Beskjeden fra styret var at jeg må ha en ladekladd, som jeg nå har lært altså blir meningsløst for en Twizy.

Får lade på jobben da, eller på en eller annen måte bevise overfor styret hvor mye ladingen faktisk trekker over tid (fra start på nesten tomt batteri, til fulladet.)

En helt annen sak, er at borettslaget ikke har noe planer/tanker om lading/ladeopplegg for elbiler i fellesgarasjen, ikke engang hvordan forbruk skal belastes den som bruker strøm. Jeg TROR derfor at alle vi andre, via husleien, har betalt for dem som lader elbil. Jeg hadde håpet selv å komme igang med lading, for dernest å legge et juletakkekort i borettslagets postkasser og takke alle "fossil-kjørere" for deres velvilje til å betale for mine kostnader til transport-energi :-) Tror dere styret hadde våknet opp da?

#10
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
søndag 08. oktober 2017, klokken 16:48
Nei, ingen knapp som jeg har funnet. Som nevnt står det lite om dette i brukerhåndboken.

Interessant at vi har spesialister her  :)

Jeg kan ha misforstått når jeg har sett ladekladder med manuell instilling, men jeg kan jo spørre: Betyr det du sier, at de manuelt instilte kladdene med valg for 8A eller 10A, bare signaliserer til bilens lader hvor mye den skal trekke av strøm (via et type-2 stikk)?
#11
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
søndag 08. oktober 2017, klokken 16:23
Ja, jeg må nok snakke med ekspertisen til uka...

Jeg ser jo også at (etter mye Googling) det er noe uklart (endringer over tid?) hvor mye laderen i Twizyen kan trekke. Noen steder har jeg lest at noen (års-?) modeller bare skal lade med 8,5A. Noen modeller (land?) skal visstnok kunne lade med 3,7kW (16A)?
Jeg er noe skuffet over medfølgende brukerhåndbok, hvor jeg ikke kan finne ett ord om disse tekniske spesifikasjonene, angående lading.
#12
Twizy / Sv: Ladekladd / strømbegrenser
søndag 08. oktober 2017, klokken 15:02
Om sikringen ryker eller ikke, kan kanskje være avhengig om batteriet er helt tomt før lading starter? Jeg mener at det er da Twizyens lader trekker mest.

Uansett, første kvelden jeg satte Twizyen på lading i fellesgarasjen, fikk jeg beskjed fra en kar i styret som sa at lading må begrenses til 8A, fordi også en 10A kurs, kabel og stikkontakt ikke tåler 10A kontinuerlig belastning over lang tid. Det vil bli varmgang også her, med potensielt katastofalt resultat, altså brann. Hvorfor det gikk så kvikt med denne tilbakemeldingen; sikringen i fordelingsrommet hadde gått!
Det er med andre ord et krav fra borettslaget om å begrense ladingen til 8A.

Det vil jo ikke være noe som helst problem å fullade en Twizy over natten, selv med 8A (i motsetning til elbiler med mye større batteri).

Jeg har sett at det finnes MANUELT begrensende ladekladder, 8A eller 10A (altså valg man stiller inn på selve kladden), men da er det med slike elbil-kontakter som brukes på større elbiler.

Jeg trenger derfor en slik kladd med "vanlige huskontakter", uten å måtte kjøpe en drøss med overganger, som i seg selv kan skape kontaktprobler med varmgang.

Mer info (hentet fra en infoside hos et annet borettslag i Stavanger-regionen):
http://tjensaas3.net/wp-content/uploads/2016/11/Derfor-duger-ikke-husholdningskontakten.pdf


#13
Twizy / Ladekladd / strømbegrenser
søndag 08. oktober 2017, klokken 12:16
Min nye Twizy er på plass på min parkeringsplass i borrettslagets fellesgarasje. Der er vanlig jordet stikkontakt beregnet for verktøy, arbeidslampe, støvsuger o.l.
Dette er en 10A kurs, altså maks 2,3 kW.

Dette skaper et uforutsett problem, i og med at Twizy kan trekke opp mot 16A ved lading, og kan overbelaste kursen og (forhåpentligvis bare) at sikringen ryker. I og med at Twizy bruker standard "hus-kontakt", så kan strømreguleringen ikke gjøres automatisk, slik som på "vanlige" elbil ladere.

Så, hvor kan jeg kjøpe en type ladekladd / strømbegrenser, som kan MANUELT stilles inn til å begrense strømmen til maks 10A OG som har standard jordet "husstøpsel" både inn og ut (støpsel inn / stikkontakt ut)?

#14
Kommer enda en Twizy til Ytre Tasta i morgen ettermiddag  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA