Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pål B N

#1
KIA / Girolje Soul 2018
lørdag 13. april 2024, klokken 09:44
Noen som vet hvilken type girolje det trengs på Soul Ev 2018?
#2
Alt det andre / Sv: Må mann melde seg ut?
tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:32
Sendte mail på søndag, fikk svar på søndag. Nå utmeldt.
#3
Alt det andre / Må mann melde seg ut?
fredag 07. februar 2020, klokken 22:01
Har hvert medlem av elbilforeningen nå i 2 år, tenker at nå får andre ta den pinnen videre da jeg vurderer å selge elbilen min så jeg betaler ikke ved forfall i år, får da i dag en purring med beskjed om at purregebyr kan forekomme om jeg ikke betaler innen 14 dager! Må jeg faktisk ringe inn å melde meg ut? Har forstått det slik at andre bare har unlatt å betale regningen og da har mistet medlemskapet.
Noen som vet?
#4
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Bygge elbil?
søndag 28. oktober 2018, klokken 17:34
 :+1:
Sitat fra: Caspar på søndag 28. oktober 2018, klokken 17:21
Reglene er ganske klare og de er beskrevet i Kjøretøyforeskriften. Bilen må tilfredsstille ECE100 og ISO 6469-2. Nå er det ting på gang som vil gjøre tolkningen av hva man mener med å tilfredsstille disse kravene litt enklere. Men begynn ikke på et sånt prosjekt, hvis du ikke har tid og motivasjon til å gjøre det ferdig. Regn med et budsjett på ca. 50 tusen litt avhengig av type bil du vil bygge om, og hva du tenker deg av donor. Men hvis du først bestemmer deg for å sette igang, så er det en utrolig morsom reise, og det er svært menge kompetente personer her på forumet som gjerne hjelper deg, så vær ikke redd for å spør om hjelp hvis du blir stående fast.
#5
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Bygge elbil?
fredag 26. oktober 2018, klokken 18:34
Sitat fra: elekTrond på fredag 26. oktober 2018, klokken 18:21

       
  • Søk, og du skal finne motstand fra oven.
  • Caspar har putta Th!nk(?) drivlinje i Morris Mini Pickup.
  • Hvor langt vil du ha det tauet ditt, sa du?  :laugh:
  • Søk her og du vil finne en 2CV i tillegg til Minien.  :+1:
Hehe :-)

Leser litt nedover her å ser jo at dette ikke er en enkel oppgave ( som det burde være), men høy på ideen og lysten på utfordringer så gir jeg ikke opp helt anda, fremdeles noen dager igjen før jeg klapper Soulen kjærlig på taket og forteller at det ser ut til å bli enebarn....
#6
Avansert: Konvertering til elektrisk / Bygge elbil?
fredag 26. oktober 2018, klokken 18:14
Går å tenker litt på om jeg skal bygge egen elbil, har nå en 2018 Kia Soul og er superfornøyd med den men det hadde jo hvert moro å lage noe selv å da :-)
Har ikke tenkt så mye på dette enda så spør heller her enn å bli totalt forvirret over å lese meg til alt.

Hva sier regelverket om å bygge om en bil til eldrift? Pleier staten å sette seg på bakbeina?
Går det ann å kjøpe motor, batteri osv fra kondemnerte elbiler å sette i en vanlig bil? tenker da eksempel batteri fra en Leaf osv?
Hva må mann regne med i pris? snakker vi her 50K eller 100K?
Er det mange som har gjort dette her på berget?

#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: GPS koordinater elbilladere - POI
mandag 01. januar 2018, klokken 13:29
Eller du kan bruke NAF sin ruteplanlegger, der kan du legge inn ladestasjoner, regne ut km osv.
:+1:
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ruteplanlegger?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 12:34
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. desember 2017, klokken 11:21
Jeg vil faktisk fraråde å bruke Elbilforeningens app inntil de kommer med annonserte forbedringer. Den kan lett lede deg ut på dårlige/umulige rutevalg. (De er klar over problemene, og jobber med saken....) For eksempel Oslo-Trondheim med min bil anbefales med Rv4 til Gjøvik (ladestopp), deretter 225km over Venabygdsfjellet (!!) til Alvdal (ladestopp), og deretter 190km til Trondheim. Dette er etter at jeg har satt ned rekkevidde fra default 312 km NEDC, til 190km vinterrekkevidde. Det virker som app tror du er tilbake på NEDC etter hvert ladestopp (og en klarer hverken NEDC med normal kjøring, og lader heller ikke til 100%). Høyde er tydeligvis også noe som app'en ikke tar med i beregningene. Egentlig er jeg litt forundret over at de som jobber med kvalitet på denne appen ikke har trukket den tilbake forlengst.

Personlig har denne nettsiden gitt riktigst estimater for meg, men ser ut som din Soul ikke ligger inne blandt standardvalgene (du kan komme rundt dette ved å øke rekkevidden under valget for den gamle Soul'en). Den gir også et noenlunde (litt pessimistisk) estimat på ladetid, så det går an å se om et ekstra ladestopp faktisk reduserer totaltiden. Auto-ruten er mest et utgangspunkt, men du kan justere hvor du vil lade.

Helautomatisk rute Oslo-Bergen  (med sommerrekkevidde satt til 210 km) gir to ladestopp, men lite marginer. Totalt 89 minutter lading.

Ved å flytte på ladestoppene dit andre på tråden har anbefalt (og samtidig lade til 80%), får du både mye bedre marginer, og nesten halvert total ladetid.

Alternativt ruten over Haukeli, men da sparer du (angivelig) ladetid ved å bytte ladestopp på Odda (71 min lading totalt) med Røldal+Årland (46 min lading).

Takk for supert og opplærende svar for en som ikke kan dette :-) føler meg plutselig mye klokere, hehe
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ruteplanlegger?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 09:09
Sitat fra: geihan5 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 08:51
Sitat fra: Pål B N på tirsdag 26. desember 2017, klokken 07:22
Sitat fra: geihan5 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 01:32
Hvilken bil ventet du på? Om den er oppgitt til 300Km klarer ein (minst) 200 km på tørr sommervei. Fra Oslo til Gol med Ladestopp og til Norheimsund eller Skulestadmo, Voss med 2. Ladestopp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kia soul 2018

Fint den klarer turen via Hardangervidda. Via Haukelid er det Ladestopp ved Seljord og Odda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

:+1:
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ruteplanlegger?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 07:22
Sitat fra: geihan5 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 01:32
Hvilken bil ventet du på? Om den er oppgitt til 300Km klarer ein (minst) 200 km på tørr sommervei. Fra Oslo til Gol med Ladestopp og til Norheimsund eller Skulestadmo, Voss med 2. Ladestopp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kia soul 2018
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ruteplanlegger?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 00:07
Takk :-)

Venter på bilen, og dermed medlemskap i elbilforeningen, så får jeg se på sidene deres da, de andre finner jeg ikke app til...
#12
Ladeplasser og ladekabler / Ruteplanlegger?
mandag 25. desember 2017, klokken 22:43
Er på leit etter en ruteplanlegger som viser ladepunkter osv, eksempel skal jeg fra oslo til bergen i sommer, da hadde det hvert fint med en app som viste hvilken rute som var best for meg og ta med tanke på att jeg burde lade seinest hver 150km eller noe.
Finnes noe slikt?
#13
Kia Soul EV / Sv: Regenerering
torsdag 30. november 2017, klokken 21:14
Så ikke ut til å være noe man merker så stor forskjell på i løpet av et år nei....
#14
Kia Soul EV / Regenerering
søndag 26. november 2017, klokken 21:25
Hvor mye tjener du egentlig på det? tenker litt på at mange skriver de kjører på B for å regenerere mest mulig, men hvor mye er det ca?
Ja det kommer ann på hvor mye du kjører i bakker osv, men poenget er om du i det heletatt tjener noe serlig på det i forhold til å bruke Bremsene?
#15
Kia Soul EV / Sv: Lading over tid
søndag 26. november 2017, klokken 21:20
Laster du ner Kia appen finner du instruksjonsboka der,,,
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA